Er mediernes sprogbrug i flygtningedebatten vigtig?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er mediernes sprogbrug i flygtningedebatten vigtig?

Indlægaf Wizzze » 28. jun 2017, 15:20

Jeg synes det flyder rundt med begreber når medierne dækker krisen omkring Europa og de udefrakommende. Men er der egentlig en konsensus omkring hvad der er hvad, og hvilke begreber vi benytter, og betyder det noget?

Ovenfor var jeg først ved at skrive "...dække FLYGTNINGEkrisen i Europa", men alle dem der kommer er jo ikke flygtninge, så det ville være forkert betegnelse. Så var jeg ved at skrive "Europa og de FREMMEDE.." men fremmed er et ret "grimt" ord, og ville signalerer noget negativt både om mig, og om emnet, som jeg ikke mente eller ønskede. Så det endte med et mere afdæmpet udefrakommende.

Lige nu er det mest kritiske problem, alle dem der søger over middelhavet i både fra Nordafrika, primært Libyen. De fleste medier kalder dem flygtninge, men er det korrekt :gruble: Jeg tror at for de fleste der hører ordet "flygtninge" så tænker man på folk der prøver at undgå krig, forfølgelse osv. ?
Selvfølgelig er der også nogen af den slags, i de store grupper fra Afrika. Men de fleste "flygter" nok mere fra fattigdom, manglende job og indkomst, og i håbet om et bedre liv i det rige Europa. En mere korrekt betegnelse, ville vel være migranter? som også bliver brugt i medierne, men meget mindre end "flygtninge". Er det fordi vi har snakke om alle dem fra Syrien så længe, at "flygtninge" er blevet de facto standarden? :gruble: For dem der flygter fra krigen i Syren, er vel flygtninge i ordets "rigtige" forstand?
Så er der ord som asylansøger, Emigrant/immigrant, konventions-/kvoteflygtning, indvandrere og så den grimme fremmed. Når vi hører eller læser alle disse ord og begreber, forstår og tolker vi så ens? Eller er det et del af forklaringen, på den meget modsætningsfulde og hadske debat omkring dette emne?
Eller betyder det ikke noget for debatten, hvilke betegnelser der bruges i medierne, vi forstår godt hvad der menes? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Er mediernes sprogbrug i flygtningedebatten vigtig?

Indlægaf Lurende Peber » 28. jun 2017, 15:34

Det betyder rigtigt meget, hvilken betegnelse en afsender (medie/debattør/tankpasser) bruger. Det kan sætte hele stemningen i positiv, negativ, medlidende, frygtende eller hadefuld retning.
Antallet af forfulgte vokser.
Antallet af flygtninge vokser.
Antallet af migranter vokser.
Antallet af lykkeriddere vokser.
4
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"