Deleøkonomi mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Deleøkonomi mad

Indlægaf Wizzze » 19. jan 2018, 05:43

En ny dele tjeneste bliver hypet pt. https://delihood.com/da/ hvor dem der får lavet en for stor portion mad, kan sælge overskuddet til naboerne eller dem tæt på.

Men det er jo private der laver maden, og er deres køkkenstandard/hygiejne den samme som dine?
Tør du bruge en tjeneste som denne? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2018, 05:55

Hvordan kan man vide, man har overskydende mad om 1 eller 2 dage, som der var eksempler på i Go´Morgen Danmark
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2018, 06:00

Nej, det gør jeg ikke. Og hvordan kan det være lovligt at formidle uhygiejnisk mad?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Wizzze » 19. jan 2018, 06:09

abcd skrev:Nej, det gør jeg ikke. Og hvordan kan det være lovligt at formidle uhygiejnisk mad?


Det er noget med at man op til 10gange om året må sælge måltider, mere end det, så er man "proff" og skal have kontrol mm.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2018, 07:06

Wizzze skrev:
abcd skrev:Nej, det gør jeg ikke. Og hvordan kan det være lovligt at formidle uhygiejnisk mad?


Det er noget med at man op til 10gange om året må sælge måltider, mere end det, så er man "proff" og skal have kontrol mm.


Men jeg tænker på om hjemmesiden der formidler det, ikke bliver en slags Uber for mad? De er jo formidlerne af maden, de har bare en masse freelance-kokke til at stå for produktionen, jeg synes det lyder underligt hvis de kan komme uden om lovgivningen om fødevaresikkerhed på den måde. Hvis de havde fastansat madproducenterne, ville den ikke gå.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Studsgaard » 19. jan 2018, 07:07

Nej.
Jeg vil ikke turde stole på fremmedes køkkenhygiejne. Ikke at jeg tror at alle andre er nogle svin med dårlig hygiejne, men netop med nedkøling af mad skal gå ret hurtigt for at mindske bakterieidvikling og beholde maden kvalitet. Og det at opbevare og transportere maden vil jo også blive nogle tvivlsomme forhold.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Wizzze » 19. jan 2018, 07:44

abcd skrev:
Wizzze skrev:
abcd skrev:Nej, det gør jeg ikke. Og hvordan kan det være lovligt at formidle uhygiejnisk mad?


Det er noget med at man op til 10gange om året må sælge måltider, mere end det, så er man "proff" og skal have kontrol mm.


Men jeg tænker på om hjemmesiden der formidler det, ikke bliver en slags Uber for mad? De er jo formidlerne af maden, de har bare en masse freelance-kokke til at stå for produktionen, jeg synes det lyder underligt hvis de kan komme uden om lovgivningen om fødevaresikkerhed på den måde. Hvis de havde fastansat madproducenterne, ville den ikke gå.


Noget lignende er faldet før, og lidt på de linjer du beskriver, kan ikke se hvad forskellen til det nye site skulle være? :gruble:
https://www.tv2lorry.dk/artikel/deleoek ... det-svaert
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2018, 09:23

Jeg tror ikke, at det er noget for os. For udover alt det med hygiejnen, så har jeg ret skrappe krav til, hvilke typer råvarer vi bruger, især i forhold til økologi og dyrevelfærd. Så det vil nok være et lidt snævert udbud for os.
Senest rettet af Pandesteg 19. jan 2018, 09:29, rettet i alt 1 gang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf sigge » 19. jan 2018, 09:25

Nu ville det sikkert aldrig nå helt til min lille bondeby, men det bliver et "nej tak" fra mig. Jeg ved godt, at en hjemmekoks køkkenhygiejne kan være meget bedre end på mit lokale pizzeria (hvor indehaveren går lige fra at komme fyld på pizza til telefon til at tage imod penge og forfra igen uden at vaske hænder imellem eller bruge handsker), men der er til gengæld heller ikke nogen, der kontrollerer hjemmekokken. Så jeg er simpelthen for sippet til at have lyst til det.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Sophaya » 19. jan 2018, 10:47

Jeg har set hvor klamme køkkener, nogle af mine (søde, rare og veluddannede) bekendte har. Så den slags tillid har jeg da slet ikke til fremmede :lol:
Nej, jeg tror jeg holder mig langt væk.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Juki » 20. jan 2018, 00:39

Nej! :ad!:

Ikke så længe det var af fremmede. Det er jeg alt for paranoid til.

Den eneste grund til at jeg kan/tør købe (færdig)mad fra spisesteder og supermarkeder er at der trods alt er en eller anden form for krav, regler og kontrol, med opbevaring af madvarer, hygiejne osv. Derudover er det tit til at følge med i tilberedningen og få en fornemmelse af stedets evner og kvalitet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Juki » 20. jan 2018, 00:54

Umiddelbart er ideen med konceptet jo fint nok.

Pointen virker til at være lidt det samme som "Too Good To Go", hvilket jo fungerer fint, men det er jo så heller ikke fra private.

Jeg kiggede dog lige på udbuddet af de ting der tilbydes, og umiddelbart synes jeg det virker ret dyrt. 40 kroner for en ret bestående af ravioli. Der står dog ikke hvor stor en mængde/portion det er, om det er en forret eller hovedret fx, så man kan jo blive overrasket.

Det irriterer mig også at der generelt ikke står hvad der er i af ingredienser. En ret med "kylling og grøntsager" og et ret vidt begreb jo.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Juki » 20. jan 2018, 01:27

Falstria skrev:
Juki skrev:Umiddelbart er ideen med konceptet jo fint nok.

Pointen virker til at være lidt det samme som "Too Good To Go", hvilket jo fungerer fint, men det er jo så heller ikke fra private.

Jeg kiggede dog lige på udbuddet af de ting der tilbydes, og umiddelbart synes jeg det virker ret dyrt. 40 kroner for en ret bestående af ravioli. Der står dog ikke hvor stor en mængde/portion det er, om det er en forret eller hovedret fx, så man kan jo blive overrasket.

Det irriterer mig også at der generelt ikke står hvad der er i af ingredienser. En ret med "kylling og grøntsager" og et ret vidt begreb jo.


Ravioli med Ged :D

Og du skal altså selv tilberede den, fyren har bare dej tilovers engang midt i næste uge.


For 45 kroner kan jeg få en rigtig god pizza fra den nærmeste pizza pusher.
og der er altså betalt både moms og skat i det beløb, leje af lokaler, løn til personale og det hele, og de har store smilyer fra myndighederne.

Så 40 kr. for en eller anden tilfældig guts hjemmebiks, fandme nej!
Og det har som sagt intet med deleøkonomi at gøre det han laver, uanset hvad frelste og hippier bilder sig selv ind.

Udover de 40 kr kommer der også penge til benzin og færge/broafgift eller togbilletter oveni, men herre gud ca 300 km hver vej er da også bare et stenkast væk :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Daine » 20. jan 2018, 02:11

Jeg tror ikke jeg ville have de store problemer med andres hygiejne. Ikke sådan lige umiddelbart, men jeg ville så heller ikke bytte mad med nogen jeg ikke kendte. Men altså, det var aldrig noget der ville blive relevant for mig alligevel, jeg ville ikke være bekendt at bytte min mad - så god en kok er jeg ikke :genert:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Soulme
Indlæg: 186
Tilmeldt: 4. nov 2015, 20:47
Kort karma: 7
Likede indlæg: 161

Re: Deleøkonomi mad

Indlægaf Soulme » 20. jan 2018, 08:52

Jeg er virkelig virkelig sart når det kommer til hygiejne.
Og via mit arbejde har jeg været i nok private hjem til jeg har set hvordan nogen folk styre deres køkken og ville jeg slet ikke kunne slå ud af hovedet.
Selv venner og kollegaer kan jeg ha svært ved at spise hos.
Og hjemmebagt kage fra kollegaer bliver også vurderet inden jeg siger ja tak. Har en kollega der har lange negle med skidt uden. Og kan slet ikke klare tanken hvis hun har haft de hænder i kage dejen.
Eller dem der har haft deres mindre børn til at hjælpe.

Ved godt jeg mega sart. Og restauranter kan sikkert være meget værre. Men sådan funger min logik.
1

Tilbage til "Mad og drikke"