uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden/

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden/

Indlægaf annellaII » 13. dec 2017, 09:39

https://denkorteavis.dk/2017/uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden/

https://www.fyens.dk/kerteminde/Opfordrer-til-boykot-af-Kerteminderevyen-Revyen-er-racistisk-og-sexistisk/artikel/3212963

Billede



Krænkelseskulturen og dens angreb på ytringsfriheden har nu ramt noget så uskyldigt som Kerteminderevyen.

En mand ved navn Roger Matthisen, der angiveligt er politiker for Alternativet, formulerer meget klart krænkelseskulturens had til ytringsfriheden:

Ytringsfriheden må ikke bruges, hvis den krænker nogen.

Allerede i 1859 tog den store frihedstænker John Stuart Mill et opgør med denne tankegang i det skelsættende værk ”On Liberty”, som har haft afgørende indflydelse på vestlig tænkning.

Mill slår fast:

Hvis man begynder at bortcensurere alt det, som nogen erklærer sig krænkede over, så undergraver man selve ytringsfrihedens væsen – for så kan hvem som helst jo få stoppet vigtige synspunkter.


60 personer kræver ændring af en plakat for revyen. Og de opfordrer sponsorerne til at boykotte revyen, hvis plakaten bliver fastholdt. De beskylder ligefrem plakaten for racisme.

Kirstine Dalsgaard Larsen er en af brevets underskrivere. Hun finder plakaten både racistisk og utidssvarende, og hun mener ikke, at man kan tillade sig gøre grin med minoriteter i en revy.

- Jeg synes ikke, man kan dække sig ind under humor i enhver sammenhæng, for samtidig reproducerer man også racistiske stereotyper, siger hun.

Kirstine Dalsgaard Larsen har været i kontakt med Mads Nørby, der er revydirektør på Kerteminderevyen.

- Kerteminderevyen har ikke været ude at sige, at det er en revy, der handler om, hvordan det har været før i tiden, eller at den skulle have et historisk tilbageskuende blik. Plakaten står bare, som den står, og i dialogen med revyen er der netop ikke blevet sagt andet end, at det er en leg med stereotyper. Jeg synes ikke, at man under nogen omstændigheder skal lave den type fremstillinger, siger hun.



Hvad er din mening om plakaten?


Jeg synes plakaten er harmløs, havde jeg ikke læst artiklen til plakaten, havde jeg ikke tænkt videre over den, for mig er den ikke racistisk og heller ikke utidssvarende, komplet latterligt at overhovedet en eneste kan hidse sig op plakaten og forlange den fjernet, men revyen får da i det mindste en masse gratis reklame, den skal nok blive en succes og helt sikkert også uden at plakaten bliver fjernet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf icelady » 13. dec 2017, 09:53

"Kirstine Dalsgaard Larsen er en af brevets underskrivere. Hun finder plakaten både racistisk og utidssvarende, og hun mener ikke, at man kan tillade sig gøre grin med minoriteter i en revy.

- Jeg synes ikke, man kan dække sig ind under humor i enhver sammenhæng, for samtidig reproducerer man også racistiske stereotyper, siger hun."



Man risikerer jo også at fremelske flere og flere folk, der ikke har en dyt tolerance til overs for noget, de ikke selv kan lide/respektere/acceptere.


Plakaten synes jeg er ganske harmløs...man kan altså også gå i for små sko.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf thomassneum » 13. dec 2017, 10:08

Det er jo så karikeret at ingen burde være i tvivl.
Jeg finder plakaten harmløs.

Må man nu heller ikke klæde sig ud som kineser til fastelavn? :gruble:
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Akehurst2 » 13. dec 2017, 10:18

Nomine skrev:
thomassneum skrev:Det er jo så karikeret at ingen burde være i tvivl.
Jeg finder plakaten harmløs.

Må man nu heller ikke klæde sig ud som kineser til fastelavn? :gruble:



Nej


Også beskrevet her: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... dyr-og-mad
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Sangius » 13. dec 2017, 10:19

Humor omkring stereotyper må der være plads til, uden at det nødvendigvis skal anklages at man i så fald mener at alle med pågældende hudfarve, tøjstil, accent, er på denne måde.

Synes det bliver noget rod, når humor skal renvaskes for alt der kan misforstås eller projiceres overpå en selv af alverdens årsager.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Sophies-mor » 13. dec 2017, 10:25

Jeg tror personligt, at hvis de kun havde haft tøj på, som om de var kinesere m.v. - havde problemet ikke været så stort.
Men jeg tænker, at visse mennesker reagerer, fordi de også har "malet" hudfarven på.

Selv synes jeg ikke, at den er racistisk, jeg ser det som humor.
Og tænker yderligere, om den der skriger "racisme" - i ramme alvor forventer, at en revy/ et teater, ansætter en kineser, afrikansk-oprindelses-person m.v. til én, måske to sketches, for ikke at risikere, at blive anklaget for racisme?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf pisimodvind » 13. dec 2017, 10:29

nu slår du fast i overskriften, at den er uskyldig
Så er det jo på plads

Jeg ser ikke noget problem med plakaten
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf thomassneum » 13. dec 2017, 10:42

Nomine skrev:
thomassneum skrev:Det er jo så karikeret at ingen burde være i tvivl.
Jeg finder plakaten harmløs.

Må man nu heller ikke klæde sig ud som kineser til fastelavn? :gruble:



Nej


:devil:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Slettet bruger » 13. dec 2017, 11:17

Venstrefløjen i dag:

En mand klæder sig ud i dametøj. "Hep hep hvor godt, du leger med din identitet! Vi støtter op om alle mænd der klæder sig ud som damer."

En mand klæder sig ud som kineser. "Dit racistsvin!"

:stoned:
6
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Sangius » 13. dec 2017, 11:18

Nomine skrev:
Sangius skrev:Humor omkring stereotyper må der være plads til, uden at det nødvendigvis skal anklages at man i så fald mener at alle med pågældende hudfarve, tøjstil, accent, er på denne måde.

Synes det bliver noget rod, når humor skal renvaskes for alt der kan misforstås eller projiceres overpå en selv af alverdens årsager.



Men nu siger direktøren jo selv at hensigten er at vise at alle er samlet og holder hånden over jorden. Så hensigten er ikke umiddelbart et sartirisk take på stereotyper.


Hvis de i ramme alvor og med straight face påstår, at intet på det billede der skal opfates som satire - så kan det jo ikke være andet end uvidenhed og racisme. Og dårlig formidling.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf landsbytossen » 13. dec 2017, 11:27

Jeg synes, den ene skuespillers navn er generaliserende og diskriminerende Fars had.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf Slettet bruger » 13. dec 2017, 11:32

Nomine skrev:
Sangius skrev:
Nomine skrev:
Sangius skrev:Humor omkring stereotyper må der være plads til, uden at det nødvendigvis skal anklages at man i så fald mener at alle med pågældende hudfarve, tøjstil, accent, er på denne måde.

Synes det bliver noget rod, når humor skal renvaskes for alt der kan misforstås eller projiceres overpå en selv af alverdens årsager.



Men nu siger direktøren jo selv at hensigten er at vise at alle er samlet og holder hånden over jorden. Så hensigten er ikke umiddelbart et sartirisk take på stereotyper.


Hvis de i ramme alvor og med straight face påstår, at intet på det billede der skal opfates som satire - så kan det jo ikke være andet end uvidenhed og racisme. Og dårlig formidling.



Altså du er med på at manden bag plakaten selv forklarer hensigten - og han beskriver intet omkring satire omkring stereotyper. Jeg tænker at han der har lavet plakaten er ham der bedst kan forklare hensigten.


Han er nok med i den hemmelige del af Ku Klux Klan, der står for revybaseret ondskab.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf paint » 13. dec 2017, 12:07

Så vidt jeg kan se på plakaten, har Revyen et 'historisk tilbageskuende blik'.

Josephine Bakers 'The banana skirt', var vel være noget nær verdensberømt, engang. Hun optrådte vist endda med det på Moulin Rouge i Paris.
En anden af dem på plakaten, har et kostume på, der også ligner noget fra dengang (dvs. 1920'erne). Umiddelbart kan jeg ikke se grund til den vilde forargelse.

Josephine Baker på Dagmar Teatret i København

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf thomassneum » 13. dec 2017, 12:09

eks-Maupassant skrev:Venstrefløjen i dag:

En mand klæder sig ud i dametøj. "Hep hep hvor godt, du leger med din identitet! Vi støtter op om alle mænd der klæder sig ud som damer."

En mand klæder sig ud som kineser. "Dit racistsvin!"

:stoned:


Som repræsentant for venstrefløjen, så må jeg erklærer mig dybt uenig.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: uskyldig-revyplakat-bliver-beskyldt-for-racisme-det-er-et-latterligt-men-ogsaa-uhyggeligt-angreb-paa-ytringsfriheden

Indlægaf thomassneum » 13. dec 2017, 12:09

Nomine skrev:

Altså selvfølgelig kan du gøre som du vil - men nu spurgte du jo om det er okay - og det er det ikke.


Men det var det. :lol2:
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"