Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf LadyFox » 29. nov 2017, 13:42

fisken80 skrev:
Artem skrev:Nej ikke umiddelbart. Men har da selv en gang været fattig på SU, men det gik faktisk ok. Mit niveau for at være fattig er vil reelt på unger SU niveau, og alle får jo mere end det. Så nej kender ingen fattige.


Forskellen på SU og reel fattigdom (aka kontanthjælpsloft og integrationsydelse, der by the way OGSÅ rammer danskere) er at man på SU dels kan tage lån oven i og dels må arbejde ved siden af og dermed har mulighed for at tjene ekstra. Den mulighed er ikke-eksisterende på kontanthjælp og integrationsydelse. Og er man socialt nede i forvejen er det bare ikke skide nemt at gå ud og finde et arbejde.

Men jeg synes egentlig bare du skal læse eksemplerne her i tråden, så burde det stå klart, at der bestemt findes fattige i Danmark.

Jeg kan dog heller ikke helt finde ud af om du afviser fattigdom eller bare ikke selv kender nogen, der er det.

Forskellen er også at SU er midlertigdig, det er kontanthjælpen ikke i en del tilfælde.
Der er trods alt en stor forskel på ikke at have så mange penge i nogle år, og så ikke at have så mange penge i 15+ år.
Jeg synes også der er forskel på at være i start tyverne uden så mange penge, og så være 40+.

Derudover så er der en række fordelle som studerende i form af studierabatter i en del butikker, rabat i den offentlige transport, studieboliger
2
...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf FruitFly » 29. nov 2017, 14:33

Jeg kender ingen, der ikke har til dagen og vejen. Og til julegaver.

Jeg kender folkepensionister og arbejdsløse.

PS. Jeg kender muligvis et par "fattige" på SU, men det er lidt noget andet, fordi det er så midlertidigt og et aktivt valg.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf Artem » 29. nov 2017, 14:45

LadyFox skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Nej ikke umiddelbart. Men har da selv en gang været fattig på SU, men det gik faktisk ok. Mit niveau for at være fattig er vil reelt på unger SU niveau, og alle får jo mere end det. Så nej kender ingen fattige.


Forskellen på SU og reel fattigdom (aka kontanthjælpsloft og integrationsydelse, der by the way OGSÅ rammer danskere) er at man på SU dels kan tage lån oven i og dels må arbejde ved siden af og dermed har mulighed for at tjene ekstra. Den mulighed er ikke-eksisterende på kontanthjælp og integrationsydelse. Og er man socialt nede i forvejen er det bare ikke skide nemt at gå ud og finde et arbejde.

Men jeg synes egentlig bare du skal læse eksemplerne her i tråden, så burde det stå klart, at der bestemt findes fattige i Danmark.

Jeg kan dog heller ikke helt finde ud af om du afviser fattigdom eller bare ikke selv kender nogen, der er det.

Forskellen er også at SU er midlertigdig, det er kontanthjælpen ikke i en del tilfælde.
Der er trods alt en stor forskel på ikke at have så mange penge i nogle år, og så ikke at have så mange penge i 15+ år.
Jeg synes også der er forskel på at være i start tyverne uden så mange penge, og så være 40+.

Derudover så er der en række fordelle som studerende i form af studierabatter i en del butikker, rabat i den offentlige transport, studieboliger

Det med at være fattig er på den måde meget relativt. Som jeg skrev i et andet indlæg kommer jeg vil reelt fra en fattig familie. Men det var på sin vis et valg mine forældre havde taget med at min mor kun arbejde deltid, til gengæld for at vi børn aldrig har gået i børnehave og været ude at blive passet. Og jeg mindes som sagt ikke min barndom som om vi var fattige, selv om jeg er sikker på at vi ville blive betragtet som det i dag.

Jeg synes bare det er lidt mærkeligt at hvis man selv vælger i en årrække at have en lav indkomst, fordi man feks vil studere og være på SU, eller man er et par med børn, hvor man vælger at det kun er den ene der arbejder, mens den anden går hjemme. Så har man i begge tilfælde en lav disponibel indkomst pr. person. Men der er man ikke fattig fordi det er selvvalgt. Men hvis man er enlig på kontanthjælp så er man pr. definition fattig selv om man har en højere disponibel indkomst end de to andre grupper her. Det er sådan noget jeg ikke helt forstår og er enig i.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf fisken80 » 29. nov 2017, 15:05

Artem skrev:
LadyFox skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Nej ikke umiddelbart. Men har da selv en gang været fattig på SU, men det gik faktisk ok. Mit niveau for at være fattig er vil reelt på unger SU niveau, og alle får jo mere end det. Så nej kender ingen fattige.


Forskellen på SU og reel fattigdom (aka kontanthjælpsloft og integrationsydelse, der by the way OGSÅ rammer danskere) er at man på SU dels kan tage lån oven i og dels må arbejde ved siden af og dermed har mulighed for at tjene ekstra. Den mulighed er ikke-eksisterende på kontanthjælp og integrationsydelse. Og er man socialt nede i forvejen er det bare ikke skide nemt at gå ud og finde et arbejde.

Men jeg synes egentlig bare du skal læse eksemplerne her i tråden, så burde det stå klart, at der bestemt findes fattige i Danmark.

Jeg kan dog heller ikke helt finde ud af om du afviser fattigdom eller bare ikke selv kender nogen, der er det.

Forskellen er også at SU er midlertigdig, det er kontanthjælpen ikke i en del tilfælde.
Der er trods alt en stor forskel på ikke at have så mange penge i nogle år, og så ikke at have så mange penge i 15+ år.
Jeg synes også der er forskel på at være i start tyverne uden så mange penge, og så være 40+.

Derudover så er der en række fordelle som studerende i form af studierabatter i en del butikker, rabat i den offentlige transport, studieboliger

Det med at være fattig er på den måde meget relativt. Som jeg skrev i et andet indlæg kommer jeg vil reelt fra en fattig familie. Men det var på sin vis et valg mine forældre havde taget med at min mor kun arbejde deltid, til gengæld for at vi børn aldrig har gået i børnehave og været ude at blive passet. Og jeg mindes som sagt ikke min barndom som om vi var fattige, selv om jeg er sikker på at vi ville blive betragtet som det i dag.

Jeg synes bare det er lidt mærkeligt at hvis man selv vælger i en årrække at have en lav indkomst, fordi man feks vil studere og være på SU, eller man er et par med børn, hvor man vælger at det kun er den ene der arbejder, mens den anden går hjemme. Så har man i begge tilfælde en lav disponibel indkomst pr. person. Men der er man ikke fattig fordi det er selvvalgt. Men hvis man er enlig på kontanthjælp så er man pr. definition fattig selv om man har en højere disponibel indkomst end de to andre grupper her. Det er sådan noget jeg ikke helt forstår og er enig i.


For det første så er jeg ret sikker på, at man, når det er selvvalgt har indrettet sin økonomi efter det fra starten. En person, der bliver syg og ryger på enten kontanthjælp eller ressourceydelse får en markant indkomstnedgang og det er ens økonomi ikke nødvendigvis gearet til.
For det andet er selvalgte hjemmegående som regel ganske ressourcestærke og i en livssituation der er noget anderledes end folk der er blevet syge eller har været på kontanthjælp i mange år.
For det tredje kan en hjemmegående tilvælge at tage et kortere vikariat eller et job på få timer om ugen og på den måde supplere økonomien, hvis der er et behov for det. Den mulighed har den sygemeldte på ressourceydelse ikke.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf LadyFox » 29. nov 2017, 15:09

Artem skrev:
LadyFox skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Nej ikke umiddelbart. Men har da selv en gang været fattig på SU, men det gik faktisk ok. Mit niveau for at være fattig er vil reelt på unger SU niveau, og alle får jo mere end det. Så nej kender ingen fattige.


Forskellen på SU og reel fattigdom (aka kontanthjælpsloft og integrationsydelse, der by the way OGSÅ rammer danskere) er at man på SU dels kan tage lån oven i og dels må arbejde ved siden af og dermed har mulighed for at tjene ekstra. Den mulighed er ikke-eksisterende på kontanthjælp og integrationsydelse. Og er man socialt nede i forvejen er det bare ikke skide nemt at gå ud og finde et arbejde.

Men jeg synes egentlig bare du skal læse eksemplerne her i tråden, så burde det stå klart, at der bestemt findes fattige i Danmark.

Jeg kan dog heller ikke helt finde ud af om du afviser fattigdom eller bare ikke selv kender nogen, der er det.

Forskellen er også at SU er midlertigdig, det er kontanthjælpen ikke i en del tilfælde.
Der er trods alt en stor forskel på ikke at have så mange penge i nogle år, og så ikke at have så mange penge i 15+ år.
Jeg synes også der er forskel på at være i start tyverne uden så mange penge, og så være 40+.

Derudover så er der en række fordelle som studerende i form af studierabatter i en del butikker, rabat i den offentlige transport, studieboliger

Det med at være fattig er på den måde meget relativt. Som jeg skrev i et andet indlæg kommer jeg vil reelt fra en fattig familie. Men det var på sin vis et valg mine forældre havde taget med at min mor kun arbejde deltid, til gengæld for at vi børn aldrig har gået i børnehave og været ude at blive passet. Og jeg mindes som sagt ikke min barndom som om vi var fattige, selv om jeg er sikker på at vi ville blive betragtet som det i dag.

Jeg synes bare det er lidt mærkeligt at hvis man selv vælger i en årrække at have en lav indkomst, fordi man feks vil studere og være på SU, eller man er et par med børn, hvor man vælger at det kun er den ene der arbejder, mens den anden går hjemme. Så har man i begge tilfælde en lav disponibel indkomst pr. person. Men der er man ikke fattig fordi det er selvvalgt. Men hvis man er enlig på kontanthjælp så er man pr. definition fattig selv om man har en højere disponibel indkomst end de to andre grupper her. Det er sådan noget jeg ikke helt forstår og er enig i.


Jeg synes ikke man per. Definition er fattig hvis man er på kontanthjælp, jeg anser f.eks. ikke mig selv som fattig på trods af min ressourceforløbsydelse (der er det samme beløb som da jeg var på KH) men jeg er så også heldig at jeg på trods af at bo i København faktisk har en husleje jeg ikke får lavere andre steder, jeg har ingen børn, jeg er ikke afhængig af dyr medicin, briller, genoptræning, hjælpemidler, jeg har ingen allergier der gør mig afhængig af dyre specialvare, jeg behøver ikke betale en psykolog. Generelt er min billige husleje det eneste udgift jeg jeg nødt til at betale for, resten kan jeg jo selv sætte prisen for.
Bare fordi man får det samme indbetalt gør jo ikke nødvendigvis ens økonomiske situation ens.

Og jeg må indrømme at jeg synes at frivillighed og det at der er udsigt til bedre tider spiller en væsentlig rolle i fattigdomsspørgsmålet. Der er sgu da forskel på at have få midler i 4-5 år, og så resten af sit liv, eller bare årtier.

Selvom jeg ikke synes jeg er fattig, så begynder jeg på uddannelse om et par måneder og får nogle år med færre penge end jeg har nu, men hvor er det rart at vide at hvis mine møbler lige så langsomt begynder at sige fra så behøver jeg ikke ligge søvnløs over det, for om 3 år så vil jeg faktisk have råd til at gøre noget ved det, uden at det behøver vænne hele min økonomi på hovedet.
Når jeg bliver ældre har jeg måske stadig tænder i munden på trods af jeg har dårlige tænder nu, fordi når jeg er færdiguddannet så har jeg faktisk råd til lidt mere service hos tandlægen osv. Den slags gør altså en forskel.
2
...
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf cola » 29. nov 2017, 15:26

Kender jeg nogen der er fattige, nej, end ikke de hjemløse er fattige. hvis man gør det op i kontanter og penge til rådighed, så kan det da godt være der findes fattige, men... så er vi nede i hjemløse, og jeg syntes ikke de er fattige, de lever livet, ja det kan godt være det ikke er som dig og mig, men jeg tror selv på at de lever som de ønsker at leve. De er Herre over eget liv, og så syntes jeg ikke man kan kalde folk for fattige.

Jeg har selv været på KH, og selvom det er hårdt, så vil jeg ikke kalde det fattig, den måned hvor jeg ikke fik nogen penge, den eneste grund til jeg gik sådan op i limningen var fordi jeg ikke havde til mine regninger, men fattig vil jeg ikke kalde det, blot endnu en udfordring.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf LadyFox » 29. nov 2017, 15:51

cola skrev:Kender jeg nogen der er fattige, nej, end ikke de hjemløse er fattige. hvis man gør det op i kontanter og penge til rådighed, så kan det da godt være der findes fattige, men... så er vi nede i hjemløse, og jeg syntes ikke de er fattige, de lever livet, ja det kan godt være det ikke er som dig og mig, men jeg tror selv på at de lever som de ønsker at leve. De er Herre over eget liv, og så syntes jeg ikke man kan kalde folk for fattige.

Jeg har selv været på KH, og selvom det er hårdt, så vil jeg ikke kalde det fattig, den måned hvor jeg ikke fik nogen penge, den eneste grund til jeg gik sådan op i limningen var fordi jeg ikke havde til mine regninger, men fattig vil jeg ikke kalde det, blot endnu en udfordring.

Kender du mange hjemløse? Det lyder ikke sådan hvis du tror de lever som de ønsker.
2
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf Akehurst2 » 29. nov 2017, 16:09

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:Jeg tænker egentlig, det er svært for en enlig far uden bopæl at prioritere sine 8 t.kr. udbetalt om måneden voldsomt uden at være fattig.


En folkepensionist kun med folkepensionen, eller en brøkpensionist skal godt nok også gøre sig umage med prioriteringen.


Bestemt, men folkepensionisten skal i det mindste ikke også betale 1-3 gange normalbidrag til sine børn. Eller altså... der skal såmænd nok være en gammelfar et sted.


Det er rigtigt - til gengæld har pensionisten meget små muligheder for at ændre på sin situation.

Men det var nu også mest for at sige, at jeg bestemt synes, der er grupper, der har indkomster, der gør dem fattige, uanset hvor fornuftigt de så disponerer i det daglige.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf cola » 29. nov 2017, 16:20

LadyFox skrev:
cola skrev:Kender jeg nogen der er fattige, nej, end ikke de hjemløse er fattige. hvis man gør det op i kontanter og penge til rådighed, så kan det da godt være der findes fattige, men... så er vi nede i hjemløse, og jeg syntes ikke de er fattige, de lever livet, ja det kan godt være det ikke er som dig og mig, men jeg tror selv på at de lever som de ønsker at leve. De er Herre over eget liv, og så syntes jeg ikke man kan kalde folk for fattige.

Jeg har selv været på KH, og selvom det er hårdt, så vil jeg ikke kalde det fattig, den måned hvor jeg ikke fik nogen penge, den eneste grund til jeg gik sådan op i limningen var fordi jeg ikke havde til mine regninger, men fattig vil jeg ikke kalde det, blot endnu en udfordring.

Kender du mange hjemløse? Det lyder ikke sådan hvis du tror de lever som de ønsker.

Jeg kender faktisk et par stykker, de lever med deres "vogn" den ene har endda bygget en seng ud af hans vogn, så han har hele sit møblemang med i vognen, ikke som andre der sover på bænken eller hvor de nu kan finde plads.
Ja det er ikke rosenrødt, men dem jeg kender vil ikke bytte det for dit liv.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf LadyFox » 29. nov 2017, 16:29

cola skrev:
LadyFox skrev:
cola skrev:Kender jeg nogen der er fattige, nej, end ikke de hjemløse er fattige. hvis man gør det op i kontanter og penge til rådighed, så kan det da godt være der findes fattige, men... så er vi nede i hjemløse, og jeg syntes ikke de er fattige, de lever livet, ja det kan godt være det ikke er som dig og mig, men jeg tror selv på at de lever som de ønsker at leve. De er Herre over eget liv, og så syntes jeg ikke man kan kalde folk for fattige.

Jeg har selv været på KH, og selvom det er hårdt, så vil jeg ikke kalde det fattig, den måned hvor jeg ikke fik nogen penge, den eneste grund til jeg gik sådan op i limningen var fordi jeg ikke havde til mine regninger, men fattig vil jeg ikke kalde det, blot endnu en udfordring.

Kender du mange hjemløse? Det lyder ikke sådan hvis du tror de lever som de ønsker.

Jeg kender faktisk et par stykker, de lever med deres "vogn" den ene har endda bygget en seng ud af hans vogn, så han har hele sit møblemang med i vognen, ikke som andre der sover på bænken eller hvor de nu kan finde plads.
Ja det er ikke rosenrødt, men dem jeg kender vil ikke bytte det for dit liv.

Jeg kender mange, både i form af selv at have været hjemløse, været i et miljø der har hængt meget de samme steder som de hjemløse, været kærester med en der har der i mange år har hjulpet på et værested for hjemløse. Jeg snakker faktisk mere med hjemløse end folk der ikke er det, på trods af jeg ikke selv er i den gruppe.
Jeg kender ikke en eneste der ikke ønsker et bedre, mere simpelt liv.
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf paint » 29. nov 2017, 17:08

Jeg vil mene at betegnelsen/begrebet 'fattig' og 'fattigdom', er problematiske betegnelser, fordi begrebet altid vil være relativt. Fattig i forhold til hvad/hvem?
Der er formentlig ingen i DK, som går rundt og skraber i jorden med en kæp for at finde en spiselig orm, og evt. dør af sult. Det er der i f.eks Burkina Faso. Set i relation til dét, er der formentlig ingen fattige i Danmark. Men det er der så alligevel. De er bare ikke fattige på samme måde som i Burkina Faso. Det er andre parametre, der skal måles på i Danmark.
Ser man historisk på det, har fattigdom i Danmark, i tidligere tider, været defineret af at folk ikke havde noget som helst. Ingen penge, ingen mad, ikke noget sted at bo. De kunne så komme på fattiggården, få mad, tag over hovedet, en seng at sove i, mod at de arbejdede. De mistede også deres borgerlige rettigheder - så længe de var på fattiggården.
Dette vil jeg også betegne som fattigdom.

Men at have meget få penge at leve for, vil jeg derimod ikke betegne som direkte fattigdom. Vi har et socialt system, hvor man kan henvende sig, uden at blive smidt på en fattiggård og miste borgerlige rettigheder. Man kan leve for disse penge, hvis man ikke har problemer med alkohol eller stoffer, og skal bruge pengene på dét. At dén levevis så forekommer noget 'fattigt' i forhold til én eller anden gennemsnitsberegning på, hvor meget en 'normaldansker' har at leve for, er ikke det samme som at det også er fattigdom.

Der er forskal på, at man da godt kunne bruge lidt flere penge at leve for, og så ikke at have nogen som helst.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf dgd2007 » 29. nov 2017, 17:18

Er vi ved at skabe en myte om, at alle hjemløse "jo bare gerne ville det selv"? :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf paint » 29. nov 2017, 17:22

dgd2007 skrev:Er vi ved at skabe en myte om, at alle hjemløse "jo bare gerne ville det selv"? :gruble:


Det vil jeg da ikke håbe, for det tror jeg ikke på er tilfældet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf cola » 29. nov 2017, 17:28

dgd2007 skrev:Er vi ved at skabe en myte om, at alle hjemløse "jo bare gerne ville det selv"? :gruble:

Nej men åbenbart en myte om at det er så synd for dem.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Kender du nogen, der er fattige? Og hvordan har du det med fattigdom?

Indlægaf fisken80 » 29. nov 2017, 17:32

cola skrev:
dgd2007 skrev:Er vi ved at skabe en myte om, at alle hjemløse "jo bare gerne ville det selv"? :gruble:

Nej men åbenbart en myte om at det er så synd for dem.


Det er synd for dem. Hvordan kan du overhovedet synes andet.

Og lad være med at sammenligne vagabondering med reel hjemløshed, der er forskel. Det ene er et valg, det er det andet ikke.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"