Hyldeblomstsaft - laver du det?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7750
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 594
Likede indlæg: 11459

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Kerrigan » 15. jun 2019, 21:22

Pandesteg skrev:
Kerrigan skrev:
Pandesteg skrev:
Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?


Du kan fryse det ned. Det gør jeg altid når jeg laver hyldeblomstsaft. :)


Ja det ved jeg, men vi har så meget i vores fryser i forvejen at alt hvad der kan konserveres og opbevares på anden vis helst ikke skal deri.


Ahh, ja. Det tror jeg godt at det kan. Der er som regel en del sukker i, og hvis du skolder og skyller med Atamon burde det godt kunne holde.
2
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf hotlips » 15. jun 2019, 21:26

Pandesteg skrev:
hotlips skrev:Jeg har lige sat noget over, det skal bruges imorgen og alle opskrifter er sådan noget med at det skal stå i en uge så jeg har brugt Camilla Plums koncentrerede hyldeblomstdrikopskrift og jeg har smidt 55 skærme i i stedet for de 30 der står og jeg har smidt alt det fra citronerne direkte i, det når jo kun at stå i omegnen af 14 timer så jeg tænkte det måske kunne nå at kunne bruges ufortyndet i morgen.

Men nu har jeg smagt på det og er du vimmer, det er så stærkt allerede at det kan tage livet af en død mand, det var da godt jeg fik smagt ellers ville der ligge en flok 8 årige og føle de var blevet sparket af en hest imorgen..


Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?


Jow men det skal stå i fem dage, jeg tænkte faktisk at det nok ville blive en lidt tynd omgang og at jeg måske ville være nødt til at gå snyde og hælde lidt købe saft i for at kunne drikke det ufortyndet..

Jo det kan godt holde sig, og Camilla Plums opskrift skulle være særligt god til det fordi man hælder sukkerlagen over blomstrerne, ikke at jeg har et klap forstand på det men det har jeg læst.
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Miss_no_More » 15. jun 2019, 21:37

Mit bedste råd til hyldeblomstsaft er at lave hyldeblomstSNAPS af det resterende fyld. Kan ikke helt huske hvordan, men noget med vodka og lade det trække i køleskab i et par dage. Det smager HIMMELSK :love:
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Santa » 15. jun 2019, 21:39

hotlips skrev:
Pandesteg skrev:
hotlips skrev:Jeg har lige sat noget over, det skal bruges imorgen og alle opskrifter er sådan noget med at det skal stå i en uge så jeg har brugt Camilla Plums koncentrerede hyldeblomstdrikopskrift og jeg har smidt 55 skærme i i stedet for de 30 der står og jeg har smidt alt det fra citronerne direkte i, det når jo kun at stå i omegnen af 14 timer så jeg tænkte det måske kunne nå at kunne bruges ufortyndet i morgen.

Men nu har jeg smagt på det og er du vimmer, det er så stærkt allerede at det kan tage livet af en død mand, det var da godt jeg fik smagt ellers ville der ligge en flok 8 årige og føle de var blevet sparket af en hest imorgen..


Det skal vel også være ret stærkt, når det skal fortyndes :)

Vi har en del hyldebærtræer (eller er det en busk? De er i hvert fald store :lol:) i haven, men jeg kan faktisk ikke særligt godt lide hyldeblomstsaft, men overvejer alligevel at lave et par flasker til hvid gløgg til jul. Kan det godt holde sig så længe, hvis jeg skolder flaskerne og skyller med atamon?


Jow men det skal stå i fem dage, jeg tænkte faktisk at det nok ville blive en lidt tynd omgang og at jeg måske ville være nødt til at gå snyde og hælde lidt købe saft i for at kunne drikke det ufortyndet..

Jo det kan godt holde sig, og Camilla Plums opskrift skulle være særligt god til det fordi man hælder sukkerlagen over blomstrerne, ikke at jeg har et klap forstand på det men det har jeg læst.

Det er osse sådan jeg gør; smelter sukkeret i kogende vand og hælder over skærmene og skivede citroner (uden skræl) lagt lagvis. Og så står det en 4-5 dage i køleskab.
Jeg både skolder flaskerne og bruger lidt atamon, bare en sjat i bunden, og så ryster jeg det rundt i hele flasken, inden jeg fylder saften på.
Den bliver stærk på den måde, men vi blander den op med vand når den skal drikkes.
Har aldrig slået fejl.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3439
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3071

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Alphilia » 15. jun 2019, 22:20

Har lavet to portioner i år, der er blevet helt perfekte. Den ene supplerede jeg med hybenroseblade, der har givet en fin blomsteragtig note.

Jeg tror, det der gjorde forskellen i år var jeg jeg var ret omhyggelig med ikke at få særlig meget af det hvide fra citronerne med
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Misantropen » 16. jun 2019, 08:29

Jeg håber jeg kan nå det i år. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg kan finde det her så jeg må på jagt efter hyld og en Hyldemor der ikke er rippet.
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf JoyNips » 16. jun 2019, 08:51

Madam Pomfrey skrev:
ina skrev:Jeg har opdaget at vi har hyldeblomster i skoven i vores baghave. :gogo: Men tror ikke jeg helt kan finde ud af hvordan man tæller skærme? Altså, hvad er en skærm? Giver det mening? :genert:


En skærm er den store "plade" af blomster, der sidder fast på én grundstilk ind til selve grenen.


Jeg har lige lavet saft i dag, prøvede med nogle jordbær i, da jeg så en anbefalet opskrift.
Nu skal det stå og trække i 5 dage.

Jeg har
40 skærme
250 gram brun farin
1,25 kg sukker
2 liter vand, saft af 2 citroner, og revet skal af disse
400 gram jordbær, gerne frosne.

Sukker, blomster, citron blandes i gryde, overhældes med 2 liter kogende vand.

Håber det bliver lex.

Hende der delte opskriften skrev at man med fordel kunne tage "snasket" bagefter og lade det stå med vodka i en 3-4 uger, så fik man en lækker likør ud af det.


Jeg kan også anbefale at bruge "kvaset" til at lave marmelade af.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3666
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf achillaxedprune » 16. jun 2019, 09:21

Totalt irriterende... Jeg har for første gang forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men jeg kan ikke opspore citronsyre (forsøger mig med Politikens opskrift). Jeg har været i Føtex, Rema1000, Fakta, Netto og Aldi. Udsolgt eller ikke en del af sortimentet. Ih!

Og så har jeg bare kvartet citronerne, presset saften ud og kommet dem ned til blomsterne og kogt, nedkølet vand. Men jeg har ikke fjernet det hvide i citronerne.

Tror jeg får lavet mig en værre omgang pjask. :lol:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Anne Droid » 16. jun 2019, 09:30

Miss_no_More skrev:Mit bedste råd til hyldeblomstsaft er at lave hyldeblomstSNAPS af det resterende fyld. Kan ikke helt huske hvordan, men noget med vodka og lade det trække i køleskab i et par dage. Det smager HIMMELSK :love:


Jeg laver kun saft for at kunne lave snaps.
Jeg lader det trække 7-14 dage.
1
Klimatosse
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Misantropen » 16. jun 2019, 09:34

achillaxedprune skrev:Totalt irriterende... Jeg har for første gang forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men jeg kan ikke opspore citronsyre (forsøger mig med Politikens opskrift). Jeg har været i Føtex, Rema1000, Fakta, Netto og Aldi. Udsolgt eller ikke en del af sortimentet. Ih!

Og så har jeg bare kvartet citronerne, presset saften ud og kommet dem ned til blomsterne og kogt, nedkølet vand. Men jeg har ikke fjernet det hvide i citronerne.

Tror jeg får lavet mig en værre omgang pjask. :lol:

Jeg tror Matas har det. Jeg er ikke helt sikker på om det kun er det til rengøring :)
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Miss_no_More » 16. jun 2019, 10:18

Anne Droid skrev:
Miss_no_More skrev:Mit bedste råd til hyldeblomstsaft er at lave hyldeblomstSNAPS af det resterende fyld. Kan ikke helt huske hvordan, men noget med vodka og lade det trække i køleskab i et par dage. Det smager HIMMELSK :love:


Jeg laver kun saft for at kunne lave snaps
.
Jeg lader det trække 7-14 dage.


Det gjorde jeg nemlig også, da jeg lavede det :lol2:
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Zonta » 16. jun 2019, 10:32

Skal blomsterne være sprunget ud, når man plukker skærmene?

Jeg så lige på en gåtur, at vi har virkelig mange buske i nærområdet, så jeg tror jeg vil prøve at lave det i år.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3666
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf achillaxedprune » 16. jun 2019, 11:27

Misantropen skrev:
achillaxedprune skrev:Totalt irriterende... Jeg har for første gang forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men jeg kan ikke opspore citronsyre (forsøger mig med Politikens opskrift). Jeg har været i Føtex, Rema1000, Fakta, Netto og Aldi. Udsolgt eller ikke en del af sortimentet. Ih!

Og så har jeg bare kvartet citronerne, presset saften ud og kommet dem ned til blomsterne og kogt, nedkølet vand. Men jeg har ikke fjernet det hvide i citronerne.

Tror jeg får lavet mig en værre omgang pjask. :lol:

Jeg tror Matas har det. Jeg er ikke helt sikker på om det kun er det til rengøring :)


Jeg har dette stående, men det tør jeg ikke putte i. :lol:
IMG_20190616_132608.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3666
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12185

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf achillaxedprune » 16. jun 2019, 11:28

Lathyrus skrev:
achillaxedprune skrev:Totalt irriterende... Jeg har for første gang forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men jeg kan ikke opspore citronsyre (forsøger mig med Politikens opskrift). Jeg har været i Føtex, Rema1000, Fakta, Netto og Aldi. Udsolgt eller ikke en del af sortimentet. Ih!

Og så har jeg bare kvartet citronerne, presset saften ud og kommet dem ned til blomsterne og kogt, nedkølet vand. Men jeg har ikke fjernet det hvide i citronerne.

Tror jeg får lavet mig en værre omgang pjask. :lol:


Vinsyre kan også bruges hvis du kan finde det på hylderne.

Jeg skiver mine citroner og lægger skiverne i (øko selvfølgelig) uden at fjerne noget, det smager som det skal, så tror ikk du skal være bekymret for det hvide.


Vinsyre? :gruble: Hvor vil sådan noget befinde sig henne i et supermarked?

Og super - jeg håber stadig på der bedste så.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3439
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3071

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Alphilia » 16. jun 2019, 11:39

achillaxedprune skrev:
Lathyrus skrev:
achillaxedprune skrev:Totalt irriterende... Jeg har for første gang forsøgt at lave hyldeblomstsaft, men jeg kan ikke opspore citronsyre (forsøger mig med Politikens opskrift). Jeg har været i Føtex, Rema1000, Fakta, Netto og Aldi. Udsolgt eller ikke en del af sortimentet. Ih!

Og så har jeg bare kvartet citronerne, presset saften ud og kommet dem ned til blomsterne og kogt, nedkølet vand. Men jeg har ikke fjernet det hvide i citronerne.

Tror jeg får lavet mig en værre omgang pjask. :lol:


Vinsyre kan også bruges hvis du kan finde det på hylderne.

Jeg skiver mine citroner og lægger skiverne i (øko selvfølgelig) uden at fjerne noget, det smager som det skal, så tror ikk du skal være bekymret for det hvide.


Vinsyre? :gruble: Hvor vil sådan noget befinde sig henne i et supermarked?

Og super - jeg håber stadig på der bedste så.


Det står ved siden af citronsyren :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"