Journalistik med politisk agenda?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 09:51

For nyligt var BT ude at slagte Anna Mee Allerslev, for noget som senere har vist sig ikke at være ulovligt. Det udviklede sig til en shitstorm på Facebook, hvor nogle af de mest ihærdige og grove kommentarer, kom fra 'tomme' profiler (uden billede, tekst osv) – hvilket man konstaterede i Deadline, i går

I dag er det så Morten Kabell, de er ude efter, grundet ét eller andet spørgsmål til en altan (hans overbos nye altan), som han har stillet på Rådhuset.

https://www.bt.dk/politik/borgmester-af ... s-byggesag

Tidligere har BT, ekseleret diverse shitstorme – Helle Thornings skattesag, som viste sig ikke at være en sag.

Naser Khaders havelåge, da han havde dannet partiet Ny Alliance.

Fælles for dem alle er, at det er lige op til et valg – hver gang.

I Khaders tilfælde, havde Bts dækning af 'havelåge-sagen', direkte konsekvenser på valget. Ny Alliance, gik fra meningsmålinger på ca. 20 mandater, til nogle ganske få.

Sjovt nok, er det altid politikere fra den såkaldte 'Røde Blok', eller politikere/partier, som kan tænkes at ville kunne have indflydelse på den borgerlige fløj (Ny Alliance, stod til at koste dyrt for partiet Venstre.

Er det i orden at statsstøttede medier som BT, tydeligvis har en udeklareret politisk agenda, hvor de tilsyneladende prøver at påvirke valgresultater, ved at køre shitstorme på de 'rigtige' tidspunkter (op til et valg)

Har du en mening om det? Er det i orden eller burde de melde klart ud, at de havde/har en politisk agenda?

Det skal måske lige for god ordens skyld nævnes, at jeg ikke selv har stemt på, hverken Radikale eller Ehl.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Nicolait » 2. nov 2017, 10:20

Jeg synes ikke, man kan kræve at forskellige medier bekender politisk ståsted for at få mediestøtte. Det må være op til den enkelte læser at gennemskue. Det skuer i mine ører, hvis man ville opstille sådanne krav.

Noget andet, som jeg synes, er spørgsmålet om der overhovedet er noget, der skal hedde mediestøtte. Jeg så ihvertfald gerne, at den blev afskaffet.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 10:25

Nicolait skrev:Jeg synes ikke, man kan kræve at forskellige medier bekender politisk ståsted for at få mediestøtte. Det må være op til den enkelte læser at gennemskue. Det skuer i mine ører, hvis man ville opstille sådanne krav.

Noget andet, som jeg synes, er spørgsmålet om der overhovedet er noget, der skal hedde mediestøtte. Jeg så ihvertfald gerne, at den blev afskaffet.


Men medier, kan jo rent faktisk 'slagte' en politiker, hvilket selvfølgelig er deres frie ret. Men når man direkte prøver at påvirke folk meninger, på strategiske tidspunkter, som f.eks op til et valg. Blander man sig så ikke i den demokratiske proces (bl.a valget) - når man serverer det som 'kritisk journalistik?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Nicolait » 2. nov 2017, 10:32

paint skrev:
Nicolait skrev:Jeg synes ikke, man kan kræve at forskellige medier bekender politisk ståsted for at få mediestøtte. Det må være op til den enkelte læser at gennemskue. Det skuer i mine ører, hvis man ville opstille sådanne krav.

Noget andet, som jeg synes, er spørgsmålet om der overhovedet er noget, der skal hedde mediestøtte. Jeg så ihvertfald gerne, at den blev afskaffet.


Men medier, kan jo rent faktisk 'slagte' en politiker, hvilket selvfølgelig er deres frie ret. Men når man direkte prøver at påvirke folk meninger, på strategiske tidspunkter, som f.eks op til et valg. Blander man sig så ikke i den demokratiske proces (bl.a valget) - når man serverer det som 'kritisk journalistik?


Jo selvfølgelig blander de sig i en demokratisk proces ved at skrive specifikke artikler op til et valg eller lignende, men uagtet om man er enig eller uenig i avisens ståsted eller den journalistiske vinkel, så mener jeg ikke, at man kan forbyde dem at gøre det. De er aktører inden for en struktur, og de besidder også en vis magt som meningsdannere/påvirkere af en stemning, som lægmand nødvendigvis ikke har, men det gør ikke, at man skal påvirke eller indskrænke deres ytringsfrihed.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Pølsemix » 2. nov 2017, 10:41

paint skrev:
Sjovt nok, er det altid politikere fra den såkaldte 'Røde Blok', eller politikere/partier, som kan tænkes at ville kunne have indflydelse på den borgerlige fløj (Ny Alliance, stod til at koste dyrt for partiet Venstre.

Er det i orden at statsstøttede medier som BT, tydeligvis har en udeklareret politisk agenda, hvor de tilsyneladende prøver at påvirke valgresultater, ved at køre shitstorme på de 'rigtige' tidspunkter (op til et valg)


Men har du ikke også en agenda?
I og med at kun mener at det er rød blok der bliver hetzet, og når den tese ikke lige passer så er Ny Alliances mulige påvirkning af Venstre drivkraften.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Code71 » 2. nov 2017, 10:51

Hehe sjovt som du behændigt udlader EB's kampagner mod feks Lars løkke

I øvrigt var Thorning sagen en sag. Der blev bare ikke gjort noget, da den var forældet..
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2017, 11:32

Nja, der er vel ikke meget man kan - eller skal - gøre ...

Men du skal da have en lille sang fra Thatcher-tiden om emnet: :)

0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf annella » 2. nov 2017, 12:27

paint skrev:
Nicolait skrev:Jeg synes ikke, man kan kræve at forskellige medier bekender politisk ståsted for at få mediestøtte. Det må være op til den enkelte læser at gennemskue. Det skuer i mine ører, hvis man ville opstille sådanne krav.

Noget andet, som jeg synes, er spørgsmålet om der overhovedet er noget, der skal hedde mediestøtte. Jeg så ihvertfald gerne, at den blev afskaffet.


Men medier, kan jo rent faktisk 'slagte' en politiker, hvilket selvfølgelig er deres frie ret. Men når man direkte prøver at påvirke folk meninger, på strategiske tidspunkter, som f.eks op til et valg. Blander man sig så ikke i den demokratiske proces (bl.a valget) - når man serverer det som 'kritisk journalistik?


Som du selv skriver, det er mediernes frie ret. Om medierne direkte prøver at påvirke folks meninger, det er uden videre muligt, men jeg tror, det er kun bestemte mennesker eller grupper, der lader sig påvirke af, HVAD medierne skriver om en politiker op til et valg.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Wizzze » 2. nov 2017, 12:59

Angelina skrev:Jeg tror faktisk de er pisseligeglade med hvilke partier de er fra, det er et spørgsmål om hvilken artikel der kan få flest visninger og mest interaktion.


Enig, det går ikke på partier, men piedestaler. Kan vi pille nogen ned, og at det sker op til valg, er fordi det er der de kan få kilder på, og nogen til at snakke. Jeg garanterer for at det ikke er journalister der har gravet i Anna Mee og Kabel, det er nogen indefra der har tippet og givet smuds, og så bliver der gravet hvis de første artikler viser at folk er interesserede. Havde ingen klikket og gensendt på de første Anne Mee artikler, så var der ikke blevet brugt mere krudt på sagen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 13:14

Wizzze skrev:
Angelina skrev:Jeg tror faktisk de er pisseligeglade med hvilke partier de er fra, det er et spørgsmål om hvilken artikel der kan få flest visninger og mest interaktion.


Enig, det går ikke på partier, men piedestaler. Kan vi pille nogen ned, og at det sker op til valg, er fordi det er der de kan få kilder på, og nogen til at snakke. Jeg garanterer for at det ikke er journalister der har gravet i Anna Mee og Kabel, det er nogen indefra der har tippet og givet smuds, og så bliver der gravet hvis de første artikler viser at folk er interesserede. Havde ingen klikket og gensendt på de første Anne Mee artikler, så var der ikke blevet brugt mere krudt på sagen.


Helt enig. I Anna Mees tilfælde, er det helt klart folk fra Rådhuset, der har tippet pressen. Men som det jo også er fremgået i den seneste tid, så er der jo mange politikere fra Rådhuset, der har brugt Rådhuset på samme måde - også en hel del fra borgerlige partier, men det hører man intet om.

Jeg synes stadigvæk, at et medie som modtager statsstøtte, har en forpligtelse til at informere relativt neutralt - dvs. uden at vælge side, politisk. Det magter BT ikke - eller måske snarere, de vil ikke.
Ekstrabladet, er jeg enig med dig i, går efter piedestaler - uanset hvem der sidder på den.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2017, 13:28

paint skrev:Helt enig. I Anna Mees tilfælde, er det helt klart folk fra Rådhuset, der har tippet pressen. Men som det jo også er fremgået i den seneste tid, så er der jo mange politikere fra Rådhuset, der har brugt Rådhuset på samme måde - også en hel del fra borgerlige partier, men det hører man intet om.

Jeg synes stadigvæk, at et medie som modtager statsstøtte, har en forpligtelse til at informere relativt neutralt - dvs. uden at vælge side, politisk. Det magter BT ikke - eller måske snarere, de vil ikke.
Ekstrabladet, er jeg enig med dig i, går efter piedestaler - uanset hvem der sidder på den.

Jeg har en lille mistanke om, at det også har noget at gøre med, hvor meget de pågældende vil vride sig over afsløringer.
Det er nok værre for en venstreorienteret at blive taget med hånden i klejnekassen, fordi de venstreorienterede jo typiske hylder det offentliges rolle. Mens de højre orienterede - og deres vælgere - ikke har samme sympati for det offentlige. Så der er det måske ikke lige så flovt at have snydt lidt i skat eller udnyttet det offentlige lidt hist og her. :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 13:44

dgd2007 skrev:
paint skrev:Helt enig. I Anna Mees tilfælde, er det helt klart folk fra Rådhuset, der har tippet pressen. Men som det jo også er fremgået i den seneste tid, så er der jo mange politikere fra Rådhuset, der har brugt Rådhuset på samme måde - også en hel del fra borgerlige partier, men det hører man intet om.

Jeg synes stadigvæk, at et medie som modtager statsstøtte, har en forpligtelse til at informere relativt neutralt - dvs. uden at vælge side, politisk. Det magter BT ikke - eller måske snarere, de vil ikke.
Ekstrabladet, er jeg enig med dig i, går efter piedestaler - uanset hvem der sidder på den.

Jeg har en lille mistanke om, at det også har noget at gøre med, hvor meget de pågældende vil vride sig over afsløringer.
Det er nok værre for en venstreorienteret at blive taget med hånden i klejnekassen, fordi de venstreorienterede jo typiske hylder det offentliges rolle. Mens de højre orienterede - og deres vælgere - ikke har samme sympati for det offentlige. Så der er det måske ikke lige så flovt at have snydt lidt i skat eller udnyttet det offentlige lidt hist og her. :gruble:


Det er til gengæld, lige så ødelæggende for en borgerlig politiker at blive ristet på forsiden af en formiddagsavis. Og hvis det kun var sket en enkelt gang, for denne særlige avis (BT) - så fred være med det. Det er også pressens opgave at holde magten i ørerne, men ikke at tage magten.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf paint » 2. nov 2017, 13:51

annella skrev:
paint skrev:
Nicolait skrev:Jeg synes ikke, man kan kræve at forskellige medier bekender politisk ståsted for at få mediestøtte. Det må være op til den enkelte læser at gennemskue. Det skuer i mine ører, hvis man ville opstille sådanne krav.

Noget andet, som jeg synes, er spørgsmålet om der overhovedet er noget, der skal hedde mediestøtte. Jeg så ihvertfald gerne, at den blev afskaffet.


Men medier, kan jo rent faktisk 'slagte' en politiker, hvilket selvfølgelig er deres frie ret. Men når man direkte prøver at påvirke folk meninger, på strategiske tidspunkter, som f.eks op til et valg. Blander man sig så ikke i den demokratiske proces (bl.a valget) - når man serverer det som 'kritisk journalistik?


Som du selv skriver, det er mediernes frie ret. Om medierne direkte prøver at påvirke folks meninger, det er uden videre muligt, men jeg tror, det er kun bestemte mennesker eller grupper, der lader sig påvirke af, HVAD medierne skriver om en politiker op til et valg.


Ja. Og det er lige præcis dem, som man vil prøve at påvirke. I Ny Alliances tilfælde, påvirkede det noget der svarede til 18 mandater i Folketinget. Historien var i øvrigt usand. Men den tjente sit formål. Spørgsmålet er om det er fair og redelig journalistik, at et medie med en politisk agenda, med en klar hensigt blander sig i et demokratisk valg?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Slettet bruger » 2. nov 2017, 13:54

Jeg synes det er helt OK medierne gør det, det er en del af gamet. Alle medier gør det jo.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Journalistik med politisk agenda?

Indlægaf Slettet bruger » 2. nov 2017, 13:58

Et eller andet sted er demokrati tit bare en råbekonkurrence :)

Men altså, vælgerne går ikke mere op i det end som så, derfor det virker.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"