Salt og Peber - er det bare, eller ?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Danseprinsesse » 8. nov 2015, 18:51

Til madlavning bruger vi noget meget groft havsalt, som vi plejer at købe i Frankrig, hvor det koster noget mindre. Samme type salt har vi også i saltkværnen, alm. groft salt er for fint til kværnen, synes jeg.

På bordet bruger vi flagesalt, oftest fra Maldon. Jeg elsker både konsistensen og smagen.

Peber er primært sorte peberkværn, som kværnes, nogle gange også de røde eller en blanding.

Jeg kunne ikke drømme om at købe stødt peber, og jeg køber heller aldrig almindeligt fint salt. Jeg tager faktisk gerne mine egne kværne med, hvis jeg skal lave mad et sted, hvor jeg ved, de kun har stødt peber/fint salt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf kidkomb » 8. nov 2015, 19:05

Jeg kan ikke med fint salt. Det er som om saltsmagen bliver sær og der er 2 små saltkorn mellem smagsløs og oversaltet. Kan ikke arbejde med det.
Jeg bruger groft havsalt eller himalaya. Jeg bilder mig ind, at jeg kan smage forskel.
Jeg bruger kun sorte peberkorn, jeg kan ikke lide de hvide og røde. For meget stærk, for lidt smag.
Vi ejer ikke malet peber.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Animi » 8. nov 2015, 20:48

Jeg køber bare det billige grove salt og billigt stødt peber. Kan ikke lide peberkorn som man selv skal kværne.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. nov 2015, 22:22

Sustentaculum skrev:Nu er i mange der bruger Maldon salt, kan jeg se :) - Hvorfor? Er det mig der er tosset når jeg ikke kan smage forskellen? Eller betaler man for flagerne? Jeg tror ikke rigtig jeg forstår det. :P

Jeg bilder mig i hvert fald ind, at jeg kan smage forskel.
Det er i hvert fald mere drøjt i brug end fint salt, som jeg har yderst svært ved at dosere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf lillebjoern » 8. nov 2015, 22:28

Hvordan er det, I kan smage forskel på salt? Salt er vel bare... salt? :genert: Peber kan jeg sådan set godt forstå, for der er rent markant forskel i styrken, men er der også det i salt?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
egernunge
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:01
Kort karma: 58
Likede indlæg: 418

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf egernunge » 9. nov 2015, 01:14

Fru Sunshine skrev:Peber kan jeg bedst lide friskkværnet, men da vores kværn er død, bliver det færdigmalet for tiden.


I Kiwi kan man få hel peber i et alm. krydderiglas, der har en indbygget kværn. Det koster 6 kr, eller noget i den retning. Bare et tip :)

---

Det er også det peber, jeg selv bruger, men faktisk bruger jeg ikke ret meget peber i min madlavning. Jeg krydrer som oftest med spidskommen i stedet.

Salt er bare helt amindeligt, fint salt af den billigste slags.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Annione » 9. nov 2015, 02:36

Maldon salt og hele peberkorn i kværnen. Gerne røde peberkorn blandet mellem de sorte.
Det andet gider jeg ikke :-D
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Sustentaculum » 9. nov 2015, 04:57

Fru Sunshine skrev:
Sustentaculum skrev:Nu er i mange der bruger Maldon salt, kan jeg se :) - Hvorfor? Er det mig der er tosset når jeg ikke kan smage forskellen? Eller betaler man for flagerne? Jeg tror ikke rigtig jeg forstår det. :P

Jeg bilder mig i hvert fald ind, at jeg kan smage forskel.
Det er i hvert fald mere drøjt i brug end fint salt, som jeg har yderst svært ved at dosere.


Som i at det smager kraftigere af salt? Eller hvordan?
Jeg kan heller ikke finde ud af at bruge fint salt, jeg synes der skal helt vildt meget i før det batter! Nej, i min optil er det eneste det duer til, popcorn!
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. nov 2015, 09:55

Sustentaculum skrev:
Fru Sunshine skrev:
Sustentaculum skrev:Nu er i mange der bruger Maldon salt, kan jeg se :) - Hvorfor? Er det mig der er tosset når jeg ikke kan smage forskellen? Eller betaler man for flagerne? Jeg tror ikke rigtig jeg forstår det. :P

Jeg bilder mig i hvert fald ind, at jeg kan smage forskel.
Det er i hvert fald mere drøjt i brug end fint salt, som jeg har yderst svært ved at dosere.


Som i at det smager kraftigere af salt? Eller hvordan?
Jeg kan heller ikke finde ud af at bruge fint salt, jeg synes der skal helt vildt meget i før det batter! Nej, i min optil er det eneste det duer til, popcorn!

Det smager af mere, så der skal ikke bruges så meget.
Smagen er så lidt anderledes end almindeligt salt. Mere hav-agtig.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Fru Sunshine » 9. nov 2015, 10:00

egernunge skrev:
Fru Sunshine skrev:Peber kan jeg bedst lide friskkværnet, men da vores kværn er død, bliver det færdigmalet for tiden.


I Kiwi kan man få hel peber i et alm. krydderiglas, der har en indbygget kværn. Det koster 6 kr, eller noget i den retning. Bare et tip :)

---

Det er også det peber, jeg selv bruger, men faktisk bruger jeg ikke ret meget peber i min madlavning. Jeg krydrer som oftest med spidskommen i stedet.

Salt er bare helt amindeligt, fint salt af den billigste slags.

Sådan en har vi også med blandede peberkorn. Den er bare lidt dyr - og vi har ingen Kiwi i nærheden, så jeg må på jagt.

Og så har jeg skrevet peberkværne på fællesjuleønskesedlen. Der var da noget at ønske sig ud over kogebøger :lol:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. nov 2015, 10:07

jeg er på det alm. billige køkkensalt, - i den grove version, og ditto det billige peber, - det skal dog være peberkorn så det er frisk kværnet.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Salt og Peber - er det bare, eller ?

Indlægaf Vaginetta » 10. nov 2015, 15:23

Præ-kværnet peber fra pose smager af gammel skuffe og dårlig kantine, så der bruger jeg udelukkende friskkværnet.

Salt er bare salt for mig, så der bruger jeg det billigste jeg kan komme i nærheden af. Jeg synes det er noget krukkeri at give 400 kr/kg. for et eller andet fimset sydesalt som nogle marketingsfolk har designet en smuk etiket til og givet en historie. Det gør ingen forskel for mine smagsløg. Så hellere bruge pengene på krydderier af høj kvalitet. Det eneste der gør en forskel for mig er udformningen (groft salt er lækkert på pomfritter, flagesalt er lækkert på en rugbrødsmad osv.).
1

Tilbage til "Mad og drikke"