Amning - hvad så?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 11:30

Only Me skrev:Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)


Det er nok mest nærliggende at sammenligne os med aber. Chimpanser ammer typisk i 4-5 år, gorillaer ammer 2-3 år.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 4. dec 2017, 11:31

Only Me skrev:Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)

De bliver jo i nogle tilfælde også taget fra sin mor og slagtet før den er to år.

Men derudover lever fx køer jo heller ikke lige så lang tid som mennesker(uden at de bliver slagtet ;) ) Det har vel også noget at sige? :gruble: Altså at de "modnes" hurtigere end børn, men hvis man omregner menneskeår til koår så giver det måske det samme resultat.

Giver det overhovedet mening det jeg lige har skrevet?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 11:31

WHO anbefaler fuldamning i 6 måneder, og delvis amning i 2 år eller længere. Det er anbefalingerne til HELE VERDEN, iland som uland. Det er altså ikke til diskussion.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Juki » 4. dec 2017, 11:32

Nå, way too slow :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Only Me » 4. dec 2017, 11:38

Juki skrev:Giver det overhovedet mening det jeg lige har skrevet?


Ja det gør det. :)
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf milisa » 4. dec 2017, 12:19

JoyNips skrev:
milisa skrev:Jeg fatter hende ikke. Jeg synes, det er at fastholde et barn i et babystadie, og efter en vis alder (som jo er variabel, idet mennesket ikke er en ensartet masse) er det ikke længere barnets behov, men moderens. Men hey, der er dælme så mange ting, som forældre egentlig ikke gør for deres børns skyld, men for deres egen, så fred være med det.

Hvis hun begynder at have en eller anden veganer-stil og/eller udelukkende fuldammer et 2-årigt barn, så vil jeg mene, der bør skrides ind, for så er risikoen for fejlernæring overhængende. Og ja, her ville jeg nok overveje, hvem der skulle involveres. Men jeg ville da klart forvente, at det myndighederne, hvis de kom på banen, ville iværksætte, IKKE var en tvangsfjernelse, men simpelthen noget råd, vejledning og eventuelt lidt skærpet tilsyn.


Man kan sagtens opfostre sit barn vegansk og dække dets næringsbehov.


Nej, det kan man ikke "sagtens". Det kræver ind særdeles indgående viden i ernæring og metabolisme, som jeg vil mene, man skal være sikker på, at forældrene har, idet man i modsat fald kan skade barnet for livet.
1
Tally-ho
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 12:28

milisa skrev:
JoyNips skrev:
milisa skrev:Jeg fatter hende ikke. Jeg synes, det er at fastholde et barn i et babystadie, og efter en vis alder (som jo er variabel, idet mennesket ikke er en ensartet masse) er det ikke længere barnets behov, men moderens. Men hey, der er dælme så mange ting, som forældre egentlig ikke gør for deres børns skyld, men for deres egen, så fred være med det.

Hvis hun begynder at have en eller anden veganer-stil og/eller udelukkende fuldammer et 2-årigt barn, så vil jeg mene, der bør skrides ind, for så er risikoen for fejlernæring overhængende. Og ja, her ville jeg nok overveje, hvem der skulle involveres. Men jeg ville da klart forvente, at det myndighederne, hvis de kom på banen, ville iværksætte, IKKE var en tvangsfjernelse, men simpelthen noget råd, vejledning og eventuelt lidt skærpet tilsyn.


Man kan sagtens opfostre sit barn vegansk og dække dets næringsbehov.


Nej, det kan man ikke "sagtens". Det kræver ind særdeles indgående viden i ernæring og metabolisme, som jeg vil mene, man skal være sikker på, at forældrene har, idet man i modsat fald kan skade barnet for livet.


Så er det jo heldigt at de fleste vegetarer og veganere sætter sig mere grundigt ind i ernæring end de fleste, der ikke spiser plantebaseret.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Shannon » 4. dec 2017, 13:12

Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".


Jeg fordtår ikke din kobling. Ingen snakker om at amme "på den rigtige måde". Vi snakker om at blande sig uden om hvad andre gør.
Hvis det handler om at I ikke lægger vægt på andres holdninger hvorfor så dele det I gør i en blog og i et debatindlæg. Right.


Selvfølgelig handler debatindlægget her om at høre, hvad folks holdning er. Men hvorfor skal det pludselig handle om, at der åbenbart findes en "rigtig" måde at amme på?

Jeg forstår det ikke.
Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. Værsgod at forarges.
At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset og råbe bu-hu.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 13:27

Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".


Jeg fordtår ikke din kobling. Ingen snakker om at amme "på den rigtige måde". Vi snakker om at blande sig uden om hvad andre gør.
Hvis det handler om at I ikke lægger vægt på andres holdninger hvorfor så dele det I gør i en blog og i et debatindlæg. Right.


Selvfølgelig handler debatindlægget her om at høre, hvad folks holdning er. Men hvorfor skal det pludselig handle om, at der åbenbart findes en "rigtig" måde at amme på?

Jeg forstår det ikke.
Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset.


Citér mig hvor jeg er forarget.

Jeg skriver jeg er overrasket over den hårde retorik, og ligger op til en debat om hvorvidt man synes at tonen er for hård, over for kvinder der langtidsammer.
Det synes du ikke, hvilket er helt fint. Men jeg forarger mig ikke over nogen, og for mig er det ligegyldigt hvad du synes er bizart.

Et menneske ER en abe. :afro:
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 13:33

Shannon skrev:Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. Værsgod at forarges.
At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset og råbe bu-hu.


Men synes du det er okay at kalde en mor klam? At antyde at hun er pædofil? At true med underretninger?
For det er jo dét, artiklen handler om.

Og så synes jeg i øvrigt at jeg vil påpege, at i den her tråd er du altså én af dem, der kommer farende med flest kilometer i timen fra dit blækhus og virker mindst accepterende overfor andres måde at være forældre på.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Shannon » 4. dec 2017, 13:40

JoyNips skrev:
Shannon skrev:Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. Værsgod at forarges.
At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset og råbe bu-hu.


Men synes du det er okay at kalde en mor klam? At antyde at hun er pædofil? At true med underretninger?
For det er jo dét, artiklen handler om.

Og så synes jeg i øvrigt at jeg vil påpege, at i den her tråd er du altså én af dem, der kommer farende med flest kilometer i timen fra dit blækhus og virker mindst accepterende overfor andres måde at være forældre på.

Der bliver jo diskuteret ud fra artiklen også - går ikke ud fra at nogen herinde synes at de nævnte ting er i orden. og er jeg mindst accepterende fordi jeg ikke er enig med jer langtidsammere. Javel så. Det har du da lov til at synes, ligeså at Sangius proklamerer hvor ligeglad hun er :)
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 13:58

Shannon skrev:
JoyNips skrev:
Shannon skrev:Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. Værsgod at forarges.
At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset og råbe bu-hu.


Men synes du det er okay at kalde en mor klam? At antyde at hun er pædofil? At true med underretninger?
For det er jo dét, artiklen handler om.

Og så synes jeg i øvrigt at jeg vil påpege, at i den her tråd er du altså én af dem, der kommer farende med flest kilometer i timen fra dit blækhus og virker mindst accepterende overfor andres måde at være forældre på.

Der bliver jo diskuteret ud fra artiklen også - går ikke ud fra at nogen herinde synes at de nævnte ting er i orden. og er jeg mindst accepterende fordi jeg ikke er enig med jer langtidsammere. Javel så. Det har du da lov til at synes, ligeså at Sangius proklamerer hvor ligeglad hun er :)


"Jer langtidsammere". :lol: Mit barn er ikke engang fyldt et år. ;) Og nej, det er ikke fordi du ikke er til langtidsamning, at jeg synes du fremstår som meget lidt accepterende. Det er din retorik. Du fremstår meget angribende.

Jeg er ked af på dine vegne at amning ikke lykkedes. Det virker som om, du ikke er helt okay med det selv.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 13:59

Shannon skrev:
JoyNips skrev:
Shannon skrev:Jeg forstår heller ikke hvorfor det er nødvendigt at forarges over dem, der forarges over jer der praktiserer det - ellers tog I ikke sådan til genmæle og forsvarede det. Jeg har hørt WHO-argumentationen og abesammenligningen mange gange, men tænk...jeg synes stadig at det er bizart og jeg har ved gud ikke fået en abe, men et menneske. Værsgod at forarges.
At folk har stødende holdninger burde måske tages med dem der har dem, men så er det åbenbart nemmere at fare i blækhuset og råbe bu-hu.


Men synes du det er okay at kalde en mor klam? At antyde at hun er pædofil? At true med underretninger?
For det er jo dét, artiklen handler om.

Og så synes jeg i øvrigt at jeg vil påpege, at i den her tråd er du altså én af dem, der kommer farende med flest kilometer i timen fra dit blækhus og virker mindst accepterende overfor andres måde at være forældre på.

Der bliver jo diskuteret ud fra artiklen også - går ikke ud fra at nogen herinde synes at de nævnte ting er i orden. og er jeg mindst accepterende fordi jeg ikke er enig med jer langtidsammere. Javel så. Det har du da lov til at synes, ligeså at Sangius proklamerer hvor ligeglad hun er :)

Hvad er det egentlig du ikke er enig med mig i?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Shmartiesh » 4. dec 2017, 15:21

Only Me skrev:Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)

Men nu er en ko fuldvoksen før et menneske er. Deres livsfaser/alder kan jo slet ikke sammenlignes med et menneskes.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Only Me » 4. dec 2017, 15:35

Shmartiesh skrev:
Only Me skrev:Deres livsfaser/alder kan jo slet ikke sammenlignes med et menneskes.


Nej, det kan ikke sammenlignes, for ko's levealder er ca. 25 år. :)
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"