Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf annellaII » 11. dec 2017, 06:39

http://nyheder.tv2.dk/2017-12-10-skole-sloejfer-julegudstjeneste-faar-en-raekke-klager-fra-foraeldre

Aflysningen sker af hensyn til elever med andre trosretninger. Efter debat og klager skal der nu holdes et ekstraordinært møde.

Den årlige gudstjeneste for de yngste elever, der afholdes lige inden juleferien går i gang, er blevet droppet på Gribskolen i Nordsjælland.

Det har et pædagogisk udvalg på skolen besluttet, og det har både skabt debat og sendt bølger af utilfredshed gennem lokalsamfundet og på de sociale medier.

Torsdag skrev skoleleder Marianne Vedersø Schmidt fra Gribskolen i Græsted en besked på forældreintra. Her oplyste hun, at det var blevet vedtaget, at kirkegangstraditionen "skulle glide ud" af et katalog, der samlede skolens traditioner.

- Beslutningen tog vi som følge af, at vi på skolen har børn med anden tro end den protestantiske. Vi er meget glade for samarbejdet med kirkerne og vil bestemt fortsætte med dette samarbejde, da det giver alle børn en kulturel og almendannende viden - men julegudstjenesten er også forkyndende, og det må derfor være op til de enkelte familier, om de ønsker at deltage i julegudstjenesten i privat regi, skrev skolelederen.

I stedet for julegudstjenesten vil der nu blive afholdt en juleafslutning med optrædener fra flere klasser.



Er det i orden at sløjfe julegudstjenesten af hensyn til børn med en anden tro end den protestantiske?

Nej det er det absolut ikke, Danmark er et kristent land, og vi skal ikke afskaffe en dansk juletradition pga børn med en anden tro end den protestantiske, og denne 'anden tro' handler vel kun om islam, de børn der tilhører den muslimske tro, kan jo på frivillig basis deltage i en julegudstjeneste eller lade være.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Code71 » 11. dec 2017, 06:44

Ja det er helt i orden. Jeg ville godt nok heller ikke gide til gudstjeneste ELLER sende mit fiktive barn til gudstjeneste.

Den virkelige synder er den danske folkekirke, som ikke har evnet at forny sig siden middelalderen. Det er det mest kedelige i hele verden. Desuden så er din høj besungne kristendom vidst heller ikke sååååå dominerende herhjemme
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. dec 2017, 06:48

Jeg støtter bestemt beslutningen, men er ikke enig i begrundelsen. Den er for snæver.
For mig handler det om, at skolen ikke skal stå bag forkyndende/agiterende arrangementer af hverken religiøs eller politisk karakter. Mine børn vil også blive holdt hjemme fra den slags, både pga. ovennævnte princip og fordi jeg ikke ønsker, at de kritikløst skal deltage i ceremonier, der bygger på forestillingen om en indgribende gud.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Slettet bruger » 11. dec 2017, 06:56

Jeg er ateist, og mine børn er ikke døbt. Jeg er enig i at gudstjeneste ikke hører hjemme i skolen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 07:04

Jeg synes det et i orden at sløjfe julegudstjenesten uanset grund, der er jo sådan set ingen regler om at det er blandt de ting skoler skal tilbyde elever. I min egen folkeskole var det heller ikke en ting vi gjorde - heldigvis.

Den nye juleafslutning lyder da federe. Synes jeg.

Jeg er sådan set ligeglad om Danmark er et kristent land, vi har ikke kirkepligt, og man skal heller ikke være kristen for at bo her. At vi er et kristent land er vist langt mere noget vi er fordi, historie. End fordi at kristendom fylder særlig meget for den almindelige dansker.

Jeg kan slet ikke se hvorfor vi skal blande os i hvor ofte den enkelte folkeskole går i kirke. Det synes jeg selv den enkelte skole må beslutte sig for.
Mit barn skulle dog helt gå på en skole uden årlige kirketraditioner.
3
...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf icelady » 11. dec 2017, 07:12

Jeg synes det er helt fint og ville absolut ikke have noget imod at flere skoler fulgte trop.

Hvis "kristne" forældre så gerne vil have deres børn skal opleve en julegudstjeneste kan de jo selv tage deres unger med i kirke.

Edit: Og så synes jeg sgu både medier og mange personer griber fat i det forkerte perspektiv (hensynet til andre trosretninger), når dette også ligger til grund for beslutningen: "men julegudstjenesten er også forkyndende, og det må derfor være op til de enkelte familier, om de ønsker at deltage i julegudstjenesten i privat regi."
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf JoyNips » 11. dec 2017, 07:18

Ja, jeg ønsker heller ikke at der skal forkyndes for mine børn på den måde.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Wizzze » 11. dec 2017, 07:29

Er det normalt med juleafslutning med skolen i en kirke?

Jeg har aldrig oplevet det i min skoletid, der var juleafslutning altid noget med fælles juleklip og klistre, pebernødder, julesang, oplæsning af Peters Jul, samling i fællessalen, tale af skoleinspektøren og højdepunktet, fremvisning af tegnefilm.
Har aldrig været i nærheden af en kirke med skolen til jul.

Julegudstjeneste var privat med familen, når vi gad/havde tid.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Wizzze » 11. dec 2017, 07:33

Statsministeren har i øvrigt meldt sig på banen...
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-12-1 ... r-en-ommer
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Tobywan » 11. dec 2017, 07:37

Vi havde det gennem hele min folkeskoletid i 80 erne og start 90erne. Jeg synes det er helt på sin plads, at skolebørn ikke bliver tvunget i kirke.

Religion hører privatlivet til, og hvis forældre eller børn mener det er noget man vil deltage i, så skal det ske udenfor skolens rammer.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf HappyPaww » 11. dec 2017, 07:48

Jeg er på :gogo: holdet. Religion, uanset art, kan dyrkes i fritiden, og ikke påduttes dem, der ikke måtte dele den. Kunne se hvis de helt afskaffede markeringen af julen i det hele taget, men det er jo ikke tilfældet.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 10:17

Dmitra skrev:Både ja og nej.

Jeg synes godt den kan være der, men så kunne der laves til og framelding hvor forældrene eventuelt i samabejde med barnet siger ja eller nej. Den må ikke være påtvunget, men synes fint den kunne være der for dem der ønsker det. Og sådan synes jeg egentligt man burde gøre hele landet rundt.

Altså også på skoler der endnu ikke har julegudstjeneste som tradition?
0
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf paint » 11. dec 2017, 10:31

Hvis det har været en fast tradition på den pågældende skole i Græsted, hvilket det åbenbart har (Lars Løkke, har åbenbart selv gået på skolen fra 1-9 klasse og selv deltaget) så synes jeg ikke begrundelsen for at aflyse det, er i orden.

Man kunne med lethed lave det som en frivillig sag, hvor alle der ikke ønskede at deltage kunne framelde sig.

Begrundelsen halter, i mine øjne. "Af hensyn til ikke kristne", er simpelthen ikke nogen god begrundelse, i og med at det giver sig selv, at ikke-kristne, formentlig ikke ville deltage alligevel. Medmindre de bare ville med for traditionens skyld (hvilket der også skal være plads til)
Senest rettet af paint 11. dec 2017, 10:33, rettet i alt 1 gang.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf ajnaM » 11. dec 2017, 10:37

Jeg har det fint med det.

Grundlæggende synes jeg, skolen skal anlægge et kritisk og reflekteret syn på religion. Og det indebærer, at man kommer i kirken - og synagogen, moskeen og hvad der nu ellers findes - og at man diskuterer oplevelserne med henblik på at give eleverne et nuanceret billede.

Men det behøver ikke være fast, og det behøver ikke være til jul. Og der skal være en kritisk tilgang til det forkyndende element!
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skole sløjfer julegudstjeneste - får en række klager fra forældre

Indlægaf Slettet bruger » 11. dec 2017, 10:47

Heh jeg gik i kristen friskole, og vi kom ikke en gang til gudstjeneste, så vidt jeg husker. Det er dog muligt jeg sov mig igennem det.

Lucia-tingen, tæller det som gudstjeneste? Det kan jeg huske.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"