Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf annella » 15. nov 2017, 06:54

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6204988/Gadetr%C3%A6er-er-kun-til-pynt.-Lad-os-fjerne-dem-og-g%C3%B8re-plads-til-flere-vejbaner

Fra Københavns Åboulevard til Nørrebros Runddel er der kun én kørebane, men 30 vejtræer. Her kan man med fordel fjerne alle træer samt cykelstien og i stedet slå fortovet sammen til fælles bane for cyklister og gående.

København har snart fået plantet 100.000 nye træer. Gad vide, hvad det kommer til at koste skatteyderne af udgifter i etablering samt vedligehold i træernes levetid?

Nogle gader vil (som Jagtvej) få ’bredere’ kørebaner og flere parkeringspladser. I andre gader kan cyklister, cykelbåse og fodgængere have første prioritet.

Gadetræer er egentlig kun pyntegenstande, når det kommer til stykket. Så hvad er vigtigst: skønhed, hygge eller fremkommelighed?



Hvad er din mening om gadetræer?

Jeg er modstander af hvert træ, der fældes for at gøre plads til endnu mere 'gråt beton', byer uden træer er for mig det mest kedelige, jeg oplever, det er også det første jeg lægger mærke til, når jeg kommer til en for mig ukendt by, at her mangler der træer, byerne virker kolde og kedelige uden nogen form for at jeg føler mig vel tilpas i byen og ser til, at jeg hurtigt forlader byen igen.

Jeg var helt grædefærdig, da jeg oplevede at alle træerne på Kgs. Nytorv var blevet fældet, men desværre var det et nødvendigt onde, da alle træerne havde fået elmesyge.

Jeg selv bor i en af Europas mest grønne hovedstad med ca. 500.000 træer - i gennemsnit 82 træer på 1 km i 2016 (i 1990 var det 72 træer på 1 km) - permanent bliver der heldigvis stadigvæk plantet flere og flere træer i byen, og alle træer der fældes bliver heldigvis erstattet af nye.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Rapfisk » 15. nov 2017, 08:15

Jeg synes, at der skal være plads til begge dele.

Da jeg både er cyklist, fodgænger, bruger af offentlige transportmidler og har kørekort, er det vel naturligt nok. Mit store problem med det forslag er, at cyklister og fodgængere skulle deles om pladsen på Åboulevard. Det kan kun gå galt.

Derudover har han da ret i, at det er molboagtigt med alt det, der skal til for a) at beskytte træerne mod trafikken og b) at beskytte trafikken mod træerne. Det kunne man godt tænke nogle tanker om, hvis man var lokalpolitiker.
2
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Akehurst2 » 15. nov 2017, 08:21

Altid, altid, altid træer over biler i byen. For miljøet og for æstetikken. Flere træer tak, og flere grønne områder.

Og hvad er det dog for en vanvittig ide at slå cykelsti og fortov sammen i nogle af byens mest trafikerede områder? Det er da opskriften på konflikter og ulykker, hvis de mange hurtige cyklister skal sno sig ind og ud mellem fodgængere, inkl. børn og barnevogne.

Ham der vil bare have fremkommelighed for biler for enhver pris og så skide være med miljøet og andre mennesker. Vorherrebevares.
8
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf LaScrooge » 15. nov 2017, 08:50

Det er en vanvittig idé at fælde alle træerne så der er bedre plads til bilerne (og det er vanvittigt at slå cykelsti og fodgængerfelt sammen, men hvis han er så forelsket i sammenlægninger, så synes jeg at vi skal foreslå at slå fortorv og kørebane sammen og se hvor god en idé han synes det er :stoned:), men det er, så vidt jeg kan se, noget der åbenbart uløseligt er forbundet med at være enten konservativ eller liberal, i hvert fald på kommunalniveau. Som om hele ideologien tankeløst er baseret på et dogme om, at naturen er noget lort man bare kan ofre uden konsekvenser. Træer giver ilt til byen, de renser luften, de dæmper støj, de giver ro, de skaber små åndehuller, de giver skygge om sommeren, plads til fugleliv, de hjælper med at opsuge vand ved regnskyl og minimerer derved risikoen for oversvømmelser, og de forskønner byen. Jeg forstår simpelthen ikke at man kan være så blind overfor nødvendigheden af dem i en by.
7
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf paint » 15. nov 2017, 09:04

Hvis man er modstander af træer, og gerne se al beplantning fjernet, har man sit efternavn imod sig når man hedder 'Vildnis'

Det nærmer sig en vittighed. :D

Kim Vildnis
Specialarbejder

(indlæggets forfatter)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4532

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf PerXX » 15. nov 2017, 09:15

LaScrooge skrev: Træer giver ilt til byen, de renser luften, de dæmper støj, de giver ro, de skaber små åndehuller, de giver skygge om sommeren, plads til fugleliv, de hjælper med at opsuge vand ved regnskyl og minimerer derved risikoen for oversvømmelser, og de forskønner byen.

...måske...
https://videnskab.dk/miljo-naturvidensk ... storbyerne

Jeg er dog selv, i dén grad, fortaler for flere træer frem for flere veje!
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf LaScrooge » 15. nov 2017, 09:52

PerXX skrev:
LaScrooge skrev: Træer giver ilt til byen, de renser luften, de dæmper støj, de giver ro, de skaber små åndehuller, de giver skygge om sommeren, plads til fugleliv, de hjælper med at opsuge vand ved regnskyl og minimerer derved risikoen for oversvømmelser, og de forskønner byen.

...måske...
https://videnskab.dk/miljo-naturvidensk ... storbyerne

Jeg er dog selv, i dén grad, fortaler for flere træer frem for flere veje!


Interessant og oplysende artikel :gogo: Umiddelbart kan jeg dog ikke se træerne som den egentlige skurk og deres fældning som løsningen, når der er så mange andre positive effekter ved at have træer i rigt mål i byerne. Køretøjerne står for forureningen, og træerne, sammen med bygningerne, skaber vindhvirvlerne og fastholder partiklerne i gadehøjde. Som det pointeres i artiklen har man brug for mere viden om vindforholdene, altså effekten af træer og bygninger (og andre massiver i bymiljøet) på forureningen, og det er klart noget, jeg tænker man skal tænke med ind i infrastrukturens udlægning og planlægningen af byen generelt i takt med, at vores viden om disse forhold vokser. Man kan sige, at forureningen er der under alle omstændigheder, men at den, uden træer, i højere grad bare fyer op i himmelrummet. Så måske skal man se på hvordan man kan mindske forureningen fra skyldnerne, tænke over højden på og placeringen af bygninger og generelt bruge flere ressourcer på at studere og kortlægge bymiljøet.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf paint » 15. nov 2017, 12:26

Indlægget eller læserbrevet, som det vel faktisk er - rammer helt ved siden af skiven, i sin konklusion. Miljøforurening fra biler, busser og lastbiler, er helt fraværende i 'analysen', som udelukkende og halt lavpraktisk fokuserer på, hvordan man kan proppe flere biler ind i byens gader.

Ting som borgernes trivsel, det æstetiske (ved grøn beplantning), glimrer også ved sit totale fravær. Dette i en tid, hvor man i andre storbyer (London, Stockholm, Oslo, Paris etc) har indført kørselsbegrænsninger ( og i nogle af de nævnte har lavet betalingsringe) og taget tiltag til færre biler i byzonerne (af indlysende årsager)

København, er IKKE dimensioneret til den heftige trafik der er i dag. Planlægningen af brokvarterernes vejnet er foretaget med basis i trafikken i 1950'erne og '60'erne, og bygger i øvrigt stadigvæk væk på den såkaldte 'Fingerplan'. Dvs. at byen (København) skal anskues som en hånd, hvor udbygningen af byen er som 'fingre' der rækker ud mod byens periferi. Imellem 'fingrene', er der grønne områder. Enhver der kender byen sådan nogenlunde, vil kunne se planen og 'fingrene og ideen med dem. De er der nemlig for at ikke hele byen, skal ende som een stor stenørken med veje på kryds og tværs.

Derfor er løsningen naturligvis ikke at fjerne træer og andet grønt. Løsningen er naturligvis at nedbringe mængden af biler. Med indlæggets tankegang som basis, kunne man også argumentere for at fjerne Ørstedsparken, Østre Anlæg, botanisk have og Fælledparken - for der kunne sikkert laves en masse parkeringspladser på disse områder :stoned:

Sådan så den oprindelige 'fingerplan' ud i 1947

Billede

'Fingerplanen' i dag

Billede

Planen blev udviklet for at undgå dette (Frederiksborggade 1961). Og indtil videre holder man 'planen' ellers havde alt set langt værre ud i dag

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf paint » 15. nov 2017, 12:42

I øvrigt støtter jeg selv (med min underskrift) disse to initiativer

http://www.ladegaardsaaen.dk/ (jeg har ikke ret meget med Åboulevarden at gøre. Jeg bor der f.eks ikke)

Derimod bor jeg her, så dét støtter jeg også ;)

http://www.oesterbrolokaludvalg.kk.dk/page/618.html
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf LaScrooge » 15. nov 2017, 12:55

Jeg følger Red Nyens Træer og støtter deres aktiviteter når jeg kan. Jeg er glad for denne oversigt over hvordan de forskellige partier forholder sig til træer og bymiljø generelt - deres slatne svar har fx udelukket SF af puljen i denne ombæring - og viser både ord og handling, ved at vise hvordan de har stemt ifht nogle afgørende spørgsmål:

https://redbyenstraeer.blogspot.dk/sear ... /PARTIERNE

Red Byens Træer på facebook https://www.facebook.com/RedByensTraeer ... nref=story
1
And we both know: I will be delicious
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Bad Samaritan » 15. nov 2017, 15:17

Selvfølgelig skal vi have vejtræer! Hvad skulle vi ellers pynte gaderne med, som halvhjernede, millenielle dengser fra Whiskey-bæltet under påvirkning af hårde stoffer kan smadre farmands bimmer ind i med døden til følge?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Slettet bruger » 15. nov 2017, 16:23

Gadetræer er egentlig kun pyntegenstande, når det kommer til stykket. < Nej, slå det op.

Nå det var den diskussion :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Sangius » 15. nov 2017, 17:38

Plant dobbelt så mange træer og lav en betalingsring i KBH :D

Så er luften renere og byen pænere. Win win.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf paint » 15. nov 2017, 18:40

Falstria skrev:Det har altid været en meget grim og kedelig by.
Det eneste der liver det lidt op, er de træer.


I modsætning til de fantastiske og smukke byer, man finder på Lolland-Falster? :lol:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Gadetræer er kun til pynt. Lad os fjerne dem og gøre plads til flere vejbaner

Indlægaf Nicolait » 16. nov 2017, 09:45

Hvis man vil plante flere træer, så synes jeg, det er vigtigt at vælge nogle træer, som færrest er allergisk overfor.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"