Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Overvejer du at få lavet (endnu) en tatovering, eller få et stykke metal igennem kroppen, er det her du kan dele det.
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 179
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 3101

Re: Tatoveringer og job i sundhedssektoren

Indlægaf Ellin » 25. jun 2018, 07:11

Jeg tænker lidt, at hvis man sidder derhjemme og mimrer "idrk, tattoveringer, det er godt nok prolle :gammel: ", så er man selv virkelig prolle. :lol:

:fløjt:
0
Ud Mod hele verden
afsted ligemeget hvorhen
fri og let om hjertet
aldrig mere tilbage igen
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 410
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4550

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 07:19

Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Da jeg midt i halvfemserne blev uddannet sosu ass, lagde underviserne meget stor vægt på hvad man udstrålede netop med hårfarve, tatoveringer osv, men da jeg læste videre til sygeplejerske i 2007, blev der ikke gjort så meget ud af det, der gik man mere op i hygiejne og andre vigtigere ting i mødet med patienten.
0
:ninja:
JoyNips
Kort karma: 607
Likede indlæg: 9878

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2018, 07:22

Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Personligt synes jeg, at store og synlige tatoveringer sender et prollet signal. Jeg ville aldrig sige noget og jeg er da ikke i tvivl om, at en person med store tatoveringer sagtens kan være dygtig til sit job, men det ville trække ned i min bog.
5
Brugeravatar
Ellin
Kort karma: 179
Geografisk sted: Den nordlige halvkugle
Likede indlæg: 3101

Indlægaf Ellin » 25. jun 2018, 07:27

JoyNips skrev:Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Personligt synes jeg, at store og synlige tatoveringer sender et prollet signal. Jeg ville aldrig sige noget og jeg er da ikke i tvivl om, at en person med store tatoveringer sagtens kan være dygtig til sit job, men det ville trække ned i min bog.

Det er der vel ingen i tråden der har sagt, at de aldrig gør? Men en ting er om man dømmer (bevidst/ubevidst), en anden er, at man kan forsøge at gøre sig bevidst om hvorfor man dømmer og arbejde med sig selv og sit syn på andre mennesker.
4
Ud Mod hele verden
afsted ligemeget hvorhen
fri og let om hjertet
aldrig mere tilbage igen
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1611

Indlægaf Lathyrus » 25. jun 2018, 07:52

Pjeps skrev:Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Da jeg midt i halvfemserne blev uddannet sosu ass, lagde underviserne meget stor vægt på hvad man udstrålede netop med hårfarve, tatoveringer osv, men da jeg læste videre til sygeplejerske i 2007, blev der ikke gjort så meget ud af det, der gik man mere op i hygiejne og andre vigtigere ting i mødet med patienten.

Nu skriver du selv “udstråler” og tatoveringer har en betydning for hvad man udstråler i andres øjne. En voldsomt tatoveret sygeplejerske vil nå at signalere noget med sine tatoveringer allerede inden hun har talt med patienten. Udseendet er det første indtryk vi som mennesker får af hinanden.
Og for mig ville store synlige tatoveringer give en sygeplejerske minus point i min “indre bog” fra starten. Altså ville hun, når hun fik snakket med mig og påbegyndt sit arbejde, skulle arbejde sig op fra minus.

Det kunne hun så sagtens gøre ved at være dygtig, have styr på tingene, være omsorgsfuld osv, så hun til sidst ville være min yndlings sygeplejerske. Men hun ville være bagud på point fra start.
1
JoyNips
Kort karma: 607
Likede indlæg: 9878

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2018, 07:52

Ellin skrev:
JoyNips skrev:Dem som siger, at de aaaaaaldrig dømmer nogen på udseendet er løgnhalse. Simple as that. Vi gør det alle sammen og vi gør det ubevidst. Det er flere gange påvist, at man fx ubevidst bedømmer kraftigt overvægtige som havende lavere intelligens end slanke/normalvægtige.

Det er der vel ingen i tråden der har sagt, at de aldrig gør? Men en ting er om man dømmer (bevidst/ubevidst), en anden er, at man kan forsøge at gøre sig bevidst om hvorfor man dømmer og arbejde med sig selv og sit syn på andre mennesker.

Du skriver eksempelvis selv
Jeg undrer mig over, at man kan have så stærke meninger om andre menneskers udseende.
Det uanset om de har tatoveringer, er for tykke eller for tynde, går i mærkeligt tøj eller whatever.

Og en anden skriver, at når det ikke drejer sig om en partner, hvorfor så overhovedet have en holdning til deres udseende.

Jeg skriver blot, at det er man faktisk ikke selv herre over. Vi bedømmer ubevidst alle vi møder. Det gør du også ;)

Jeg synes ikke, man behøver at arbejde med sig selv for at få en anden holdning til tatoveringer. Så længe man kan finde ud af at opføre sig ordentligt overfor andre, så kan det da være bedøvende ligemeget om man synes deres tatoveringer er pæne eller ej.
1
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 25. jun 2018, 07:56

Ellin skrev:Jeg tænker lidt, at hvis man sidder derhjemme og mimrer "idrk, tattoveringer, det er godt nok prolle :gammel: ", så er man selv virkelig prolle. :lol:

:fløjt:

Det må du gerne synes, men sådan er vi altså nogen der tænker og det er da relevant for TS at vide når hun skal gøre op med sig selv hvad hun gerne vil.
0
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 410
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4550

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 08:02

Lathyrus skrev:
Pjeps skrev:Altså der findes jo patienter der ser skævt t il sundhedspersonale der er eller ser anderledes ud end dem selv, men størstedelen af de patienter jeg møder, ønsker aller mest en omsorgsfuld sygeplejerske der udstråler at hun har styr på det hun laver. Alt andet er ligegyldigt når man er syg og skrøbelig og ofte I krise.

Nu skriver du selv “udstråler” og tatoveringer har en betydning for hvad man udstråler i andres øjne. En voldsomt tatoveret sygeplejerske vil nå at signalere noget med sine tatoveringer allerede inden hun har talt med patienten. Udseendet er det første indtryk vi som mennesker får af hinanden.
Og for mig ville store synlige tatoveringer give en sygeplejerske minus point i min “indre bog” fra starten. Altså ville hun, når hun fik snakket med mig og påbegyndt sit arbejde, skulle arbejde sig op fra minus.

Det kunne hun så sagtens gøre ved at være dygtig, have styr på tingene, være omsorgsfuld osv, så hun til sidst ville være min yndlings sygeplejerske. Men hun ville være bagud på point fra start.

Jeg skrev at lærerne lagde vægt på hvad man udstråler, min egen mening og erfaring er en helt anden.
0
:ninja:
Brugeravatar
Lathyrus

Indlægaf Lathyrus » 25. jun 2018, 08:10

Pjeps skrev:
Lathyrus skrev:

Jeg skrev at lærerne lagde vægt på hvad man udstråler, min egen mening og erfaring er en helt anden.

Ok, godt ord igen :)

Var lige tilbage i tråden og se dit tidligere indlæg. At du ikke oplever dine tatoverede kollegaer have problemer med det, er nok fordi de fleste trods alt har pli nok til ikke at nævne det.
Jeg ville heller aldrig selv sige noget om mit indtryk, ville bare tænke mit.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1325
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22348

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 09:07

JoyNips skrev:
Ellin skrev:

Du skriver eksempelvis selv
Jeg undrer mig over, at man kan have så stærke meninger om andre menneskers udseende.
Det uanset om de har tatoveringer, er for tykke eller for tynde, går i mærkeligt tøj eller whatever.

Og en anden skriver, at når det ikke drejer sig om en partner, hvorfor så overhovedet have en holdning til deres udseende.

Jeg skriver blot, at det er man faktisk ikke selv herre over. Vi bedømmer ubevidst alle vi møder. Det gør du også ;)

Jeg synes ikke, man behøver at arbejde med sig selv for at få en anden holdning til tatoveringer. Så længe man kan finde ud af at opføre sig ordentligt overfor andre, så kan det da være bedøvende ligemeget om man synes deres tatoveringer er pæne eller ej.

Det var mig det skrev det om at når det ikke drejer sig om en partner, jeg skrev dog også at der da var masser af ting jeg selv synes er grimt. Som var i den kontekst jeg skrev det om partnere. Fordi jeg virkelig ikke forstår hvorfor det har betydning om om man synes folk er pæne, når relationen f.eks. handler om at den ene skal tage en blodprøve på den anden.
Som jeg også skrev er jeg fuldstændig ligeglad med om folk synes tatoveringer på pæne. Jeg synes virkelig ikke det er problematisk at nogen synes de et grimme - vi har alle forskellige præferencer og fred være med det.

Der jeg synes det bliver problematisk er når man ikke er bevidst om at fordomme er ja, fordomme og ikke nødvendigvis virkeligheden. Eller når man mener at folk burde begrænse sig selv, ud fra ens fordomme. Hvis man f.eks. mener at sundhedspersonale ikke burde få tatoveringer fordi at man så tænker de er prollede, og prollede mennesker er dårligere til sit arbejde end andre mennesker.
Det er man selvfølgelig fritstillet til at mene, jeg synes bare det et ærgerligt overfor sig selv, og andre hvis man ikke når man møder et menneske man har fordomme omkring er i stand til at tænke at fordomme mest af alt handler om en selv, og vælge at se bort fra dem ind til man er blevet bekræftet i dem.
Og jeg synes det et ærgerligt der findes mennesker der ikke vil udfordres på deres fordomme, fordi jeg tror det er enormt sundt at møde folk man har fordomme omkring, for så at blive overrasket så man ind i mellem for rystet posen lidt, og bliver mindet om at verden ikke er så nuanceløs som man nogen gange kan få bildt sig selv ind, og her tænker jeg ikke på nogen her i tråden, men der findes masser folk der helt ikke vil rykkes ved deres fordomme.

Så, jeg mener ikke det handler om om man har fordomme - men mere hvad man gør ved dem. Så lige på den konto vil jeg gerne frabedes at kaldes en løgnhals.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 132
Likede indlæg: 2397

Indlægaf Charly » 25. jun 2018, 09:23

hotlips skrev:Jeg ville helst være fri og det ville ikke være en mulighed at en med tatoveringer på hænderne skulle røre ved mig.

Men hvorfor?
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1594

Indlægaf thomassneum » 25. jun 2018, 09:43

Det ville ikke gøre mig noget negativt.
Faktisk vil jeg nok trække et lille lettelses smil, alene fordi vi nu er ved at komme så langt, at det er okay at være anderledes og unik.. uden vi skal lægges under for fordomme.

Der vil altid være grænser.. en børnelæge bør måske ikke være fullbody tatoveret som drage, og med indopererede horn og kløvet tunge. Ikke at jeg mener det burde være forbudt, men det bør være okay at vurderer om det er noget der går ud over patienterne/behandlingen osv.

Så ja tak til tatoos, rødt hår, tørklæder, skæg og hvad folk ellers vil smide på sig selv, og dele med omverdenen. :)
5
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1443
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12966

Indlægaf Fru Sunshine » 25. jun 2018, 10:37

Der er også folk med enormt grimme frisurer indenfor sundhedssektoren. Dem dømmer jeg heller ikke ude.
Jeg dømmer bare at smag og behag er forskellig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Brok
Kort karma: 1
Likede indlæg: 85

Indlægaf Brok » 25. jun 2018, 10:49

Hvis jeg nu skriver, at det burde være forbudt, at bære tatoveringer synligt, m.m.

Hvor mange vil/tør så gå mod flokken, for mig kommer vi snart dertil, hvor vi som i Sverige
Skal følge flokken.
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 206
Likede indlæg: 2739

Indlægaf dykkersild » 25. jun 2018, 11:14

Brok skrev:Hvis jeg nu skriver, at det burde være forbudt, at bære tatoveringer synligt, m.m.

Hvor mange vil/tør så gå mod flokken, for mig kommer vi snart dertil, hvor vi som i Sverige
Skal følge flokken.

Jeg tør som regel alt -men jeg fatter faktisk slet ikke hvad du skriver?
2

Tilbage til "Kropsudsmykning"