Farvel til betalt frokostpause.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Bad Samaritan » 15. nov 2017, 15:15

Precaseptica skrev:Jeg ser frem til, at vi engang bliver færdige med at drive det offentlige med en konstant mistillid til om de ansatte nu opnår det absolutte maskimum man kunne forestille sig at presse dem til.


Så meget det her!!!

Der er akut behov for et totalt opgør med new public management-regimet og den dér kontrol-iver.
3
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Minitrolden » 15. nov 2017, 15:36

Tux skrev:
Minitrolden skrev:
Tux skrev:
Minitrolden skrev:Jeg forstår ikke at privatansatte ikke kæmper for betalt frokost. Det er de færreste som zoner ud i de 29 minutter og hverken tænker eller taler arbejde med deres kolleger.

Fordi man aldrig vil komme igennem med det, det er godt nok de færreste steder der er rum til hvad der svarer til en 7% lønstigning - og slet ikke hvis reallønnen stadig skal sikres..

Så må folk gå tilsvarende ned i løn....

Arbejdsgiverne er slet slet slet ikke ingeresserede i at nedsætte arbejdstiden generelt, selv om der sker en tilsvarende lønnedgang. Tilsvarende er det de færreste der er interesserede i at gå ned i løn - jeg er i hvert fald ikke.

Det er ret utroligt, at du lige skal gøre dig til dommer over for hvad folk i det private skal forlange..

Minitrolden skrev:
Tux skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rapfisk skrev:Jeg vil vove at påstå, at det er de færreste statsligt ansatte, der ikke som regel kan holde 29 minutters frokostpause. Ja, man taler arbejde, men jo ikke på en anstrengende måde som ved et møde.


Min erfaring sider mig at mange statsansatte faktisk ofte holder møder omkring frokosttid, yder support omkring frokosttid (fordi det er der folk søger support - netop i deres frokostpause :) )

Desuden holder mange kontorchefer mv møder med frokost i frokostperioderne =man arbejder og man spiser samtidig.

Det gør vi også i det private, jeg snakker næste altid arbejde til frokost..

Det er så dit eget valg at forære din arbejdsgiver det ekstra arbejdstid hver dag. Der kan man sige, de privatansatte er alt for gode af sig ofte.

Jeg har et job og løn under en række givne forudsætninger, jeg ser det bestemt ikke som at jeg forærer nogen noget, ved at snakke arbejde under frokosten. Der går ikke noget af mig ved at snakke projekter frem for fodbold, for fodbold snakker jeg da så sandelig også i arbejdstiden. Jeg kan faktisk også finde på at snakke arbejde med kolleger, når vi er til et socialt arrangement uden for arbejdstid - eller få en arbejdsrelateret ide når jeg står i morgenbadet :shock:

Hvis det er den holdning man har til privatansatte, kunne det godt være at folk som dig lige skulle vågne op, og se hvordan tingene ser ud her ude i virkeligheden hos os det betaler jeres løn gennem skatterne (og nej, offentlige ansatte er ikke en overskudsforretning bare fordi de også betaler skat)

Men du er nok så pligtopfyldende, at du aldrig kunne finde på at snakke weekendplaner, børn, sport eller andet privat uden for pauserne :rulle:

Disclaimer: Sidste to sætninger er ikke en generelt kritik af offentlige ansatte.


Jeg gør mig ikke til dommer, men du og andre har ondt i en vis bagdel over at der i det offentlige er betalt frokost på trods af at vi i det offentlige tjener 7% mindre end i det private og mange slet ikke har tid til deres frokost. Hvis I har ondt over det, så må I forsøge at få jeres egen frokost betalt igennem overenskomstforhandlingerne og tage den lønnedgang det måske koster eller knytte sylten. (Ligesom regeringen..... :rulle: )

Offentligt ansatte sikrer hver dag at dette samfund fungerer, så måske skulle du tage din lille ømme røv et andet sted hen med det der. Det sjove er at man kunne lugte det argument på vej fra dig. Det er det samme altid "Altså ooooos i det private, pulserende arbejdsliv...." vor herre til hest. Det er sygeplejersker, lærere, biblioteker, politimænd, læger, gartnere, arbejdsmænd og mange andre, som sørger for at hjulene kører i vores samfund, så virksomhederne har velkvalificerede, trygge og sunde medarbejdere.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Tux » 15. nov 2017, 16:10

Minitrolden skrev:
Tux skrev:
Minitrolden skrev:
Tux skrev:
Minitrolden skrev:Jeg forstår ikke at privatansatte ikke kæmper for betalt frokost. Det er de færreste som zoner ud i de 29 minutter og hverken tænker eller taler arbejde med deres kolleger.

Fordi man aldrig vil komme igennem med det, det er godt nok de færreste steder der er rum til hvad der svarer til en 7% lønstigning - og slet ikke hvis reallønnen stadig skal sikres..

Så må folk gå tilsvarende ned i løn....

Arbejdsgiverne er slet slet slet ikke ingeresserede i at nedsætte arbejdstiden generelt, selv om der sker en tilsvarende lønnedgang. Tilsvarende er det de færreste der er interesserede i at gå ned i løn - jeg er i hvert fald ikke.

Det er ret utroligt, at du lige skal gøre dig til dommer over for hvad folk i det private skal forlange..

Minitrolden skrev:
Tux skrev:
Bimmerdyret skrev:
Rapfisk skrev:Jeg vil vove at påstå, at det er de færreste statsligt ansatte, der ikke som regel kan holde 29 minutters frokostpause. Ja, man taler arbejde, men jo ikke på en anstrengende måde som ved et møde.


Min erfaring sider mig at mange statsansatte faktisk ofte holder møder omkring frokosttid, yder support omkring frokosttid (fordi det er der folk søger support - netop i deres frokostpause :) )

Desuden holder mange kontorchefer mv møder med frokost i frokostperioderne =man arbejder og man spiser samtidig.

Det gør vi også i det private, jeg snakker næste altid arbejde til frokost..

Det er så dit eget valg at forære din arbejdsgiver det ekstra arbejdstid hver dag. Der kan man sige, de privatansatte er alt for gode af sig ofte.

Jeg har et job og løn under en række givne forudsætninger, jeg ser det bestemt ikke som at jeg forærer nogen noget, ved at snakke arbejde under frokosten. Der går ikke noget af mig ved at snakke projekter frem for fodbold, for fodbold snakker jeg da så sandelig også i arbejdstiden. Jeg kan faktisk også finde på at snakke arbejde med kolleger, når vi er til et socialt arrangement uden for arbejdstid - eller få en arbejdsrelateret ide når jeg står i morgenbadet :shock:

Hvis det er den holdning man har til privatansatte, kunne det godt være at folk som dig lige skulle vågne op, og se hvordan tingene ser ud her ude i virkeligheden hos os det betaler jeres løn gennem skatterne (og nej, offentlige ansatte er ikke en overskudsforretning bare fordi de også betaler skat)

Men du er nok så pligtopfyldende, at du aldrig kunne finde på at snakke weekendplaner, børn, sport eller andet privat uden for pauserne :rulle:

Disclaimer: Sidste to sætninger er ikke en generelt kritik af offentlige ansatte.


Jeg gør mig ikke til dommer, men du og andre har ondt i en vis bagdel over at der i det offentlige er betalt frokost på trods af at vi i det offentlige tjener 7% mindre end i det private og mange slet ikke har tid til deres frokost. Hvis I har ondt over det, så må I forsøge at få jeres egen frokost betalt igennem overenskomstforhandlingerne og tage den lønnedgang det måske koster eller knytte sylten. (Ligesom regeringen..... :rulle: )

Offentligt ansatte sikrer hver dag at dette samfund fungerer, så måske skulle du tage din lille ømme røv et andet sted hen med det der. Det sjove er at man kunne lugte det argument på vej fra dig. Det er det samme altid "Altså ooooos i det private, pulserende arbejdsliv...." vor herre til hest. Det er sygeplejersker, lærere, biblioteker, politimænd, læger, gartnere, arbejdsmænd og mange andre, som sørger for at hjulene kører i vores samfund, så virksomhederne har velkvalificerede, trygge og sunde medarbejdere.

Når du kommer med en udtalelse så generel som den der, så gør du dog netop til dommer.

Jeg har intet sagt om offentlige ansatte generelt (bemærk Disclaimer), men du må jo seriøst være på et beskyttet værksted af en art, hvis du tror der har nogen gang på jord, at forlange betalt frokost i dagens Danmark.

Hernæst vil jeg bede dig henvise til, hvor jeg på noget tidspunkt har skrevet, at der er unfair at offentlige ansatte har betalt frokost. Hvis ikke du kan det (og det kan du ikke), kan du godt pakke med dine stråmænd langt væk. Måske vil det endda gå op for dig, at jeg endog har argumentet for det modsatte.

Men jeg vidste jo egentlig godt, at du slet ikke er interesseret i modspil af nogen art - selv dem du grundlæggende er enige med skal bashes hvis de ikke er enige ned til sidste ekstreme detalje..
1
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Bad Samaritan » 15. nov 2017, 16:25

Hvornår skal vi diskutere betalt frokost på Christiansborg, egentlig? For der er vidst for alvor store penge at spare, hvis vi endelig skal ned af den vej...
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 16. nov 2017, 07:30

Minitrolden skrev:
Jeg gør mig ikke til dommer, men du og andre har ondt i en vis bagdel over at der i det offentlige er betalt frokost på trods af at vi i det offentlige tjener 7% mindre end i det private og mange slet ikke har tid til deres frokost. Hvis I har ondt over det, så må I forsøge at få jeres egen frokost betalt igennem overenskomstforhandlingerne og tage den lønnedgang det måske koster eller knytte sylten. (Ligesom regeringen..... :rulle: )

Offentligt ansatte sikrer hver dag at dette samfund fungerer, så måske skulle du tage din lille ømme røv et andet sted hen med det der. Det sjove er at man kunne lugte det argument på vej fra dig. Det er det samme altid "Altså ooooos i det private, pulserende arbejdsliv...." vor herre til hest. Det er sygeplejersker, lærere, biblioteker, politimænd, læger, gartnere, arbejdsmænd og mange andre, som sørger for at hjulene kører i vores samfund, så virksomhederne har velkvalificerede, trygge og sunde medarbejdere.


Jeg ved ikke om jeg høre med til "og andre" - men jeg vil alligevel vove pelsen.

Jeg tror du misforstår. Jeg kan sagtens unde offentlige ansatte en betalt forkost, eller 7% lønforhøjelse for den sags skyld. Det er for mig ikke det jeg debatterer om. For mig handler det 100% om at jeg ofte, alt for ofte, høre om ansatte som får indraget deres frokost - og det i en grad så det faktsik strider imod reglerne. FOA oplyser at det er op imod 25% af deres medlemmer, for aldrig har tid til at holde frokost. Det holder bare ikke. Når man ikke kan finde ud af at få det til at fungerer under de nuværende regler, så må man ændre dem. Jeg tro på at en løsning er egenbetalt frokost.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 16. nov 2017, 14:47

Mistermor skrev:
Jeg er meget enig i, at et af problemerne omkring emnet er, at det faktisk kun er i teorien, at visse offentligt ansatte får betalt pause...For de får ingen pause. Og før regnskabet om besparelser overhovedet giver mening, er vi nødt til at forholde os til det.

Så er der en anden gruppe, som får pause men bare hakket i mange små stykker.

Og så er der måske også nogen, som rent faktisk får de 29 minutter.

Den sidste gruppe er jo nem. For der kan man bare ændre løn og arbejdstid. Men de to andre har jeg svært ved at se, hvordan man vil ændre på, medmindre man vil bruge penge på det. For det kræver jo, at der er nogle mennesker, der træder til, mens folk holder den pause, de selv betaler, - og de skal også have løn..... og man kan jo ikke ansætte folk til kun at komme en time midt på dagen for at dække ind, mens der holdes pauser.

Noget andet er, at personalet er skåret så meget ind til benet, at det ville være på sin plads, at man ansatte folk, så det kunne lade sig gøre at få pause - men så ryger regnestykket vel i vasken.


Vi kan ikke lade os hæmme af, at der ikke er tid til pauser. Så har vi reelt kørt den for langt ud. Resultatet er stress, som i sidste ende er langt mere omkosteligt. Hvis vi fokuserer på de 24-25% som FOA oplyser er dem som ikke holder pause. Så får vi et gevaldigt problem på sigt, når folk falder fra som fluer. Det er simpelthen ikke en gangbar løsning. Vi er nød til at sikre, at fok reelt kan holde de nødvendige pauser, og få den nødvendige næring. Vi kommer til at tabe økonomiske på både faldende kvalitet i arbejdet, og på økonomiske udfordringer relateret til stress.

Jeg ser det som en absolut nødvendighed at finde en løsning for de 25%. - Jeg tror fuldt ud på at en betalt frokostpause, vil sikre denne mulighede, langt hen ad vejen. Så er det ikke længere "så let" eller "lovligt", at indrive folks pauser. Jeg mener da stadig at man bør være fleksibel - det gælder jo i alle forhold.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Precaseptica » 16. nov 2017, 15:28

Bad Samaritan skrev:
Precaseptica skrev:Jeg ser frem til, at vi engang bliver færdige med at drive det offentlige med en konstant mistillid til om de ansatte nu opnår det absolutte maskimum man kunne forestille sig at presse dem til.


Så meget det her!!!

Der er akut behov for et totalt opgør med new public management-regimet og den dér kontrol-iver.


Bestemt. Og derudover er "effektiviseringen" gået hen og blevet (minimum) det 2 procents årlige handicap på offentlige institutioner, her ca. alt for mange år efter det stoppede med at være nemt absorberet.

De steder der muligvis kunne skæres i det offentlige er samtidigt de beslutningstagende i forhold til hvor der skal skæres - så effektiviseringen går dem pænt forbi imens dem der kører vores insitutioner efterhånden skal varetage en håndfuld ekstra hver.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Precaseptica » 16. nov 2017, 15:29

Bad Samaritan skrev:Hvornår skal vi diskutere betalt frokost på Christiansborg, egentlig? For der er vidst for alvor store penge at spare, hvis vi endelig skal ned af den vej...


Du glemmer at det er det eneste offentlige embede der er immuniseret overfor besparelser.

Af én eller anden årsag anses stillingen politiker ikke for at være noget man gør i det offentliges tjeneste.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Slettet bruger » 16. nov 2017, 15:36

Precaseptica skrev:Jeg ser frem til, at vi engang bliver færdige med at drive det offentlige med en konstant mistillid til om de ansatte nu opnår det absolutte maskimum man kunne forestille sig at presse dem til.


Offentligt ansatte er ligesom en tube mayonaise der er tom, hvor man så skærer hul på den for lige at se om man kan få skrabet lidt mere ud.
3
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Precaseptica » 16. nov 2017, 16:58

eks-Maupassant skrev:
Precaseptica skrev:Jeg ser frem til, at vi engang bliver færdige med at drive det offentlige med en konstant mistillid til om de ansatte nu opnår det absolutte maskimum man kunne forestille sig at presse dem til.


Offentligt ansatte er ligesom en tube mayonaise der er tom, hvor man så skærer hul på den for lige at se om man kan få skrabet lidt mere ud.


Og metoden du lige beskrev der er et godt billede på neoliberalismens idiotiske løsningsmodeller til optimering.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf dgd2007 » 16. nov 2017, 17:06

Billede
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 17. nov 2017, 09:30

Mistermor skrev:Vi er ikke uenige. Min søster er social og sundhedsassistent. Det er vanvittigt, hvad hun kan fortælle, og det er et spørgsmål om tid, før hun selv går i stykker på det. Jeg foreslår hende at skifte job, men hun er glad for selve arbejdet og kollegerne, det er forholdene og især normeringen, der er helt tosset. Hun får ikke pause. Hun må i princippet spise med de senildemente, som hun passer, som en del af et "pædagogisk måltid", men beboerne er så dårlige, at hun ikke kan nå selv at få mad. Hun dækker somme tider 3 afdelinger, som den eneste assistent med de opgaver, som kun assistenten må udføre. Hun har nærmest intet overskud til at få noget ud af sin fritid.
Vi er i den situation, at det offentlige er blevet beskåret så meget, at "det" gør medarbejderne syge. Absurd at samfundet selv skaber flere problemer omkring sygdom og folk på sygedagpenge/overførselsindkomst, når nu politikerne er så optaget af at minimere den gruppe.


Præcist..

Det holder jo ikke en meter - Det kan simpelthen ikke nytte noget, at vi har skåret så langt ind, at personalet ikke engang har mulighed for en spisepause. Det skal de naturligvis have, også under de nuværende regler, men de regler misbruges i ekstremt omfang. Det er også hvorfor jeg tror på, at den mest eeffektive vej ud af dette misbrug af personalet, er at give dem "ret" til at holde den her pause - det nytter ikke at arbejdsgiver kan inddrage din pause - for det sker bare konsekvent for alt for mange.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Akehurst2 » 17. nov 2017, 09:38

thomassneum skrev:
Mistermor skrev:Vi er ikke uenige. Min søster er social og sundhedsassistent. Det er vanvittigt, hvad hun kan fortælle, og det er et spørgsmål om tid, før hun selv går i stykker på det. Jeg foreslår hende at skifte job, men hun er glad for selve arbejdet og kollegerne, det er forholdene og især normeringen, der er helt tosset. Hun får ikke pause. Hun må i princippet spise med de senildemente, som hun passer, som en del af et "pædagogisk måltid", men beboerne er så dårlige, at hun ikke kan nå selv at få mad. Hun dækker somme tider 3 afdelinger, som den eneste assistent med de opgaver, som kun assistenten må udføre. Hun har nærmest intet overskud til at få noget ud af sin fritid.
Vi er i den situation, at det offentlige er blevet beskåret så meget, at "det" gør medarbejderne syge. Absurd at samfundet selv skaber flere problemer omkring sygdom og folk på sygedagpenge/overførselsindkomst, når nu politikerne er så optaget af at minimere den gruppe.


Præcist..

Det holder jo ikke en meter - Det kan simpelthen ikke nytte noget, at vi har skåret så langt ind, at personalet ikke engang har mulighed for en spisepause. Det skal de naturligvis have, også under de nuværende regler, men de regler misbruges i ekstremt omfang. Det er også hvorfor jeg tror på, at den mest eeffektive vej ud af dette misbrug af personalet, er at give dem "ret" til at holde den her pause - det nytter ikke at arbejdsgiver kan inddrage din pause - for det sker bare konsekvent for alt for mange.


Jeg er faktisk enig i, at for dem der nærmest konsekvent aldrig kan holde pause vil en afskaffelse af den betalte spisepause være en fordel - hvis de benytter sig af den og fx forlader arbejdspladsen.

Men det kræver godt nok noget at sige "12.30 - jeg smutter til pause" hos kolleger og borgere, man ved efterlades i en svær situation. Er man villig til at acceptere de hændelser, der kan komme til ledelsen så får tilpasset normeringen, evt. efter at politikerne først skal råbes op? Vil man kunne leve med ældre, der sidder en ekstra halv time på toilettet eller børn der efterlades uden tilstrækkeligt opsyn på legepladsen? Hvad nu, hvis der bliver tale om alvorlige eller ligefrem fatale hændelser?
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf Planten » 17. nov 2017, 09:46

Jeg savner rigtig meget, at den, der gerne så den betalte pause afskaffet, opstiller et eksempel fra et hvilket som helst plejehjem eller afdeling på et sygehus (service- eller sengeafdeling) på hvordan dag-, aften- og nattevagt skulle foregå. Sådan helt detaljeret og med fokus på både stille og meget travle vagter. Det er så nemt at slynge postulater ud om at det handler om planlægning. Men når de er så kloge, at de kan vurdere det, så må de også kunne planlægge dagen minutiøst.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Farvel til betalt frokostpause.

Indlægaf thomassneum » 17. nov 2017, 10:10

Planten skrev:Jeg savner rigtig meget, at den, der gerne så den betalte pause afskaffet, opstiller et eksempel fra et hvilket som helst plejehjem eller afdeling på et sygehus (service- eller sengeafdeling) på hvordan dag-, aften- og nattevagt skulle foregå. Sådan helt detaljeret og med fokus på både stille og meget travle vagter. Det er så nemt at slynge postulater ud om at det handler om planlægning. Men når de er så kloge, at de kan vurdere det, så må de også kunne planlægge dagen minutiøst.


Det kan jeg ikke.
Men det er nu ikke så kompliceret. Hvis der ikke er plads til at personalet kan holde en pause, så er der noget der skal laves om.

Jeg antager at det kan være ligesom hos udrykningen hos fx brandvæsnet. Hvis der lyder en alarm, så skal de smide deres frokost, og rykke ud - de står altså til rådighed - også selvom de har egenbetalt pause. Der er givet jobs hvor det kan være nødvendigt at stå til rådighed - men forskellen er din pause ikke bare kan inddrages til hvadsomhelst, eller lade den indgå i en normal arbejdsrutine, fordi man presser personalet.

Hvis din frokost så altid bliver afbrudt, eller inddraget - så skal der igen kigges på at ændre forholdende, således at du reelt kan holde denne pause. Den kan være helt afgørende for kvaliteten af dit arbejde, og reelt din sundhed.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"