Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf annella » 8. aug 2017, 05:56

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9769183/frankrigs-praesident-macron-bliver-mere-og-mere-upopulaer/

Han har kun siddet på posten som Frankrigs præsident i få måneder. Alligevel har han allerede gjort sig upopulær blandt vælgerne.

Det har flere meningsmålinger i løbet af de seneste uger vist. Ifølge France24 er Macrons popularitet faldet med syv procentpoint, og tilfredsheden med den unge præsident ser i det hele taget over en bred kam ud til at være dalende.

Kun 36 pct. af franskmændende mener ifølge en undersøgelse fra YouGov, at Emmanuel Macron udfører et tilfredsstillende stykke arbejde.

Senest har præsidenten fået slag for sin plan om at gøre sin kone, Brigitte Macron, til officiel fransk "førstedame" med dertilhørende pligter.

En officiel titel ville betyde, at Brigitte Macron får penge fra de offentlige budgetter til at opretholde en stab. Hverken Tyskland eller Storbritannien har ifølge The Guardian en officiel status for statsoverhovedets ægtefæller.

Macron har siden sin tiltrædelse offentliggjort nedskæringer, fremlagt en reform for arbejdsmarkedet og gjort sig uvenner med militæret i en sådan grad, at militærets øverstkommanderende, Pierre de Villiers, i juli meddelte, at han trådte tilbage på grund af Macrons nedskæringer på det militære område.



Hvad mener du om Macron's plan om at gøre sin kone til 'officiel fransk førstedame'?

Hun er jo sådan set allerede Frankrigs førstedame, men at Macron vil gøre det officielt, så hans kone modtager penge fra det offentlige, mener jeg ikke er hverken klogt eller fair alene pga de offentlige nedskæringer, Macron har fremlagt - derudover vil jeg kalde hans plan for nepotisme.

http://jyllands-posten.dk/international ... -og-boern/

Frankrig: Nu er det slut for både franske parlamentarikere og ministre at ansætte nære familiemedlemmer. Sådan lyder det i en ny lov, som torsdag blev stemt igennem Frankrigs nationalforsamling.

Siden Emmanuel Macron kom til magten som landets præsident i maj, har det været en af hans mærkesager at gøre op med nepotisme i det franske politiske liv.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf billiebean » 8. aug 2017, 07:15

Hun virker kompetent, så jeg kan ikke se problemet.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf BlueBunny » 8. aug 2017, 07:20

Hvis personer forventes at varetage officielle roller og deltage som repræsentant, så synes jeg det bør anerkendes økonomisk. Et repræsentant fee, evt pr repræsentation. (Jeg tænker feks galla og lignende tøj er ret dyrt og hvis man repræsenterer landet så må der være lidt hjælp). Det hele afhænger af den samlede pakke som jeg ikke har indblik i. Jeg husker bare Foghs kone som kom i vælten for ikke at være "fin" nok. Men uden rådgivning hvor skulle partnerne så have den viden.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf Slettet bruger » 8. aug 2017, 11:43

Tror hans tanke er, at når førstedamen alligevel er i "fokus" eller hvad man skal kalde det, så er det bedre at gøre det officielt?

Anyway, han har 5 år til at redde næste valg, Frankrig er i så skidt tilstand at enhver der har magt vil få ansvaret for alle problemer og styrtdukke i popularitet :)

Håber ham får lavet de nødvendige reformer og de så vælger nogen der ikke er Le Pen om 5 år.
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf Seladon » 8. aug 2017, 16:56

Jeg kan godt lide dem begge to. Han må gerne ansætte konen, hun er en klog kvinde.
Kloge kvinder kan man ikke få nok af. :D
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Frankrigs præsident Macron bliver mere og mere upopulær

Indlægaf Precaseptica » 9. aug 2017, 06:53

Hvad havde folk regnet med? Han var det mindste af to onder.

Han var dog stadig en neoliberal tosse, der bilder sig ind at man kan svinge vildt og voldsomt med sparekniven, og den slags går sjældent pænt over i Frankrig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"