Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Precaseptica » 24. sep 2017, 16:55

Atomic Blonde skrev:Vi er sgu lige så in-/tolerante som alle andre folkefærd. Til gengæld er mange danskere totalt ukritiske mht den information de får. Så hvis de er intolerante, så må det skyldes et manglende overblik. Jeg syntes mere der er sådan en morsom nysgerrighed over danskere og deres tolerance.


Det er alligevel en mærkværdig påstand. De eneste lande der stadig har dødsstraf for at forlade statsreligionen er islamiske lande. De lande hvor det er farligst at være homoseksuel er islamiske lande. De lande hvor der er mindst ligestilling er islamiske lande.

Hvorfor skal der relativiseres på den måde? Det er vel forventeligt, at hvis vi arbejder for at bedre os, så vil nogen samfund og kulturer overgå andre på visse punkter. Relativiseres der fordi du mener vi alle bevæger os fremad i samme tempo, eller fordi du ikke tror der foregår nogen samfundsvid udvikling?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Precaseptica » 24. sep 2017, 17:00

Jeg tror det ville være modvirkende for den effekt man håber på at forbyde burkaen. Hvad vi er interesserede i må være, at kvinderne selv smider den og nægter at deltage i en kultur hvor man enten motiveres eller tvinges i den.

I de vestlige samfund er det blevet et symbol på frihed at kunne iklæde sig den, fordi man her stritter imod denne åbentlyst konservative trend. Men det er klart, at det for langt de fleste muslimer kloden over er et symbol på den underkastelse det forventes i religionen med samme navn.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 17:05

Atomic Blonde skrev:Vi er sgu lige så in-/tolerante som alle andre folkefærd. Til gengæld er mange danskere totalt ukritiske mht den information de får. Så hvis de er intolerante, så må det skyldes et manglende overblik. Jeg syntes mere der er sådan en morsom nysgerrighed over danskere og deres tolerance.


Det er forkert. Man bliver f.eks. ikke henrettet i DK for at være homosexuel.

Der er ni lande hvor det stadig giver dødsstraf, alle er muslimske http://politiken.dk/udland/internationa ... omoseksuel

Det er den omvendte verden at man mener et samfundssyn der støtter dødsstraf til homosexuelle, det er det gode og tolerante, og et samfundssyn, hvor man er imod, at kvinder presses ind i en tankegang hvor de ikke må ses offentligt, det er det slemme og intolerante.

Skal ikke sige om alle de grupper indenfor islam der godt kan lide burkaer er blandt de aller mest sorte og konservative og "forbyd det hele der strider mod Koranen og skif og brug"-varianter af islam, men jeg vil da mene det er en nærliggende tanke.

Burkaer er jo en del af et helt samfundssystem, der går i retning af at udslette kvinder som offentlige personer.

Det synes jeg selv er ufedt, jeg vil hellere have kvinder er en del af samfundet, og derfor er jeg imod denne tankegang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 17:07

Precaseptica skrev:Jeg tror det ville være modvirkende for den effekt man håber på at forbyde burkaen. Hvad vi er interesserede i må være, at kvinderne selv smider den og nægter at deltage i en kultur hvor man enten motiveres eller tvinges i den.

I de vestlige samfund er det blevet et symbol på frihed at kunne iklæde sig den, fordi man her stritter imod denne åbentlyst konservative trend. Men det er klart, at det for langt de fleste muslimer kloden over er et symbol på den underkastelse det forventes i religionen med samme navn.


Ja det er en helt anden problematik.

Man kunne jo nemt finde ud af det ved at se hvad effekten har været i Frankrig af det forbud de indført der for en 4-5-6 år siden, jeg tror ikke det har haft den store virkning hverken for eller imod.

Helt enig i at det bedste ville være hvis kvinderne selv modsatte sig de burkaer.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 17:18

Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.


Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.
Senest rettet af Ubiquitous 24. sep 2017, 17:18, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8734
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Artem » 24. sep 2017, 17:18

Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt, med undtagelse af at det feks skyldes brug af en styrthjelm i trafikken.
Religiøse grunde bør ikke være en lovlig undtagelse. Så er bare den undtagelse vi skal have slettet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 17:23

Seladon skrev:I hele Europa - Nord Syd Øst Vest - kommunikerer vi face to face, vi lægger mærke til ansigt og mimik i både det offentligerum og privatsfæren. Det er simpelthen en del af vores kultur.

Jeg forstår ikke hvorfor accept af beklædnings genstande der i den grad dækker ansigt til pludselig skulle være en indikatør for tolerance. Er det ikke en alt for stor simplificering?

Desuden er der ikke evidens at et samfund, hvor k/ m er iført den slags tøj, tiltrækker dygtig arbejdskraft , er speciel tolerant og / eller fremadrettet.Lidt ironi kan forekomme her.

PS. jeg er ikke DF fan.


I stort set hele verden, måske snart med undtagelse af Danmark, er der folk, der går i burka, kandura og alt muligt andet underligt. Jeg vil vove at påstå, at der er en hel del steder i verden, hvor m/k er iført den slags tøj, der er bedre end Danmark til eksempelvis at tiltrække dygtig arbejdskraft.
1
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Petrix » 24. sep 2017, 17:31

Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.


Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.


Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.
0
27102021
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 17:37

Altså what???

Selvfølgelig skal vi da ikke lovgive om, hvorvidt man må have et tørklæde viklet om hovedet. Det er da for helvede folks eget valg. Jeg synes det er sindssygt overhoved at overveje det.
Hvad skal straffen så være? Bøder? Fængsel? Helt ærlig. For et tørklæde om hovedet. Hvor langt ude.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 17:47

Artem skrev:Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt.


Nej, det er ikke.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Delfin » 24. sep 2017, 17:50

Uagtet at jeg personligt føler mig dårligt tilpas ved at stå overfor mennesker, hvor jeg ikke kan se ansigtet, mener jeg ikke, at det skal forbydes. Det er et skråplan at begynde at lovgive om folks påklædning. (Undtaget maskeforbud ved demonstrationer, selvom effekten er ret så lille, de har dem jo på alligevel.)

Men vælger man at bruge niqab eller burka, må man også være klar over, at det kan have konsekvenser. Hvis der overhovedet er nogen, er det så få arbejdsgivere, som vil ansætte en så tildækket kvinde, at jeg ikke mener, at man reelt står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så det må være udelukket at få kontanthjælp.
6
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8734
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Artem » 24. sep 2017, 17:57

Sangius skrev:
Artem skrev:Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt.


Nej, det er ikke.

Ok der står ellers noget andet her.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=832

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.«
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 17:58

Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.


Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.


Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.


Så vil du mene, at DF er blevet et mere midtersøgende parti i deres udlændingepolitik, efter at man fra de andre partiers side har forsøgt at imødegå dem her de sidste mange år?
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:01

Artem skrev:
Sangius skrev:
Artem skrev:Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt.


Nej, det er ikke.

Ok der står ellers noget andet her.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=832

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.«


Nej, det gør der nu ikke. Det er ulovligt at tildække ansigtet i det offentlige rum under specielle omstændigheder. Det er ikke ulovligt generelt.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 18:01

Artem skrev:
Sangius skrev:
Artem skrev:Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt.


Nej, det er ikke.

Ok der står ellers noget andet her.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=832

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.«


Nej. Der står du ikke må være maskeret hvis du er i et optog eller lignende (demonstration), og at du gerne må gå maskeret hvis der er et formål. Religion, mode, vejr - det er formål.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"