900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 2. okt 2017, 08:33

Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.


Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Ficus » 2. okt 2017, 08:33

annella skrev:
Ficus skrev:Skal de ikke skrive at det koster 50 øre at afmelde :gruble:

Ligesom at alle andre skal oplyse om at det koster xxx + alm SMS takst at deltage i konkurrencer fx


Røde Kors skriver: "Ønsker man ikke at høre fra os igen, kan man let afmelde, og det er til en meget beskeden pris."


Men i mellemtiden læste jeg, at Røde Kors nu siger, at det er gratis at afmelde.


Ja, det siger deres kommunikationsmand nu. Det markerede. Som jeg læser SMSen står der kun de to donationsbeløb, 50 og 100 kr. Så jeg vil stadig mene at det må være ulovligt, idet de bare skriver at man kan afmelde, men ikke at det koster noget.

Hvis det viser sig at det ikke koster noget, så er det jo fint og så kan man snakke om selve det at de sender SMSen uopfordret til 900.000 og om de evt har brugt penge på at købe de telefonnumre
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 08:39

annella skrev:Hvad synes du - er det i orden, at Røde Kors sender SMS i forsøget på at indsamle penge?
(SMS teksen kan læses i det indsatte link.)


De havde fået samme reaktion af vrede fra min side, havde jeg modtaget den pågældende SMS.
Et er SMS'en man ikke har bedt om , noget andet er at man skal betale for at afmelde (man kan sikkert blokere)

Men hvad jeg synes er mere interessant er at Røde Kors har købt numrene fra et privat firma.

Jeg kan som sådan se en "logik" i at fx. CBB mobil sælger 900.000 af deres kunders mobilnumre til Røde Kors.
Men hvordan f.. får Geo-et-eller-andet A/S nallerne i numrene og kan sælge dem videre til Røde Kors?
:nerve:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 08:44

Daine skrev:
Og hvad hvis man står på Robinson-listen :gruble:


At stå på den liste er egentlig lidt som at pisse i bukserne på en kold vinterdag.
Reglen er at virksomheder hvert kvartal skal tjekke numre på R-listen inden de ringer op.

;) Hvem tjekker at de gør det?

Jeg har stået en del år på den liste og der er firmaer der ringer op igen-igen-igen.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf sigge » 2. okt 2017, 09:04

Juki skrev:
sigge skrev:
Selvom man er på Robinsonlisten, må velgørende organisationer og analysefirmaer godt kontakte én. Så der er ikke rigtigt nogen måde at undgå opkald (og nu også sms'er) fra dem, hvis man ikke vil have udeladt nr.

Min søster har lige haft en mindre diskussion med Dansk Flygtningehjælp, som blev ved med at ringe til hende, selvom hun gentagne gange bad dem om at fjerne hendes nr. fra listen. Et opslag på deres facebookside har dog tilsyneladende resulteret i, at der er kommet hul igennem. De havde så hendes telefonnr., fordi hun tidligere har været indsamler for dem. Jeg synes simpelthen, det er så flabet det der med at plage folk, der allerede har hjulpet dem én gang, om flere penge.

I det aktuelle tilfælde ville jeg nok blive irriteret over sms'en, fordi jeg allerede tidligere har afmeldt sms'er fra Røde Kors og blokeret deres nummer, fordi de blev ved med at kontakte mig. Jeg ville muligvis også brokke mig her på debatten. :D Men så er jeg ikke sikker på, at jeg ville gøre mere ud af det. Jeg synes dog, det er vildt upassende, hvis Røde Kors scorer penge på afmeldings-sms'er, når det ikke er oplyst nogen steder. Det lyder da temmelig ufint, hvis det er tilfældet.

Men jeg har i hvert droppet at støtte noget som helst via sms eller andre metoder, der kræver kontaktoplysninger, for jeg gider ikke de efterfølgende forsøg på at få flere penge. Jeg har haft lyst til det af og til, når jeg ser TV-reklamer for noget, der rører mig, men jeg skimmer hurtigt teksten med småt nederst på skærmen, og der står altid, at man samtidig giver dem lov til at kontakte en fremover, og det gider jeg ikke. Det gør det så også ret svært overhovedet at støtte noget som helst, da det er sjældent jeg lige kommer over en indsamlingsbøsse (og de kommer aldrig forbi, hvor jeg bor, til de der landsindsamlinger) og ovenikøbet har kontanter på mig.

Dumt spørgsmål, men i forhold til sidste afsnit: risikerer man det samme hvis man betaler med MobilePay? :genert:


Det er jeg faktisk i tvivl om. Det har ikke været aktuelt for mig indtil nu, så jeg har heller ikke læst "det med småt" i den anledning. Altså min umiddelbare tanke er, at de vel ikke kan/må det, men jeg har før været naiv i den retning, så hvem ved.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Nicolait » 2. okt 2017, 09:07

Nøj hvor jeg et eller andet sted håber, at de bliver meldt til Forbrugerombudsmanden, og at de får en bøde for spam.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:10

DenBruneMunk skrev:Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.


Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt


Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:17

Ficus skrev:
Hvis det viser sig at det ikke koster noget, så er det jo fint og så kan man snakke om selve det at de sender SMSen uopfordret til 900.000 og om de evt har brugt penge på at købe de telefonnumre


Ja, officielt har de sagt at ja, de har købt numre (de har også nævnt firmaet)- og dermed er de jo ærlige om det.
Hvad jeg ikke lige fatter er hvordan det pågældende (private firma) kan få nallerne i de numre og så sælge dem videre. :forvirret:
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf JoyNips » 2. okt 2017, 09:31

Hvis man ikke vil modtage sms'er, så må man læse vilkårene for diverse konkurrencer og lignende og lade være med at deltage i ting, hvor ens nummer videregives.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2017, 09:38

Bimmerdyret skrev:
Ficus skrev:
Hvis det viser sig at det ikke koster noget, så er det jo fint og så kan man snakke om selve det at de sender SMSen uopfordret til 900.000 og om de evt har brugt penge på at købe de telefonnumre


Ja, officielt har de sagt at ja, de har købt numre (de har også nævnt firmaet)- og dermed er de jo ærlige om det.
Hvad jeg ikke lige fatter er hvordan det pågældende (private firma) kan få nallerne i de numre og så sælge dem videre. :forvirret:


Du ved vist ikke hvor meget data der dagligt købes og sælges om danskerne og deres vaner, forbrugsmønstre osv.
De færreste læser vilkår når de klikker ja til noget, men har du nogensinde deltaget i en konkurrence, handlet online, sagt ja til at modtage tilbud osv. osv. osv. har du sikkert også sagt ja til at firmaet må gemme dine oplysninger, og dele dem med deres "samarbejdspartnere".
Dette er reelt hvad firmaer som Facebook og google leve af, at indsamle data og gemme dem, og så sælge ydelser på baggrund af disse data. Og de to store er ikke alene, der findes en hel underskov af virksomheder der beskæftiger sig med dette. En telefonliste er i denne sammenhæng en utrolig simpel ydelse.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:42

JoyNips skrev:Hvis man ikke vil modtage sms'er, så må man læse vilkårene for diverse konkurrencer og lignende og lade være med at deltage i ting, hvor ens nummer videregives.


Ja, men som det allerede ER offentliggjort, så har Røde Kors KØBT telefonnumre af et privat firma.
Røde Kors har derfor sendt SMS'er ud til de telefonnumre de har købt.

Når et firma x køber telefonnumre af firma Y så kan ejerne af telefonnumrene jo ikke lige gøre noget mht konkurrencer eller deltagelse når de ikke ved hvem og hvortil deres numre gives :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 2. okt 2017, 09:42

Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.


Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt


Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.

Iflg. forbrugerombudsmanden har de ikke indhentet samtykke med modtager. Du mener nok det har sælger af telefon nummer men de har lige meget hvad de skriver, ikke lovligt ret til at videre sælge private informationer iflg. dataloven, hvor de altså deler informationer for en pris. Det samtykke du giver ved konkurrence har intet med videresalg at gøre, ligesom de heller ikke skjult kan tillade sig at misbruge dit NemID fordi du deltager i en konkurrence og de i betingelser skriver at de må bruge dit NemID til andre virksomheder og hævning af penge osv..
Skjulte agenda'r i betingelser, er ulovlige , men korrekt, de skal først findes, før man kan dømme firmaer, som oftest også er set i TV.

gad vide om denne: https://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/13776865
kan bruges i dette sammenhæng

Nå, ved nærmere undersøgelse, så kan dette ske ved at udenlandske firmaer indsamler private oplysninger og sælger dem, fordi dette er lovligt i andre lande som USA. Dette er ikke lovligt i Danmark uden samtykke men der mangler konkrete sager og eksempler på misbrug ser det ud til.
Senest rettet af DenBruneMunk 2. okt 2017, 09:55, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:46

DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.


Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt


Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.

Iflg. forbrugerombudsmanden har de ikke indhentet samtykke med modtager. Du mener nok det har sælger af telefon nummer men de har lige meget hvad de skriver, ikke lovligt ret til at videre sælge private informationer iflg. dataloven, hvor de altså deler informationer for en pris. Det samtykke du giver ved konkurrence har intet med videresalg at gøre, ligesom de heller ikke skjult kan tillade sig at misbruge dit NemID fordi du deltager i en konkurrence og de i betingelser skriver at de må bruge dit NemID til andre virksomheder og hævning af penge osv..
Skjulte agenda'r i betingelser, er ulovlige , men korrekt, de skal først findes, før man kan dømme firmaer, som oftest også er set i TV.


Jamen, vi er enige :)
Netop fordi de pågældende brugere ikke har givet samtykke osv. så er det ikke lovligt.
Jeg forsøgte med det oplyste at understøtte din udtalelse om at det var ulovligt...
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf JoyNips » 2. okt 2017, 09:48

Bimmerdyret skrev:
JoyNips skrev:Hvis man ikke vil modtage sms'er, så må man læse vilkårene for diverse konkurrencer og lignende og lade være med at deltage i ting, hvor ens nummer videregives.


Ja, men som det allerede ER offentliggjort, så har Røde Kors KØBT telefonnumre af et privat firma.
Røde Kors har derfor sendt SMS'er ud til de telefonnumre de har købt.

Når et firma x køber telefonnumre af firma Y så kan ejerne af telefonnumrene jo ikke lige gøre noget mht konkurrencer eller deltagelse når de ikke ved hvem og hvortil deres numre gives :)


Og det er dét jeg skriver. Hvis man ikke vil have at firma Y sælger ens nummer, så skal man læse hvad man giver dem tilladelse til.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf DenBruneMunk » 2. okt 2017, 09:56

Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.


Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt


Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.

Iflg. forbrugerombudsmanden har de ikke indhentet samtykke med modtager. Du mener nok det har sælger af telefon nummer men de har lige meget hvad de skriver, ikke lovligt ret til at videre sælge private informationer iflg. dataloven, hvor de altså deler informationer for en pris. Det samtykke du giver ved konkurrence har intet med videresalg at gøre, ligesom de heller ikke skjult kan tillade sig at misbruge dit NemID fordi du deltager i en konkurrence og de i betingelser skriver at de må bruge dit NemID til andre virksomheder og hævning af penge osv..
Skjulte agenda'r i betingelser, er ulovlige , men korrekt, de skal først findes, før man kan dømme firmaer, som oftest også er set i TV.


Jamen, vi er enige :)
Netop fordi de pågældende brugere ikke har givet samtykke osv. så er det ikke lovligt.
Jeg forsøgte med det oplyste at understøtte din udtalelse om at det var ulovligt...

goodie :)

Desværre som tidligere nævnt, kan de have købt af et udenlandsk firma, som må opbevare og sælge det fra USA :(
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"