Er "Baby-luger" en god ide' ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Juki » 19. okt 2017, 12:32

Code71 skrev:
computermus skrev:
Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig

Der har i følge en opgørelse som tv2 lavede sidste år i forbindelse med fundet af en lille nyfødt pige i en affaldsskakt, været omkring 13 sager af den art på 11 år.
Af disse 13 sager var 8 af spædbørnene i live da de blev fundet.


Hvis det er de reelle tal, så synes jeg ikke at det retfærdiggør baby luger. For det er der med garanti andre der vil benytte sig af. Feks trafikkere osv.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er deres alternativ? Altså hvad sker der med børn/kvinder der ikke har den mulighed med en luge fx?

Jeg går ikke ud fra at kvinderne bliver "fyret" og derefter lever lykkeligt med deres barn.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Conway » 19. okt 2017, 12:36

dykkersild skrev:På 17 år er der "indleveret" 500 babyer i Tyskland - jeg er helt 100% overbevist om at der ikke ville være fundet 500 døde babyer i Tyskland hvis luge-ordningen ikke var indført.

Jeg ønsker ingen døde babyer - men en lugeordning er ikke vejen frem - det vil efter min bedste overbevisning give flere forældreløse børn.
Jeg er uenig med TS om at "man ikke orker" - der er langt større problemer inde over en uønsket graviditet end at "orke" - men vi skal ikke have luger.


"Orker" var nok heller ikke det smarteste ordvalg, men jeg er ligesom dig i tvivl om at "luger" er vejen frem...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf ajnaM » 19. okt 2017, 12:38

Jeg synes, det er svært.

Men grundlæggende mener jeg, det må begynde med bedre muligheder og rådgivning til sårbare gravide og en bedre indsats i svangreomsorgen, som man har skåret kraftigt på de senere år. Opprioriterer man her, tænker jeg, at man kan fange rigtig mange af de kvinder, der har det svært.

Sikrer man en bedre forebyggende indsats, vil jeg ikke have det samme problem med babylugerne.

Ellers er jeg enig med Jordemoderforeningen. Vi skal tage hånd om de her mødre, der i forvejen står i en meget svær situation. Men jeg mener ikke, vi tager hånd om dem ved at bede dem tage ansvar, og så ikke gøre mere.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14721
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19072

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Flora » 19. okt 2017, 12:39

Jeg synes det lyder som en god idé. At efterlade sit nyfødte barn er ikke noget man bare gør. Det er noget man gør, hvis man befinder sig i en virkelig fortvivlet situation, og i så fald er det da bedst for både barnet og moren, at det kan foregå på en måde, hvor barnet ikke lider væsentlig overlast og hvor nogen tager sig af det. Som en anden nævner, må udgiften til babyluger være begrænset, så jeg kan egentlig ikke se en grund til ikke at have dem.
5
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf ajnaM » 19. okt 2017, 12:40

Juki skrev:
Code71 skrev:
computermus skrev:
Code71 skrev:Det er en helt igennem tragisk sag og den kvinde/pige som har efterladt den baby fordi hun ikke kunne overskue det, håber jeg ikke bliver straffet for hårdt

Men når det så er sagt, hvor ofte har vi de sager her i Danmark? Det er vel første gang jeg nogensinde hører om det herhjemme? Selvom jeg ikke nægter at problemet eksisterer, for det gør det jo åbenlyst. Så er det i hvert fald ikke stort nok til at babyluger skulle være en god ide. Så VILLE det netop gøre det nemmere for feks trafikkere osv. Så klart nej fra mig

Der har i følge en opgørelse som tv2 lavede sidste år i forbindelse med fundet af en lille nyfødt pige i en affaldsskakt, været omkring 13 sager af den art på 11 år.
Af disse 13 sager var 8 af spædbørnene i live da de blev fundet.


Hvis det er de reelle tal, så synes jeg ikke at det retfærdiggør baby luger. For det er der med garanti andre der vil benytte sig af. Feks trafikkere osv.

Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er deres alternativ? Altså hvad sker der med børn/kvinder der ikke har den mulighed med en luge fx?

Jeg går ikke ud fra at kvinderne bliver "fyret" og derefter lever lykkeligt med deres barn.


Nemlig - vi er nødt til at se på, hvad der ellers sker med de her børn.

Det er ikke nok at sige, at mødrene selv skal tage ansvar. Jeg kan forestille mig mange situationer, hvor det ikke vil være i børnenes tarv at bede en mor, der ville have afleveret sit barn i en babyluge, hvis den fandtes, om at tage ansvar, og så ellers lade hende stå alene med det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Conway » 19. okt 2017, 12:43

annella skrev:
Conway skrev:Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.
Efter etablering af 100 luger er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/politi ... -i-danmark

Hvad mener du om "lugen" - er det en god ide' ?


Ja det er en god ide', og som du selv skriver er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000 (tallet er forøvrigt langt over 1000), men tro ikke det forhindrer mødre i at slå deres børn ihjel efter en fødsel, eller at efterlade dem et eller andet sted, der særligt i vintermånederne betyder den sikre død for de nyfødte, der ikke hurtig bliver fundet, og desværre det sidstnævnte tilfælde er der alt for mange af i Tyskland, vi hører ikke om det hver dag, men dog om flere tilfælde hver måned.

En anden mulighed ville også være en anden tysk model: Kvinder kan føde anonymt på hospitaler, de får efter fødslen tilbudt at kunne bo i særlige mor-barn-huse, hvor de får hjælp af fagpersonale til at tage sig af barnet, tilbuddet gælder de anonyme mødre, der ville frasige sig deres nyfødte, over 50% af de anonyme mødre har i årenes løb taget imod tilbuddet og beholdt deres børn.


Umiddelbart lyder det som en bedre løsning end "lugerne" men det kræver vel en lovændring hvis man skal føde anonymt her i Danmark (tror jeg).
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. okt 2017, 12:49

Conway skrev:Jordemoderforeningen er arg modstander af forslaget
Hvorfor har Jordemoderforeningen en mening omkring det, og hvad mener Blikkenslagerforeningen?

Et barn har jo retmæssige forældre. Hvis der pludselige findes et barn skal politiet vel prøve at opsøge mor og far for at se om de begge er enige i at bortadopterer barnet.
1
Grab them by the pussy
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Conway » 19. okt 2017, 12:57

I "gamle" dage sendte man ikke mødrene hjem samme dag el. dagen efter en fødsel så vidt jeg erindrer og hvis der var problemer efter en fødsel som ex. depression blev det opdaget af personalet under indlæggelsen.
Tænker lidt at de omfattende fødselsforberedelser der praktiseres idag måske også kan have den bivirkning at mødrene efter fødslen oplever et antiklimaks på linie med soldater der vender hjem til en hverdag uden ståhej og kammeratskab som for mange kan være en brat overgang og give depressioner...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf annella » 19. okt 2017, 13:14

Flora skrev:Jeg synes det lyder som en god idé. At efterlade sit nyfødte barn er ikke noget man bare gør. Det er noget man gør, hvis man befinder sig i en virkelig fortvivlet situation, og i så fald er det da bedst for både barnet og moren, at det kan foregå på en måde, hvor barnet ikke lider væsentlig overlast og hvor nogen tager sig af det. Som en anden nævner, må udgiften til babyluger være begrænset, så jeg kan egentlig ikke se en grund til ikke at have dem.


Og i Tyskland har en mor, der har lagt sit barn i en baby-luge, 8 uger fortrydelsesret til at få sit barn tilbage, og det er heldigvis sket adskillige gange.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf dykkersild » 19. okt 2017, 13:22

annella skrev:
Conway skrev:Efter fundet af et babylig i Glostrup er debatten omkring "baby-luger" blusset op igen og der tegner sig nu et politisk flertal for etablering af foreløbig 2 "baby-luger" i Kbh. og Aarhus.
Efter etablering af 100 luger er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/politi ... -i-danmark

Hvad mener du om "lugen" - er det en god ide' ?


Ja det er en god ide', og som du selv skriver er der i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000 (tallet er forøvrigt langt over 1000), men tro ikke det forhindrer mødre i at slå deres børn ihjel efter en fødsel, eller at efterlade dem et eller andet sted, der særligt i vintermånederne betyder den sikre død for de nyfødte, der ikke hurtig bliver fundet, og desværre det sidstnævnte tilfælde er der alt for mange af i Tyskland, vi hører ikke om det hver dag, men dog om flere tilfælde hver måned.

En anden mulighed ville også være en anden tysk model: Kvinder kan føde anonymt på hospitaler, de får efter fødslen tilbudt at kunne bo i særlige mor-barn-huse, hvor de får hjælp af fagpersonale til at tage sig af barnet, tilbuddet gælder de anonyme mødre, der ville frasige sig deres nyfødte, over 50% af de anonyme mødre har i årenes løb taget imod tilbuddet og beholdt deres børn.


Annella - kan du ikke lige uddybe: i Tyskland indleveret 500 babyer siden år 2000 (tallet er forøvrigt langt over 1000)?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf paint » 19. okt 2017, 13:30

Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte. Lad være at lave dem, og et antal spædbørn vil blive fundet døde. Og så er den vel egentlig ikke længere?

De mødre der er tale om, er kvinder der ikke har opsøgt nogen under deres graviditet. Eller ikke føler at de har kunnet opsøge nogen. De er så desperate, at de kun ser én udvej, og det er så desværre at skaffe sig af med barnet. Alverdens samtaler og rådgivning, ville ikke kunne 'fange' nogen af disse tilfælde. Var det tilfældet, havde de formentlig selv opsøgt den, mens de var gravide.

Selvom det 'kun' er 13 på 12 år, man har fundet, kan der sagtens være et stort 'mørketal', hvor det rent faktisk er lykkedes moderen at komme af med barnet, uden at det er blevet fundet.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40704

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2017, 13:44

paint skrev:Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte. Lad være at lave dem, og et antal spædbørn vil blive fundet døde. Og så er den vel egentlig ikke længere?


Som jeg forstår Jordemoderforeningen mener de, at det er således: Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte, men måske få flere mødre ned ellers til at skille sig af med deres babyer, fordi det bliver lettere at gøre på en officiel måde. Lad være at lave dem, og flere mødre vil ikke give deres babyer op, men et antal spædbørn vil blive fundet døde.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2017, 13:48

Jeg synes det er en fin ide.

Tror ikke nogen kvinder ser graviditet, fødsel og babyluge som en slags nem prævention.

Og der mangler jo børn til adoption, der er ingen af lugebabyerne der bliver forældreløse jo. De har vel et nyt hjem på en uge.
0
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf ajnaM » 19. okt 2017, 13:51

paint skrev:Lav lugerne, og det vil redde et antal nyfødte fra at ende i en skraldebøtte. Lad være at lave dem, og et antal spædbørn vil blive fundet døde. Og så er den vel egentlig ikke længere?

De mødre der er tale om, er kvinder der ikke har opsøgt nogen under deres graviditet. Eller ikke føler at de har kunnet opsøge nogen. De er så desperate, at de kun ser én udvej, og det er så desværre at skaffe sig af med barnet. Alverdens samtaler og rådgivning, ville ikke kunne 'fange' nogen af disse tilfælde. Var det tilfældet, havde de formentlig selv opsøgt den, mens de var gravide.

Selvom det 'kun' er 13 på 12 år, man har fundet, kan der sagtens være et stort 'mørketal', hvor det rent faktisk er lykkedes moderen at komme af med barnet, uden at det er blevet fundet.


Men det er vel her, man kan sætte ind ved at ændre indsatsen? Eller skal man bare give op og erkende, at man aldrig opdager/kan hjælpe disse kvinder?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er "Baby-luger" en god ide' ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. okt 2017, 13:51

Ja og så tænker jeg heller ikke at målgruppen af mødre der er OK med at sende deres baby gennem lugen, de er nok ikke i topklasse sådan moder-mæssigt. Tænker narkomaner, folk hvis liv ikke er der hvor man skal være forælder. Så tror det er bedre for børnene.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"