Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf annella » 16. okt 2017, 05:33

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/borger-klager-over-kristus-billede-i-danske-pas

Et billede af den korsfæstede Jesus i danske pas krænker religionsfriheden. Det mener en borger, som har klaget til Justitsministeriet og er parat til at føre sagen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol

Danske pas lægger papir til et motiv af den korsfæstede Jesus – et motiv, der stammer fra den store Jellingsten. Men et kristent symbol hører ikke hjemme i et pas, som også ikke-kristne borgere er afhængige af for at kunne rejse uden for landets grænser.

Det mener den 50-årige direktør Karsten Riise Kristensen fra Roskilde, som derfor har klaget til Justitsministeriet. Hans klage er desuden omdelt til Folketingets retsudvalg, som har bedt justitsminister Lars Barfoed (K) om at kommentere sagen.

– Jeg har en tro, men er ikke tilhænger af nogen religion, fordi jeg ikke tror på religiøse systemer. Faktisk meldte jeg mig ud af folkekirken, da jeg var omkring 20 år. Hvorfor skal jeg så være tvunget til at bære det her religiøse symbol på et system, som jeg har meldt mig ud af, siger Karsten Riise Kristensen, som mener, at billedet krænker hans religionsfrihed.


Hvad mener du om den omtalte klage?

For mig er den uforståelig, jeg kan kun undre mig over, HVAD borgere kan finde på at klage over, og hvilke klager Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol skal beskæftige sig med.

Jeg selv har ingen gang lagt mærke til, at der er et billede af den korsfæstede Jesus i mit pas, men nu interesserer det mig heller ikke så meget, hvordan mit pas ser ud, det eneste jeg er interesseret i er passets udløbsdato, så jeg rettidig får fornyet det.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 05:40

Jeg kunne forstå hvis det var fordi billedet var stødende i sig selv, men ærligt så synes jeg hans argumenter er latterlige. Man kan godt respektere andres religion selvom man ikke er kristen fx.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf HerErJeg » 16. okt 2017, 05:45

Efterhånden ser jeg det sådan, at brok styrer verden.
Kæft op højt og længe nok, kom i EB og opret en gruppe på Facebook, jamen så viser historikken jo desværre, at alt for mange vælger at rette ind til højre og ændre det som man nu var utilfreds med.
Mht. passet, hvem sidder og nærstuderer det? Det skal vises til en sur tolder eller betjent, og væk med det igen. Det er jo ikke værre med det kristusbillede, som i øvrigt kan kaldes historisk materiale. Hvad så med alverdens landsbykirker med kors på taget eller de mange skilte med "Vejkirke", det må da også være en torn i øjet med dem er så ekstremt anti-kristen, som manden her.

Det kunne faktisk være sjovt at skrive til EB, og få dem til at komme med et bud på, hvor mange henvendelser de får dagligt/ugentligt som reelt ikke handler om andet end at jeg skal brokke mig fordi.... Gad vide om tallet ikke er tankevækkende højt.
3
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2017, 05:50

Jeg er ikke kristen og jeg er ikke medlem af folkekirken, så hvorfor skal jeg repræsenteres af et kristent symbol når jeg rejser udenlands? Jeg går ind for at få adskilt kirke og stat, og derfor synes jeg også, at der ikke bør være kristne symboler på vores pas.

Det er dog ikke noget, jeg gad at klage over.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Hunkat » 16. okt 2017, 05:53

Gab.

Jeg er dyreven, kan I så få de løver ned fra Våbenskjoldet!
9
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 16. okt 2017, 06:02

Jeg er ikke demokrat. Det er skandaløst at jeg skal repræsenteres af det demokrati.
2
Grab them by the pussy
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf annella » 16. okt 2017, 06:22

Hunkat skrev:Gab.

Jeg er dyreven, kan I så få de løver ned fra Våbenskjoldet!


:gogo:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Rapfisk » 16. okt 2017, 06:45

"Justitsminister Lars Barfoed". Det er vist et par dage siden.

Derudover mener jeg, at billedet kommer fra en jellingesten og er så meget dansk kulturarv, at man burde overveje emigration, hvis man bliver stødt over det.
6
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Rapfisk » 16. okt 2017, 06:47

Hunkat skrev:Gab.

Jeg er dyreven, kan I så få de løver ned fra Våbenskjoldet!

Ligesom Enhedslistens medlem af magistraten på Frederiksberg, der adspurgt mente, at det er dyrplageri, at falkene i kommunens byvåben har hætter på.

:stoned: :lol:
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Daine » 16. okt 2017, 06:56

JoyNips skrev:Jeg er ikke kristen og jeg er ikke medlem af folkekirken, så hvorfor skal jeg repræsenteres af et kristent symbol når jeg rejser udenlands? Jeg går ind for at få adskilt kirke og stat, og derfor synes jeg også, at der ikke bør være kristne symboler på vores pas.

Det er dog ikke noget, jeg gad at klage over.

Jeg er heller ikke kristen og ej heller medlem af folkekirken. Og jeg kunne ikke være mere ligeglad med, hvad der er trykt i mit pas, så længe de personlige oplysninger er korrekte og passet er gyldigt - jeg var ikke engang klar over, at symbolet var der.


I guder, hvor har nogle folk bare for meget tid :rulle: (dette er en kommentar til brok-manden)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf dykkersild » 16. okt 2017, 06:59

Det er en 7 år gammel historie så mon ikke den pt. er gået i sig selv - jeg har ikke hørt noget til den i "nyere tid".

Men når det så er sagt - så syntes jeg at det er noget pjat. Så kan man jo på ingen måde begå sig i Danmark, hvor der overalt vil være levn fra vores fortid incl. de religioner der har været. Man kan jo strengt taget ikke gå en tur i København, Århus, Odense eller anden by uden at tage anstød hvis man ønsker et helt neutralt miljø/omgivelser hvad angår religion.

Pjat og spild af tid og penge!
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf kidkomb » 16. okt 2017, 07:08

Tvunget til at bære?
Lille skat, du er ikke tvunget til noget som helst.
Der er ingen der forlanger at du ejer et pas.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Frank » 16. okt 2017, 07:14

JoyNips skrev:Jeg er ikke kristen og jeg er ikke medlem af folkekirken, så hvorfor skal jeg repræsenteres af et kristent symbol når jeg rejser udenlands? Jeg går ind for at få adskilt kirke og stat, og derfor synes jeg også, at der ikke bør være kristne symboler på vores pas.

Det er dog ikke noget, jeg gad at klage over.
Er der Dannebrog på bordet når i fejer fødselsdag i familien?
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf pisimodvind » 16. okt 2017, 07:26

Hvorfor hiver du en syv år gammel historie frem?
Den er bare super relevant lige nu?
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Borger klager over Kristus-billede i danske pas

Indlægaf Seladon » 16. okt 2017, 09:12

Jeg overvejer også at klage over rødbedefarven :lol: :lol: :wink3:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"