Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf BlueBunny » 8. aug 2017, 18:04

Flora skrev:Jeg ved ikke om jeg hørte forkert, men jeg synes de sagde i TV-Avisen, at hvis man gav ham titlen Kongegemal, så ville han gerne begraves i Roskilde Domkirke alligevel. Var der andre der hørte det?


Det udtaler han selv i videoklip på se og hør.
Så han tilskriver al balladen til Dronningen.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf BlueBunny » 8. aug 2017, 18:04

1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Flora » 8. aug 2017, 18:29

eks-Maupassant skrev:
Flora skrev:Jeg ved ikke om jeg hørte forkert, men jeg synes de sagde i TV-Avisen, at hvis man gav ham titlen Kongegemal, så ville han gerne begraves i Roskilde Domkirke alligevel. Var der andre der hørte det?


Så han blackmailer sin kone? :klap:


Ja, åbenbart :D
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Flora » 8. aug 2017, 18:39

Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Panton » 8. aug 2017, 18:40

BlueBunny skrev:Han er bare blevet mere ligeglad og stædig.
Det er ikke nyt han vil have en titel som kongegemal.
Dronningen og han er uenige og det vælger han så at gøre til er offentligt anliggende. Han ønsker at vise sin magt.
Og han har magt til at tilsmudse eventyret.


Jeg tror også det her. Han er ikke syg. Magrethe er sikkert en magtsyg skinke af rang. Nedlæg det for pokker!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2017, 18:48

Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Det har symbolsk betydning. Det er et samme som hvis nogen ville give dig eller en anden titlen "Peter Røvbanan", det ville du heller ikke have selv hvis det kun var symbolsk og ikke havde nogen praktisk betydning. Fordi der ligger noget symbolsk i det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. aug 2017, 18:49

Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Så skal næsten genoptage sine pligter igen, for han afstod fra prinsgemal-titlen, da han blev pensioneret.
Det er virkelig noget rod. Altså situationen og forløbet som helhed, og det er han givetvis ikke alene om at være skyld i.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2017, 18:49

Grunden til at det er en ting, er jo at det betyder noget. Hvis det var ligemeget ville han jo heller ikke bede om det.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Flora » 8. aug 2017, 18:51

eks-Maupassant skrev:
Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Det har symbolsk betydning. Det er et samme som hvis nogen ville give dig eller en anden titlen "Peter Røvbanan", det ville du heller ikke have selv hvis det kun var symbolsk og ikke havde nogen praktisk betydning. Fordi der ligger noget symbolsk i det.


Nej, men han vil jo netop gerne have den titel. Så synes jeg godt vi kan give ham den, når nu det alligevel ikke betyder noget.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2017, 18:53

Flora skrev:
eks-Maupassant skrev:
Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Det har symbolsk betydning. Det er et samme som hvis nogen ville give dig eller en anden titlen "Peter Røvbanan", det ville du heller ikke have selv hvis det kun var symbolsk og ikke havde nogen praktisk betydning. Fordi der ligger noget symbolsk i det.


Nej, men han vil jo netop gerne have den titel. Så synes jeg godt vi kan give ham den, når nu det alligevel ikke betyder noget.


Jamen det gør det jo.

Man kan jo heller ikke bare give folk noget de ikke har krav på, bare fordi de vil have det? Jeg ville f.eks. gerne have officiel tittel af "Ærkekejser", men det får jeg jo heller ikke, selv hvis jeg ter mig i mange år.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Flora » 8. aug 2017, 18:55

DetSorteCirkus skrev:
Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Så skal næsten genoptage sine pligter igen, for han afstod fra prinsgemal-titlen, da han blev pensioneret.
Det er virkelig noget rod. Altså situationen og forløbet som helhed, og det er han givetvis ikke alene om at være skyld i.


Nå ok. Det vidste jeg ikke. Så er det selvfølgelig lidt mere kompliceret.

Det virker bare som en simpel løsning bare at kalde ham hvad han ønsker, men det er det nok ikke så.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Flora » 8. aug 2017, 19:00

eks-Maupassant skrev:
Flora skrev:
eks-Maupassant skrev:
Flora skrev:Men egentlig synes jeg, at hvis ikke der skal mere til, så giv ham da for dælen den titel de sidste år af hans liv, og så begrav ham sammen med dronningen. Der går vel ingen skår af nogen, for at kalde ham Kongegemal. Det har jo ingen praktisk betydning alligevel.


Det har symbolsk betydning. Det er et samme som hvis nogen ville give dig eller en anden titlen "Peter Røvbanan", det ville du heller ikke have selv hvis det kun var symbolsk og ikke havde nogen praktisk betydning. Fordi der ligger noget symbolsk i det.


Nej, men han vil jo netop gerne have den titel. Så synes jeg godt vi kan give ham den, når nu det alligevel ikke betyder noget.


Jamen det gør det jo.

Man kan jo heller ikke bare give folk noget de ikke har krav på, bare fordi de vil have det? Jeg ville f.eks. gerne have officiel tittel af "Ærkekejser", men det får jeg jo heller ikke, selv hvis jeg ter mig i mange år.


Det betyder ikke noget i praksis. Det er det jeg mener. Og hvis det kan glæde ham de sidste år, så fred være med det. Synes det er lidt synd, at det plager ham så meget. Men jeg kan godt se, det sikkert er mere kompliceret end som så.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. aug 2017, 19:12

Flora skrev:Nej, men han vil jo netop gerne have den titel. Så synes jeg godt vi kan give ham den, når nu det alligevel ikke betyder noget.


Som republikaner er jeg personligt fuldstændig ligeglad med kongelige titler, men indenfor rammerne af systemet synes jeg, at titlerne taber deres værdi og betydning, hvis det bliver noget, man selv kan presse igennem. Det piller for meget ved det ældgamle system med regenten, der suverænt og allernådigst udnævner andre. På sigt vil monarkiet gå under, hvis man ikke tager ordenes betydning alvorligt. Ligesom man ikke ville tage det seriøst, hvis jeg pludselig kaldte mig selv ærkehertuginde af Sundbyøster.
Der bliver efter min mening noget selvudnævnt over det, hvis Henrik bliver kongegemal, blot fordi dronningen lader ham få sin vilje, og medmindre man hedder Napoleon Bonaparte (og måske selv der), har der altid været noget grinagtigt ved folk, der kronede sig selv.

Og det er ikke, fordi jeg ikke forstår og respekterer Henriks følelser. Tværtimod har et af mine argumenter mod bevarelsen af kongehuset altid været, at det er umenneskeligt at presse moderne mennesker ind i disse ældgamle rammer, for de er netop kun givende, så længe mentaliteten følger med.
6
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf paint » 8. aug 2017, 19:35

I Stéphanie Surrugues samtalebog med Henrik (Enegænger), lader det til at titlen 'Majestæt', ville være tilstrækkeligt for ham til at han ikke føler sig 'uværdig'. Den titel, kan Margrethe give ham uden at spørge nogen som helst (ifølge én eller anden konge-dims-ekspert). Og hvorfor skulle han ikke have den titel, når andre i kongehuset har haft den (og får den, i og med Mary bliver dronning OG majestæt)

Men hvorfor gør hun det så ikke? Det har jo kun en betydning for ham (og ingen praktisk betydning)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2017, 19:43

paint skrev:I Stéphanie Surrugues samtalebog med Henrik (Enegænger), lader det til at titlen 'Majestæt', ville være tilstrækkeligt for ham til at han ikke føler sig 'uværdig'. Den titel, kan Margrethe give ham uden at spørge nogen som helst (ifølge én eller anden konge-dims-ekspert). Og hvorfor skulle han ikke have den titel, når andre i kongehuset har haft den (og får den, i og med Mary bliver dronning OG majestæt)

Men hvorfor gør hun det så ikke? Det har jo kun en betydning for ham (og ingen praktisk betydning)


Fordi man skal være enten dronning eller konge for at have titlen, og han er hverken af delene.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"