Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf HerErJeg » 22. jun 2017, 15:13

En kollegas datter har fået et sommerjob inden studiestart på det lokale plejehjem. Der er det instruksen, at hvis en beboer siger 'Tak for hjælpen' efter at være blevet hjulpet på en eller anden måde, så må personalet ikke sige 'Det var så lidt'. Argumentet er at det svarer til at nedgøre sit professionelle fag, at det bliver beskrevet med ordet 'lidt'.
Sådan adspurgt hvad de andre ansatte så gør, så vælger en del bare at vende ryggen til og gå.
Hvad er det lige for noget? Det kan da umuligt være hverdag andre steder, men må da bunde i en eller anden forsmået leder, som endelig har fundet en kæphest til at fremstå betydningsfuld.
I der arbejder sådanne steder eller kommer der tit, er det virkelig noget som foregår?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Flora » 22. jun 2017, 17:31

Jeg ved ikke hvordan det foregår andre steder, men jeg håber virkelig det sted du beskriver er et særtilfælde, for det lyder da godt nok sært. Kan slet ikke se hvordan "Det var så lidt" på nogen måde kan opfattes negativt. Bare at gå uden et ord virker da ærligt talt lidt uhøfligt. Så kan de da i det mindste sige "Velbekomme" eller sådan noget.
5
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Tux » 22. jun 2017, 17:36

Der tror jeg simpelthen ikke på, det er jo direkte idioti..
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Delfin » 22. jun 2017, 17:59

Ikke hvor jeg har trådt mine sko. Det er almindelig høflighed at svare selv tak, ingen årsag, eller det var så lidt når nogen takker en for noget.
Kollegas datter kan evt svare ingen årsag. Det betyder ingen grund til at takke, så det passer vel meget godt, hvis personale/ledelse heller ikke finder grund til at svare høfligt.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf HerErJeg » 22. jun 2017, 18:32

Det er nok noget som i tidernes morgen er blevet misforstået og som så er gledet ud af en tangent, så det pludselig er en uforskammet opførsel over for de ældre.
Derfor kan misforståelsen jo stadig blive dyrket som en intern instruks.

Jeg kender selv en sygeplejestuderende som er i plejehjemspraktik. Der er personalet ikke problemet, men de pårørende. De har en stigende tendens til at at visse pårørende forbyder enhver udgift til beboeren på plejehjemmet. Så hvis der er en udflugt, miniferie, koncert eller et eller andet som kræver en mindre egenbetaling, så er der altid nogle stykker som ikke må deltage. Simpelthen et krav fra deres pårørende. Det gør ondt at sortere dem fra, og man må da håbe at de er så demente at de intet forstår.
Hun tror det handler om grådighed, jo flere penge til arv, jo bedre.
1
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Ndss » 22. jun 2017, 18:53

HerErJeg skrev:Det er nok noget som i tidernes morgen er blevet misforstået og som så er gledet ud af en tangent, så det pludselig er en uforskammet opførsel over for de ældre.
Derfor kan misforståelsen jo stadig blive dyrket som en intern instruks.

Jeg kender selv en sygeplejestuderende som er i plejehjemspraktik. Der er personalet ikke problemet, men de pårørende. De har en stigende tendens til at at visse pårørende forbyder enhver udgift til beboeren på plejehjemmet. Så hvis der er en udflugt, miniferie, koncert eller et eller andet som kræver en mindre egenbetaling, så er der altid nogle stykker som ikke må deltage. Simpelthen et krav fra deres pårørende. Det gør ondt at sortere dem fra, og man må da håbe at de er så demente at de intet forstår.
Hun tror det handler om grådighed, jo flere penge til arv, jo bedre.


Det er slet ikke noget de pårørende er i stand til at kræve uden at der er tale om, at den ældre er under værgemål. Det burde ledelsen på plejehjemmet være klar over :)
2
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf HerErJeg » 22. jun 2017, 19:09

Ndss skrev:
HerErJeg skrev:Det er nok noget som i tidernes morgen er blevet misforstået og som så er gledet ud af en tangent, så det pludselig er en uforskammet opførsel over for de ældre.
Derfor kan misforståelsen jo stadig blive dyrket som en intern instruks.

Jeg kender selv en sygeplejestuderende som er i plejehjemspraktik. Der er personalet ikke problemet, men de pårørende. De har en stigende tendens til at at visse pårørende forbyder enhver udgift til beboeren på plejehjemmet. Så hvis der er en udflugt, miniferie, koncert eller et eller andet som kræver en mindre egenbetaling, så er der altid nogle stykker som ikke må deltage. Simpelthen et krav fra deres pårørende. Det gør ondt at sortere dem fra, og man må da håbe at de er så demente at de intet forstår.
Hun tror det handler om grådighed, jo flere penge til arv, jo bedre.


Det er slet ikke noget de pårørende er i stand til at kræve uden at der er tale om, at den ældre er under værgemål. Det burde ledelsen på plejehjemmet være klar over :)

Jeg kan nok også forestille mig at visse pårørende kan være ret insisterende. Og tør man så gå imod dem?
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf bralle » 22. jun 2017, 19:16

Ndss skrev:
HerErJeg skrev:Det er nok noget som i tidernes morgen er blevet misforstået og som så er gledet ud af en tangent, så det pludselig er en uforskammet opførsel over for de ældre.
Derfor kan misforståelsen jo stadig blive dyrket som en intern instruks.

Jeg kender selv en sygeplejestuderende som er i plejehjemspraktik. Der er personalet ikke problemet, men de pårørende. De har en stigende tendens til at at visse pårørende forbyder enhver udgift til beboeren på plejehjemmet. Så hvis der er en udflugt, miniferie, koncert eller et eller andet som kræver en mindre egenbetaling, så er der altid nogle stykker som ikke må deltage. Simpelthen et krav fra deres pårørende. Det gør ondt at sortere dem fra, og man må da håbe at de er så demente at de intet forstår.
Hun tror det handler om grådighed, jo flere penge til arv, jo bedre.


Det er slet ikke noget de pårørende er i stand til at kræve uden at der er tale om, at den ældre er under værgemål. Det burde ledelsen på plejehjemmet være klar over :)


Det er nok heller ikke det der er tale om. Nok nærmere et spørgsmål om at de pårørende overtaler/påvirker beboeren til at sige fra. Mit indtryk er at langt de fleste ældre er ganske godt tilfredse med forholdene på plejehjemmene - det meste brok kommer fra de pårørende.

TS's historie lyder som en misforståelse, der har fået lov til at leve sit eget liv. Det er jo idiotisk at lade den slags misforståede fagfnidder trumfe almindelig høflighed.
1
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Ndss » 22. jun 2017, 19:17

Det er slet ikke noget de pårørende er i stand til at kræve uden at der er tale om, at den ældre er under værgemål. Det burde ledelsen på plejehjemmet være klar over :)[/quote]
Jeg kan nok også forestille mig at visse pårørende kan være ret insisterende. Og tør man så gå imod dem?[/quote]

Ja, selvfølgelig tør man det. Man har vel forhåbentlig en professionel tilgang til sit arbejde?
Hvis pårørende modargumenterer, så tænker jeg at man er i stand til at tage en samtale med dem. Det ville bekymre mig meget, hvis dem der skal passe på andre mennesker, ikke varetager deres interesser og rettigheder.
1
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Avino » 22. jun 2017, 19:19

HerErJeg skrev:Det er nok noget som i tidernes morgen er blevet misforstået og som så er gledet ud af en tangent, så det pludselig er en uforskammet opførsel over for de ældre.
Derfor kan misforståelsen jo stadig blive dyrket som en intern instruks.

Jeg kender selv en sygeplejestuderende som er i plejehjemspraktik. Der er personalet ikke problemet, men de pårørende. De har en stigende tendens til at at visse pårørende forbyder enhver udgift til beboeren på plejehjemmet. Så hvis der er en udflugt, miniferie, koncert eller et eller andet som kræver en mindre egenbetaling, så er der altid nogle stykker som ikke må deltage. Simpelthen et krav fra deres pårørende. Det gør ondt at sortere dem fra, og man må da håbe at de er så demente at de intet forstår.
Hun tror det handler om grådighed, jo flere penge til arv, jo bedre.


Der tror jeg faktisk, at du har ret.
Jeg har en beboer, som pludseligt har fravalgt "sæbepakken". Eller- det er jo sådan at datteren har fravalgt den.
Vi, som personale, er jo ikke i stand til at vaske beboeren- uden sæbe ?
Det er mig ganske ubegribeligt, at hun - rent faktisk- har lov til at fravælge den del. Hun kommer ikke med sæbe. Så vi må bruge - enten opvaskemiddel eller et stykke håndsæbe, som ikke er særligt smart.
Samtidigt- har hun meget svært ved at "slippe" sin far.
Vi- som personale skal bare gøre vores ypperste, men hun vil ikke betale for det.
Det er bare ikke OK.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Delfin » 22. jun 2017, 19:25

Avino skrev:
Der tror jeg faktisk, at du har ret.
Jeg har en beboer, som pludseligt har fravalgt "sæbepakken". Eller- det er jo sådan at datteren har fravalgt den.
Vi, som personale, er jo ikke i stand til at vaske beboeren- uden sæbe ?
Det er mig ganske ubegribeligt, at hun - rent faktisk- har lov til at fravælge den del. Hun kommer ikke med sæbe. Så vi må bruge - enten opvaskemiddel eller et stykke håndsæbe, som ikke er særligt smart.
Samtidigt- har hun meget svært ved at "slippe" sin far.
Vi- som personale skal bare gøre vores ypperste, men hun vil ikke betale for det.
Det er bare ikke OK.


Der til skal måske føjes, at nogle af de pakker er voldsomt dyre, så jeg kan godt forstå, at man fravælger dem. Altså alene det, at der er noget, som hedder en sæbepakke, når de i forvejen betaler ikke så helt lidt for en plejehjemsplads, siger vel lidt om, hvor meget citronen for egenbetaling presses, men så kræver det jo at de pårørende selv sørger for, at der er sæbe at tage af.
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Avino » 22. jun 2017, 19:28

HerErJeg skrev:En kollegas datter har fået et sommerjob inden studiestart på det lokale plejehjem. Der er det instruksen, at hvis en beboer siger 'Tak for hjælpen' efter at være blevet hjulpet på en eller anden måde, så må personalet ikke sige 'Det var så lidt'. Argumentet er at det svarer til at nedgøre sit professionelle fag, at det bliver beskrevet med ordet 'lidt'.
Sådan adspurgt hvad de andre ansatte så gør, så vælger en del bare at vende ryggen til og gå.
Hvad er det lige for noget? Det kan da umuligt være hverdag andre steder, men må da bunde i en eller anden forsmået leder, som endelig har fundet en kæphest til at fremstå betydningsfuld.
I der arbejder sådanne steder eller kommer der tit, er det virkelig noget som foregår?


For lige at svare på det.
Hvad fa**** er det for noget.
Selvfølgeligt må man sige " selv tak"
Vi er jo ikke tyende, som mange- efterhånden vil gøre os til.
Ikke beboerne.
De pårørende og ledelsesen har store krav. Vi skal bare "underkaste" os.
Det er snart SÅ ekstremt inden for ældreplejen.
0
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Avino » 22. jun 2017, 19:35

Delfin skrev:
Avino skrev:
.


Der til skal måske føjes, at nogle af de pakker er voldsomt dyre, så jeg kan godt forstå, at man fravælger dem. Altså alene det, at der er noget, som hedder en sæbepakke, når de i forvejen betaler ikke så helt lidt for en plejehjemsplads, siger vel lidt om, hvor meget citronen for egenbetaling presses, men så kræver det jo at de pårørende selv sørger for, at der er sæbe at tage af.


Lige der- synes jeg faktisk ikke at det er OK.
Når man "klager" over at far ikke bliver passet ordentligt, så må man fandemig også sørge for, at der er de remedier til, at far får sin pleje.
No offence til dig, Delfin :)
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Shmartiesh » 22. jun 2017, 19:42

Jeg er hjemmesygeplejerske. Hvis den borger jeg har hjulpet siger tak for hjælpen siger jeg velbekomme som oftest. Nogle gange siger jeg det var så lidt, og der får jeg oftest svaret at 'det var det bestemt ikke', og derfor siger jeg helst velbekomme.

Nogle gange siger de tak for nu eller tak for i dag, og der siger jeg så selv tak.

Ikke at sige noget ville jeg selv synes var ret uhøfligt. Så derfor siger jeg altid et eller andet. Synes det lyder sært det ligefrem er en instruks. Hos os bliver det italesat at det egentlig bare er bedst at sige velbekomme fordi det arbejde vi har udført ikke er 'så lidt', men også fordi borgerne som regel svarer igen med et 'det var det bestemt ikke'.
2
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Hvad foregår der lige på plejehjemmet?

Indlægaf Avino » 22. jun 2017, 19:44

Ekstrovert skrev:Jeg tror nu ikke det er fordi de pårørende ikke ønsker disse ting for deres forældre.
Det er nok nærmere, fordi de ældre ikke har råd.
Det er altså dyrt at bo på plejehjem og hvis man kun har folkepension er der ikke mange penge tilbage når huslejen og maden er betalt.


Det kan du nok have ret i.
Uanset- så er den "pakke" som indeholder sæbe bl.a -meget vigtig.
Hvis ikke de pårørende selv køber sæbe- er vi altså "på herrens mark"
Det nytter ikke, at spare lige på disse ting.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"