Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf annellaII » 3. dec 2017, 08:51

https://www.b.dk/nationalt/undervisningsminister-alle-boern-i-danmark-har-godt-af-kirkebesoeg-og

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er ikke selv troende, men det vil være godt og dannende for alle børn at »få et indblik i kristendommen«, mener hun. Gerne i en kirke.

Om de er muslimer, kulturkristne eller hinduer, så bør alle skolebørn i Danmark komme med skolen en tur i kirke eller på andre måder deltage i julearrangementer i forbindelse med skolen.

Sådan lyder opfordringen fra undervisningsminister Merete Riisager (LA) til skoler, forældre og elever uanset tro eller overbevisning i forbindelse med 1. december og juletiden.

Ministeren har dog ikke tænkt sig at tvangsudskrive muslimske børn til at gå i kirke. Hun vil heller ikke presse lærerne til at tage eleverne med. Men hun kan kun beklage, hvis der er børn, der ikke stifter bekendtskab med kirken, julen og dermed en kristen højtid.



Er du enig med Merete Riisager i hendes opfordring?

Jeg er det med både et ja og et nej - et ja til at det sikkert ikke er så dårligt for børn at få et indblik i kristendommen, et nej da religion er en privatsag, og det er sikkert ikke alle forældre, der ønsker deres børn konfronteres med kristendommen og kirker. Om det skader børn at få et indblik i kristendommen og komme en tur i en kirke, det tror jeg næppe, men jeg ved det ikke.

Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Din mening?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf LaScrooge » 3. dec 2017, 09:04

Tja. Egentlig synes jeg at det hører med til den almene dannelse at man introduceres til historisk og kulturelt relevante og/eller bærende institutioner i vores samfund, om det så er besøg i Folketinget, Amalienborg eller i kirker - demokrati, monarki, religion. Der er forskel på om det gøres med et missionerende eller oplysende sigte og når det er folkeskolen bør det naturligvis altid være det sidste og alle bør deltage.
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf FruitFly » 3. dec 2017, 09:31

Jeg er meget enig.

Viden er godt og viden om kristendom er især godt, når man er i Danmark. Jeg er selv ateist (døbt, konfirmeret og kirkeligt viet), og har stor glæde og nytte af at kende min kristendom.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf FruitFly » 3. dec 2017, 09:32

annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Aragorn » 3. dec 2017, 09:35

FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Man skal jo altid have den pseudo-intellektuelle diskussion. Jo, engang var det en hedensk tradition. Så kom kristendommen og så 'so eine dinge müssen wir auch haben' og nu er det begge dele.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf annellaII » 3. dec 2017, 09:41

FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Er der nogen, der forventer/forlanger det af dig? og hvis står det dig jo frit at deltag i debatten.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf annellaII » 3. dec 2017, 09:53

Aragorn skrev:
FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Man skal jo altid have den pseudo-intellektuelle diskussion. Jo, engang var det en hedensk tradition. Så kom kristendommen og så 'so eine dinge müssen wir auch haben' og nu er det begge dele.


Det er da prisværdigt, at du forsøger dig på tysk, men så gør det rigtigt og ikke pseudo-intellektuel :)
1
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Frank » 3. dec 2017, 10:34

Religion er ikke en privat sag, men en personlig sag. ”Religion er en privat sag” kan bruges til at legitimere en begrænsning af frihedsrettighederne, specifikt hvad angår det religiøse område og det er ikke i den ånd som vi har tradition for i Danmark, nemlig udstrakt ytringsfrihed og forsamlingsfrihed. Forstil dig, at man sagde til homoseksuelle i Danmark, at deres seksualitet er en privat sag. Hvad de laver derhjemme, må de selv om, men de skal ikke give udtryk for deres seksualitet offentligt, for i det offentlige rum er vi alle straight. Jeg gætter på, at ramaskrigene ville lyde højt og længe. At tro for mange troende er noget uformuleret og skjult, betyder ikke, at vi kan forbyde troende at udtrykke sig. Hvis de vil. Heller ikke i det offentlige rum.

Når det så er sagt, så ja. Kristendommen er en del af vores kulturarv og jo mindre unge mennesker ved hvordan vores nuværende samfund er opstået jo dummere bliver de med risiko for at samfundet ender i en mental fattigdom. Jeg selv og min familie tilhører det mosaiske trossamfund, men mine børn har altid gået i en normal børnehave og skole og altid deltaget i aktiviteter som havde kristne temaer som omdrejningspunkt. For det er vigtigt at forstå den kultur som er fremherskende her i Danmark. Kommer man udefra bør man sætte sig ind det samfund man er kommet til og her er en orientering om kristendommen en ligeså stor del af det.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Sangius » 3. dec 2017, 14:24

Jeg synes ikke julen er en kristen højtid. Jeg kender mange der ikke er kristne, endda har en anden religion, som holder jul alligevel. Vi har heller aldrig haft kristendommen inde i julen.
Julen var historisk ikke kristen, så blev den det, og nu er den ved at fase det lidt ud igen for mange. Ting ændrer sig.

Jeg synes det er vigtigt at kende til sit lands kultur og historie. Så med den hat på, synes jeg besøg i kirke og lign. er en fin ide.
Jeg synes det er dumt at prædike for børn, og bilde dem alt muligt ind om guder, sjæle, himmel og helvede. Det ville jeg gerne de mig fri for, var det mine børn.

Så ja. Formidlende, ikke forkyndende.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Slettet bruger » 3. dec 2017, 14:40

Fint nok at besøge en kirke. Men hvis "komme en tur i kirke" dækker over at deltage i en gudstjeneste, er jeg uenig.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Slettet bruger » 3. dec 2017, 14:42

FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Hvis ens jul består af gaver og flæskesteg, hvor er det kristne så?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. dec 2017, 14:58

Tamara skrev:
abcd skrev:Fint nok at besøge en kirke. Men hvis "komme en tur i kirke" dækker over at deltage i en gudstjeneste, er jeg uenig.



Det gør det næppe. Folkeskolen er ikke forkyndende. Det ville give ramaskrig, hvis besøg i religiøse institutioner inkluderede bøn, velsignelse etc..


Desværre ikke.
En rundspørge fra 2015 til landets folkeskoler viste, at 84% holdt en juleafslutning, der involverede folkekirken, og at mellem en trediedel og halvdelen af disse arrangementer havde forkyndende karakter, hvilket nok for det meste har betydet en gudstjeneste.
0
Brugeravatar
Debatmand
Permanent bortvist
Indlæg: 48
Tilmeldt: 24. nov 2017, 15:16
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Debatmand » 3. dec 2017, 15:01

FruitFly skrev:Jeg er meget enig.

Viden er godt og viden om kristendom er især godt, når man er i Danmark. Jeg er selv ateist (døbt, konfirmeret og kirkeligt viet), og har stor glæde og nytte af at kende min kristendom.


Jeg er bange for, at de muslimske forældre ikke er interesseret i, at deres børn får en viden om kristendommen.

Men dette ville bestemt være et stort plus, hvis deres børn faktisk fik en større indsigt i vores kultur og religion, da de jo skal bo og virke i Danmark i deres fremtid.

Således at børnene selv kunne bestemme, om hvilken religion de ville tilhøre, når de bliver voksne.

Men her kommer så et andet problem ind i billedet, og det er at det ifølge Islam er forbudt at konvertere fra Islam og Koranen, til en anden religion - f.eks. kristendommen.
1
Smil til verden og den smiler til dig. :)
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf Aragorn » 3. dec 2017, 15:01

abcd skrev:
FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Hvis ens jul består af gaver og flæskesteg, hvor er det kristne så?


Vi taler om, hvorvidt julen generelt er en kristen højtid, og med en milliard eller flere mennesker, der kalder sig kristne, og som holder jul, så bliver det en kristen højtid, uanset om min jul her i Jylland indeholder Jesus eller ej.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Undervisningsminister: Alle børn i Danmark har godt af kirkebesøg og kristendomsundervisning

Indlægaf PerXX » 3. dec 2017, 15:02

Tamara skrev:
abcd skrev:
FruitFly skrev:
annellaII skrev:Og så håber jeg da, når Merete Riisager fremhæver, at julen er en kristen højtid, at hun ved, at sådan var det ikke altid, julen var oprindeligt en hedensk drukfest fra vikingetiden og ikke en gammel kristen dansk tradition.

Jeg håber virkelig ikke vi skal til at diskutere om julen er en kristen højtid.


Hvis ens jul består af gaver og flæskesteg, hvor er det kristne så?


Så kan man passende lære om kontext og historie. Julen er kulturhistorisk set kristen i Danmark og det vel også hvad skolen lærer børn i dag.


Pjat, stort set ingen elementer i Julen har det mindste med kristendommen at gøre. Hvis man læser biblen så er jesus fødselsdag ikke nævnt, men alle hints peger på at det er en gang i februar. Ligeledes er der stort set ingen af de traditioner folk følger der har noget med kristendommen at gøre.
Omvendt kan man argumentere for at det er kristent, da store dele af kristendommen alligevel er stjålet fra andre traditioner, helte og guder, så det er selvfølgelig i samme kristne stil at claime julen som om den var kristen.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"