Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf annella » 17. sep 2017, 06:28

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/forargelsen-er-blevet-vores-automatreaktion

Vi bliver stadig nemmere at forarge, mener fagfolk, for vi kontrollerer og ekskluderer hinanden som aldrig før i vores stadig mere moraliserede samfund. Taberen er fællesskabet, advarer de

Jesper Madsen havde formentlig håbet på hjælp – eller i hvert fald sympati – da han i denne uge fortalte om sin bolignød i Morgen-avisen Jyllands-Posten. Han bor på 67 kvadratmeter i det indre Aarhus med sin hustru og to børn, og det er blevet for småt, men det er også blevet for dyrt at leje en større lejlighed i byen, forklarer han. Og de billigere lejligheder, politikerne så længe har lovet, findes stadig ikke, og der er syv års ventetid hos boligforeningerne.

I ugens løb er der kommet mange kommentarer til historien, stort set alle negative. Folk fortæller forarget om, hvor få kvadratmeter de selv lever på, og hvor forkælet Jesper Madsens klagesang lyder. Og den reaktion er på mange måder kendetegnende for en generel udvikling i det danske samfund, mener filosoffen Arno Victor Nielsen. For vi er i det hele taget blevet nemmere at forarge – selv på områder, hvor vi tidligere udviste forståelse.

”For bare 15-20 år siden ville vi sige, at det var samfundets skyld, hvis nogen ikke kunne finde en egnet bolig. Og vi ville kræve, at politikerne reagerede, men individuel moral har erstattet politik. Derfor spørger vi ikke: Er vores boligsystem indrettet rigtigt, når han ikke har råd til at finde et sted, der passer til hans familie? Nej, vi forarges over hans valg og adfærd. Det er jo hans egen skyld, at han er havnet i suppedasen,” siger Arno Victor Nielsen.

Tilsvarende reaktioner oplever han over for folk, der eksempelvis ikke kan få et arbejde, er syge eller lever usundt. Det betragtes ikke længere som først og fremmest et strukturelt problem, men et spørgsmål om folks personlige moral.

”Hele samfundet er jo i færd med at blive stadig mere moraliseret. I dag kan man opleve, at det såkaldte nære sundhedsvæsen banker på ens dør og fortæller, at man er blevet for tyk. Arbejdspladser kræver, at man motionerer og spiser sundt. Og vores løn er ikke længere udtryk for, hvor hårdt vi arbejder, men hvor vellidt vi er af ledelsen. Og det er klart, at når alting gøres op i personlig moral, så er det nemmere at blive forarget over alle dem, der ikke tager samme moralske valg som os selv,” siger han.

En af den folkelige forargelses yndlingsaversioner er folk, der snyder systemet. Det blev tydeligt, da Skat i 2015 indførte en anonym sladretjeneste på nettet og måtte lukke den igen otte måneder senere. For den massive stigning i antal anmeldelser tydede ifølge skatteminister Karsten Lauritzen (V) på, at ordningen reelt fungerede som en tilskyndelse til, at borgere uberettiget angav hinanden.



Vi er i det hele taget blevet nemmere at forarge – selv på områder, hvor vi tidligere udviste forståelse, mener filosoffen Arno Victor Nielsen.


Forholder det sig sådan? - og er du nem at forarge?


Jeg ved ikke, om filosoffen har ret, jeg personlig forarger mig helt sikkert ikke over ret meget, hvis jeg overhovedet forarger mig over noget som helst, hvad andre gør, siger, tænker eller foretager sig har aldrig påvirket mig så meget, at jeg er blevet forarget.

Eksemplet i artiklen med Jesper Madsen forarger mig heller ikke, min sympati har han heller ikke, da han for mig er en fuldkommen ukendt person, og jeg er ærligt sagt komplet ligeglad med, om han har råd eller ikke råd til en større lejlighed i byen, han kunne måske forsøge at finde en større lejlighed i udkanten af byen, han har råd til at betale.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Seladon » 17. sep 2017, 07:42

....slettet pga dobbelt indlæg
Senest rettet af Seladon 17. sep 2017, 12:05, rettet i alt 3 gange.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Seladon » 17. sep 2017, 07:43

Seladon skrev:enig med Arno Victor Nielsen.
Nu om dage får alle ansatte flere og flere opgaver, og de skal løbe hurtigere og hurtigere, mens lønen stiger..mest på direktørgangen.

Man skal helst ikke blive syg eller sætte arbejdstempoet, ned før kollegaerne ser en som en byrde for teamet.....

Man dyrker idealbilledet: kompetente ansatte som spreder godt humør, klarer masser af opgaver, hjælper de andre uden besvær, har 3-5 harmoniske børn hjemme, et solidt parforhold , løber maraton og er frivillige i fritiden.

Alt andet er uønsket, kritiseret. Har man problemer skal man helst holde dem for sig selv, ellers kan folkedomstolen hurtigt finde en skyldig.
At blive forarget er folks reaktion på en slags problemoverload, tror jwg nok.
Senest rettet af Seladon 17. sep 2017, 12:04, rettet i alt 2 gange.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf vibbsen » 17. sep 2017, 10:46

Nej, jeg synes faktisk ikke at vi er blevet mere forargede.

Til gengæld så er forargelsen blevet nemmere at få øje på fordi vi har så mange forskellige online kanaler at give denne til kende via.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Zoxa » 17. sep 2017, 11:13

Som en engelsk bekendt en gang sagde til mig "i et lille land hvor der aldrig sker en skid, må I jo selv finde på noget at lave...."
3
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Aspargsen » 17. sep 2017, 11:34

Zoxa skrev:Som en engelsk bekendt en gang sagde til mig "i et lille land hvor der aldrig sker en skid, må I jo selv finde på noget at lave...."

Måske jeg skulle ændre min signatur til "Har du husket at sige Neger i dag"
Hvis vi kun har den forargelse vi selv laver vil jeg da ikke være den der ikke hjælper til
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf annella » 17. sep 2017, 13:19

Mistermor skrev:
Mistermor skrev:Jeg er enig med Vibbsen. Vores forargelse bliver bare bredt ud i et langt større omfang.

Jeg synes til gengæld, at du TS ikke er realistisk omkring dig selv. Du er ofte forarget; over flygtningepolitik, Prins Henriks opførsel, hvordan vi behandler de ældre, hvordan hooligans og fodboldfans opfører sig, at alle muslimer ikke tager afstand fra terror bare for at starte et sted.


Jeg bliver i et rødt kort bedt om at dokumentere, at TS forarges.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=forarge
Betydninger
vække afsky, harme, vrede, modvilje el.lign. ved at krænke moralske normer
SYNONYMER støde falde for brystet
GRAMMATIK NOGEN/NOGET forarger NOGEN forarget (på NOGEN) (over NOGET/at../NOGEN/..) almindelig i præteritum participium brugt som adjektiv


Så vi taler om at blive stødt eller lade noget falde sig for brystet;
viewtopic.php?f=32&t=8847&p=498115#p498115 forarget over en dom
viewtopic.php?f=32&t=8578&p=482167#p482167 forarget over, hvordan ældre bliver behandlet
viewtopic.php?f=32&t=8518&p=478736#p478736 forarget over,at justitsministeren ikke mener som TS
viewtopic.php?f=32&t=8470 forarget over prins Henrik
viewtopic.php?f=32&t=8449&p=474742#p474742 forarget over, at skoler skal tage ansvar ift skyderier

..... og så gad jeg ikke lige mere.


Sikken gang ævl at komme med, forargelse over 'noget' er vel langfra det samme, som at have en mening om et tema - nå skidt pyt dig om det. Men der mangler dog dine dokumentioner om min 'forargelse' over hooligans og muslimers ikke afstandtagen fra terror!
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Modesty Blame » 17. sep 2017, 17:22

annella skrev:
Mistermor skrev:
Mistermor skrev:Jeg er enig med Vibbsen. Vores forargelse bliver bare bredt ud i et langt større omfang.

Jeg synes til gengæld, at du TS ikke er realistisk omkring dig selv. Du er ofte forarget; over flygtningepolitik, Prins Henriks opførsel, hvordan vi behandler de ældre, hvordan hooligans og fodboldfans opfører sig, at alle muslimer ikke tager afstand fra terror bare for at starte et sted.


Jeg bliver i et rødt kort bedt om at dokumentere, at TS forarges.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=forarge
Betydninger
vække afsky, harme, vrede, modvilje el.lign. ved at krænke moralske normer
SYNONYMER støde falde for brystet
GRAMMATIK NOGEN/NOGET forarger NOGEN forarget (på NOGEN) (over NOGET/at../NOGEN/..) almindelig i præteritum participium brugt som adjektiv


Så vi taler om at blive stødt eller lade noget falde sig for brystet;
viewtopic.php?f=32&t=8847&p=498115#p498115 forarget over en dom
viewtopic.php?f=32&t=8578&p=482167#p482167 forarget over, hvordan ældre bliver behandlet
viewtopic.php?f=32&t=8518&p=478736#p478736 forarget over,at justitsministeren ikke mener som TS
viewtopic.php?f=32&t=8470 forarget over prins Henrik
viewtopic.php?f=32&t=8449&p=474742#p474742 forarget over, at skoler skal tage ansvar ift skyderier

..... og så gad jeg ikke lige mere.


Sikken gang ævl at komme med, forargelse over 'noget' er vel langfra det samme, som at have en mening om et tema - nå skidt pyt dig om det. Men der mangler dog dine dokumentioner om min 'forargelse' over hooligans og muslimers ikke afstandtagen fra terror!


Uanset, om Mistermor har fundet et indlæg, hvor du harcellerer over muslimers eventuelle manglende afstandtagen fra terror, så er der bevist en tendens. At du mener, at din forargelse er mere valid, fordi der er tale om en mening (hvornår i helvede er forargelse ikke en mening om et tema?), ændrer ikke på, at det i høj grad er forargelse, der kan læses i dine indlæg.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 18:30

Jeg synes også folk bliver nemmere og nemmere forargede.

Hvis man kigger tilbage på hvad rockmusikere foretog sig i 1970erne, så ville folk da gå i atomar forargelse over det i dag :)

Sid Vicious fra Sex Pistols

Billede
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf paint » 17. sep 2017, 20:30

Filosoffen, har fat i noget af det rigtige.

”For bare 15-20 år siden ville vi sige, at det var samfundets skyld, hvis nogen ikke kunne finde en egnet bolig. Og vi ville kræve, at politikerne reagerede, men individuel moral har erstattet politik. Derfor spørger vi ikke: Er vores boligsystem indrettet rigtigt, når han ikke har råd til at finde et sted, der passer til hans familie? Nej, vi forarges over hans valg og adfærd. Det er jo hans egen skyld, at han er havnet i suppedasen,” siger Arno Victor Nielsen."


Selvfølgelig er den førte boligpolitik forkert, når almindelige mennesker ikke kan finde en bolig, de kan betale i den by de bor i. Og dér vil jeg give filosoffen ret, når han siger at individuel moral har erstattet politik.
Naturligvis, har vi som borgere ret til at kræve en boligpolitik, som gør at folk som ham i indlægget, kan finde en bolig han kan betale. Det er ikke hans individuelle problem, alene. Det er et strukturelt problem i den førte boligpolitik.

Vi skal ikke bare finde os i tingenes tilstand, hvis de ikke er ordentlige. Vi skal som samfundsborgere kræve, at politikerne lytter til problemerne og agerer derefter. Men som det er nu, privatiseres alle problemer til at være noget folk selv må rode med.

Dér har filosoffen set rigtigt. Vi er blevet et 'enhver er sig selv nærmest, og fanden tage de andre-samfund'
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 20:45

Mistermor skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes også folk bliver nemmere og nemmere forargede.

Hvis man kigger tilbage på hvad rockmusikere foretog sig i 1970erne, så ville folk da gå i atomar forargelse over det i dag :)

Sid Vicious fra Sex Pistols

Billede


Jeg synes, det er svært at vurdere. For dengang vidste vi jo kun, hvad vores nærmeste mente, og så hvad der blev sagt i tv avisen eller skrevet i avisen. Jeg tror nu, at der var en hel del forargelse rundt omkring.

I starten af 70´erne blev der etableret et kollektiv i den landsby, hvor jeg voksede op. Og et andet sted i byen byttede nogle naboer koner.
Jeg kan garantere dig for, at der var forargelse, og da den ene mand efterfølgende hængte sig, var der virkelig meget "hvad sagde vi ikke også, det skulle jo gå galt". Men det blev jo "lisom" i landbyen. :)


Jow men folk så jo TV også.

Der var også den berømte hesteslagtning f.eks. i1970

Billede

Det var på TV og i medierne så alle vidste det.

Han ville da få 10.00 dødstrusler i dag. Men måske er det fordi de ikke kunne finde hans adrese dengang?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Akehurst2 » 17. sep 2017, 20:46

Nu er der tale om en mand, der på sygedagpenge med en hustru uden arbejde og derfor uden indtægt gerne vil have en treværelses -eller fireværelserslejlighed "inde i byen" i Århus til max 7.000 om måneden. Under ingen omstændigheder i Gellerup eller lignende.

Jeg bliver ikke forarget over ham, men jeg synes han kræver noget, det er svært at være enig med ham i, at han har krav på.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 20:49

gnostic skrev:Jeg forarges over at folk i denne tråd ikke debatterer sagens kerne. Nemlig det, at folk typisk forarges over mennesker der har brug for hjælp (på den ene eller anden måde, om det så er boligmangel, sygdom, arbejdsløshed osv.).

Det forarger også mig at folk åbenbart mener, at følgende er iorden:


”For bare 15-20 år siden ville vi sige, at det var samfundets skyld, hvis nogen ikke kunne finde en egnet bolig. Og vi ville kræve, at politikerne reagerede, men individuel moral har erstattet politik. Derfor spørger vi ikke: Er vores boligsystem indrettet rigtigt, når han ikke har råd til at finde et sted, der passer til hans familie? Nej, vi forarges over hans valg og adfærd. Det er jo hans egen skyld, at han er havnet i suppedasen,” siger Arno Victor Nielsen.

Tilsvarende reaktioner oplever han over for folk, der eksempelvis ikke kan få et arbejde, er syge eller lever usundt. Det betragtes ikke længere som først og fremmest et strukturelt problem, men et spørgsmål om folks personlige moral.

”Hele samfundet er jo i færd med at blive stadig mere moraliseret. I dag kan man opleve, at det såkaldte nære sundhedsvæsen banker på ens dør og fortæller, at man er blevet for tyk. Arbejdspladser kræver, at man motionerer og spiser sundt. Og vores løn er ikke længere udtryk for, hvor hårdt vi arbejder, men hvor vellidt vi er af ledelsen. Og det er klart, at når alting gøres op i personlig moral, så er det nemmere at blive forarget over alle dem, der ikke tager samme moralske valg som os selv,” siger han.

En af den folkelige forargelses yndlingsaversioner er folk, der snyder systemet. Det blev tydeligt, da Skat i 2015 indførte en anonym sladretjeneste på nettet og måtte lukke den igen otte måneder senere. For den massive stigning i antal anmeldelser tydede ifølge skatteminister Karsten Lauritzen (V) på, at ordningen reelt fungerede som en tilskyndelse til, at borgere uberettiget angav hinanden.


Men sjovt nok finder folk ingen forargelse i, at kommunerne tilbyder anonym anmeldelse af socialt bedrageri. Socialt bedrageri er ikke iorden, men det er skattesnyd heller ikke.

For mig at se går forargelsen kun i én retning, nemlig imod dem der får hjælp af systemet, mens de sager hvor syge kæmper imod systemet og bliver tæsket igennem diverse afprøvninger stik imod lægefaglige anbefalinger, ikke møder samme forargelse. Tilgengæld forarges folk over, at de syge overhovedet har OVERSKUD til at KLAGE over systemet!


Det er vel fordi det er det eneste du læser om :)

Af forargelsessager de sidste par år kan jeg huske:

- at Imerco ikke havde nok Kähler-vaser til sag
- at Kbh Zoo aflivede en giraf
- at der ikke var nok dyrekort i en Føtex dyrekort-samlings ting
- at Jenses Bøfhus sagsøger en fiskerestaurent for at kopiere deres brand
- 117 ting med flygtninge og indvandrere

Ja og der må have været mange flere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 20:53

Mener da også der har været en del ting med sex og sådan, hvor folk blev forargede over en reality stjerne der fik sillicone i brysterne o. lign.

Kan også huske en sag med en mand der tatoverede sin hund, eller var det hans søn på 3-4 år?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelsen er blevet vores automatreaktion

Indlægaf Slettet bruger » 17. sep 2017, 20:54

Så som jeg ser det kan folk gå amok over hvad som helst i dag :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"