12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op klokke

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6468

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Stars » 7. nov 2017, 08:27

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mistermor skrev:NU ku´ jeg fatte det!

Jeg kan heller ikke se, hvad historien skal være. Ingen tvinger familien til at bo, hvor de bor, eller pigen til at gå på en bestemt skole.


Det er jeg ikke helt enig med dig i.
Pigen er tilknyttet en distrikstskole, hvilket er den hun er garanteret optagelse på og den hun faktisk er tvunget til at gå på, hvis det "frie- skolevalg" i kommunalt regi ikke er muligt.

Erkender at jeg ikke ved hvor længe familien har boet der hvor de bor, men er det efter din mening rimeligt at forvente at folk lige kan skifte bolig med 3-4 års mellemrum?

For det forholder sig sådan at man i den pågældende kommune både udover ændring af skoledistrikter (hvilket betyder at bor du 20 meter fra en skole, er det ikke en garanti du kan få plads der) også har opbrudt de fysiske skoler i "trin".

Og eftersom kommunen har gjort det, og pigen jo skal gennemføre grundskolen, så er det faktisk kommunen, der tvinger hende til at gå på en bestemt skole.


De har mulighed for at søge om, at hun kan komme på skolen i nabokommunen. De kan vælge, at hun i stedet kommer på privatskole/friskole eller på efterskole. Det er ikke lige gode løsninger for alle, men der ER ingen, der tvinger dem.

Jeg kan sagtens forstå, at familien er ærgerlig, men det er vel det eneste, der er i den historie? Skal det forbydes at lukke skoler, fordi folks "planer" går i stykker? Eller at omstrukturere, så man samler overbygningseleverne på visse skoler?
Eller skylder samfundet familien noget, fordi de "er blevet snydt"?



Men som Cirkus også skriver, så er moderens vinkel jo ikke "Vi vil ha'!"
De har fundet den løsning, der passer dem, men moderen har en samfundsøkonomisk bekymring, som bestemt er relevant:

Faktisk går hver fjerde af kommunens omtrent 5.600 skolebørn i privat­skole. Antallet af folkeskoler i Haderslev er da også faldet mærkbart siden kommunalreformen – fra 27 til ti.

...

»Det er jo en glidebane. Vi har nogle gode skoler i Haderslev, men som forældre tænker vi på vores barns bedste, og hvis skolen i nabokommunen er ligeså god, men transporten mere overkommelig for vores barn, vælger vi jo det. Men det bliver da problematisk, hvis familier vælger at rykke en hel søskendeflok til nabobyer, for kommunen mister skole­børn, og så mister de penge.«
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 7. nov 2017, 16:37

Mistermor skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mistermor skrev:NU ku´ jeg fatte det!

Jeg kan heller ikke se, hvad historien skal være. Ingen tvinger familien til at bo, hvor de bor, eller pigen til at gå på en bestemt skole.


Det er jeg ikke helt enig med dig i.
Pigen er tilknyttet en distrikstskole, hvilket er den hun er garanteret optagelse på og den hun faktisk er tvunget til at gå på, hvis det "frie- skolevalg" i kommunalt regi ikke er muligt.

Erkender at jeg ikke ved hvor længe familien har boet der hvor de bor, men er det efter din mening rimeligt at forvente at folk lige kan skifte bolig med 3-4 års mellemrum?

For det forholder sig sådan at man i den pågældende kommune både udover ændring af skoledistrikter (hvilket betyder at bor du 20 meter fra en skole, er det ikke en garanti du kan få plads der) også har opbrudt de fysiske skoler i "trin".

Og eftersom kommunen har gjort det, og pigen jo skal gennemføre grundskolen, så er det faktisk kommunen, der tvinger hende til at gå på en bestemt skole.


De har mulighed for at søge om, at hun kan komme på skolen i nabokommunen. De kan vælge, at hun i stedet kommer på privatskole/friskole eller på efterskole. Det er ikke lige gode løsninger for alle, men der ER ingen, der tvinger dem.

Jeg kan sagtens forstå, at familien er ærgerlig, men det er vel det eneste, der er i den historie? Skal det forbydes at lukke skoler, fordi folks "planer" går i stykker? Eller at omstrukturere, så man samler overbygningseleverne på visse skoler?
Eller skylder samfundet familien noget, fordi de "er blevet snydt"?


Ja, de kan søge optagelse i nabokommunen, men det er ikke dermed en garanti for at hun bliver optaget jo, ej heller ved søgning på andre skoler i hjemkommunen eller privatskoler.
At søge er ikke en garanti for at man ikke ender med at være tvunget til den pågældende situation som her.

Og så er der økonomi i forhold til privatskoler/friskoler (hvilket kan være et problem for familien).
Efterskole = hun er 14 år og det koster og det er altså ikke alle, der synes at efterskoler er et supergodt skolevalg.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 7. nov 2017, 16:42

Tamara skrev:
Men jeg vil ikke byde mit barn at havne i en by, hvor der vupti ingen skole er og vil ikke være afhængig af at hente/bringe fra/til skole. Og moderne politik er jo at udhule samtlige byer, der ikke har endog mange indbyggere.


Så kryds fingrene for at det ikke sker - jeg forstår godt det ovenstående, den holdning har mange forældre måtte æde gennem de seneste år.
0
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Maria86 » 7. nov 2017, 20:45

Jeg gik i klasse med flere som kom fra andre kommuner og som skulle hjemme fra 06,30 og er hjemme igen 15,00 15,30 selvfølgelig var der også nogle som skulle hjemme fra 07,30. Jeg tog hjemme fra 07,45 og var der 08,00 der var nogle som aldrig brugte dus eller. sådan noget så var der os som brugte det en selvfølge er der også forskel på om det kun tager 5 minutter at komme hjem eller du skal bruge en time og 30 minutter på at komme hjem..Så nej jeg kan ikke ha ondt af en 12 som skal bruge så langt tid på at komme i skole når jeg ved der små børn som bruger så langt tid på at komme i børnehave
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25709

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Delfin » 7. nov 2017, 21:21

Jeg lægger selv sammenlagt ca 2½ time oven i min arbejdsdag. Det er ærlig talt træls nogle gange, og hvis jeg så også skulle hjem og lave lektier, ville jeg være endnu mere træt af det. Men når de kan bruge skolen i nabodistriktet går det jo nok alt sammen. Der bor sikkert også nogen i nabodistriktet, som er tættere på den 'forkerte' skole, og bytte bytte købmand og så udligner det sig nok i den sidste ende skolerne imellem.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Bimmerdyret » 9. nov 2017, 22:28

Tamara skrev:
Bimmerdyret skrev:
Tamarai skrev:
Men jeg vil ikke byde mit barn at havne i en by, hvor der vupti ingen skole er og vil ikke være afhængig af at hente/bringe fra/til skole. Og moderne politik er jo at udhule samtlige byer, der ikke har endog mange indbyggere.


Så kryds fingrene for at det ikke sker - jeg forstår godt det ovenstående, den holdning har mange forældre måtte æde gennem de seneste år.


Jamen, det sker ikke med den bopæl, vi har valgt. Helt bevist.


Hvordan kan du sige det med sikkerhed?
Ikke noget som helst negativt ment :kram: , men hvad gjorde I ?
0
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 584

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Zorglup » 18. nov 2017, 11:20

Min knægt på 7 står op hver morgen kl 6. Så har vi en time til at gøre klar til skolebus kl 7:10. Det har han gjort siden han startede i 0'te
Der er ca 8 km ind.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: 12-årige Pernille skulle rejse 14 kilometer for at komme i skole: »Hun er kun et barn, hun bør ikke skulle stå op kl

Indlægaf Lover-Moses » 20. nov 2017, 03:24

I ca. 4-5 år af mine skolegang fra 4. klasse havde jeg omkring 30km til og fra skole. De første år med skolebus der hentede mig, men ellers med bus til stationen og så et tog der fra. Det hele tog vel omkring en times tid.

Men objektivt set synes jeg ikke at det her er et problem. Jo måske et "first world problem", men jeg ser det mere som en del af forberedelsen til livet senere hen, hvor mange jo pendler til arbejdet hver dag.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"