Er der grænser for hvad man må joke med?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jul 2017, 14:39

Delfin skrev:
eks-Maupassant skrev:
Delfin skrev:
Jeg er helt enig, men det er slavefortiden, som mange af de sorte slår på i debatten. Også den kære Mary C N


Tror at sorte i mange lande orienterer sig meget efter "diskursen" i USA, der jo af logiske grunde er ret domineret af opgør med slavefortid.

Og de afrikanere der bor i andre lande så opfører og taler om og går op i ting som om de var i USA hvor der havde været sorte slaver indtil for ikke super lang tid siden.

Der er jo næsten ingen sorte afrikanere i DK, så tanken om at hele samfundet skulle være designet til at holde nogen få 1000 folk nede giver jo ingen mening :)

Det giver mening i Louisiana og Virginia, men ej på Ærø.


Det er helt sikkert, at det har sammenhæng med udviklingen i USA.
Jeg undrer mig stadig over, at sorte blev ok at sige i Danmark, eftersom sorte krakkemutter, sorte svin, sortsmuskede o,lign. var skældsord engang, men det har netop bredt sig fra USA, hvor black afløste negro. (nigger har altid været et skældsord) Det er vist i øvrigt ved at vende, så jeg venter på det næste stuerene ord.

Der er nu masser af sorte afrikanere og deres efterkommere i DK, men nok ikke lige på Ærø, men ellers ligger det nok ikke lige for, at samfundet ønsker at holde de sorte nede. Nærmere ønsker samfundet vel, at de giver deres bidrag til fællesskabet.


Altså "masser" nej, det må da være under en % fra subsahara-Afrika?
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Delfin » 19. jul 2017, 15:57

eks-Maupassant skrev:
Delfin skrev:
eks-Maupassant skrev:
Delfin skrev:
Jeg er helt enig, men det er slavefortiden, som mange af de sorte slår på i debatten. Også den kære Mary C N


Tror at sorte i mange lande orienterer sig meget efter "diskursen" i USA, der jo af logiske grunde er ret domineret af opgør med slavefortid.

Og de afrikanere der bor i andre lande så opfører og taler om og går op i ting som om de var i USA hvor der havde været sorte slaver indtil for ikke super lang tid siden.

Der er jo næsten ingen sorte afrikanere i DK, så tanken om at hele samfundet skulle være designet til at holde nogen få 1000 folk nede giver jo ingen mening :)

Det giver mening i Louisiana og Virginia, men ej på Ærø.


Det er helt sikkert, at det har sammenhæng med udviklingen i USA.
Jeg undrer mig stadig over, at sorte blev ok at sige i Danmark, eftersom sorte krakkemutter, sorte svin, sortsmuskede o,lign. var skældsord engang, men det har netop bredt sig fra USA, hvor black afløste negro. (nigger har altid været et skældsord) Det er vist i øvrigt ved at vende, så jeg venter på det næste stuerene ord.

Der er nu masser af sorte afrikanere og deres efterkommere i DK, men nok ikke lige på Ærø, men ellers ligger det nok ikke lige for, at samfundet ønsker at holde de sorte nede. Nærmere ønsker samfundet vel, at de giver deres bidrag til fællesskabet.


Altså "masser" nej, det må da være under en % fra subsahara-Afrika?


Jeg gider ikke lede efter tal på det, men jeg ser mange, men det kommer selvfølgelig også an på, hvor man færdes.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Anilara » 19. jul 2017, 20:05

Jeg ser heller ikke sidstnævnte logo som et eksempel på en vittighed. Der er jo bare et kendetegn/logo. Ikke noget som er skabt for at skulle støde/skabe grin/provokere. Eller, det går jeg absolut ikke ud fra.
Derfor kan der selvfølgelig stadig skabe debat, men at sammenligne det med en vits, det synes jeg ikke helt man kan. En vits forsøger at udfordre folk (ofte). Et logo vil gerne huskes, og har ikke samme hensigt.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf ExCoastal » 19. jul 2017, 21:00

Jeg synes, at det er ret forkert at bruge argumenter fra USA i Danmark omkring dette logo. Der er voldsom forskel på de sortes historie i de to lande. USA har et problem med, at langt de fleste sorte nedstammer fra slavetiden, og det kan den dag i dag skabe konflikter. Både med hvide, der behandler de sorte dårligt og racistisk, og sorte som mange gange føler en voldsom form for "entitlement" (ved ikke om ordet "berettigelse" er dækkende nok) til fare i flint over, hvad der eventuelt kan opfattes som racistisk. I Danmark har vi ingen sorte, der stammer fra vores slavetid. Vi har ingen ide om, hvad der eventuelt kan virke stødende ud over det mest åbenlyse. Og dette logo er på igen måde stødende. Hvis det nu var en lille grønlandsk dreng, der trak en kano fuld af isdesserter efter sig, ville det så være stødende overfor grønlændere? Jeg tvivler.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf dgd2007 » 19. jul 2017, 21:10

Jeg er enig i, at det er noget pjat at overføre amerikanske "følelser" til Danmark. Og jeg er også enig i, at det sikkert er det, der er tilfældet.
Det er jo faktisk i min levetid, at "negerne" (som var det normale navn, de også selv brugte dengang) blev slået ned og fængslet af politiet for at kræve ret til at stemme og selv bestemme, hvor de ville sidde i bussen. På samme tidspunkt er jeg ikke engang sikker på, jeg nogensinde havde set en rigtig sort i DK. (Det kan være, jeg har.)
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf ExCoastal » 19. jul 2017, 21:23

Jeg synes, at det er ret forkert at bruge argumenter fra USA i Danmark omkring dette logo. Der er voldsom forskel på de sortes historie i de to lande. USA har et problem med, at langt de fleste sorte nedstammer fra slavetiden, og det kan den dag i dag skabe konflikter. Både med hvide, der behandler de sorte dårligt og racistisk, og sorte som mange gange føler en voldsom form for "entitlement" (ved ikke om ordet "berettigelse" er dækkende nok) til fare i flint over, hvad der eventuelt kan opfattes som racistisk. I Danmark har vi ingen sorte, der stammer fra vores slavetid. Vi har ingen ide om, hvad der eventuelt kan virke stødende ud over det mest åbenlyse. Og dette logo er på ingen måde stødende. Hvis det nu var en lille grønlandsk dreng, der trak en kano fuld af isdesserter efter sig, ville det så være stødende overfor grønlændere? Jeg tvivler.

EDIT: Tyrkfjel
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf dgd2007 » 20. jul 2017, 01:21

Falstria skrev:[...]
Ligesom negerkys, det som andre kalder negerboller kaldes negerkys her på egnen.
[...]

Det gjorde man også i Kbh., da vi var børn/unge. Min kone havde noget amerikansk famile, der kom på besøg - og de var helt ødelagte af en blanding af grin og forskrækkelse over, at de hed det :lol:
0
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf ExCoastal » 20. jul 2017, 02:42

dgd2007 skrev:Jeg er enig i, at det er noget pjat at overføre amerikanske "følelser" til Danmark. Og jeg er også enig i, at det sikkert er det, der er tilfældet.
Det er jo faktisk i min levetid, at "negerne" (som var det normale navn, de også selv brugte dengang) blev slået ned og fængslet af politiet for at kræve ret til at stemme og selv bestemme, hvor de ville sidde i bussen. På samme tidspunkt er jeg ikke engang sikker på, jeg nogensinde havde set en rigtig sort i DK. (Det kan være, jeg har.)


Jeg er jo nok vokset op i nogenlunde samme tid (jeg er fra 1961), og jeg husker absolut nyheder om raceuroligheder I USA. Jeg er opvokset i Nordjylland, mest i Aalborg og omegn, og jeg var i 7.klasse indtil jeg så en, der tilnærmelsesvis kunne kaldes neger. Han var mulat :) Ellers så jeg kun sorte mennesker i fjernsynet i amerikanske serier og film. Syntes så at Pam Grier var ganske smuk :lol:
0
Brugeravatar
Broksen
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2017, 11:15
Kort karma: 3
Geografisk sted: DK
Likede indlæg: 41

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Broksen » 20. jul 2017, 06:00

Hvis man dog bare kunne have lidt selvkritk, men det er ikke i højsædet i DK.
Vi kan ikke skrive dansk mere, det skal fyldes med eder og forbandelser og vi
Lærer vore unge, hvordan de ikke skal finde sig i noget, så en irettesættelse i skolen
Opfattes som et debat oplæg, helt på linie med, hvis politiet beder folk om at flytte
Deres luksus legemer, så er det et forhandlingsoplæg.

Vi er blevet en flok egoister der tror vi er guds gave til verden.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2017, 10:07

ExCoastal skrev:I Danmark har vi ingen sorte, der stammer fra vores slavetid.


Men er det ikke ligegyldigt om ens forfader har været ejet af en dansker eller enhver anden nationalitet?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Slettet bruger » 20. jul 2017, 12:00

JoyNips skrev:
ExCoastal skrev:I Danmark har vi ingen sorte, der stammer fra vores slavetid.


Men er det ikke ligegyldigt om ens forfader har været ejet af en dansker eller enhver anden nationalitet?


Det kommer an på sammenhængen.

Hvis ens ærinde er at søge oprettelse o. lign., "nu skal vi snakke om hvad din forfader gjorde ved min forfader, så vi får renset luften", så er det jo mere relevant at brokke sig til en efterkommer af slaveejer-forfaderen, end til en tilfældig person, der intet har med sagen at gøre, f.eks. til en kioskejer på Ærø.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 21. jul 2017, 09:08

ExCoastal skrev:
dgd2007 skrev:Jeg er enig i, at det er noget pjat at overføre amerikanske "følelser" til Danmark. Og jeg er også enig i, at det sikkert er det, der er tilfældet.
Det er jo faktisk i min levetid, at "negerne" (som var det normale navn, de også selv brugte dengang) blev slået ned og fængslet af politiet for at kræve ret til at stemme og selv bestemme, hvor de ville sidde i bussen. På samme tidspunkt er jeg ikke engang sikker på, jeg nogensinde havde set en rigtig sort i DK. (Det kan være, jeg har.)


Jeg er jo nok vokset op i nogenlunde samme tid (jeg er fra 1961), og jeg husker absolut nyheder om raceuroligheder I USA. Jeg er opvokset i Nordjylland, mest i Aalborg og omegn, og jeg var i 7.klasse indtil jeg så en, der tilnærmelsesvis kunne kaldes neger. Han var mulat :) Ellers så jeg kun sorte mennesker i fjernsynet i amerikanske serier og film. Syntes så at Pam Grier var ganske smuk :lol:
Ikke helt samme alder, men også opvokset i Aalborg. Den første neger vi så var en folkeskolelærerinde i omkring 4-5 klasse eller sådan noget. Vi var megabange for hende, indtil vi havde fået lov til at rører hendes arm for at se om det kom af når man gned det. Hun var nu supersød. Senere fik vi en halv-sort i klassen, han gik på bedste Nordjysk under navnet Neger Mikael.
0
Grab them by the pussy
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf hthy » 22. jul 2017, 11:24

Vlad Kalashnikov skrev:
ExCoastal skrev:
dgd2007 skrev:Jeg er enig i, at det er noget pjat at overføre amerikanske "følelser" til Danmark. Og jeg er også enig i, at det sikkert er det, der er tilfældet.
Det er jo faktisk i min levetid, at "negerne" (som var det normale navn, de også selv brugte dengang) blev slået ned og fængslet af politiet for at kræve ret til at stemme og selv bestemme, hvor de ville sidde i bussen. På samme tidspunkt er jeg ikke engang sikker på, jeg nogensinde havde set en rigtig sort i DK. (Det kan være, jeg har.)


Jeg er jo nok vokset op i nogenlunde samme tid (jeg er fra 1961), og jeg husker absolut nyheder om raceuroligheder I USA. Jeg er opvokset i Nordjylland, mest i Aalborg og omegn, og jeg var i 7.klasse indtil jeg så en, der tilnærmelsesvis kunne kaldes neger. Han var mulat :) Ellers så jeg kun sorte mennesker i fjernsynet i amerikanske serier og film. Syntes så at Pam Grier var ganske smuk :lol:
Ikke helt samme alder, men også opvokset i Aalborg. Den første neger vi så var en folkeskolelærerinde i omkring 4-5 klasse eller sådan noget. Vi var megabange for hende, indtil vi havde fået lov til at rører hendes arm for at se om det kom af når man gned det. Hun var nu supersød. Senere fik vi en halv-sort i klassen, han gik på bedste Nordjysk under navnet Neger Mikael.


Jeg så første gang negre i toget mellem Odense og Fredericia i 1959, jeg var 8 år. Ellers kendte jeg kun til dem fra påklædningsdukken Sorte Marie som kom sammen med Lille Marie og Store Marie som reklame for mariekiks og fra billeder i aviser, blade og bøger, Fjernsyn var ikke for almindelige mennesker dengang.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf JoyNips » 22. jul 2017, 11:29

Falstria skrev:Når dem der føler sig krænket ikke selv har båret en sæk kaffebønner på hovedet, så forstår jeg ikke at de føler sig krænkede af en tegning af en neger med en sæk kaffebønner på hovedet...


Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er der grænser for hvad man må joke med?

Indlægaf Aspargsen » 22. jul 2017, 12:03

JoyNips skrev:
Falstria skrev:Når dem der føler sig krænket ikke selv har båret en sæk kaffebønner på hovedet, så forstår jeg ikke at de føler sig krænkede af en tegning af en neger med en sæk kaffebønner på hovedet...


Men hvad nu hvis det var et hagekors? Det bør man jo så heller ikke blive krænket af, hvis man ikke selv har siddet i koncentrationslejr... Og det kan de fleste da nok blive enige om er et ret krænkende symbol.


Her er da en tv serie der bruger hagekorset
helt uden at videoen er blevet fjernet, men måske vrede over hagekorset er gået at mode

https://youtu.be/qYVK_OqyUzk
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"