Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 7
Likede indlæg: 386

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf KIM K » 12. dec 2017, 01:14

Wizzze skrev:Er det normalt med juleafslutning med skolen i en kirke?

Det kommer an på om vi taler folkeskoler eller friskoler.
I folkeskolerne har det været en årelang tradition for de mindste klasser på næsten samtlige skoler landet over, og er det fortsat på langt de fleste. I 2015 viste en undersøgelse at 84 % af landets folkeskoler stadig holder traditionen med julegudstjeneste i hævd. Men der er næppe tvivl om at flere og flere skoler vælger at droppe den i takt med at flere elever i dag har anden religiøs baggrund. På den pågældende skole var det vidst 20 % af eleverne der havde et andet religiøst tilhørsforhold. På andre skoler (særligt i storbyerne) er det væsentligt flere, hvorfor mange elever melder fra til den slags begivenheder.

På nogle folkeskoler i Aarhus og København har over 90 procent af eleverne anden etnisk baggrund, og mange givet også andet religiøst tilhørsforhold. Det ville være absurd at fastholde traditionen på disse skoler, hvis erfaringen tilsiger at kun en håndfuld møder op i kirken.

Jeg kan ikke forarges over beslutningen. Når elever i stort tal melder fra er det kun naturligt skolen tilpasser sig den nye virkelighed.
Danmark er et kristent/muslimsk land, det er længe siden Morten Korch døde og vi alle bekendte os til kristendommen.
0
fisken80
Kort karma: 262
Likede indlæg: 8786

Indlægaf fisken80 » 12. dec 2017, 05:47

Der står altså noget om kristendommen i næsten alle regeringsgrundlag fra de sidste 20 år. Jeg har nemlig undersøgt det i forbindelse med min religionsundervisning.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 13
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 267

Indlægaf annellaII » 12. dec 2017, 07:11

fisken80 skrev:Der står altså noget om kristendommen i næsten alle regeringsgrundlag fra de sidste 20 år. Jeg har nemlig undersøgt det i forbindelse med min religionsundervisning.

Regeringen kan også dårligt ignorere Grundlovens §4: Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke, og understøttes som sådan af staten.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"