Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Wizzze » 8. jan 2018, 21:52

I København kom der over 600 nye madsteder sidste år, og de bliver brugt!
Og ikke kun til fejringer og særlige lejligheder, næ at spise ude er blevet hverdag.
Singler siger det næsten bedre kan betale sig at spise ud, i forhold til selv at skulle købe alt ind og lave selv. Børnefamilierne har travlt, og det er hurtigere/bedre/nemmere at lade andre lave aftensmaden ude.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/gaa-paa ... en-hverdag

Vi er ved at blive som mange steder i udlandet, vi spiser mere og mere ude, mens samtalekøkkenet står tomt hjemme...

Hvor meget spiser du ude, og hvad/hvor spiser du så? og hvor meget laver du mad hjemme?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Wizzze » 8. jan 2018, 21:58

Vi har altid spist meget ude, vi har ikke rigtig omlagt vaner, men der er nok flere som er blevet som os :gruble:
Ud at tælle det specielt så spiser vi nok i gennemsnit ude, ca. 1½ gang om ugen.
Når vi laver madplaner, så regner vi med 3-4 hverdage og 1 weekenddag, fordi vi ved at vi kommer til at falde i en aften, hvor lysten/energien/tiden bare ikke er til at lave mad selv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Pjeps » 8. jan 2018, 22:03

Jeg spiser kun ude hvis jeg desideret skal ud med nogle venner og hygge mig, så måske 2 gange om mdr max, oftest mødes vi endda enten hos mig eller dem hvor vi spiser hjemmelavet mad. Jeg køber heller aldrig take away til mig selv kun. Så mit svar må være at jeg Stortset altid laver mad selv.
0
:ninja:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Purple Haze » 8. jan 2018, 22:05

Da jeg var single spiste jeg ude/købte jeg takeaway ca 4 gange om ugen og spiste også ofte hjemme hos andre en enkelt dag.

Nu er det en del mindre både pga økonomi men også fordi det er hyggeligere at lave mad hjemme når man er mere end en.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Spjaerten » 8. jan 2018, 22:08

Take away hjemme er max 2-3 gange om året pga tømmermænd som oftest.

Spiser ude måske 1 max 2 gang om måneden i snit.

Og så er der måske nogle gange om året (3-4?) hvor der er take away sammen med andre.

Så den står på ret meget hjemmelavet mad både hjemme og hos venner/veninder. Og altid hos familie.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5888
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. jan 2018, 22:18

Vi prøver så vidt muligt at lave mad selv, i stedet for at gå i byen eller bestille take away. Hvis den ene arbejder sent, så laver vi stor portion og fryser resten ned. Så er der mad til når vi er udkørte og ikke orker madlavningen, og vi bruger ikke penge der kunne være brugt bedre andre steder i budgettet.

Har lige været næsten 3 uger væk hjemme fra og var til sidst ved at dø for at få et godt hjemmelavet måltid igen. Sætter mere pris på det end jeg nok vil indrømme.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf HappyHippo » 8. jan 2018, 22:39

Jeg elsker at lave mad, og så er jeg besværlig at have med ude at spise, fordi der er så meget, jeg ikke spiser.
Tror jeg spiser ude ca 1 gang om måneden.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19041

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Flora » 8. jan 2018, 22:57

Jeg spiser sjældent ude, bestiller take out måske 1-2 gange om måneden og resten af tiden laver jeg mad selv.

Jeg kan ikke rigtig genkende, at det skulle være ligeså dyrt at lave mad selv som single som at spise ude. Det koster da cirka det samme pr. person at lave mad til en som til to eller flere :forvirret:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Kattefjæs » 8. jan 2018, 23:08

Jeg laver mad mandag og onsdag. Manden laver mad tirsdag og torsdag. Fredag bestiller vi takeaway på skift. Som regel kinesisk eller indisk.

Lørdag og søndag laver manden morgenmad (full English) som er så stor at vi dropper frokost. Jeg laver aftensmad. Lørdag er som regel hjemmelavede burgere eller hotdogs på skift, og søndag stor roast dinner.

I hverdagene laver vi helt almindelig mad til aften...

I hverdagene spiser manden ikke morgenmad overhovedet, og jeg får morgenmad på arbejde som er så stor at jeg ofte bare spiser nogle gulerødder til frokost.

Det er meget længe siden at vi har spist et måltid mad sammen ude. Aftensmad er, foruden weekenderne, vores eneste måltid sammen, så det værner vi om. Min kæreste køber frokost ude ligesom 90% af resten af London, så han vil gerne have solid hjemmelavet mad til aften, og jeg gider ikke rigtig spise ude hvis ikke det er den slags mad som vi ikke selv kan lave.

Jeg sætter stor pris på at kunne tage HJEM og lave min egen mad. Og hvis jeg en sjælden gang alligevel har behov for at tage en mere fyldig madpakke med, så laver jeg også den selv - forstår ikke at folk gider spise frokost ude hver dag, jeg synes det er dyrt og kvaliteten er ringe, i hvert fald hvis det skal være betaleligt...

Sidst vi spiste noget ude var det et stykke kage på en cafe. Det er fint nok. Jeg bager ikke rigtig kage derhjemme, vi er bare to personer så vi kan alligevel ikke spise så meget - så den slags gider jeg godt købe ude hvis vi alligevel er på farten og stemningen er til det. Men rigtig mad, det vil jeg altså helst lave selv.

Eneste undtagelse er nok den ene gang om året hvor vi finder et absurd godt sted og går amok - så flotter vi os og bruger måske £300 på en madoplevelse. Men så er det netop en oplevelse, noget vi ikke selv ville kunne finde ud af at lave, og noget vi kan huske og snakke om det næste lange stykke tid.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Kattefjæs » 8. jan 2018, 23:09

I øvrigt er mad ude oftest sygt billigt her, men det frister alligevel ikke så meget igen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Artem » 8. jan 2018, 23:25

Spiser ikke ude til hverdag, med mindre at jeg er på en form for tur, og så taler vi jo generelt om fastfood.
Er nok på en handelstur til storbyen en gang i måneden, og der bliver også spist der, men er oftest bare noget i Bilka, et billig kina sted, en burger osv.
Ellers er jeg vil ude at spise på restaurant en håndfuld gang om året i særlige anledninger.

Kan faktisk godt lide at lave varm mad til mig selv, som jeg gør flere gange om ugen. Ville faktisk være hver dag hvis jeg ikke boede tæt på mine forældre, og jeg spiser ved dem et par gange om ugen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Wizzze » 9. jan 2018, 05:27

Flora skrev:Jeg spiser sjældent ude, bestiller take out måske 1-2 gange om måneden og resten af tiden laver jeg mad selv.

Jeg kan ikke rigtig genkende, at det skulle være ligeså dyrt at lave mad selv som single som at spise ude. Det koster da cirka det samme pr. person at lave mad til en som til to eller flere :forvirret:


Jeg tror det kommer meget an på hvad man laver, og hvor man spiser ude :gruble:

https://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-tv/ ... 7-03-29#!/

Jeg kan da huske at det var dyrt at købe ind som single, hvis man havde fået lyst til retter med mange ingredienser, fordi så stod man med en masse overskud. Også fordi pakkestørrelser ofte var mere rettet mod familien på 4, end mod singlen. Det er mit indtryk at den del er blevet lidt bedre de sidste år? :gruble:
Men lavede man de retter som egner sig godt til større portioner, så tror jeg der er fin økonomi i at lave maden selv som single. Ting som kødsovs og pasta, simreretter med mos eller ris osv. Men der skal man som single, så være klar på at spise det samme i flere dage eller fryse ned, og det er alle måske ikke så gode tid? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Skorstenen » 9. jan 2018, 06:58

Takeaway 2-3 gange pr. måned.
Vi spiser faktisk aldrig ude, altså jo, men så er det en hotdog på en grill/Macdrive-ting når vi er på køretur.

Manden har for meget krudt i røven til at sidde stille på en restaurant, og han spiser sygt hurtigt, så det ender altid med, at jeg kommer til at sidde alene og spise min mad færdig. Så jeg gider slet ikke spise ude med ham. Dertil kommer, at jeg synes vi laver maden bedre selv faktisk. Jeg kommer altid til at tænke på at vi kunne have lavet dette bedre for mindre penge *nærigrøv*
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf Persnikedy » 9. jan 2018, 07:01

Jeg spiser ude/hjemme ved en ven ca en gang hver 1½uge. Til gengæld har jeg ven til spisning 1-2 gange om ugen.

Jeg syndes det er dyrt at spise ude. ca 100kr for en person - det kan der fandme laves mange frikadeller af
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor ofte laver du mad selv, og hvor ofte laver andre mad for dig?

Indlægaf girl_beat » 9. jan 2018, 07:18

Wizzze skrev:Vi har altid spist meget ude, vi har ikke rigtig omlagt vaner, men der er nok flere som er blevet som os :gruble:
Ud at tælle det specielt så spiser vi nok i gennemsnit ude, ca. 1½ gang om ugen.
Når vi laver madplaner, så regner vi med 3-4 hverdage og 1 weekenddag, fordi vi ved at vi kommer til at falde i en aften, hvor lysten/energien/tiden bare ikke er til at lave mad selv.

Vi gør stort set som jer :-D Madplaner holder sjældent mere end 3-4 dage frem, og vi spiser ofte ude/take-away rimelig spontant. I omgangskredsen er vi ‘luksusdyrene’, der spiser ude meget mere end de andre, men vi nyder det og har råd til at tage den frihed :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Mad og drikke"