abcd skrev:ajnaM skrev:Det er sikkert forskelligt. Der er eksempelvis gigantisk forskel på de fysiske rammer - nogle kommuner lægger mange millioner i anlæg, mens andre nærmest ingenting bruger. Det er et af de steder, der er rigtig stor forskel.
Grundlæggende er det dog ikke de fysiske rammer, der betyder mest for mig, men indholdet i undervisningen. Og her foretrak jeg mindre klasser og lærere med god tid til at forberede undervisningen.
Derfor har jeg valgt privatskole til mit barn til sommer. Vores lokale folkeskole starter 31 elever i børnehaveklassen til sommer. De har lange skoledage med én lærer - og den understøttende undervisning er med én pædagog til tre klasser. Privatskolen starter 20, de har korte dage, og de har to uddannede lærere i alle timer i hele indskolingen.
Jeg ville klart foretrække folkeskolen, hvis rammerne var til det. Men det er de ikke. Og jeg synes, det er ærgerligt, at man fremmer privatskolerne yderligere i stedet for at styrke folkeskolerne.
Jeg synes det er meget kategorisk at sige at rammerne ikke er til det, punktum. Jeg synes som sagt rammerne så fine ud hvor jeg var, og de forældre vi har talt med som har børn i skolen, er glade for det. Og skolen har 1 lærer og 1 pædagog til 25-28 elever, det synes jeg lyder fint nok. Hvorfor har din folkeskole til sammenligning kun 1 lærer og 1/3 pædagog til 31 elever? Får de færre penge?
Du ved ikke, hvor mange timer, pædagogen er til stede. Jeg har endnu til gode at høre om en skole, der har en pædagog på alle timer, med mindre der er tale om støtte til inklusionsbørn - og selv her skal det være meget slemt, hvis der skal støtte på fuld tid.
Og i øvrigt er det ikke kun lærerens konkrete tilstedeværelse, men i mindst lige så høj grad lærerens rammer for at planlægge undervisningen, der har betydning. Hvor mange lektioner underviser vedkommende? Der er et kæmpe spænd - nogle underviser 24, andre er helt oppe på over 30. Den værste, jeg har hørt om, underviste 37 lektioner. Jeg tør godt garantere, at det ikke gør undervisningen bedre.
Forskellene kommer, fordi kommunerne prioriterer forskelligt og har forskellige ressourcer til rådighed. Men grundlæggende er folkeskolen presset økonomisk.