2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf Torn » 6. dec 2017, 20:01

Jeg synes, at det er godt, at vores system ikke handler i følelsernes vold, men i stedet dømmer ud fra flere rationelle(!) argumenter. Jeg kan godt sætte mig ind i, at andre ønsker straf og hævn, men det ville være dumt, hvis systemet (udover naturligvis at tilgodese borgernes retsfølelse, så vi undgår selvtægt) skal dømme efter så primitive parametre.

Hvad jeg finder langt mere interessant, er, hvordan vi hjælper offeret og de pårørende videre fra sådan en tragedie. Den anklagede? Who cares - så længe han ikke skader andre igen, kan han ikke interessere mig. Og at holde ham i fængsel længst muligt lyder bare dyrt og dumt. Jeg vil hellere bruge de mange penge på at hjælpe offeret videre, og evt. bruge pengene på forebyggende foranstaltninger.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf BlueBunny » 6. dec 2017, 21:10

abcd skrev:
BlueBunny skrev:
abcd skrev:Hvad hjælper det at bure ham inde i 12 år?


-12 år hvor han ikke kan forgribe sig på andre
-12 år han frarøves at leve frit, på samme måde som han har frarøvet
-12 år hvor han forhåbentlig fortryder hvad han har gjort, hvis ikke pga hans offer så fordi han mærker afsavn på sit eget liv
-12 år er så længe at han forhåbentlig tænker at han aldrig gør det igen når han kommer ud, for han vil ikke risikere 12 nye år

Jeg synes at ordet “svin” faktisk er passende. Føj for et menneske.


Det er rigtigt at han ikke kan forgribe sig på andre i de 12 år. Men hvis han nu kom ud og fik flere børn, så blev de vel alligevel tvangsfjernet? Så hvem skal han forgribe sig på?

Det med at han fortryder hvad han har gjort fordi han sidder mange år i fængsel, tror jeg ikke du skal gøre dig de store forhåbninger om. Straf er en dårlig måde at få folk til at indse at de har taget fejl, det gør dem bare bitre. Det gælder for fængselsstraf på samme måde som det gælder for børneopdragelse. Børn lærer ingenting af at få stuearrest - andet end de opfinder måder at skjule ting for deres forældre. Fængselsstraf er på samme måde ubrugeligt.


Jeg synes fængelsstraf er fin. Jeg føler hævn og en lille snert af skæbne og retfærdighed ved lang straf.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2017, 22:00

Man kunne også argumentere for at datteren ville have et langt, langt bedre liv, hvis hun vidste at hun ikke kunne støde ind i far de næste 12 år.
En ting (en kæmpe stor ting!) mindre at bekymre sig over for at skadet og traumatiseret barn.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf avdotja » 6. dec 2017, 22:16

Jeg mindes at have læst engang at man som udgangspunkt kun afsoner 2/3 af sin straf, hvis man ellers opfører sig nogenlunde ordentlig?

Og ja, jeg synes 18 måneders er meget lidt for en voldtægt.

Det er meget muligt at strafferammer er 12 år, men når gentagne seksuelle overgreb (inkl voldtægt) gennem 1,5 år af et 2-4 årigt barn stadig takseres til at at ligge i den laveste fjerdedel af strafferammen; ja så mener jeg faktisk de 12 år er meningsløse.

Men nu kan min tiltro så også ligge på et meget lille sted når det kommer til voldtægt/seksuelle overgreb og de danske love samt retssystem.

Og jeg er ellers ikke tilhænger af straf for straffene skyld. Men voldtægtsforbrydere har lidt for gode forhold i Danmark efter min mening.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf Slettet bruger » 6. dec 2017, 22:21

Det er svært at forstå hvorfor han ikke ligger tæt på maksimalstraffen.

Offeret er 2,5 år, og vi taler måske 100 voldtægter.

Mærkeligt man kan få 2,5 år for en voldtægt og han så også får 2,5 år for flere 100 voldtægter. Det giver ikke mening for mig at alle voldtægter ud fra den første er "gratis" straffemæssigt set.

Hvis han har voldtaget hende 100 gange, så giver hver enkelt gang 9 dage i fængsel.

Deeet
Senest rettet af Slettet bruger 6. dec 2017, 22:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 2½ års fængsel for voldtægt af egen datter???

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2017, 22:22

avdotja skrev:Jeg mindes at have læst engang at man som udgangspunkt kun afsoner 2/3 af sin straf, hvis man ellers opfører sig nogenlunde ordentlig?

Og ja, jeg synes 18 måneders er meget lidt for en voldtægt.

Det er meget muligt at strafferammer er 12 år, men når gentagne seksuelle overgreb (inkl voldtægt) gennem 1,5 år af et 2-4 årigt barn stadig takseres til at at ligge i den laveste fjerdedel af strafferammen; ja så mener jeg faktisk de 12 år er meningsløse.

Men nu kan min tiltro så også ligge på et meget lille sted når det kommer til voldtægt/seksuelle overgreb og de danske love samt retssystem.

Og jeg er ellers ikke tilhænger af straf for straffene skyld. Men voldtægtsforbrydere har lidt for gode forhold i Danmark efter min mening.

For mit vedkommende er det ikke spørgsmålet om straf eller ej.
Min holdning udspringer af at jeg synes der bliver gjort så lidt for ofrene i Dk at det er til at brække sig af grin over.
Fuldkommen grotesk.
Der bliver i flere tilfælde taget så mange hensyn til forbryderne, udfra devisen om rehabilitering, og så lidt hensyn til ofrene at det vitterligt er en forbrydelse. En forbrydelse mere.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"