Blackface - aldrig ok?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Blackface - aldrig ok?

Indlægaf BlueBunny » 18. dec 2017, 08:33

Jeg har lige læst om den franske sportsmandens somer klædt ud som en sort basketspiller

Jeg kan ikke se det ikke er ok?

Jeg forstår godt det forkerte i at være klædt ud som en “stereotyp sort” som feks rapper med guldkæder, “negerkonge” osv. Men her er han klædt ud som en specifik basketspiller. Hvorfor er det ikke ok? Hvorfor er det “blackface”?

https://www.bt.dk/fodbold/superstjernen ... lvede-loes
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Blackface - aldrig ok?

Indlægaf Neenah » 18. dec 2017, 08:55

Hvornår maler sorte personer sig hvide i hovederne for at klæde sig ud som Robin Hood eller Elsa fra frost?

Jeg synes ikke det er ok. Man kan ikke tillade sig at tage en race på som et kostume, når der med til den race hører en enorm stigmatisering som man ikke oplever på egen krop. Jeg synes det er respektløst.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Blackface - aldrig ok?

Indlægaf HappyPaww » 18. dec 2017, 09:02

Neenah skrev:Hvornår maler sorte personer sig hvide i hovederne for at klæde sig ud som Robin Hood eller Elsa fra frost?

Jeg synes ikke det er ok. Man kan ikke tillade sig at tage en race på som et kostume, når der med til den race hører en enorm stigmatisering som man ikke oplever på egen krop. Jeg synes det er respektløst.

Der var fx filmen White Chicks. Men nå nej, det gælder jo kun den ene vej :rulle:
Og hvad så med film hvor de tager fat suit på? Dem findes der utallige af. Er det så Fat-Face?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Blackface - aldrig ok?

Indlægaf BlueBunny » 18. dec 2017, 09:13

Neenah skrev:Hvornår maler sorte personer sig hvide i hovederne for at klæde sig ud som Robin Hood eller Elsa fra frost?

Jeg synes ikke det er ok. Man kan ikke tillade sig at tage en race på som et kostume, når der med til den race hører en enorm stigmatisering som man ikke oplever på egen krop. Jeg synes det er respektløst.


Jeg kan se problematikken hvis man bare i klæder sig en race. Her var han klædt ud som en bestemt person. Som er sort.

Hvis en sort mand gør sig lys i huden for at være feks Jack sparrow, Donald trump el. Lign ser jeg heller ikke problemet. Og ja elsa fra frost er jo også lys, nærmest hvid i huden, hvorimod Pocahontas er gyldenbrun. Lyst hår, mørkt hår. Altså de ligner jo kun hvis de ligner?

Jeg synes der er stor forskel på netop at klæde sig ud som en bestemt person/figur, eller netop bare i klæde sig en race.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Blackface - aldrig ok?

Indlægaf Pax Romana » 18. dec 2017, 09:25

Neenah skrev:Hvornår maler sorte personer sig hvide i hovederne for at klæde sig ud som Robin Hood eller Elsa fra frost?

Jeg synes ikke det er ok. Man kan ikke tillade sig at tage en race på som et kostume, når der med til den race hører en enorm stigmatisering som man ikke oplever på egen krop. Jeg synes det er respektløst.
Jeg vil påstå, at der kun er en homo sapiens, med genetiske variationer. Det, vi kalder for racer, er vel kun folkefærd eller etniske grupper?
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Blackface - aldrig ok?

Indlægaf Akehurst2 » 18. dec 2017, 09:38

BlueBunny skrev:
Neenah skrev:Hvornår maler sorte personer sig hvide i hovederne for at klæde sig ud som Robin Hood eller Elsa fra frost?

Jeg synes ikke det er ok. Man kan ikke tillade sig at tage en race på som et kostume, når der med til den race hører en enorm stigmatisering som man ikke oplever på egen krop. Jeg synes det er respektløst.


Jeg kan se problematikken hvis man bare i klæder sig en race. Her var han klædt ud som en bestemt person. Som er sort.

Hvis en sort mand gør sig lys i huden for at være feks Jack sparrow, Donald trump el. Lign ser jeg heller ikke problemet. Og ja elsa fra frost er jo også lys, nærmest hvid i huden, hvorimod Pocahontas er gyldenbrun. Lyst hår, mørkt hår. Altså de ligner jo kun hvis de ligner?

Jeg synes der er stor forskel på netop at klæde sig ud som en bestemt person/figur, eller netop bare i klæde sig en race.


Det er jeg enig i - han er jo ikke klædt ud som "neger" eller som en i et minstrel-show.

Og så synes jeg også, det gør en forskel, at han forklarer, at det sådan set er en hyldest til Harlem Globetrotters. Ja, det kan godt være, at det stadig ikke er velset at lave blackface, men lad dog være med at svine manden til for at være racist, hvis han højst er ubetænksom og har misforstået noget. Det er jo en proces, der er i gang, hvor man bliver mere og mere opmærksom på, at der er nogle vaner og udtryk, der har været socialt acceptabelt tidligere, som ikke er det længere, og det skal vi allesammen lære uden at blive udsat for skinger heksejagt på de sociale medier.

Tonen i nogen af de kommentarer, han har mødt er i hvert fald på nippet til at få mig til at tænke "fuck jer" til dem, der føler sig krænket, fordi de simpelthen er så grove og i den grad ikke anerkender at andre mennesker altså også har følelser.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"