Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 09:16

Kan I anbefale en vegansk kogebog som kommer omkring grundlæggende ernæringsprincipper og som præsenterer retter der er hverdagstilgængelige og ikke er baseret på store mængder ensartede råvarer i retterne?

Mit problem er, at jeg hurtigt bliver mættet af både smag og konsistens og mister appetitten, hvis det er for meget af det samme og jeg har derfor brug for noget, der komprimerer næringsstoffer, så jeg kan spise mindre mængder, men stadig få dækket vitaminer, mineraler, fedtstoffer, proteiner og kulhydrater (og hvad man ellers har brug for). Jeg har tidligere gjort brug af Aarstidernes vegetarkasse og der løb jeg indimellem ind i netop dét problem: at jeg skulle gnaske mig igennem et halvt kilo et-eller-andet, for at få det hele med og det kan jeg simpelthen ikke.

Det kunne være rigtig fint, hvis kogebogen fx var inddelt i kapitler med retter, råvarelister og principper for hver "gruppe" - fx proteiner (som erstatter kød), så jeg kan sammensætte måltider, der kommer omkring det hele og som består af 3-4 elementer, så jeg netop ikke går død i smag og konsistens.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 09:30

Jeg har en del veganske kogebøger, men jeg tror ikke jeg er stødt på en der opfylder alt det du lister op, men jeg drister mig alligevel til at foreslå Veganomicon :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf HappyHippo » 16. jan 2019, 09:32

Jeg vil anbefale mia sommer - vegansk velvære til alm mad, dvs mad der minder om det man er vandt til. Det er nok den bedste begynderbog, hvis man ikke er vandt til at spise vegansk.

Du kan finde en del opskrifter og andet på hendes blog https://miasommer.wordpress.com

Gruppen vegansk mad på fb er også god til at hjælpe.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jan 2019, 09:36

Mia sommer laver fine bøger som hippo også skriver. Ellers synes jeg at de bedste veganske og vegetariske bøger jeg har er udenlandske. Har en mursten ala Sølvskeeb fra A-Z med vegansk/vegetarisk og hvordan man skifter ud osv osv. Det er et temmelig stort værk
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf Sof » 16. jan 2019, 10:23

FormerlyKnownAs skrev:Mia sommer laver fine bøger som hippo også skriver. Ellers synes jeg at de bedste veganske og vegetariske bøger jeg har er udenlandske. Har en mursten ala Sølvskeeb fra A-Z med vegansk/vegetarisk og hvordan man skifter ud osv osv. Det er et temmelig stort værk

Hvilken en er det?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 10:27

Lathyrus skrev:Jeg har ingen erfaring med veganske kogebøger, men studser over at du skriver vegetar-kasse, men søger vegansk kogebog. Vil du gerne bevæge dig mere mod det veganske? Eller vil en vegetar-kogebog kunne gøre det for dig? Jeg tænker at det er nemmere at lave vegetarisk mad der dækker dine behov end det er at lave vegansk mad. Så hvis det er ok det det “kun” er vegetarisk, vil dine muligheder nok være større.


Jeg har ikke tidligere levet vegansk, men i perioder vegetarisk, og der stødte jeg på ovennævnte problem, med fx (for mig) gigantiske mængder råkost. Og i og med, at det immervæk er nemmere at få dækket visse næringsbehov hvis man lever vegetarisk, frygter jeg, at problemet kun bliver større ved overgangen til en rent vegansk kost.

Jeg vil gerne forsøge mig med et vegansk grundlag og selv tilføje de animalske produkter, jeg gerne vil, og derfor skal de helst ikke være en del af retterne i udgangspunktet.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 10:28

FormerlyKnownAs skrev:Mia sommer laver fine bøger som hippo også skriver. Ellers synes jeg at de bedste veganske og vegetariske bøger jeg har er udenlandske. Har en mursten ala Sølvskeeb fra A-Z med vegansk/vegetarisk og hvordan man skifter ud osv osv. Det er et temmelig stort værk


Hvad er titlen på den?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 10:29

Pandesteg skrev:Jeg har en del veganske kogebøger, men jeg tror ikke jeg er stødt på en der opfylder alt det du lister op, men jeg drister mig alligevel til at foreslå Veganomicon :)


Lækker titel ;) tak for anbefalingen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jan 2019, 10:35

LaScrooge skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Mia sommer laver fine bøger som hippo også skriver. Ellers synes jeg at de bedste veganske og vegetariske bøger jeg har er udenlandske. Har en mursten ala Sølvskeeb fra A-Z med vegansk/vegetarisk og hvordan man skifter ud osv osv. Det er et temmelig stort værk


Hvad er titlen på den?


Jeg sidder desværre nede ved poolen, men når jeg kommer op skal jeg nok tjekke ;)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 10:45

FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Mia sommer laver fine bøger som hippo også skriver. Ellers synes jeg at de bedste veganske og vegetariske bøger jeg har er udenlandske. Har en mursten ala Sølvskeeb fra A-Z med vegansk/vegetarisk og hvordan man skifter ud osv osv. Det er et temmelig stort værk


Hvad er titlen på den?


Jeg sidder desværre nede ved poolen, men når jeg kommer op skal jeg nok tjekke ;)


Åhr. bare jeg sad ved en pool! :love2:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf paint » 16. jan 2019, 11:20

.
Senest rettet af paint 16. jan 2019, 14:52, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jan 2019, 12:33

Tog billeder af lidt af hvert.

Udover den her er jeg kæmpe fan af Yotam Ottolenghi. Han laver nogle sublime bøger. Dem har jeg også et par stykker af
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 12:52

FormerlyKnownAs skrev:Tog billeder af lidt af hvert.

Udover den her er jeg kæmpe fan af Yotam Ottolenghi. Han laver nogle sublime bøger. Dem har jeg også et par stykker af


Ej, TUSIND tak skal du have! Hvor er det pænt af dig! :kys:
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. jan 2019, 13:01

LaScrooge skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Tog billeder af lidt af hvert.

Udover den her er jeg kæmpe fan af Yotam Ottolenghi. Han laver nogle sublime bøger. Dem har jeg også et par stykker af


Ej, TUSIND tak skal du have! Hvor er det pænt af dig! :kys:


Jeg er godt mennekse, jeg ved det godt :cool:

Ej det var så lidt. Den er virkelig god og hvad siger man...comprehensive. Ved ikke om der findes tilsvarende på dansk/uk.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Bedste grundkogebog til vegansk mad?

Indlægaf LaScrooge » 16. jan 2019, 13:04

FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Tog billeder af lidt af hvert.

Udover den her er jeg kæmpe fan af Yotam Ottolenghi. Han laver nogle sublime bøger. Dem har jeg også et par stykker af


Ej, TUSIND tak skal du have! Hvor er det pænt af dig! :kys:


Jeg er godt mennekse, jeg ved det godt :cool:

Ej det var så lidt. Den er virkelig god og hvad siger man...comprehensive. Ved ikke om der findes tilsvarende på dansk/uk.


Hahaha ;)

'Omfattende' og 'grundig i sin tilgang', tror jeg at man ville bruge i denne sammenhæng.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Mad og drikke"