Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf annella » 29. okt 2017, 07:03

http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE9985319/vi-lever-i-falskhedens-tidsalder-og-er-vi-saa-langt-ude-at-vi-ikke-kan-reddes/

Da slår det mig, at vi i 2017 har to personligheder: den virkelige og den digitale.

Det er naivt at skønmale fortiden og lade som om, vi ikke tog masker på og spillede roller førhen. Jeg vil dog vove at påstå, at maskeraden aldrig har fyldt så meget som nu. Der er nemlig ikke tale om at holde masken til søndagsgudstjenesten eller ved et fint arrangement. Det er en konstant indsats for at fremstå på en bestemt måde på de sociale medier. I 2017 bærer vi masken så længe, at det nærmest bliver en parallel identitet.

Det er måske på tide at spørge, om vores kamp for status kan bruges positivt? Er det på tide, at velgørenhedsorganisationer omstiller sig, så næstekærlighed kan få en saltvandsindsprøjtning som et middel til selvpromovering?

Flere ville nok være fadder for børn i den tredje verden, hvis de fik deres breve fra børnene slået op på deres Facebook-væg. Eller hvis bloddonorer fik hyldest på Twitter, når de ramte tapning nr. 10.

Nettet flyder allerede over med videoer af folk, der sørger for at gøre noget godt for andre foran rullende kameraer. Så kan man både få likes og hjælpe mennesker i nød.

Jeg synes, det er forfærdeligt, at vi er blevet så overfladiske, at vi vil kæmpe for at skabe et billede af os selv, som ikke holder. Alternativet kan jeg dog ikke byde ind med, for jeg er ikke et hak bedre end gennemsnittet. Bedømt ud fra min Snapchat laver jeg ikke andet end at drikke bubble tea og spise god mad.


Jeg håber inderligt, at vi taber masken, før vi taber hovedet. For vi er en forfærdelig generation, og det bliver nok kun værre. De yngre generationer kender nemlig ikke til tiden før Facebook og Instagram, og maskeraden udspiller sig på sit højeste. Er vi kommet så langt ud, at vi ikke kan reddes?


Da skribenten er 27 år, kan han sikkert uden videre udtale sig om hans generation, og det forholder sig sikkert i hans øjne, som han beskriver det, men jeg synes, det er ret så sørgeligt, at han taler om en forfærdelig generation, der er kommet så langt ud, at han spørger om generationen kan reddes.

Hvad redningen skal bestå i, det er jeg ikke blevet klog på. Ej heller er jeg enig med skribenten i udtalelsen, at 'vi lever i falskhedenss tidsalder'. Generationer forandrer verden og tiderne, de/vi lever i.

Hvad mener du om skribentens opfattelse af hans 'falskhedens tidsalder'?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. okt 2017, 07:15

Jeg er mest nedslået over skribentens alder kontra hans intellektuelle niveau. Og så synes jeg, at det er synd for hans elever, at de skal undervises af en lærer, der ikke finder sit job fint nok. Det gør nemlig for det meste kun de, der ikke evner at forstå dybden af deres fag og opgave.

Jeg synes, det er forfærdeligt, at vi er blevet så overfladiske, at vi vil kæmpe for at skabe et billede af os selv, som ikke holder. Alternativet kan jeg dog ikke byde ind med, for jeg er ikke et hak bedre end gennemsnittet.

Et forslag: Hold op.
2
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf cola » 29. okt 2017, 07:33

Jeg vil give Angelina ret, hvis det at de får postet alt det gode kan få flere folk til at være gode, det er da kun positivt. GVordan kan det på nogen måde være negativt?
Jeg kan forstå det hvis det var "kropsidealet" der blev talt om, for det er negativt at det kun er de tynde, slanke, storbarmet kvinder der får taletid, det gir et forkert billede af hvordan virkelige kvinder ser ud.
Men at nogen gir et romantisk billede af at nu har de hjulpet endnu en fra at dø... det kan jeg ikke se det negative i.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. okt 2017, 07:34

PS:
Han skulle have oplevet 80/90ernes familiefædre og deres kæmpe videokameraer og endeløse aftener foran billedrørsfjernsynet, hvor man blev tvangsindlagt til spændende titler som "Oldes store dag", "Sommer ved Belatonsøen" og "Thomas første skoledag". I realtid.

Det ville nok have lagt en dæmper på hans følelse af at leve i de sidste tider.
2
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf annella » 29. okt 2017, 07:44

DetSorteCirkus skrev:PS:
Han skulle have oplevet 80/90ernes familiefædre og deres kæmpe videokameraer og endeløse aftener foran billedrørsfjernsynet, hvor man blev tvangsindlagt til spændende titler som "Oldes store dag", "Sommer ved Belatonsøen" og "Thomas første skoledag". I realtid.

Det ville nok have lagt en dæmper på hans følelse af at leve i de sidste tider.


Hvor har du ret, de tider kender jeg også alt for godt til, disse dage/aftener var sandelig anstrengende, men jeg var da så høflig at jeg ikke lod mig mærke med, at jeg faktisk dødkedede mig.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf dgd2007 » 29. okt 2017, 09:19

Nja, med hensyn til "tiden" kan det godt være, der er mere forvirring - og flere muligheder - i kraft af, at der ikke er så faste rammer for, hvordan et liv "bør være", som der har været i tidligere tider. Bare inden for min egen opvækst som barn i 50'erne og begyndelsen af 60'erne var der meget mere, der var fastlagt på forhånd og mindre, man selv skulle - eller havde lov til - tage stilling til, hvordan man syntes skulle være.

Men lige det med, om man er godgørende for at promovere sig selv, havde JC da nogle betragtninger om for 2.000 år siden, så det er i hvert fald ikke noget nyt :-D
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf Conway » 29. okt 2017, 10:21

dgd2007 skrev:Nja, med hensyn til "tiden" kan det godt være, der er mere forvirring - og flere muligheder - i kraft af, at der ikke er så faste rammer for, hvordan et liv "bør være", som der har været i tidligere tider. Bare inden for min egen opvækst som barn i 50'erne og begyndelsen af 60'erne var der meget mere, der var fastlagt på forhånd og mindre, man selv skulle - eller havde lov til - tage stilling til, hvordan man syntes skulle være.

Men lige det med, om man er godgørende for at promovere sig selv, havde JC da nogle betragtninger om for 2.000 år siden, så det er i hvert fald ikke noget nyt :-D


Jeg læser artiklen mere som en voksen betragtning og der er jeg stort set enig.
Man kan jo frygte at de gode gerninger alene praktiseres for promoveringens skyld...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf Slettet bruger » 29. okt 2017, 13:04

Spam af hvad man giver til organisationer og hvor meget blod man donerer > ignore/slet som ven.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Vi lever i falskhedens tidsalder, og er vi så langt ude, at vi ikke kan reddes?

Indlægaf Raenil » 29. okt 2017, 13:50

Alle mennesker har til alle tider tegnet så pænt billede af sig selv muligt. Altid.

Jeg har svært ved at blive forarget.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"