Lasagne - hvad bruger du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Akehurst2 » 23. jan 2018, 14:21

Myresluger skrev:Svine kød i lasagne :shock: Det lyder god nok ikke særlig lækkert.

Som mange af jer andre bruger jeg også magert oksekød, bacon, et læs revne gulerødder, løg, hvidløg, rødvin, hakkede tomater og et læs basilikum. Jeg lægger det sammen med et tyndt lage mornay, plader, kødsovs, mornay, plader osv. Slutter med et lag kødsovs og mornay. Hvis min mand får sin vilje kommer der cheddar ost på 10 minutter før den er færdig.

Det skifter lidt om vi bruger tørre eller friske plader - begge dele virker, men sovsen skal være mindre våd til de friske plader.


:-D
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf LadyFox » 23. jan 2018, 14:22

Jeg laver kun vegetarlasagne - jeg synes almindelig lasagne er noget nær det kedeligste at spise, det eneste gode ved almindelig lasagne er at det er en undskyldning for at spise cremefraiche i rigelige mængder til.
Thomassneums opskrift lyder til gengæld vildt nice, så den vil jeg måske give et skud.

Når jeg laver veggie lasagne følger jeg ofte denne her opskrift, den er vildt god:

http://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/
2
...
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Stitch » 23. jan 2018, 14:25

thomassneum skrev:
Stitch skrev:Rasp i lasagnen? Det havde jeg end ikke overvejet at man kunne :gruble:


Oven på.. ;)


Ah.. Er det så i stedet for ost? For at give en mere krokant smag eller hvorledes?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf thomassneum » 23. jan 2018, 14:26

Stitch skrev:
thomassneum skrev:
Stitch skrev:Rasp i lasagnen? Det havde jeg end ikke overvejet at man kunne :gruble:


Oven på.. ;)


Ah.. Er det så i stedet for ost? For at give en mere krokant smag eller hvorledes?


Nix.. jeg laver lasagne helt klassisk, men så drysses der rasp over og stænkes med olivenolie.. så får man en dejlig sprød/raspet overflade som smager super. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7626

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 23. jan 2018, 14:41

Jeg skal lave lasagne i aften.
Det bliver hakket oksekød (krydret med oregano, timian og rosmarin), gulerødder (som rives så de koger helt ud og giver og dejlig sød smag), løg, hvidløg, tomat puré og egentlig også selleri, men det dropper jeg fordi det smager ret skidt :badr:
Den spices godt op med frisk eller tørret chili. I det hele taget skal der knald på krydderierne.
Bruger tørre plader. Fandt sådan nogle smarte nogen med bølger, som gjorde fordelingen af sovs meget lettere :cool:
Ovenpå skal der revet ost og mornay.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Santa » 23. jan 2018, 14:46

LadyFox skrev:Jeg laver kun vegetarlasagne - jeg synes almindelig lasagne er noget nær det kedeligste at spise, det eneste gode ved almindelig lasagne er at det er en undskyldning for at spise cremefraiche i rigelige mængder til.
Thomassneums opskrift lyder til gengæld vildt nice, så den vil jeg måske give et skud.

Når jeg laver veggie lasagne følger jeg ofte denne her opskrift, den er vildt god:

http://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Creme fraiche?!?? :forvirret:
Det forstår jeg ikke behovet for. Medmindre du ikke laver bechamelsauce? :panik:
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Santa » 23. jan 2018, 14:48

Akehurst2 skrev:
zeugma skrev:
PaleSeptember skrev:
Santa skrev:Jeg er til klassisk!
God, ordentligt indkogt tomatsovs, som tilsættes magert hakket oksekød, krydderier, rødvin, løg osv, som nævnt af flere.
Så røres en tyk bechamelsovs, mums.
Tørre pastaplader, tak.

Blev engang udsat for KARRY i en lasagne......shit, det var ikke godt. Tillod mig at bemærke at det var et usædvanligt valg. Hertil svarede kvindfolket, at "man kan da komme alt muligt en bolognaise".
Den lader vi lige stå et øjeblik.


:ticks: Det er da lige til WTF-tråden!


Går der spaghetti carbonara i den nu ?
Bolognaise er jo en gammel husmoder ret, som findes i lige så mange variationer som der findes italienske kogekoner, så i princippet har de jo ret i man kan komme hvad som helst i :gruble:

Selv har jeg været vit omkring i opskrifterne på lasagne men falder altid tilbage på den gode gamle med rasp på t
oppen fra kaoline bøgerne.. muligvis fordi det var den jeg fik som barn med icebergsalat og hvidløgsbrød


Jo, men vel mest "hvad som helst" inden for en eller anden italiensk forståelsesramme. Karry er godt nok rimelig of...


Vær venlig at stole på mig, når jeg siger at karry IKKE er en god ide!! :sur: :boo: :puke:
I behøver ikke afprøve det selv. :lol:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf LadyFox » 23. jan 2018, 14:52

Santa skrev:
LadyFox skrev:Jeg laver kun vegetarlasagne - jeg synes almindelig lasagne er noget nær det kedeligste at spise, det eneste gode ved almindelig lasagne er at det er en undskyldning for at spise cremefraiche i rigelige mængder til.
Thomassneums opskrift lyder til gengæld vildt nice, så den vil jeg måske give et skud.

Når jeg laver veggie lasagne følger jeg ofte denne her opskrift, den er vildt god:

http://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Creme fraiche?!?? :forvirret:
Det forstår jeg ikke behovet for. Medmindre du ikke laver bechamelsauce? :panik:


Altså ikke i lasagnen, men ved siden af som dyppelse. Og fordi lasagne er en jævnt kedelig ret, og creme fraiche smager godt.
0
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Santa » 23. jan 2018, 15:00

LadyFox skrev:
Santa skrev:
LadyFox skrev:Jeg laver kun vegetarlasagne - jeg synes almindelig lasagne er noget nær det kedeligste at spise, det eneste gode ved almindelig lasagne er at det er en undskyldning for at spise cremefraiche i rigelige mængder til.
Thomassneums opskrift lyder til gengæld vildt nice, så den vil jeg måske give et skud.

Når jeg laver veggie lasagne følger jeg ofte denne her opskrift, den er vildt god:

http://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Creme fraiche?!?? :forvirret:
Det forstår jeg ikke behovet for. Medmindre du ikke laver bechamelsauce? :panik:


Altså ikke i lasagnen, men ved siden af som dyppelse. Og fordi lasagne er en jævnt kedelig ret, og creme fraiche smager godt.

Det smager godt ja, men jeg ville nok hellere arbejde med en bedre krydring af lasagnen, hvis man synes at den er kedelig.
Men jeg bruger en skefuld creme fraiche ved siden af, når vi spiser chili con carne. Jeg er ikke god til stærk mad, og på den måde kan chilien blive lidt stærkere til min mand.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Juki » 23. jan 2018, 21:49

LadyFox skrev:
Santa skrev:
LadyFox skrev:Jeg laver kun vegetarlasagne - jeg synes almindelig lasagne er noget nær det kedeligste at spise, det eneste gode ved almindelig lasagne er at det er en undskyldning for at spise cremefraiche i rigelige mængder til.
Thomassneums opskrift lyder til gengæld vildt nice, så den vil jeg måske give et skud.

Når jeg laver veggie lasagne følger jeg ofte denne her opskrift, den er vildt god:

http://www.valdemarsro.dk/vegetar-lasagne/

Creme fraiche?!?? :forvirret:
Det forstår jeg ikke behovet for. Medmindre du ikke laver bechamelsauce? :panik:


Altså ikke i lasagnen, men ved siden af som dyppelse. Og fordi lasagne er en jævnt kedelig ret, og creme fraiche smager godt.

Jeg har ikke prøvet creme fraiche til lasagne, men det kunne da være man skulle prøve det.

Det lyder i hvert fald noget bedre/lækrere end ketchup til :stoned: (Undskyld, jeg kan godt lide ketchup, men jeg har ikke fået smag for det som tilbehør til alle typer madretter endnu..)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Planten » 23. jan 2018, 21:53

Jeg bruger den gamle udgave af Karolines lasagne (før færdig ostesovs) med min mors tilrettelser, så den ikke er så fed. Originalversionen er altså ret fed.
0
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Skinkehunden » 23. jan 2018, 22:13

Jeg bruger denne grundsovs til både lasagne, pizza og kødsovs :savl: Laver en kæmpe spandfuld med jævne mellemrum, til fryseren, så det bare er til at tage ud og lave lækker mad :gogo:

http://www.verdensbedstetomatsovs.dk/to ... dopskrift/

Til lasagne bruner jeg hakket oksekød, svitser hvidløg med og hælder tomatsovs over, tilsætter 1-2 dl ekstra vand (så der er væske til lasagnepladerne) og lader det koge 5-10 min. Og så ellers lagvis med fuldkornspastaplader, og som oftest med ost på toppen, så jeg slipper for brok fra sønnen. Ind i mellem laver jeg bechemalsovs og putter i/på, for det elsker jeg selv! :D

Og så 45 min ved 175 grader så bliver den bare perfekt :ivrig: :ivrig:
1
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Frandsen » 26. jan 2018, 09:56

Jeg lavede forleden lasagne af den nye vaganske Hakket. Det blev SÅ godt. Nok nærmest bedre, end når jeg har brugt hakket oksekød :gogo:

Tilføjede to dåser hakket tomat, et hakket løg, to revne gulerødder samt en masse oregano, hvidløg og basilikum. Og så bechamelsauce på toppen :lun:
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2725

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Frandsen » 26. jan 2018, 10:46

Lemonella skrev:
Frandsen skrev:Jeg lavede forleden lasagne af den nye vaganske Hakket. Det blev SÅ godt. Nok nærmest bedre, end når jeg har brugt hakket oksekød :gogo:

Tilføjede to dåser hakket tomat, et hakket løg, to revne gulerødder samt en masse oregano, hvidløg og basilikum. Og så bechamelsauce på toppen :lun:


Jeg tror også det er bedst til forskellige former for sammenkogte retter. Jeg har hørt flere udtale at det nærmest er umuligt at forme til bøffer, medmindre man tilsætter æg og det bruger man jo ikke til hakkebøffer, eller jeg gør i hvert fald ikke. :)


Jeg havde nu ikke problemer med at forme bøffer til burgere. De kræver lidt mere fedtstof for ikke at hænge fast i panden, men ellers opførte 'bøfferne' sig pænt :) At jeg ikke var så vild med smagen, er en anden sag :lol2:
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Lasagne - hvad bruger du?

Indlægaf Tata » 26. jan 2018, 11:02

Vi får altid grøntsagslasagne, med glutenfri pastaplader og/eller "plader" af stegte skiver squash, aubergine eller græskar, kålblade eller kartoffelskiver fx. og så har jeg flere variationer over en med tomatsovs + en cremet kokossovs a'la Mia Sommer, champignonsovs, linsesovs m. delikatesselinser, m. sauterede grøntsager imellem lagene. Hvordan sammensætningen bliver, er meget efter hvilke grøntsager vi lige har.
Bruger altid masser af krydderurter, hvidløg og nogle gange chili.
1
Timian :lun:

Tilbage til "Mad og drikke"