Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf ajnaM » 9. dec 2017, 19:55

abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er sikkert forskelligt. Der er eksempelvis gigantisk forskel på de fysiske rammer - nogle kommuner lægger mange millioner i anlæg, mens andre nærmest ingenting bruger. Det er et af de steder, der er rigtig stor forskel.

Grundlæggende er det dog ikke de fysiske rammer, der betyder mest for mig, men indholdet i undervisningen. Og her foretrak jeg mindre klasser og lærere med god tid til at forberede undervisningen.

Derfor har jeg valgt privatskole til mit barn til sommer. Vores lokale folkeskole starter 31 elever i børnehaveklassen til sommer. De har lange skoledage med én lærer - og den understøttende undervisning er med én pædagog til tre klasser. Privatskolen starter 20, de har korte dage, og de har to uddannede lærere i alle timer i hele indskolingen.

Jeg ville klart foretrække folkeskolen, hvis rammerne var til det. Men det er de ikke. Og jeg synes, det er ærgerligt, at man fremmer privatskolerne yderligere i stedet for at styrke folkeskolerne.


Jeg synes det er meget kategorisk at sige at rammerne ikke er til det, punktum. Jeg synes som sagt rammerne så fine ud hvor jeg var, og de forældre vi har talt med som har børn i skolen, er glade for det. Og skolen har 1 lærer og 1 pædagog til 25-28 elever, det synes jeg lyder fint nok. Hvorfor har din folkeskole til sammenligning kun 1 lærer og 1/3 pædagog til 31 elever? Får de færre penge?


Du ved ikke, hvor mange timer, pædagogen er til stede. Jeg har endnu til gode at høre om en skole, der har en pædagog på alle timer, med mindre der er tale om støtte til inklusionsbørn - og selv her skal det være meget slemt, hvis der skal støtte på fuld tid.

Og i øvrigt er det ikke kun lærerens konkrete tilstedeværelse, men i mindst lige så høj grad lærerens rammer for at planlægge undervisningen, der har betydning. Hvor mange lektioner underviser vedkommende? Der er et kæmpe spænd - nogle underviser 24, andre er helt oppe på over 30. Den værste, jeg har hørt om, underviste 37 lektioner. Jeg tør godt garantere, at det ikke gør undervisningen bedre.

Forskellene kommer, fordi kommunerne prioriterer forskelligt og har forskellige ressourcer til rådighed. Men grundlæggende er folkeskolen presset økonomisk.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf Artem » 9. dec 2017, 19:57

Tux skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Intet til uddannelse, bare en fortsættelse af besparelserne :(

Det passer jo ikke helt.
Erhvervsuddannelserne får 170 millioner til at hæve kvaliteten.

Netto får de 100mio mindre end i år, så nej de får ikke noget, besparelsen bliver bare lidt mindre end den ellers ville have været..

https://www.avisen.dk/regeringen-vil-st ... 75035.aspx

Ja det har jeg godt nok også læst efterfølgende, og undrer mig over hvad de det omprioriteringsbidrag på to procent er for noget?
For det er da falsk varebetegnelse at sige man giver mere til erhvervsskoler, når det man reelt gør er at tage mindre fra dem end man først ville have gjort.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf Slettet bruger » 9. dec 2017, 20:00

ajnaM skrev:Du ved ikke, hvor mange timer, pædagogen er til stede. Jeg har endnu til gode at høre om en skole, der har en pædagog på alle timer, med mindre der er tale om støtte til inklusionsbørn - og selv her skal det være meget slemt, hvis der skal støtte på fuld tid.


De sagde direkte til informationsmødet at der er en pædagog og en lærer 100% af tiden. Indtil andet er bevist, antager jeg at de ikke er fulde af løgn.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf Artem » 9. dec 2017, 20:03

paint skrev:
Artem skrev:
paint skrev:Og det er netop den 'historisk store' skattelettelse, som det hele kommer til at dreje sig om. Finansloven skal vedtages i Folketinget, og ifølge LA, sker dette kun med deres stemmer, hvis de historiske skattelettelser er vedtaget forinden.

Kan da godt se der er en stor knast der. Men tror nu på at de finder ud af noget.


En meget stor knast, nærmest et helt træ. Måske sidder Samuelsen endda oppe i dét træ :-D

Jeg synes det virker som om at der er meget spil for galleriet, og hvor der ikke er nogle der vil tabe ansigt.
Som sådan tror jeg faktisk de er enige om hvad de gør med det skatteudspil, men for at ingen af dem skal tabe ansigt. Får vi nogle skattelettelser som ligger midt i mellem hvad DF og LA ønsker, og for at LA ikke skal tabe ansigt med at de ikke fik de historiske skattelettelser som de talte om, vælger de så at stemme imod deres egen finanslov som andre partier så er med til at sikre der går igennem.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27053

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf ajnaM » 9. dec 2017, 20:04

abcd skrev:
ajnaM skrev:Du ved ikke, hvor mange timer, pædagogen er til stede. Jeg har endnu til gode at høre om en skole, der har en pædagog på alle timer, med mindre der er tale om støtte til inklusionsbørn - og selv her skal det være meget slemt, hvis der skal støtte på fuld tid.


De sagde direkte til informationsmødet at der er en pædagog og en lærer 100% af tiden. Indtil andet er bevist, antager jeg at de ikke er fulde af løgn.


Det er bestemt ikke normen, så I må være heldige. :)

Sidst jeg var ude i en folkeskoleklasse med fuldtidsstøtte, var der tale om en klasse med fem børn med forskellige diagnoser på autismespektret, hvoraf den ene var ekstremt udadreagerende og blandt andet havde angrebet flere børn og en lærer med et jernrør. Først efter det havde barnet fået bevilget fuldtidsstøtte.


Ej, det er jo nok en lidt anden diskussion end finansloven. :D Men mine oplevelser i folkeskolen er bestemt ikke rosenrøde. Tværtimod, desværre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf paint » 9. dec 2017, 21:03

Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Intet til uddannelse, bare en fortsættelse af besparelserne :(

Det passer jo ikke helt.
Erhvervsuddannelserne får 170 millioner til at hæve kvaliteten.

Netto får de 100mio mindre end i år, så nej de får ikke noget, besparelsen bliver bare lidt mindre end den ellers ville have været..

https://www.avisen.dk/regeringen-vil-st ... 75035.aspx

Ja det har jeg godt nok også læst efterfølgende, og undrer mig over hvad de det omprioriteringsbidrag på to procent er for noget?
For det er da falsk varebetegnelse at sige man giver mere til erhvervsskoler, når det man reelt gør er at tage mindre fra dem end man først ville have gjort.


Dén slags små luskede tricks, var ellers ét af Foghs specialer. Han kunne tage 50% fra et område det éne år (uden at sige noget om det) og året efter, annoncerede man så vidt og bredt, at man ville tilføre flere penge til dét område, og så fik de 25% af dem man havde taget året før, tilbage. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf paint » 9. dec 2017, 21:16

Falstria skrev:
paint skrev:
Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Intet til uddannelse, bare en fortsættelse af besparelserne :(

Det passer jo ikke helt.
Erhvervsuddannelserne får 170 millioner til at hæve kvaliteten.

Netto får de 100mio mindre end i år, så nej de får ikke noget, besparelsen bliver bare lidt mindre end den ellers ville have været..

https://www.avisen.dk/regeringen-vil-st ... 75035.aspx

Ja det har jeg godt nok også læst efterfølgende, og undrer mig over hvad de det omprioriteringsbidrag på to procent er for noget?
For det er da falsk varebetegnelse at sige man giver mere til erhvervsskoler, når det man reelt gør er at tage mindre fra dem end man først ville have gjort.


Dén slags små luskede tricks, var ellers ét af Foghs specialer. Han kunne tage 50% fra et område det éne år (uden at sige noget om det) og året efter, annoncerede man så vidt og bredt, at man ville tilføre flere penge til dét område, og så fik de 25% af dem man havde taget året før, tilbage. ;)


Nyrup og Thorning var ingen undtagelser.


Haha. Hvorfor vidste jeg at netop du, ville komme med netop dét svar ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf fisken80 » 10. dec 2017, 09:23

Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Intet til uddannelse, bare en fortsættelse af besparelserne :(

Det passer jo ikke helt.
Erhvervsuddannelserne får 170 millioner til at hæve kvaliteten.

Netto får de 100mio mindre end i år, så nej de får ikke noget, besparelsen bliver bare lidt mindre end den ellers ville have været..

https://www.avisen.dk/regeringen-vil-st ... 75035.aspx

Ja det har jeg godt nok også læst efterfølgende, og undrer mig over hvad de det omprioriteringsbidrag på to procent er for noget?
For det er da falsk varebetegnelse at sige man giver mere til erhvervsskoler, når det man reelt gør er at tage mindre fra dem end man først ville have gjort.


Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf FruitFly » 10. dec 2017, 09:31

Jeg ville egentlig gerne følge med i finanslov-debatten, men jeg gider faktisk ikke. Jeg ser kun overskrifterne, jeg læser dem ikke engang. Jeg har ikke engang læst denne tråd. Jeg kan ikke svinge mig op til at synes det er vigtigt overhovedet.

Det gør mig trist.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf Artem » 10. dec 2017, 14:46

fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf Seladon » 10. dec 2017, 15:49

Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...


Det handler om besparelser!

Det er korrekt at umgdomsårgangene er blevet mindre med ca 3%, men der er ca. 13 % af lærerne der blev fyret.
det har Anders Bondo sagt flere gange.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf fisken80 » 10. dec 2017, 19:52

Seladon skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...


Det handler om besparelser!

Det er korrekt at umgdomsårgangene er blevet mindre med ca 3%, men der er ca. 13 % af lærerne der blev fyret.
det har Anders Bondo sagt flere gange.


Det er ikke folkeskolen vi snakker om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf fisken80 » 10. dec 2017, 19:54

Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...


Nej, for hvis optaget falder giver det helt sig selv, at man får det mindre i taxameter, da det gives pr. studerende når vi taler ungdomsuddannelse.
Det handler udelukkende om, at uddannelserne, både ungdoms og videregående, hvert år skal spare 2% fordi det skal man mener, at det kan man sagtens effektivisere med uden at det går ud over kvaliteten. Fordi det gik jo rigtig godt i sundhedsvæsnet...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf paint » 10. dec 2017, 21:06

Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...


'Logikken' er den såkaldte effektivisering, som er et andet ord for besparelser (som vi så i SKAT). Man giver med den éne hånd og så tager man med den anden. Man siger at man hæver tilskuddet og det gør man også, isoleret set. Men det man ikke siger er, at man tager mere med den anden hånd, end man giver med den første (hånd).

Hvis man siger at man hæver tilskuddet til noget med 100 mio (fiktivt tal) - så siger man ikke, at man skærer 150 mio, i det som de i forvejen får. På den måde slipper man for ordet 'besparelser' og kan i stedet bryste sig af ordene 'øget tilskud'.
Voilá, man har sparet 50 mio. keine Hexerei nur Behändigkeit ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Afgørelsens time - overlever regeringen som vi kender den?

Indlægaf paint » 10. dec 2017, 21:13

Falstria skrev:
paint skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Det er 2% besparelser på uddannelsesinsitutioner hvert år frem til 2021. Det koster f.eks. min arbejdsplads 40 millioner samlet. Det kan ikke lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten af undervisningen.

Handler det som faldende ungdomsårgange? eller hvad er logikken? For kan godt se lidt logik i det hvis der blive færre unge mennesker at uddanne, men hvis det går den modsatte vej, er det jo helt galt...


'Logikken' er den såkaldte effektivisering, som er et andet ord for besparelser (som vi så i SKAT). Man giver med den éne hånd og så tager man med den anden. Man siger at man hæver tilskuddet og det gør man også, isoleret set. Men det man ikke siger er, at man tager mere med den anden hånd, end man giver med den første (hånd).

Hvis man siger at man hæver tilskuddet til noget med 100 mio (fiktivt tal) - så siger man ikke, at man skærer 150 mio, i det som de i forvejen får. På den måde slipper man for ordet 'besparelser' og kan i stedet bryste sig af ordene 'øget tilskud'.
Voilá, man har sparet 50 mio. keine Hexerei nur Behändigkeit ;)




Det er det mest rigtige du nogensinde har postet i dette forum :klap:


Tak. Jeg skal nok skrive, når jeg synes at du skriver noget rigtigt :pompom:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"