Er samfundet bange for religion?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 16. apr 2017, 18:47

paint skrev:Nu synes jeg at du bliver lidt smådum at høre på.


Jamen er det ikke det du siger at folk mangler religionen til at fylde tomrummet? Jeg mangler det ikke, så jeg gik da ud fra at du gjorde det så. Men så er der måske alligevel ikke nogen der mangler religionen.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Conway » 16. apr 2017, 18:55

gnostic skrev:
paint skrev:For mig er virkelighedsbegrebet en sammensat størrelse, som indbefatter både den fysiske og den psykologiske virkelighed. Det er sidstnævnte, der halter pga. mangel på indhold.


Men hvorfor kan folk ikke bare dyrke videnskaben og finde mening i den, istedet for religionen?


Måske fordi der mangler en Gud i videnskaben :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2017, 19:17

paint skrev:Jeg advokerer ikke for en bestemt trukket-ned-over-hovedet religion. Jeg taler om den rolle eller den funktion som religion har/havde (og stadig har for nogle). En religions funktion, er ikke det samme som en (bestemt) religion.

Ordet religion, kommer i øvrigt af ordet 'religare', som betyder 'at binde sammen' eller 'fortøjre'. Religion, skaber en helhed for mennesker, som indbefatter både det fysiske og metafysiske (en helhed). Men andet kan også gøre det.

Humlen i det hér er, at religion og andre metafysiske dimensioner, sættes lig med naivitet eller dumhed - samfundsmæssigt det. Dét mener jeg til gengæld er dumt.

Man kan måske godt opfordre til, at "samfundet" gør mere for den generelle oplysning mht. kendskab til filosofi og div. åndelige ting og sager. Altså fx i skolen, hvis det er sådan noget, du tænker på.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Raenil » 17. apr 2017, 08:08

gnostic skrev:
Bluebell skrev:
Kun religion? Naivt. Begrænser man forældres ret til religion i opdragelsen, så kast lige politik med i puljen. Kast også lige ind, om man må vokse op i et hjem, hvor man er vegetarer eller fodboldfans? Kom selv i tanke om, hvor meget forældre påvirker deres børn. Neutralitet er en umulighed og giver ingen garanti for en højere trivsel i en børneårgang. Masser af forhold kan give ar under opvæksten - i øvrigt bør myndighederne gribe ind ved mistrivelse hos børn under 18 år. Uanset årsag.


Politik giver ingen mening, børnene kan jo have deres politiske overbevisning idag, bare de ikke stemmer.

Men de har ingen trosfrihed.

Jeg tror heller ikke på at neutralitet er en mulighed. Men der sker ingen ulykker ved at give børn samme ret som voksne, til at bestemme deres tro/religion eller mangel på samme, og forbyde forældrene omskæring eller sanktionsmuligheder over for deres barns tro.

Det handler sådan set ikke om opdragelse, det handler vel om at trosfrihed skal gælde alle, og når jeg siger alle mener jeg alle, børn, handicappede, voksne, arbejdere såvel som pensionister, og folk underlagt værge.


I praksis har børn ingen ret til at have nogen som helst overbevisning, hvis forældrene er insisterende nok. Ikke politik. Ikke religion. Heller ikke havebeplantning.

Børn har en tendens til at synes det samme som deres forældre - i hvert fald de første 10 år af deres liv.
For nogen uger siden måtte vi overbevise vores grædende datter om at det var helt i orden at hun havde en anden mening end os. Hun var bragt i en loyalitetskonflikt mellem os os hendes bedste veninde, fordi vi ikke troede på at hun var en vampyr. Og vi var ret insisterende på at vi altså ikke troede på det.
Hun er 5.

Det jeg vil sige med anekdoten er, at vi aldrig har forsøgt at styre hendes tanker. Det gør hun helt af sig selv - fordi hun er en del af vores familie.
Den eneste måde vi kan opdrage hende neutralt er ved ikke at mene noget som helst om noget som helst. Og det lader i praksis sig ikke gøre. For vi mener noget - både om religion, politik og havebeplantning.

Og derfor tager vi hende med i kirke.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Annione » 17. apr 2017, 08:11

Der findes ganske få religioner, der har gjort noget godt for menneskeheden, sådan overordnet set. Buddisme måske?

Alle de mennesker, der er døde i en hvilken som helst guds navn - hvad havde de gjort? Troet på den forkerte gud. Tsk!

Religion er en privat sag. Og hvis nogen religiøs skal pådutte mig noget, så skal de dælme være godt forberedt.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. apr 2017, 09:05

Forhedehulehelvede skrev:
Bimmerdyret skrev:For mig ligemeget jeg er ateist


Desværre kan religion trække problemer med sig, som berører alle, ateist eller ej.


Hvilket efter min mening blot er tegn på at der folk har problemer med er hinanden ikke religion
2
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. apr 2017, 10:10

Bimmerdyret skrev:Hvilket efter min mening blot er tegn på at der folk har problemer med er hinanden ikke religion


Så når folk bliver dræbt fordi at de har en forkert religion, har det intet med religion at gøre?
0
Brugeravatar
Broksen
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2017, 11:15
Kort karma: 3
Geografisk sted: DK
Likede indlæg: 41

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Broksen » 17. apr 2017, 10:48

Forhedehulehelvede skrev:
Bimmerdyret skrev:Hvilket efter min mening blot er tegn på at der folk har problemer med er hinanden ikke religion


Så når folk bliver dræbt fordi at de har en forkert religion, har det intet med religion at gøre?



Når der dræbes sunnie af shia muslimer i Irak, hvilken religion får så skylden?

Mon ikke det mere er klanernes magt det drejer sig om.

Muslimer vil også gerne have penge og magt, ikke bare slå ihjel
0
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. apr 2017, 11:15

Broksen skrev:Når der dræbes sunnie af shia muslimer i Irak, hvilken religion får så skylden?

Mon ikke det mere er klanernes magt det drejer sig om.

Muslimer vil også gerne have penge og magt, ikke bare slå ihjel


Men det er jo to forskellige ting. Når islamister dræber Europæer i terrorangreb, er det så også magt kamp klaner imellem?
0
Brugeravatar
Broksen
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2017, 11:15
Kort karma: 3
Geografisk sted: DK
Likede indlæg: 41

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Broksen » 17. apr 2017, 12:13

Forhedehulehelvede skrev:
Broksen skrev:Når der dræbes sunnie af shia muslimer i Irak, hvilken religion får så skylden?

Mon ikke det mere er klanernes magt det drejer sig om.

Muslimer vil også gerne have penge og magt, ikke bare slå ihjel


Men det er jo to forskellige ting. Når islamister dræber Europæer i terrorangreb, er det så også magt kamp klaner imellem?


Kan du svare på den med religionen og så tager vi den med islamister bagefter?
0
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. apr 2017, 12:32

Broksen skrev:Kan du svare på den med religionen og så tager vi den med islamister bagefter?


Du er godt klar over at islamister er meget troende og lever efter deres religion. Når de så slår folk med forkert tro ihjel, er det jo fordi at de tolker deres religion sådan.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Bimmerdyret » 17. apr 2017, 13:05

Forhedehulehelvede skrev:
Bimmerdyret skrev:Hvilket efter min mening blot er tegn på at der folk har problemer med er hinanden ikke religion


Så når folk bliver dræbt fordi at de har en forkert religion, har det intet med religion at gøre?


Nej faktisk ikke.
Fordi man kan ikke se på et menneske hvilken religion vedkommende tilhører .
Og som en tidligere så klogt sagde så er religion en privatsag .
1
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. apr 2017, 13:13

Bimmerdyret skrev:Nej faktisk ikke.
Fordi man kan ikke se på et menneske hvilken religion vedkommende tilhører .
Og som en tidligere så klogt sagde så er religion en privatsag .


Ja her hjemme er religion en privat sag, men det kan du ikke sige at det er for person fra mellemøsten. For dem er religionen stadig vigtig og i visse tilfælde, de regler du lever og handler under.
0
Brugeravatar
Broksen
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2017, 11:15
Kort karma: 3
Geografisk sted: DK
Likede indlæg: 41

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Broksen » 17. apr 2017, 13:25

Forhedehulehelvede skrev:
Broksen skrev:Kan du svare på den med religionen og så tager vi den med islamister bagefter?


Du er godt klar over at islamister er meget troende og lever efter deres religion. Når de så slår folk med forkert tro ihjel, er det jo fordi at de tolker deres religion sådan.


Var det svaret på, at sunni dræber Shia og omvendt?
0
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Er samfundet bange for religion?

Indlægaf Forhedehulehelvede » 17. apr 2017, 13:35

Broksen skrev:Var det svaret på, at sunni dræber Shia og omvendt?


Det var svar på at folk dræber i religionens navn. Det er det vi mærker her i Europa. Dermed er det ikke sagt at det er det samme der sker nede i mellemøsten. Eller mener du at alle drab sker af samme grund?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"