12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op klokke

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Slettet bruger » 4. nov 2017, 17:49

Sangius skrev:Problemet her er jo ikke folkeskolen. Hvis der reelt er 1,5 times offentlig transport for at komme 14 km, så er problemet jo den offentlige transport. Fiks den, og så er det jo ikke et problem med skolen.
Man kan jo for søren da ikke dække Danmark med folkeskoler med 10 kms mellemrum, så ingen har for langt.


LOL vi skriver 2017. Det vil mere være sådan at politikerne opretter superskoler med 200 kilometers mellemrum fordi det er mest effektivt i excel.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Myresluger » 4. nov 2017, 19:42

Jeg tænker måske ikke at det tager 1,5 time - men måske afgangene ikke passer..mine unger bruger 1,5 time på at komme på gymnasiet. Ikke fordi det tager 1,5 time men fordi den ikke kan nås med den næste afgang. Det ville jeg godtnok nødigt udsætte en i folkeskolealderen for - det er nogle meget lange dage.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Allmost_Famous » 4. nov 2017, 21:11

Jeg mangler muligvis nogle informationer her, men min 11-årige skulle under ingen omstændigheder bydes en hverdag, hvor han skulle bruge tre timer om dagen på transport for at passe sin skole.

Hvor skulle han finde tid til lektier? Daglig læsning? Fritidsaktiviteter? Og hvordan ser det sociale liv ud i klassen, hvis man lige skal bruge halvanden time på at komme hjem til nogen efter skole, og ditto for så at komme hjem igen?

Fandeme nej.
5
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf fisken80 » 4. nov 2017, 21:48

Chichu skrev:
annella skrev:https://www.b.dk/politiko/12-aarige-pernille-skulle-rejse-14-kilometer-for-at-komme-i-skole-hun-er-kun-et?utm_source=ni.dk&utm_medium=ni&utm_campaign=partners

Haderslev Kommune har besluttet, at 12-årige Pernille Bloch Sørensens folkeskole kun skal være for 0.-6. klasse. Så når hun næste år skal i 7. klasse, skal hun ifølge kommunen begynde på en skole 14 km fra sit hjem. Derfor vælger hendes forældre nu at rykke hende ud af kommunen.


Er det for tidligt for en 12-årige, at skulle stå op kl. 05.30 5 dage om ugen for at komme i skole?

Jeg går ud fra, at der er en besværlig bus/tog forbindelse til den 14 km lange vej til skolen, siden pigen skal stå så tidligt op. Men nej jeg synes ikke, det er for tidligt, hun skal stå op.


Kan ikke læse artiklen, den er vist kun for dem med abonnement ;)

Men nej, det lyder træls, men dog inden for rimelighedens grænser. Pigen kan også slappe af, være på iPhone, lave lektier, etc. under transporten. Og SÅ tidligt er halv seks altså heller ikke.

Det er vel også kun et par år før hun ellers alligevel ville skulle tidligt op for at komme på gymnasiet, så forældrene må have tænkt på dette, da de bosatte sig langt væk fra en større by.


Alle kan læse den artikel, hvis man vælger læs artiklen nu.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. nov 2017, 22:05

Ligesom TS også er kommet frem til, kan jeg ikke rigtig se, hvad der er at diskutere i den konkrete sag?
Pigens nuværende skole har kun indskoling og mellemtrin, så nu skal hun og forældrene, ligesom alle andre i klassen, finde ud af, hvad der skal ske efter sommerferien. Her har familien valgt en skole i nabokommunen for at skære af transporttiden, og skulle der mod forventning ikke blive oprettet en klasse, er der mulighed for et privat tilbud.

Tilbage står så spørgsmålet om hvorvidt, forældrenes beslutning er fornuftig eller pylret eller noget midt imellem, men det kommer jo helt an på pigen og hendes behov, gemyt, livsstil, mm., hvilket artiklen ikke giver indsigt i. I det hele taget har jeg nok bare temmelig svært ved at se, hvorfor udenforstående skal have en mening om, at en familie gerne vil forkerte datterens kommende skolevej.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Delfin » 5. nov 2017, 00:22

Mistermor skrev:
DetSorteCirkus skrev:Ligesom TS også er kommet frem til, kan jeg ikke rigtig se, hvad der er at diskutere i den konkrete sag?
Pigens nuværende skole har kun indskoling og mellemtrin, så nu skal hun og forældrene, ligesom alle andre i klassen, finde ud af, hvad der skal ske efter sommerferien. Her har familien valgt en skole i nabokommunen for at skære af transporttiden, og skulle der mod forventning ikke blive oprettet en klasse, er der mulighed for et privat tilbud.

Tilbage står så spørgsmålet om hvorvidt, forældrenes beslutning er fornuftig eller pylret eller noget midt imellem, men det kommer jo helt an på pigen og hendes behov, gemyt, livsstil, mm., hvilket artiklen ikke giver indsigt i. I det hele taget har jeg nok bare temmelig svært ved at se, hvorfor udenforstående skal have en mening om, at en familie gerne vil forkerte datterens kommende skolevej.


Jeg kan stadig ikke læse artiklen.
Står der noget om, hvordan det ville være, hvis de valgte en skole i kommunen, de bor i? For sandsynligheden for at der vil være skolebus er da rimelig stor.
Det er jo netop sådan, at man selv skal sørge for transport, når man vælger en skole uden for kommunen.


Du bør kunne læse den, hvis du trykker på 'Ja tak, jeg vil gerne læse artiklen nu' lige under den tekst, du kan se
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Delfin » 5. nov 2017, 00:25

Men ellers er teksten her:

12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op klokken 05.30«
Haderslev Kommune har besluttet, at 12-årige Pernille Bloch Sørensens folkeskole kun skal være for 0.-6. klasse. Så når hun næste år skal i 7. klasse, skal hun ifølge kommunen begynde på en skole 14 km fra sit hjem. Derfor vælger hendes forældre nu at rykke hende ud af kommunen.
LØRDAG D. 4. NOVEMBER 2017 KL. 06:50

Pernille Bloch Sørensen på 12 år skal efter sommerferien flytte til en folkeskole i nabokommunen, da hun ellers, ifølge Hadersklev kommunes plan, kommer til at have 14 km til skole hver morgen.
Pernille Bloch Sørensen på 12 år skal efter sommerferien flytte til en folkeskole i nabokommunen, da hun ellers, ifølge Hadersklev kommunes plan, kommer til at have 14 km til skole hver morgen.
Foto: Michael Drost-Hansen
Se Amalie Thieden's profil Amalie Thieden FØLG
I udkanten af Haderslev bor familien Bloch Sørensen.

Der er godt 65 km fra den ene ende af kommunen til den anden, og der er langt fra familiens hus til de næste.

Familiens ældste datter, Pernille, er 12 år gammel. Hun går i 6. klasse på den nærliggende folkeskole, men til sommer skal hun skifte til en ny.

I 2010 valgte den sønderjyske kommune i forlængelse af kommunalreformen at lægge en række skoler sammen, og i den forbindelse blev to skoler samlet til dén, Pernille går på i dag. Men skolen har kun ind­skoling, så når hun skal begynde i
7. klasse næste år, bliver det på en skole inde i byen. 14 km fra familiens hjem.

Haderslev Kommune har siden kommunalformen valgt at lave en række skolesammenlægninger. Ifølge kommunens plan skal 12-årige Pernille Bloch Sørensen til sommer derfor begynde på en skole 14 kilometer fra familiens hus. Pernilles forældre har nu besluttet at flytte hende til en skole i nabokommunen i stedet.

Hvis Pernille efter sommerferien skal møde i skole til tiden, skal hun cykle hjemmefra klokken 06.30 om morgenen for at nå en bus.

Det synes hverken Pernille eller hendes mor, 39-årige Grete Bloch Sørensen, er i orden.

»Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op klokken 05.30 hver morgen,« siger Grete Bloch Sørensen.

Nu har familien valgt, at Pernille efter sommerferien skal begynde på en skole i nabokommunen. Skolen ligger tættere på, busforbindelsen er bedre, og Pernille vil kunne sove en time længere om morgenen.

Og – Pernille er ikke den eneste, der snart skal gå i skole uden for kommunens grænser.

»Jeg vil gerne skifte skole, fordi mange af mine venner også gør det. De bor ikke så langt fra os,« siger hun.

Men det kan kun lade sig gøre, hvis der er nok nye elever til at oprette en ny klasse på skolen i nabokommunen.

Mens folkeskolen får færre elever, vokser andelen af elever i landets privat- og friskoler. Udviklingen er tydeligst i yderområderne.

»I skolen taler vi meget om det. Vi vil alle gerne gå på den anden skole, så vi ikke skal så langt hver dag,« fortæller Pernille.

Familien overvejede oprindeligt, om Pernille skulle flyttes til en privatskole, for efter flere skolelukninger er der efterhånden kommet en del i området. Desuden henter de ofte børnene ved døren. Det er der mange andre familier, der vælger.

Faktisk går hver fjerde af kommunens omtrent 5.600 skolebørn i privat­skole. Antallet af folkeskoler i Haderslev er da også faldet mærkbart siden kommunalreformen – fra 27 til ti.

»Vi støtter tanken om den kommunale folkeskole, så vi foretrækker ikke at sende Pernille i privatskole. Men hvis det ikke havde været en mulighed for hende at begynde i nabo­kommunen, havde vi nok gjort det alligevel,« siger Grete Bloch Sørensen.


Men bekymret er hun stadig.

Grete Bloch Sørensen sidder som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen på Pernilles nuværende skole. Sammen med resten af bestyrelsen frygter hun, at familier i Haderslev frem over vælger at sende alle deres børn i skole i nabokommunen.

»Det er jo en glidebane. Vi har nogle gode skoler i Haderslev, men som forældre tænker vi på vores barns bedste, og hvis skolen i nabokommunen er ligeså god, men transporten mere overkommelig for vores barn, vælger vi jo det. Men det bliver da problematisk, hvis familier vælger at rykke en hel søskendeflok til nabobyer, for kommunen mister skole­børn, og så mister de penge.«
0
14 11 14
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. nov 2017, 00:39

Mistermor skrev:Jeg kan stadig ikke læse artiklen.
Står der noget om, hvordan det ville være, hvis de valgte en skole i kommunen, de bor i? For sandsynligheden for at der vil være skolebus er da rimelig stor.
Det er jo netop sådan, at man selv skal sørge for transport, når man vælger en skole uden for kommunen.


Det er netop udskolingsafdelingen i deres egen kommune, som ville give den lange transporttid, og der er ikke mulighed for skolebus. Det er der kun i privat regi.
Jeg kan derfor hverken se, at forældrene er urimelige eller har truffet en unødvendig beslutning ved at vælge en folkeskole i nabokommunen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. nov 2017, 00:53

Aragorn skrev:
vibbsen skrev:
Aragorn skrev:Det er for tidligt. Som barn (fra jeg var 5 år til jeg var 10 - 11 stykker) blev jeg selv hevet op klokken 5, ramte børnehaven, og senere fritidshjemmet klokken 05.45, skolen klokken 8, og blev hentet klokken 16. Jeg lever endnu, og jeg havde det godt i børnehaven og på fritidshjemmet, men jeg ville ikke selv gøre det samme med mine egne børn.


Præcis. Bare fordi vi andre sagtens kunne klare det så BEHØVER det jo ikke være det vi stræber efter til vores egne børn....

Men når det er sagt, så synes jeg faktisk at det er besynderligt at man - i en tid hvor vi nærmest agerer privatchauffører for vores børn på mange andre områder - ikke tænker tanken at man jo selv også kunne vælge at køre sit barn i skole hvis man synes at transporten er for lang.


Hah, ja. Men det er jo den ødipale moderstat der træder til der: Fandme nej, det skal samfundet klare! Også selv om det er MIT barn og dermed MIT problem.

Hvilket forøvrigt også var utænkeligt da jeg var barn. Jeg bad en gang min mor om at køre mig et eller andet sted hen - vi boede uden for lands lov og ret, og min cykeltur for at komme et sted hen, var minimum 4 kilometer hver vej, men som regel lidt længere. Den givne dag væltede det virkelig ned med regn, og jeg spurgte hende, om hun ville køre mig - noget jeg meget sjældent gjorde, fordi hun altid sagde nej, og fordi jeg var opdraget til, at det måtte jeg altså klare selv. Det ville have taget hende 15 minutter i bil, alt i alt. I tørvejr.

Og mens jeg stod og så på vandet der væltede ned fra himlen, sagde min mor nej til at køre mig. Jeg spurgte hvorfor. Hun svarede 'jeg har ikke lyst'.

Det er et gammel minde, det har været glemt i mange år, men jeg kom i tanker om det for nyligt. Jeg fortalte min ven om det, og han spurgte, om hun også stod og grinede mens hun sagde det, og måske spyttede lidt på mig også :D


Men forældrene har jo netop selv fundet en løsning, nemlig en skole i nabokommunen? Moderen siger endda, at de i yderste konsekvens ville have valgt et privat tilbud. Jeg kan slet ikke læse, at de stiller krav til det offentlige om at fikse noget for dem.
I stedet synes vinklen i artiklen at være, at det er et økonomisk problem for hjemkommunen, at flere og flere forældre grundet lukninger og sammenlægninger ser sig nødsaget til at vælge noget andet end nærmeste folkeskole.
3
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Zoxa » 5. nov 2017, 09:22

Helt grundlæggende er det som er mest skævt vel at skole elever ikke har krav på at blive optaget på nærmest liggende folkeskole, uanset hvad kommune grænserne siger. De rykker alligevel rundt som vinden blæser og som politikkerne finder for godt i morgen.

Det er muligt at pengene til de enkelte skoler ligger i kommunernes budget, men det kan ikke være rigtigt at man ikke kan lave en fast udlignings ordning pr elev mellem kommunerne.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 6. nov 2017, 17:38

Mistermor skrev:NU ku´ jeg fatte det!

Jeg kan heller ikke se, hvad historien skal være. Ingen tvinger familien til at bo, hvor de bor, eller pigen til at gå på en bestemt skole.


Det er jeg ikke helt enig med dig i.
Pigen er tilknyttet en distrikstskole, hvilket er den hun er garanteret optagelse på og den hun faktisk er tvunget til at gå på, hvis det "frie- skolevalg" i kommunalt regi ikke er muligt.

Erkender at jeg ikke ved hvor længe familien har boet der hvor de bor, men er det efter din mening rimeligt at forvente at folk lige kan skifte bolig med 3-4 års mellemrum?

For det forholder sig sådan at man i den pågældende kommune både udover ændring af skoledistrikter (hvilket betyder at bor du 20 meter fra en skole, er det ikke en garanti du kan få plads der) også har opbrudt de fysiske skoler i "trin".

Og eftersom kommunen har gjort det, og pigen jo skal gennemføre grundskolen, så er det faktisk kommunen, der tvinger hende til at gå på en bestemt skole.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 6. nov 2017, 17:41

Zoxa skrev:Helt grundlæggende er det som er mest skævt vel at skole elever ikke har krav på at blive optaget på nærmest liggende folkeskole, uanset hvad kommune grænserne siger.


Uhh... ja, der kan jeg se en sjov ting med 42 elever i en klasse, fordi nærmeste folkeskole skal være et krav :fløjt:
Det er ikke noget jeg ville byde mit barn, men hey fuck...så ville det jo være sådan en risiko på alle folkeskoler.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf ajnaM » 6. nov 2017, 17:46

Jeg er født på landet og kørte med skolebus. Så flyttede jeg til byen, men mine klassekammerater skulle senere selv finde måder at komme i skole og senere gymnasiet på.

Og det er så her, forældrene kommer ind i billedet. For når man har valgt at bosætte sig uden for lands lov og ret (sorry, Haderslev), så har man også et ansvar for at få sine børn i skole på en ordentlig måde.




Men derudover kan der være en pointe i, at for mange skoler er blevet lukket! Og her er det et spørgsmål om politiske prioriteringer.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 6. nov 2017, 17:51

ajnaM skrev:Jeg er født på landet og kørte med skolebus. Så flyttede jeg til byen, men mine klassekammerater skulle senere selv finde måder at komme i skole og senere gymnasiet på.

Og det er så her, forældrene kommer ind i billedet. For når man har valgt at bosætte sig uden for lands lov og ret (sorry, Haderslev), så har man også et ansvar for at få sine børn i skole på en ordentlig måde.




Men derudover kan der være en pointe i, at for mange skoler er blevet lukket! Og her er det et spørgsmål om politiske prioriteringer.



Godt du kørte med skolebus, det har mange skolebørn også gjort med desværre så blev skolebussen så nedlagt i forbindelse med skolesammenlægningerne. Du havde en mulighed på landet - det har de så ikke længere.
Og uden for lands lov og ret - så kommer det vel for pokker an på hvor mange skoler man i en kommune nedlægger/sammenlægger.
DET kan forældrene da aldrig nogensinde have ansvar for - og øh... hvis man som forældre har 40 min til arbejde og skal møde kl 8, og 15 til nærmeste skole man så vil køre sig barn til...

Så mener du at det er ansvarligt at man lader et barn stå udenfor en lukket skole kl 7 ( ja for det er jo ikke alle "trinskoler" der har SFO)
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf ajnaM » 6. nov 2017, 18:17

Tamara skrev:
ajnaM skrev:Jeg er født på landet og kørte med skolebus. Så flyttede jeg til byen, men mine klassekammerater skulle senere selv finde måder at komme i skole og senere gymnasiet på.

Og det er så her, forældrene kommer ind i billedet. For når man har valgt at bosætte sig uden for lands lov og ret (sorry, Haderslev), så har man også et ansvar for at få sine børn i skole på en ordentlig måde.




Men derudover kan der være en pointe i, at for mange skoler er blevet lukket! Og her er det et spørgsmål om politiske prioriteringer.


Har vi ikke som samfund en interesse i at alle ikke bor i de store byer? Mange bor ikke udenfor lands lov og ret, men har alligevel mistet de lokale skoler og dermed også et fællesskab, der trækker indbyggere til.


Jo, og derfor skriver jeg, at der er for mange skoler, der er lukket. Og at det er et spørgsmål om politiske prioriteringer.

Noget man skal tage med i stemmeboksen d. 21.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"