Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Charly » 25. jun 2018, 09:23

hotlips skrev:Jeg ville helst være fri og det ville ikke være en mulighed at en med tatoveringer på hænderne skulle røre ved mig.

Men hvorfor?
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf thomassneum » 25. jun 2018, 09:43

Det ville ikke gøre mig noget negativt.
Faktisk vil jeg nok trække et lille lettelses smil, alene fordi vi nu er ved at komme så langt, at det er okay at være anderledes og unik.. uden vi skal lægges under for fordomme.

Der vil altid være grænser.. en børnelæge bør måske ikke være fullbody tatoveret som drage, og med indopererede horn og kløvet tunge. Ikke at jeg mener det burde være forbudt, men det bør være okay at vurderer om det er noget der går ud over patienterne/behandlingen osv.

Så ja tak til tatoos, rødt hår, tørklæder, skæg og hvad folk ellers vil smide på sig selv, og dele med omverdenen. :)
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Fru Sunshine » 25. jun 2018, 10:37

Der er også folk med enormt grimme frisurer indenfor sundhedssektoren. Dem dømmer jeg heller ikke ude.
Jeg dømmer bare at smag og behag er forskellig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Brok » 25. jun 2018, 10:49

Hvis jeg nu skriver, at det burde være forbudt, at bære tatoveringer synligt, m.m.

Hvor mange vil/tør så gå mod flokken, for mig kommer vi snart dertil, hvor vi som i Sverige
Skal følge flokken.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf dykkersild » 25. jun 2018, 11:14

Brok skrev:Hvis jeg nu skriver, at det burde være forbudt, at bære tatoveringer synligt, m.m.

Hvor mange vil/tør så gå mod flokken, for mig kommer vi snart dertil, hvor vi som i Sverige
Skal følge flokken.


Jeg tør som regel alt -men jeg fatter faktisk slet ikke hvad du skriver?
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf dykkersild » 25. jun 2018, 11:16

Ellin skrev:Jeg tænker lidt, at hvis man sidder derhjemme og mimrer "idrk, tattoveringer, det er godt nok prolle :gammel: ", så er man selv virkelig prolle. :lol:





:fløjt:


Så jf. dit svar - så forsøger du at gøre dig selv bevidst om hvorfor du dømmer som du gør og arbejde med dig selv og sit syn på andre mennesker?
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf dykkersild » 25. jun 2018, 11:18

Jeg syntes at der er stor forskel hvilken branche man er i - sundhedssektoren har jeg som så ingen problemer med tatoer osv. med mindre budskaber er stik mod mine overbevisninger. Jeg ville føle at jeg var i lige kompetence hænder regardsless.

Jeg arbejder i en it-virksomhed - og der er synlige tatoer no-go hos kunderne/ved kundearragementer. Dvs. at man har lange ærmer m.m. som skjuler dem. Det ved man, når man bliver ansat så det er meget nemt.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Bergen » 25. jun 2018, 12:43

Der er ret stor mangel på sundhedsfagligt personale. Beggars can't be choosers. Så det er er i dag uden betydning i 99% af jobs sundhedsfagligt relateret.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Tux » 25. jun 2018, 13:25

I enhver branche bør man tænke over hvordan ens fremtoning påvirker "kunden", i dette tilfælde patienten. Tatoveringer er efterhånden så mainstrean at de ikke som sådan er et problem i 99% af tilfældene, dog ville jeg personligt undgå større tatoveringer på steder der ikke kan dækkes af korte ærmer og lange bukser.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 16:34

Lathyrus skrev:
Pjeps skrev:
Lathyrus skrev:
Pjeps skrev:Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Da jeg midt i halvfemserne blev uddannet sosu ass, lagde underviserne meget stor vægt på hvad man udstrålede netop med hårfarve, tatoveringer osv, men da jeg læste videre til sygeplejerske i 2007, blev der ikke gjort så meget ud af det, der gik man mere op i hygiejne og andre vigtigere ting i mødet med patienten.


Nu skriver du selv “udstråler” og tatoveringer har en betydning for hvad man udstråler i andres øjne. En voldsomt tatoveret sygeplejerske vil nå at signalere noget med sine tatoveringer allerede inden hun har talt med patienten. Udseendet er det første indtryk vi som mennesker får af hinanden.
Og for mig ville store synlige tatoveringer give en sygeplejerske minus point i min “indre bog” fra starten. Altså ville hun, når hun fik snakket med mig og påbegyndt sit arbejde, skulle arbejde sig op fra minus.

Det kunne hun så sagtens gøre ved at være dygtig, have styr på tingene, være omsorgsfuld osv, så hun til sidst ville være min yndlings sygeplejerske. Men hun ville være bagud på point fra start.


Jeg skrev at lærerne lagde vægt på hvad man udstråler, min egen mening og erfaring er en helt anden.


Ok, godt ord igen :)

Var lige tilbage i tråden og se dit tidligere indlæg. At du ikke oplever dine tatoverede kollegaer have problemer med det, er nok fordi de fleste trods alt har pli nok til ikke at nævne det.
Jeg ville heller aldrig selv sige noget om mit indtryk, ville bare tænke mit.



Jamen hvis folk har pli nok til ikke at nævne det, så er det jo ikke et problem.

Desværre ser jeg ikke altid den samme pli Overfor for plejepersonale med anden etnisk baggrund, der er desværre stadig etniske danskere der ikke kan acceptere andre kulturer, og ikke er blege for at påtale dette. De er heller ikke særlig behagelige overfor medpatienter med anden etnisk oprindelse.
1
:ninja:
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Prosperity74 » 25. jun 2018, 16:51

hotlips skrev:Jeg ville helst være fri og det ville ikke være en mulighed at en med tatoveringer på hænderne skulle røre ved mig.


Hvad bliver det næste så ? At en med tørklæde ( muslim ) ikke skulle røre dig ? Eller en med en anden hudfarve ? Eller....
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Orchidea » 25. jun 2018, 17:04

hotlips skrev:Jeg ville helst være fri og det ville ikke være en mulighed at en med tatoveringer på hænderne skulle røre ved mig.


Nu er det ikke for at drive hetz mod en, i mine øjne, lidt tåbelig udtalelse, som jeg forestiller mig du ikke helt har gennemovervejet før du trykkede "udfør", men jeg er nu temmelig overbevist om at det nok alligevel ville være en mulighed i den situation at den, med tatoveringer på hænderne lindrer dine smerter eller i yderste instans er med til at redde dit liv.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Myresluger » 25. jun 2018, 19:47

For mig er hovedårsagen til at jeg synes det er mangel på dømmekraft, at det er almindelig kendt at mange får allergiske reaktioner mod blækket i deres tatoveringer, med store konsekvenser. Hvis folk får allergiske reaktioner på lilla hårfarve, kan de lade være med at farve håret igen, og så er den potte ude. Som sundhedsfagligt uddannet mener jeg man bør tage den risiko alvorligt.
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 21:52

Myresluger skrev:For mig er hovedårsagen til at jeg synes det er mangel på dømmekraft, at det er almindelig kendt at mange får allergiske reaktioner mod blækket i deres tatoveringer, med store konsekvenser. Hvis folk får allergiske reaktioner på lilla hårfarve, kan de lade være med at farve håret igen, og så er den potte ude. Som sundhedsfagligt uddannet mener jeg man bør tage den risiko alvorligt.
seriøst?

Så sundhedsfaglige personer må ikke udvise nogen form for ting der kan være sundhedsskadelige?

Come on, der følger altså ikke er regel med når man tager uddannelsen ,om at man fremover skal være en helse apostel der ikke må overtræde nogen af sundhedsguruens 3000 advarsler.

Vi er altså bare helt almindelige mennesker (næsten i hvertfald).
1
:ninja:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Myresluger » 26. jun 2018, 04:52

Pjeps skrev:
Myresluger skrev:For mig er hovedårsagen til at jeg synes det er mangel på dømmekraft, at det er almindelig kendt at mange får allergiske reaktioner mod blækket i deres tatoveringer, med store konsekvenser. Hvis folk får allergiske reaktioner på lilla hårfarve, kan de lade være med at farve håret igen, og så er den potte ude. Som sundhedsfagligt uddannet mener jeg man bør tage den risiko alvorligt.
seriøst?

Så sundhedsfaglige personer må ikke udvise nogen form for ting der kan være sundhedsskadelige?

Come on, der følger altså ikke er regel med når man tager uddannelsen ,om at man fremover skal være en helse apostel der ikke må overtræde nogen af sundhedsguruens 3000 advarsler.

Vi er altså bare helt almindelige mennesker (næsten i hvertfald).

Det ved jeg da godt.
Inde i mit hoved giver det bare slet ikke mening - jeg synes det er grimt, det er permanent og potentielt farligt. Der er absolut ingen kontrol med den farve der bruges. Jeg synes også det er dumt at ryge eller veje 150kg, men der er jo nok ikke mange der ryger den første smøg eller spiser den første yankiebar med det som mål - og man kan ændre på det. Derfor står tatoveringer for mig ud som særlig dumt - fordi man ved at det er permanent og potentielt farligt.
Og det tænker jeg om alle tatoverede - ikke kun dem som arbejder i sundhedsvæsnet, men jeg har en forventning om, at dem i sundhedsvæsnet nok forstår risikoen bedre end folk uden indsigt i sygdom/sundhed.
2

Tilbage til "Kropsudsmykning"