Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 12:21

Flora skrev:[...]
Jeg kan ikke forestille mig at det bliver med tilbagevirkende kraft. Det ville jo betyde at en masse mennesker pludselig ville stå med en kæmpe gæld, hvilket ville være dybt urimeligt. Jeg ved det ikke, men det tror jeg altså ikke de kan finde på.

Nej tilbagevirkende kraft i den betydning, at man skal betale noget tilbage, det kan ikke lade sig gøre.
Men formentlig kan det gpdt tænkes, at de, der allerede er på satsen i december 16, får den nedsat fra og med januar 17. Det er nok mest sandsynligt :gruble:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 12:30

dgd2007 skrev:
Flora skrev:[...]
Jeg kan ikke forestille mig at det bliver med tilbagevirkende kraft. Det ville jo betyde at en masse mennesker pludselig ville stå med en kæmpe gæld, hvilket ville være dybt urimeligt. Jeg ved det ikke, men det tror jeg altså ikke de kan finde på.

Nej tilbagevirkende kraft i den betydning, at man skal betale noget tilbage, det kan ikke lade sig gøre.
Men formentlig kan det gpdt tænkes, at de, der allerede er på satsen i december 16, får den nedsat fra og med januar 17. Det er nok mest sandsynligt :gruble:


Ah, på den måde. Ja, det vil godt nok være uheldigt hvis satsen bliver nedsat for dem der allerede nu er på dimmitendsats. Så skal folk jo til at finde billigere boliger osv. Det synes jeg faktisk ikke er rimeligt. Men plejer den slags ændringer ikke også kun at gælde for nye der kommer ind i systemet? Jeg husker da da jeg var studerende, når der kom nye reformer, så gjaldt de kun for dem der var startet efter et specifikt år. Derfor forestiller jeg mig bare at det også vil være sådan i dagpengesystemet. Altså så dem er kommet ind i systemet før en given dato er på den gamle sats og dem der kommer ind i systemet efter er på den nye sats. Men altså, jeg ved det ikke :gruble:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Flora » 24. okt 2015, 12:40

Kattefjæs skrev:
Flora skrev:Ja, man får netop god tid til at forberede sig på det og derfor synes jeg faktisk det er ok. Jeg tror det er de færreste studerende der allerede 1 år før de bliver færdige har forholdt sig til hvor meget de kan få i dagpenge og kalkuleret med det. Så dem der bliver færdige om et år vil jo bare forholde sig til satsen som den er og tilpasse deres situation efter det.

Jeg kan ikke forestille mig at det bliver med tilbagevirkende kraft. Det ville jo betyde at en masse mennesker pludselig ville stå med en kæmpe gæld, hvilket ville være dybt urimeligt. Jeg ved det ikke, men det tror jeg altså ikke de kan finde på.


Jeg synes stadig at den er svær - for de studerende, som skal igennem kandidaten nu, skal igennem den nye reform - det vil sige at de unægteligt har mindre tid til at arbejde, for de kan ikke holde pauser undervejs og sådan. Så alt i alt bliver deres situation mere presset, og det vil især påvirke dem som ikke har muligheden for forældrekøb, ikke kender nogen der kender nogen på boligmarkedet osv. Altså det bliver ikke umuligt, men det bliver sværere. Det generer mig lidt, men på den anden side kan man jo håbe på at der snart for alvor bliver taget hånd om arbejdsløsheden og at der om et års tid vil være bedre muligheder når man har færdiggjort sin uddannelse? Jeg har ærligt talt ikke de store forhåbninger, for den nuværende regering virker ikke særlig forhippet på at oprette nye stillinger og sætte gang i hjulene igen. Men man kan krydse fingre jo. Det ideelle er jo alligevel ikke dagpenge, det ideelle er arbejde, så det er efter min mening det allervigtigste sted at sætte ind uanset hvad.


Ja, det mest optimale er selvfølgelig at arbejdsløsheden falder, så behovet for at være på dagpenge i længere periode reduceres. Det kan man jo håbe på.

Jeg kan godt se det bliver problematisk for nogen med den lavere sats, men nogle af de andre tiltag synes jeg bare lyder fornuftige. Og de skal jo finansieres. Så jeg tænker bare at de nyuddannede skal jo alligevel til at forholde sig til en ny situation når de bliver færdiguddannede. Derfor rammer det måske dem mindre end dem der allerede er i systemet. Og der er jo trods alt et spring fra SU + lån og til den nye sats, så der er jo lidt at tage af i forhold til de ekstraudgifter man får når man ikke længere er studerende. Men jo, det bliver da helt sikkert sværere at få det til at hænge sammen når indtægten bliver et par tusind lavere end den ville have været med den nuværende sats. Jeg tror dog de fleste finder ud af det alligevel.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf Kattefjæs » 24. okt 2015, 12:45

Flora skrev:Ja, det mest optimale er selvfølgelig at arbejdsløsheden falder, så behovet for at være på dagpenge i længere periode reduceres. Det kan man jo håbe på.

Jeg kan godt se det bliver problematisk for nogen med den lavere sats, men nogle af de andre tiltag synes jeg bare lyder fornuftige. Og de skal jo finansieres. Så jeg tænker bare at de nyuddannede skal jo alligevel til at forholde sig til en ny situation når de bliver færdiguddannede. Derfor rammer det måske dem mindre end dem der allerede er i systemet. Og der er jo trods alt et spring fra SU + lån og til den nye sats, så der er jo lidt at tage af i forhold til de ekstraudgifter man får når man ikke længere er studerende. Men jo, det bliver da helt sikkert sværere at få det til at hænge sammen når indtægten bliver et par tusind lavere end den ville have været med den nuværende sats. Jeg tror dog de fleste finder ud af det alligevel.


Jeg tror heller ikke at det bliver umuligt. Men det kommer nok meget an på den øvrige udvikling også, altså både arbejds- og boligmarkedet. Det hele skal jo gerne gå hånd i hånd. Guderne må vide hvad regeringen finder på næste gang.....
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf dgd2007 » 24. okt 2015, 12:55

Flora skrev:Ah, på den måde. Ja, det vil godt nok være uheldigt hvis satsen bliver nedsat for dem der allerede nu er på dimmitendsats. Så skal folk jo til at finde billigere boliger osv. Det synes jeg faktisk ikke er rimeligt. Men plejer den slags ændringer ikke også kun at gælde for nye der kommer ind i systemet? Jeg husker da da jeg var studerende, når der kom nye reformer, så gjaldt de kun for dem der var startet efter et specifikt år. Derfor forestiller jeg mig bare at det også vil være sådan i dagpengesystemet. Altså så dem er kommet ind i systemet før en given dato er på den gamle sats og dem der kommer ind i systemet efter er på den nye sats. Men altså, jeg ved det ikke :gruble:

Jo, det er også muligt. Fx da de nedsatte max. perioden fra 4 til 2 år, gjaldt dette kun for dem, der blev arbejdsløse fra og med ikrafttrædelsesdatoen. Hvis man havde været på dagpenge i 3½ år, havde man stadig et halvt år tilbage. D
Men det er under ingen omstændigheder aktuelt for mig, så jeg gider ikke rigtig undersøge det :)
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"