Amning - hvad så?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Bimmerdyret » 4. dec 2017, 09:36

Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:


Amningen er opfyldt når ernæringsbehovet fx i forhold til antistoffer er opfyldt.

Jeg har selv ammet 2 børn, og tro mig, selv dem der ikke ammer, kan sagtens opfylde "mere end bare mad"..eller hur?


Jeg mener så at amning har flere funktioner end blot næring. Hvilket så er derfor jeg forstår at man fortsætter, og jeg tror det er helt naturligt.

Og altså selvfølgelig kan man opfylde "mere end bare mad" uden amning.



Ja, men det er så vel bare en psykologisk vurdering af amning - der er en biologisk ting.
Og ja, psykologer er gode til at finde på psykologiske ting i biologien, det betyder ikke at de har ret.
Da man selv psykologisk bevist kan opfylde de påståede ammebehov uden at amme, så failer den del af lejren.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 09:41

Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Shannon skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:
Nærhed er jo heller ikke kun amning, så hvorfor skal det være så definitivt hvad amning er for os voksne og diskuteres i atomer? Er det ikke at pege fingre af os der ikke kan eller må amme? Er vi ringere mødre så?


Hvor i alverden læser du det henne? Må amning ikke rumme andre ting end næring, uden at alle mulige skal føle sig ramt?
Jeg synes det er helt fint ikke at amme, uanset årsag.
Hvis I (dig og den omtalte blogger) føler jeg ramte af andres holdninger, vil jeg da sandelig også sige at jeg gør - derfor koblingen. Jeg har vist ikke været inde over, hvad jeg mener at amning bør indeholde udover næring - hvis vi siger at nærhed er vigtigt, og at underretninger på området selvfølgelig ikke er OK - så behøver vi vel heller ikke være enige om, hvordan og hvor længe man ammer "på den rigtige måde".


Jeg fordtår ikke din kobling. Ingen snakker om at amme "på den rigtige måde". Vi snakker om at blande sig uden om hvad andre gør.
Hvis det handler om at I ikke lægger vægt på andres holdninger hvorfor så dele det I gør i en blog og i et debatindlæg. Right.


Selvfølgelig handler debatindlægget her om at høre, hvad folks holdning er. Men hvorfor skal det pludselig handle om, at der åbenbart findes en "rigtig" måde at amme på?

Jeg forstår det ikke.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Sangius » 4. dec 2017, 09:44

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:
Bimmerdyret skrev:Amning har en funktion, og den er tidsbegrænset.
Når det fortsætter efter det biologiske behov er opfyldt, så er det ikke naturligt længere.
Så kan de kvinder ligeså godt se i øjnene at de gør det af andre årsager og reflektere over disse hvis de vil have et naturligt forhold til deres afkom.


Hvad er amnings funktion, og hvornår er denne opfyldt?
Jeg tror alle mødre der har ammet vil fortælle, at amning er meget mere end bare mad, hvis det er hvad du tænker.
:gruble:


Amningen er opfyldt når ernæringsbehovet fx i forhold til antistoffer er opfyldt.

Jeg har selv ammet 2 børn, og tro mig, selv dem der ikke ammer, kan sagtens opfylde "mere end bare mad"..eller hur?


Jeg mener så at amning har flere funktioner end blot næring. Hvilket så er derfor jeg forstår at man fortsætter, og jeg tror det er helt naturligt.

Og altså selvfølgelig kan man opfylde "mere end bare mad" uden amning.



Ja, men det er så vel bare en psykologisk vurdering af amning - der er en biologisk ting.
Og ja, psykologer er gode til at finde på psykologiske ting i biologien, det betyder ikke at de har ret.
Da man selv psykologisk bevist kan opfylde de påståede ammebehov uden at amme, så failer den del af lejren.


Men hvorfor ikke opfylde dem med amning, når nu det er nemt, hyggeligt og samtidig sundt for tarmflora og immunforsvar?
Kan ikke se, hvorfor det skulle være unaturligt, blot fordi det ikke er livsnødvendigt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Bimmerdyret » 4. dec 2017, 09:52

Sangius skrev:
Selvfølgelig handler debatindlægget her om at høre, hvad folks holdning er. Men hvorfor skal det pludselig handle om, at der åbenbart findes en "rigtig" måde at amme på?

Jeg forstår det ikke.


Ok, jeg optrådte her i et citat, og fair nok, jeg har klippet,og jeg er måske ikke den bedste respondant.
Men...

Der er mange forskellige forestillinger som kvinder mode med mht amning.

Jeg erkender at jeg ikke ved hvordan dine erfaringer er med amning, men der har i de sidste 20 år godt nok været mange retningslinjer i den forbindelse.

1. man skal amme fra første sekund
2. neonatal.. du skal amme
3. amning skal foregå som beskrevet i ... (indsæt reglement)

Jeg siger personligt ikke at der er en måde man skal amme på , fordi jeg ikke mener at amning er mere vigtig end at give flaske.
Men selv mellem dem der ammer er der krige, og det er der også mellem dem der giver flaske :)
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 10:08

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er skide svært at vurdere hvad der er "naturligt" i forhold til amning, og hvornår det biologisk ikke længere har en effekt. Nogle undersøgelser viser at tarmfloraen har godt af amning i mange år, og immunforsvaret gavner også af det længe.
I lande hvor vandet ikke er rent, anbefaler WHO amning op til 7 år, da barnets mave her vil begynde at kunne tåle vandets bakterier bedre.
Internationalt anbefaler WHO amning i 2 år, fuldamning i 6 måneder.
I DK er det ikke livsnødvendigt at amme.
Så hvis man skulle gå ud fra hvor længe det er nødvendigt at amme som ramme for hvad der er det naturlige - så er der jo kæmpe forskel.

Jeg kan på ingen måde se, hvorfor amning skulle forhindre barnet i at blive selvstændigt?


JA, men nu ER vi i Europa så ikke i den kategori vel ?


WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2017, 10:21

JoyNips skrev:WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)

Milde Moses! Det forlød der da vist ikke noget om for 30 år siden ... :fløjt:
0
Brugeravatar
Flix
Indlæg: 140
Tilmeldt: 22. aug 2016, 19:48
Kort karma: 19
Likede indlæg: 250

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Flix » 4. dec 2017, 10:29

Jeg synes, det er så langt ude, at råbe pædofili. De mennesker, der kan se en kobling der, burde kigge lidt på deres eget mentale helbred.
Angående langtidsamning, så synes jeg kvinder skal gøre præcis som de føler er bedst for deres børn, så længe det selvfølgelig ikke er skadeligt. Og skadeligt tror jeg ikke på, amning kan være før langt senere end 3-års alderen.
Jeg blev også kigget skævt til et par gange, fordi jeg ammede min datter til hun blev 15 mdr.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf fisken80 » 4. dec 2017, 10:37

dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)

Milde Moses! Det forlød der da vist ikke noget om for 30 år siden ... :fløjt:


Faktisk er det cirka 30 år siden, at der kom mere fokus på amnings betydning. I 80'erne anbefalede WHO officielt amning, og det blev forbudt at reklamere for modermælkserstatninger.

Men der forskes hele tiden i tingene og på den måde bliver man klogere. Engang opfattede man heller ikke tobak som skadeligt og børn måtte gerne ligge og rasle rundt bag i bilen uden sele.
Senest rettet af fisken80 4. dec 2017, 10:42, rettet i alt 1 gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 10:42

dgd2007 skrev:
JoyNips skrev:WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)

Milde Moses! Det forlød der da vist ikke noget om for 30 år siden ... :fløjt:


Det er selvfølgelig vanskeligt at grave så gamle guidelines frem, for de er jo udskiftet/opdateret siden, men jeg kan finde en 27 år gammel publikation, hvori der står "Children should be breastfed for at least one year or preferably for up to 2 years of age or beyond."
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf dgd2007 » 4. dec 2017, 10:53

JoyNips skrev:Det er selvfølgelig vanskeligt at grave så gamle guidelines frem, for de er jo udskiftet/opdateret siden, men jeg kan finde en 27 år gammel publikation, hvori der står "Children should be breastfed for at least one year or preferably for up to 2 years of age or beyond."

Nå, jamen så har vores fået for lidt :devil:

Anyways, til Fisken: du får det til at lyde, som om man bare hele tiden blev klogere mht. ernærning. Men altså det kunne være skægt at undersøge, hvor mange gange anbefalingerne har gået fra smør til margarine til plantemargarine - og tilbage igen - bare i min levetid. Så jeg tror nu også, der sidder nogle i de kommissioner og skiftes til at få overbevist de andre ...

Jeg tror, vores fik omkring et halvt års tid, uden at jeg skal kunne sige det helt præcist. Det virkede meget passende, for så var de jo i gang med "rigtig" mad.
Senest rettet af dgd2007 4. dec 2017, 11:09, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Bimmerdyret » 4. dec 2017, 11:05

JoyNips skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er skide svært at vurdere hvad der er "naturligt" i forhold til amning, og hvornår det biologisk ikke længere har en effekt. Nogle undersøgelser viser at tarmfloraen har godt af amning i mange år, og immunforsvaret gavner også af det længe.
I lande hvor vandet ikke er rent, anbefaler WHO amning op til 7 år, da barnets mave her vil begynde at kunne tåle vandets bakterier bedre.
Internationalt anbefaler WHO amning i 2 år, fuldamning i 6 måneder.
I DK er det ikke livsnødvendigt at amme.
Så hvis man skulle gå ud fra hvor længe det er nødvendigt at amme som ramme for hvad der er det naturlige - så er der jo kæmpe forskel.

Jeg kan på ingen måde se, hvorfor amning skulle forhindre barnet i at blive selvstændigt?


JA, men nu ER vi i Europa så ikke i den kategori vel ?


WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)



Ja, amning i 6 mdr... min 2 år verden over.


Læs nu op, og vær seriøs.. det der er pinlig argumentation.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf Only Me » 4. dec 2017, 11:12

Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 11:21

Bimmerdyret skrev:
JoyNips skrev:
Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Det er skide svært at vurdere hvad der er "naturligt" i forhold til amning, og hvornår det biologisk ikke længere har en effekt. Nogle undersøgelser viser at tarmfloraen har godt af amning i mange år, og immunforsvaret gavner også af det længe.
I lande hvor vandet ikke er rent, anbefaler WHO amning op til 7 år, da barnets mave her vil begynde at kunne tåle vandets bakterier bedre.
Internationalt anbefaler WHO amning i 2 år, fuldamning i 6 måneder.
I DK er det ikke livsnødvendigt at amme.
Så hvis man skulle gå ud fra hvor længe det er nødvendigt at amme som ramme for hvad der er det naturlige - så er der jo kæmpe forskel.

Jeg kan på ingen måde se, hvorfor amning skulle forhindre barnet i at blive selvstændigt?


JA, men nu ER vi i Europa så ikke i den kategori vel ?


WHO anbefaler fuldamning i 6 mdr og delvis amning i (minimum) 2 år verden over. Også i Europa. :)



Ja, amning i 6 mdr... min 2 år verden over.


Læs nu op, og vær seriøs.. det der er pinlig argumentation.


Jeg skal lige være med: Det pinlige er, at vi skriver det samme?
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf JoyNips » 4. dec 2017, 11:26

Only Me skrev:Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)


Hvis du kigger tilbage i tråden, så har jeg henvist til en antropolog, der har sammenlignet mennesket med menneskeaber. Der er jo stor forskel på dyr, så sammenligningen bør naturligvis være med vores nærmeste slægtninge.
En orangutang fuldammes fx omkring 1 år og ammes herefter delvist til den er 3-4 år, men der er hos vilde orangutanger observeret unger, der får brystmælk helt op til 9-års alderen.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Amning - hvad så?

Indlægaf fisken80 » 4. dec 2017, 11:28

Only Me skrev:Hvis man kigger i dyreverden, hvor lang tid ammer de?

Jeg har aldrig set en kalv der ammer fra en ko i to år. :)


Altså jeg har så heller aldrig set en ko, der tager sig af sin kalv frem til denne er omkring 15-18 år... faktisk mener jeg, at en kalv kan klare sig selv sådan ret hurtigt.
Men det betyder ikke, at et menneskebarn kan klare sig selv når det er et år, så det er en lidt mærkelig sammenligning, er det ikke?

Åh ja, og kænguruer ammer deres unger til de er omkring 1 år.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"