Hvordan stemmer du?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Hvordan stemmer du

Brevstemmer
11
13%
Stemmer på valgdagen
69
83%
Bliver på sofaen
3
4%

Afgivne stemmer: 83
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2177
Likede indlæg: 12928

Re: Hvordan stemmer du?

Indlægaf Wizzze » 4. nov 2017, 16:25

fisken80 skrev:På valgdagen, jeg synes det er så hyggelig og jeg elsker stemningen. Og følelsen af demokrati,

Og jeg fatter ikke, dem der ikke stemmer. Ja, der er mange dårlige politikere, men især i kommunalpolitik er der dælme også mange virkelig dedikerede mennesker, der virkelig ønsker at arbejde for kommunens bedste med alt hvad det indebærer af mange timers arbejde til et ret lavt vederlag. Man er helt sikkert ikke kommunalpolitiker for pengene eller magtens skyld, medmindre man er borgmester eller rådmand. Og det er de færreste trods alt.

Demokrati bør man aldrig tage for givet.

Man får måske ikke det store i direkte betaling som kommunalrådsmedlem, men der er mange "ben" i den kommunale verden. lønnede Bestyrelsesposter i forsyningsselskaber eller trafikselskaber. Betalte stillinger i råd og udvalg, f.eks. under KL.
Det er i høj grad handlen med disse stillinger og pengestrømme, som pludselig gør at en SF´er støtter en Konservativ borgmester, eller får en Venstremand til pludselig at blive socialdemokrat, eller alle de mange andre spring og skævheder som kommunalpolitik er så berømt/berygtet for.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 247
Likede indlæg: 8772

Indlægaf paint » 4. nov 2017, 16:26

fisken80 skrev:På valgdagen, jeg synes det er så hyggelig og jeg elsker stemningen. Og følelsen af demokrati,

Og jeg fatter ikke, dem der ikke stemmer. Ja, der er mange dårlige politikere, men især i kommunalpolitik er der dælme også mange virkelig dedikerede mennesker, der virkelig ønsker at arbejde for kommunens bedste med alt hvad det indebærer af mange timers arbejde til et ret lavt vederlag. Man er helt sikkert ikke kommunalpolitiker for pengene eller magtens skyld, medmindre man er borgmester eller rådmand. Og det er de færreste trods alt.

Heller ikke jeg. Mon ikke der er mange, der ikke tænker over hvor stor betydning f.eks valget til Regionsrådet har? Det spiller formentlig en langt større rolle end mange forestiller sig.

"Sygehusvæsenet, herunder sygehusene, psykiatrien samt sygesikringen, herunder privatpraktiserende læger og speciallæger
Regional udvikling, blandt andet vedr. natur og miljø, erhverv, turisme, beskæftigelse, uddannelse og kultur samt udvikling i regionernes udkantsområder og landdistrikter. Sekretariatsbetjening af de regionale vækstfora." osv. osv
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 4. nov 2017, 16:28

Jeg plejer også at stemme på valgdagen, men jeg overvejer meget at brevstemme denne gang, og "få det overstået" for jo mere jeg hører fra kandidaterne, jo mere overvejer jeg bare at blive på sofaen :tie:
3
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 748
Likede indlæg: 6312

Indlægaf Rapfisk » 4. nov 2017, 16:48

Jeg brevstemmer, fordi jeg er valgstyrer og derfor ikke kan være sikker på at nå frem på dagen. Ellers ville jeg stemme på dagen. Alle valgstederne på Frederiksberg er ret store, men jeg synes, stemningen er i top.
0
Aragorn
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1907

Indlægaf Aragorn » 4. nov 2017, 16:51

paint skrev:

Heller ikke jeg. Mon ikke der er mange, der ikke tænker over hvor stor betydning f.eks valget til Regionsrådet har? Det spiller formentlig en langt større rolle end mange forestiller sig.

"Sygehusvæsenet, herunder sygehusene, psykiatrien samt sygesikringen, herunder privatpraktiserende læger og speciallæger
Regional udvikling, blandt andet vedr. natur og miljø, erhverv, turisme, beskæftigelse, uddannelse og kultur samt udvikling i regionernes udkantsområder og landdistrikter. Sekretariatsbetjening af de regionale vækstfora." osv. osv

Hvilket betyder at regionerne snart nedlægges og hospitalsvæsen overgår til staten.
0
Mistakes are, after all, the foundations of truth, and if a man does not know what a thing is, it is at least an increase in knowledge if he knows what it is not.
Tamara
Kort karma: 19
Likede indlæg: 684

Indlægaf Tamara » 4. nov 2017, 17:07

På valgdagen på vores lokale skole med min datter. Synes at det er vigtigt for børn at opleve demokratiet og hvordan et valg fungerer. Om end jeg egentlig har opgivet politik så er det en forpligtelse i et demokrati at stemme
5
fisken80
Kort karma: 158
Likede indlæg: 4761

Indlægaf fisken80 » 4. nov 2017, 18:59

Wizzze skrev:

Man får måske ikke det store i direkte betaling som kommunalrådsmedlem, men der er mange "ben" i den kommunale verden. lønnede Bestyrelsesposter i forsyningsselskaber eller trafikselskaber. Betalte stillinger i råd og udvalg, f.eks. under KL.
Det er i høj grad handlen med disse stillinger og pengestrømme, som pludselig gør at en SF´er støtter en Konservativ borgmester, eller får en Venstremand til pludselig at blive socialdemokrat, eller alle de mange andre spring og skævheder som kommunalpolitik er så berømt/berygtet for.

Er det ikke mest i de større kommuner? Og trods alt for de få? Jeg kender nogle stykker, der har været byrådspolitikere i mindre kommuner og ingen af dem har haft den slags ben som du kalder det, men har stille og roligt passet deres byrådsarbejde. Og de har været fra store partier som V og S.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 193
Likede indlæg: 1101

Indlægaf Panton » 4. nov 2017, 19:07

På dagen.
0
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 540
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 7046

Indlægaf Delfin » 4. nov 2017, 19:32

De fleste gange på dagen, men jeg har brevstemt et par gange, hvor det passede bedst i min tidsplan. Minder mig om, at jeg skal have tjekket hvilket ugenr valgdagen ligger i denne gang.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 19
Likede indlæg: 231

Indlægaf SonataA » 4. nov 2017, 19:38

Jeg stemmer på dagen, og altid sammen med mine børn og min mand.
For mig er det en genial måde at introducere dem for demokrati, og samtidig forklare dem, at man ikke kan brokke sig, hvis man ikke stemmer. For så har man ikke bidraget og må bare indordne sig (sagt meget firkantet).
3
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2017, 14:32

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:

Er det ikke mest i de større kommuner? Og trods alt for de få? Jeg kender nogle stykker, der har været byrådspolitikere i mindre kommuner og ingen af dem har haft den slags ben som du kalder det, men har stille og roligt passet deres byrådsarbejde. Og de har været fra store partier som V og S.

TV2 kører "tema" på sagen i øjeblikket
http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-11-0 ... er:article
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 748
Likede indlæg: 6312

Indlægaf Rapfisk » 7. nov 2017, 14:45

Delfin skrev:De fleste gange på dagen, men jeg har brevstemt et par gange, hvor det passede bedst i min tidsplan. Minder mig om, at jeg skal have tjekket hvilket ugenr valgdagen ligger i denne gang.

47 :)
1
Lykke
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2052

Indlægaf Lykke » 7. nov 2017, 14:52

Jeg brevstemmer. Gider ikke stå i en kæmpe hal og vente i en kæmpe kø som om man bare var et kvæg. Nej tak. Det er meget hyggeligere at brevstemme på biblioteket eller borgerservice.

Sidst gik der noget i ged til brevafstemningen, så vi prøvede at nødstemme. Det var også lidt sjovt. Ikke så sjovt for damen som skulle afholde det - hun virkede lidt presset over at hendes computer bare valgte at strejke.
0
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1090

Indlægaf Orchidea » 7. nov 2017, 15:46

Stemmer på dagen, men ser frem til den dag hvor det er muligt at stemme online via nemid.
1
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1090

Indlægaf Orchidea » 7. nov 2017, 15:46

Lykke skrev:Jeg brevstemmer. Gider ikke stå i en kæmpe hal og vente i en kæmpe kø som om man bare var et kvæg. Nej tak. Det er meget hyggeligere at brevstemme på biblioteket eller borgerservice.

Sidst gik der noget i ged til brevafstemningen, så vi prøvede at nødstemme. Det var også lidt sjovt. Ikke så sjovt for damen som skulle afholde det - hun virkede lidt presset over at hendes computer bare valgte at strejke.

Kan se at jeg ikke følger så godt med :blush2:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"