LCHF/keto-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 166
Likede indlæg: 3016

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 11. okt 2018, 15:41

kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.

Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.

Er det mere eller mindre velkendt at man kan fucke sit stofskifte op på det?
Er der noget jeg kan læse om det?
-kid, super nysgerrig og ville ønske at hun kunne holde en kur.

Nu har jeg læst en del om LCHF/keto det sidste stykke tid, og det er altså ikke noget, jeg er stødt på.
Jeg kan kun anbefale det :)
1
Mette
Kort karma: 8
Likede indlæg: 231

Indlægaf Mette » 11. okt 2018, 19:14

PaleSeptember skrev:
kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.

Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Nu har jeg læst en del om LCHF/keto det sidste stykke tid, og det er altså ikke noget, jeg er stødt på.

Jeg så efterfølgende en engelsk dokumentar. De kom frem til at stofskiftet blev ødelagt og risikoen for diabetes var skyhøj. Kan dælme ikke huske hvad den hed..
Senest rettet af Mette 12. okt 2018, 08:51, rettet i alt 1 gang.
0
FormerlyKnownAs
Kort karma: 460
Likede indlæg: 3408

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. okt 2018, 01:02

Mette skrev:
PaleSeptember skrev:
kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:

Jeg så efterfølgende en engelsk dokumentar. De kom frem til at stofskiftet blev ødelagt risikoen for diabetes var skyhøj. Kan dælme ikke huske hvad den hed..

T3 er det mest aktive stofskiftehormon og er afhængigt af kulhydrater for at kunne styre bl.a. forbrænding og blodsukker. Får du ikke nok med kulhydrater falder det. For lavt T3 kan derfor bl.a. ødelægge stofskifte, øge kortisol, give lavt testosteron niveau.

Det bliver dannet i skjoldbruskirtlen af glukose fra kulhydrater, altså T3. Det gør T4 også og den er forløber for at aktivere T3. Hvis man så ikke får de nødvendige kulhydrater til at danne T4, så kan man ikke få dannet nok T3 og så oplever man jo det modsatte af hensigten. Nemlig lavt stofskifte osv.

Det er jo forskelligt hvordan og hvorledes hos den enkelte og hvad behovet er, men har man noget som helst med sit stofskifte i forvejen, så skal man være temmelig forsigtig med lchf/Keto.
3
/Dullen
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 507
Likede indlæg: 8343

Indlægaf Rosa Espinosa » 12. okt 2018, 05:19

Lige som med low-carb, low-fodmap, 5-2 kuren, faste, vegetarisme, veganisme, stenalderkost + flere, så er der altid fordele og ulemper, så man skal finde det der passer til ens krop og tankegang.

Og dette er ikke møntet på nogen i tråden overhovedet, men mere en generel ting ude i den virkelige verden, så er jeg træt af at forsvare at leve efter LCHF principperne. Jeg har levet on and off på LCHF de sidste 5 år, mindst, og det fungerer for mig. Jeg sover bedre, holder mig mæt længere, taber mig og er ikke så oppustet. Jeg fravælger ikke kulhydrater (der er lidt i LCHF også) for evigt, for kan og vil ikke undvære ting som lakridser, en almindelig burger osv. Det skal der også være plads til en gang imellem, det skal bare ikke tage overhånd. Personligt kan jeg ikke leve fanatisk på nogen måde når det kommer til mad, for det gør det for surt og så ender jeg bare med at leve af junk food, kage og chokolade, for det er nem mad.
3
You are only limited by your own imagination! And money. And talent. And time. And other people. Go for it!
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. okt 2018, 05:29

Folk skal generelt bare blande sig udenom hvordan andre spiser. Jeg/vi spiser sjældent kød og særligt jeg mere og mere vegansk og jeg går meget op i råvarekvalitet, uforarbejdet fødevarer og functional food. Folk synes jo at det er noget værre hippie pis. Jeg taler ikke om kød ift om det er godt eller skidt med min søn, men han har aldrig været en der gad spise en bøf eller lignende store mængder kød og foretrækker grønt i stor stil. Det han kan lide afspejler sig jo i hvad vi får herhjemme og jeg går op i at han er med i køkkenet og han elsker at være med til at pakke Aarstidernes måltidskasser ud. Han spiser hvad der serveres når vi er ude, men kødet fylder meget lidt ift det grønne. Han er et mærkeligt og stakkels barn fordi han ikke gider have leverpostejsmadder med i madpakken :rulle: Bland. Jer. Udenom.

Whatever works for den enkelte og så skal man holde op med at prædike. Det er trættene uanset om man er vegetar, frikadelleelsker, lchf, paleo eller whatever.
4
/Dullen
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 12. okt 2018, 05:38

FormerlyKnownAs skrev:Folk skal generelt bare blande sig udenom hvordan andre spiser. Jeg/vi spiser sjældent kød og særligt jeg mere og mere vegansk og jeg går meget op i råvarekvalitet, uforarbejdet fødevarer og functional food. Folk synes jo at det er noget værre hippie pis. Jeg taler ikke om kød ift om det er godt eller skidt med min søn, men han har aldrig været en der gad spise en bøf eller lignende store mængder kød og foretrækker grønt i stor stil. Det han kan lide afspejler sig jo i hvad vi får herhjemme og jeg går op i at han er med i køkkenet og han elsker at være med til at pakke Aarstidernes måltidskasser ud. Han spiser hvad der serveres når vi er ude, men kødet fylder meget lidt ift det grønne. Han er et mærkeligt og stakkels barn fordi han ikke gider have leverpostejsmadder med i madpakken :rulle: Bland. Jer. Udenom.

Whatever works for den enkelte og så skal man holde op med at prædike. Det er trættene uanset om man er vegetar, frikadelleelsker, lchf, paleo eller whatever.

Falstria :lol:

Men er helt enig. Har lidt ondt (i mangle på et bedre ord) af folk der er veganer eller vegetar, hold nu op de skal ligge ører til meget pjat fra andre mennesker pga. deres valg.
0
You are only limited by your own imagination! And money. And talent. And time. And other people. Go for it!
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. okt 2018, 05:41

Rosa Espinosa skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Folk skal generelt bare blande sig udenom hvordan andre spiser. Jeg/vi spiser sjældent kød og særligt jeg mere og mere vegansk og jeg går meget op i råvarekvalitet, uforarbejdet fødevarer og functional food. Folk synes jo at det er noget værre hippie pis. Jeg taler ikke om kød ift om det er godt eller skidt med min søn, men han har aldrig været en der gad spise en bøf eller lignende store mængder kød og foretrækker grønt i stor stil. Det han kan lide afspejler sig jo i hvad vi får herhjemme og jeg går op i at han er med i køkkenet og han elsker at være med til at pakke Aarstidernes måltidskasser ud. Han spiser hvad der serveres når vi er ude, men kødet fylder meget lidt ift det grønne. Han er et mærkeligt og stakkels barn fordi han ikke gider have leverpostejsmadder med i madpakken :rulle: Bland. Jer. Udenom.

Falstria :lol:

Men er helt enig. Har lidt ondt (i mangle på et bedre ord) af folk der er veganer eller vegetar, hold nu op de skal ligge ører til meget pjat fra andre mennesker pga. deres valg.

Ja og omvendt er der jo nogle få mega irriterende fundamentalistiske veganere og vegetarere derude som ødelægger det for de mange. Men sådan er det med alt.

Det er lidt tilbage til det der med at folk har så travlt med at have en mening om alt og den skal evig og altid ytres. Uanset hvad det måtte dreje sig om.
0
/Dullen
Brugeravatar
PaleSeptember

Indlægaf PaleSeptember » 12. okt 2018, 14:01

Rosa Espinosa skrev:Lige som med low-carb, low-fodmap, 5-2 kuren, faste, vegetarisme, veganisme, stenalderkost + flere, så er der altid fordele og ulemper, så man skal finde det der passer til ens krop og tankegang.

Og dette er ikke møntet på nogen i tråden overhovedet, men mere en generel ting ude i den virkelige verden, så er jeg træt af at forsvare at leve efter LCHF principperne. Jeg har levet on and off på LCHF de sidste 5 år, mindst, og det fungerer for mig. Jeg sover bedre, holder mig mæt længere, taber mig og er ikke så oppustet. Jeg fravælger ikke kulhydrater (der er lidt i LCHF også) for evigt, for kan og vil ikke undvære ting som lakridser, en almindelig burger osv. Det skal der også være plads til en gang imellem, det skal bare ikke tage overhånd. Personligt kan jeg ikke leve fanatisk på nogen måde når det kommer til mad, for det gør det for surt og så ender jeg bare med at leve af junk food, kage og chokolade, for det er nem mad.

Meget enig i det markerede! Men indlæggene her har da fået mig til at overveje, om jeg skal gå til læge og få taget nogle kontrolblodprøver, som så kan kontrolleres årligt eller noget i den stil for at se, om mine værdier skulle blive helt skæve.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 15. okt 2018, 05:17

Det er blevet til minus 3,6 kg på de 6 dage æggefaste. Er ikke så oppustet længere, så der er helt sikkert forsvundet en masse væske.
Nu vil jeg fortsætte med striks LCHF, smide badevægten langt væk og så fokusere på at passe mit gamle tøj igen, som er fra da jeg havde min ideal vægt.
2
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. okt 2018, 06:04

Rosa Espinosa skrev:Det er blevet til minus 3,6 kg på de 6 dage æggefaste. Er ikke så oppustet længere, så der er helt sikkert forsvundet en masse væske.
Nu vil jeg fortsætte med striks LCHF, smide badevægten langt væk og så fokusere på at passe mit gamle tøj igen, som er fra da jeg havde min ideal vægt.

Godt gået.

Jeg mangler proteiner til at holde mig mæt synes jeg, men jeg kan simpelthen ikke med æg når jeg er gravid. Det var det samme sidste gang. Jeg bruger ellers æg meget og tanken om en eggs benedict med laks og spinat er vidunderlig... men når jeg tænker på ægget vender alt sig i mig.
0
/Dullen
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 15. okt 2018, 10:27

FormerlyKnownAs skrev:
Rosa Espinosa skrev:Det er blevet til minus 3,6 kg på de 6 dage æggefaste. Er ikke så oppustet længere, så der er helt sikkert forsvundet en masse væske.

Godt gået.

Jeg mangler proteiner til at holde mig mæt synes jeg, men jeg kan simpelthen ikke med æg når jeg er gravid. Det var det samme sidste gang. Jeg bruger ellers æg meget og tanken om en eggs benedict med laks og spinat er vidunderlig... men når jeg tænker på ægget vender alt sig i mig.

Nej, så dur en æggefaste ikke :lol: Og tak :)
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 17. okt 2018, 12:19

Frokost i dag. Bolognese m/bønnepasta og broccoli vendt i hvidløg og smør. Nej jeg har ikke glemt dem i ovnen, de skal være sådan for at jeg vil spise broccoli :-D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
PaleSeptember

Indlægaf PaleSeptember » 17. okt 2018, 15:00

Rosa Espinosa skrev:Frokost i dag. Bolognese m/bønnepasta og broccoli vendt i hvidløg og smør. Nej jeg har ikke glemt dem i ovnen, de skal være sådan for at jeg vil spise broccoli :-D

Hvad er det der bønnepasta for noget?
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 17. okt 2018, 16:37

Det er den her spaghetti som ligger nr.1 på billedet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
NilleQ
Kort karma: 1
Likede indlæg: 35

Indlægaf NilleQ » 17. okt 2018, 16:52

Rosa Espinosa skrev:Det er den her spaghetti som ligger nr.1 på billedet.

Den er det bedste der findes af dem alle. Vi spiser den, og selv kanden kan lide den :)
1

Tilbage til "Mad og drikke"