Stemmeret/stemmetvang

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf sansera » 17. nov 2017, 08:50

ajnaM skrev:(og den var måske ikke så meget til dig, sansera. :lol: Et fint eksempel på, at et svar kan bevæge sig ud ad en tangent...)


Tænkte også lidt :gruble:

Jeg er i øvrigt enig med dig langt hen af vejen.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf kidkomb » 17. nov 2017, 10:24

Liou skrev:Ih ja for det lyder jo vældig demokratisk at tvinge folk til at tage et valg og deltage i noget, de ikke vil deltage i.

Jeg skulle skam nok dukke op og stemme blank, hvis blanke stemmer rent faktisk blev talt med. Men det gør de ikke. De løfter kun valgdeltagelsen. Så jeg skal altså vade ned på et valgsted og deltage i et demokrati, som jeg ikke længere tror på, alene for at kunne sige, at jeg faktisk har stemt? Nej tak.

Af ren nysgerrighed ; hvad ville du gerne have istedet for demokrati?
Teknokrati?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf vibbsen » 17. nov 2017, 13:20

Selvfølgelig skal vi da ikke have stemmetvang...Det er fandme da det mest hjernedøde forslag jeg nogensinde har hørt.

Og jeg ville i protest nægte at stemme. Og efterfølgende nægte at betale bøden. Og det hele vejen gennem systemet. Jeg ville insisterer på at afsone bøden istedet. Velkommen til Verdens Forsider, System Danmark....Jeg er sikker på at der findes masser af vores samarbejdspartnere udi verdens demokratiet som vil høre lidt mere om hvordan man kan kalde sig et demokrati hvis man smider folk i spjældet for ikke at stemme.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf dgd2007 » 17. nov 2017, 13:30

Det er der jo flere lande, der har. Men jeg ved egentlig ikke, hvad straffen er? :gruble:
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf annellaII » 17. nov 2017, 13:35

dgd2007 skrev:Det er der jo flere lande, der har. Men jeg ved egentlig ikke, hvad straffen er? :gruble:


Den sidste opdatering jeg har er om Belgien, hvor det koster 400 kr i bøde for ikke at stemme, hvad Cypern, Grækenland og Luxemburg har af straffe, ved jeg ikke - men jeg har da endnu aldrig hørt om en eneste, der fået en fængselsdom for ikke at stemme.
1
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf Liou » 20. nov 2017, 14:24

kidkomb skrev:
Liou skrev:Ih ja for det lyder jo vældig demokratisk at tvinge folk til at tage et valg og deltage i noget, de ikke vil deltage i.

Jeg skulle skam nok dukke op og stemme blank, hvis blanke stemmer rent faktisk blev talt med. Men det gør de ikke. De løfter kun valgdeltagelsen. Så jeg skal altså vade ned på et valgsted og deltage i et demokrati, som jeg ikke længere tror på, alene for at kunne sige, at jeg faktisk har stemt? Nej tak.

Af ren nysgerrighed ; hvad ville du gerne have istedet for demokrati?
Teknokrati?


Et demokrati, hvor EUs love ikke trumfer de danske ville være en start. Mindre populistiske politikere ville også hjælpe gevaldigt.

Men det nuværende Cirkus, har jeg ingen intentioner om at deltage i.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf dgd2007 » 20. nov 2017, 14:48

Jeg har fået sms fra Københavns Kommune om, at jeg skal huske at stemme i morgen :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf Delfin » 20. nov 2017, 14:59

kartoffelpizza skrev:
Sangius skrev:
Rapfisk skrev:
Sangius skrev:Nej. Det synes jeg er en utrolig dårlig ide.

Jeg synes tilgengæld det er for besværligt at stemme. Jeg tror ikke jeg får stemt i år. Er alene med min datter den dag, som altid er død umulig om eftermiddagen. Har forsøgt at ungersøge det med at brevstemme, men fandt det faktisk ret besværligt, og kom aldrig videre.

Er der en specifik årsag til, at man ikke kan stemme digitalt på en måde? Er det risikoen for at andre bruger din stemme?

Årsagen er stemmehemmeligheden. Hvis man kunne stemme med sit Nem-ID, kunne det ikke sikres, at ingen tvang sig til at se, hvad du stemmer, hvilket igen kan føre til, at folk kan sælge deres stemmer (da de kan bevise, hvad de har stemt, eller køberen kan være med, når du afsender stemmen). Det har ikke noget med datasikkerhed at gøre, som mange tror.

Jeg synes, det er let nok at brevstemme. Det foregår på samme måde som på dagen, og du kan gøre det, hvor det passer bedst - også i andre kommuner, hvis du fx kan nå det i en frokostpause, hvor du arbejder. Første dag var den 10. oktober, sidste dag er i morgen. Valgstederne har i øvrigt åbent fra 8-20 (visse småøer dog først fra klokken 9).

Edit: Til trådens emne: Stemmepligt kunne måske nok få nogen til at få sat sig ind i valget, fordi de alligevel skal stemme, men jeg synes, jeg i forvejen ser for mange på valgstederne, der ikke aner, hvad valgene går ud på, til jeg synes, det er en god idé.


For mig kræver det godt nok et overskud af dimensioner at brevstemme. Borgerservice som ligger 15 km fra hvor jeg bor har ikke åben i weekender. I hverdage lukker den kl 14, undtagen mandag og torsdag hvor de har åbent til 18.
Jeg har fri 15.30, og kan nå ud og hente min datter ca 16.15. Hun er altid meget umulig om eftermiddagen for tiden, specielt med mig.
Så skal jeg have hende med til s-togstationen og i overfyldt s-tog to stop. Nu skal du se mig for dig med en hylende, sulten unge og en cykel, og forsøge at komme ud og ind mellem andre folks cykler.
Så skal jeg finde Borgerservice og stemme. Godt så.
Og så hjem igen, cykle de 3 km fra stationen og hjem, og ordne aftensmad og alt inden kl 19 hvor min datter skal puttes.
Ja. Dejlig nemt for mig! Det er mærkeligt hvorfor jeg ikke lige har fået gjort det.
Bare turen hjem fra dagplejen i hverdagen får min puls op, fordi bettefisen har det med at flippe lidt ud i cyklen.
Så nej. Havde bestemt sat pris på feks en udvidet åbningstid omkring et valg, så jeg kunne stemme feks kl 7 om morgenen efter aflevering. Eller åbent en weekenddag.

Nå. Det blev lidt en rant. Men det skærer mig bare lidt i øjnene når der hentydes lidt til, at man bare er doven når man ikke får stemt. Jeg synes sgu helt oprigtigt det er sindssyg uoverskueligt at lave noget som helst i hverdagene!

For mig handler det om at det jo lykkes for andre.
Min mor som var alene med mig med kronisk mellemørebetændelse fx. Mine veninder hvis børn ved Gud også er trætte og ret umuligt om eftermiddagen. Folk der bor i udlandet.

Det ER en prioritering. Du synes ikke, det er vigtigt nok at stemme, det er jo så din holdning. Jeg - og sikkert andre - synes, det er vigtigt at forholde sig til samfundet og dem der bestemmer kommunalt og regionalt de næste 4 år, og finder derfor løsninger på umulige børn, upraktiske valgsteder, 3-holdsskift-jobs, at være indlagt osv.


Det er som regel let at være klog på andres vegne.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf Delfin » 20. nov 2017, 15:01

Nej selvfølgelig skal man ikke tvinges til at stemme. En del af demokratiet er vel også, at man kan vælge en afstemning fra uden at skulle stå til regnskab for, hvorfor man gør det.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Stemmeret/stemmetvang

Indlægaf Delfin » 20. nov 2017, 17:40

kartoffelpizza skrev:
Delfin skrev:
Det er som regel let at være klog på andres vegne.

Så man må simpelthen kun have holdninger på egne vegne? Så dør debatten da.
Jeg står jo ikke og skælder folk på gaden ud men tilbyder fx at passe venners børn så
De kan stemme.
Det ER en prioritering at stemme og man har lang tid både før dagen og på dagen til det. Men man må jo mene, at bemanding i inst, ældrepleje, trafik, lokalmiljø osv er ligegyldigt.


Det må stå for egen regning, det har jeg ikke ytret mig om. Jeg finder det ærlig talt bare lidt frelst at dunke andre oveni hovedet med, hvad man da bare kan gøre, fordi det kan andre godt få til at hænge sammen. Selvfølgelig er det godt at deltage i demokratiet, det gør jeg da også selv, men jeg har også forståelse for, at ting bare ikke altid flasker sig. Vi er ikke alle ens og har ikke alle de samme resurser og/eller muligheder, men det behøver da ved Gud ikke betyde, at man mener de ting er ligegyldige. Sådan er livet så simpelt og alligevel så svært af og til.
1
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"