Brunede kartofler-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Brunede kartofler-gate

Indlægaf Ado » 10. nov 2015, 15:40

Ja ja, overskriften er vel vældig optimistisk. Men jeg fik bare flashback til en tråd engang på Jubii, hvor der var ret mange delte meninger om kunsten i at lave brunede kartofler.


Så hvad gør I? Eller, hvordan - burde jeg vel skrive.

Giver I kartoflerne en gang spray-tan med sovsekulør. (Det råd læste jeg engang i Ugebladet Hjemmet). Bruger I honning i stedet for sukker? Glaskartofler eller købekartofler?


Selv gør jeg det bare ret almindeligt: Sukker smeltes, smør tilsættes og kogte kolde kartofler tilsættes - og så får de lov til at stå og småhygge sig i lang tid ved svag varme, så smagen kan trænge ordentligt ind.
Hvis jeg er doven og hvis vi ikke skal have gæster, kan jeg godt finde på at købe et glas skodkartofler. Ingen af mine børn gider brunede, så derfor er det noget mere tidssparende.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Danseprinsesse » 10. nov 2015, 15:44

Jeg får min far til at lave dem, det er virkelig nemt!

Brunede kartofler er ikke min favorit, så jeg er ikke ret passioneret omkring dem. Dog nok til at jeg aldrig kommer til at lave dem fra kartofler på glas.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Spjaerten » 10. nov 2015, 15:44

Jeg er faldt af på den - 3. Gang jeg idag serverer glas kartofler. Fy

Men den hedder smør/olie becel lign noget og sukker.

Og så skal de stege længe på panden så det rigtig hænger fast.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Urtekussen » 10. nov 2015, 15:45

Præcis som dig, ado, bortset fra at jeg plejer at lave dem i en gryde, for så kan jeg undgå sprøjt (rart med småbørn i køkkenet)
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Sophaya » 10. nov 2015, 15:47

På samme måde som dig Ado, men med skodkartofler fra glas. Ren dovenskab, og jeg synes de smager himmelsk alligevel!
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Sophaya » 10. nov 2015, 15:49

Ps - det med soveskuløren lyder da for klamt :puke:
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Kommodedyret » 10. nov 2015, 16:01

Jeg synes ikke at glaskartofler er klamme eller skod. De er anderledes end friske kartofler, da de har en anderledes tekstur og smag. Jeg kan godt lide denne tekstur og smag. Den lidt bløde og svampede konsistens som kartoflerne har efter at have ligget i lage, gør at kartoflerne suger karamelvæsken rigtig godt til sig. Og den lidt syrlige smag efter konserveringen i glasset, synes jeg spiller godt op mod sødmen i karamelmassen.

Almindelige kartofler er også rigtig gode, men egentlig bryder jeg mig ikke om at sammenligne, da jeg kan lide begge versioner, de er gode på hver sin måde.
Jeg er dog vokset op med glaskartofler, og jul og traditioner hænger jo som bekendt sammen, så jeg må klart indrømme, at min præference ligger hos glaskartoflerne.

Uhm...brunede kartofler. :lun: Hvis jeg kunne slippe afsted med det, så ville jeg helt skrotte de hvide og bare nøjes med de brune. Faktisk skrotter jeg ofte de hvide, når altså bordskikken ikke byder mig andet :D
4
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 10. nov 2015, 16:02

Sukker, smør og hvis nogen gider skrælle dem, så kogte kolde kartofler. Ellers glaskartofler.

Jeg spiser dem ikke selv, så jeg er lidt ligeglad med, hvilken kartoffeltype der bruges. Jeg synes så at glaskartofler både smager og lugter fælt.

(Min mor er slem: hun kan finde på at bruge stegemargarine.)
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf hotlips » 10. nov 2015, 16:04

bruger helst nogen af de små sorter,der er lidt mere faste efter kogning,jeg prøvede dem med glas en gang og synes de er sværere at få sukkermassen fordelt jævnt på.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf SonataA » 10. nov 2015, 16:18

Jeg er vokset op med glaskartoflerne, så synes næsten det er blasfemi at bruge andet.
Men bruner dem i smør og sukker - kulør bliver kun brugt til sovs og bløde løg.
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Pjeps » 10. nov 2015, 16:22

Sukker smeltes på pande, en klat smør i og lader det bruse op, og så glas kartofler!



Og så et side spørgsmål - gate ? Er det et nyt udtryk? Og hvordan skal det forstås?
( og jeg undrede mig også i risalamande tråden)
0
:ninja:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Ado » 10. nov 2015, 16:46

Gate er vist bare, når der rettes ekstremt fokus omkring en enkelt ting. Fokus som i hysteri. Ikke at jeg mener folk er det herinde, men fordi tradiotinel mad ofte kan få skilt vandene. :D
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Kyle
Indlæg: 170
Tilmeldt: 29. aug 2015, 18:30
Kort karma: 21
Likede indlæg: 166

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Kyle » 10. nov 2015, 17:13

Ado skrev:Ja ja, overskriften er vel vældig optimistisk. Men jeg fik bare flashback til en tråd engang på Jubii, hvor der var ret mange delte meninger om kunsten i at lave brunede kartofler.


Så hvad gør I? Eller, hvordan - burde jeg vel skrive.

Giver I kartoflerne en gang spray-tan med sovsekulør. (Det råd læste jeg engang i Ugebladet Hjemmet). Bruger I honning i stedet for sukker? Glaskartofler eller købekartofler?


Selv gør jeg det bare ret almindeligt: Sukker smeltes, smør tilsættes og kogte kolde kartofler tilsættes - og så får de lov til at stå og småhygge sig i lang tid ved svag varme, så smagen kan trænge ordentligt ind.
Hvis jeg er doven og hvis vi ikke skal have gæster, kan jeg godt finde på at købe et glas skodkartofler. Ingen af mine børn gider brunede, så derfor er det noget mere tidssparende.

Vi gør som dig. Min kone har så købt sådan en larmende kartoffelskræller, og siden den kom til har vi ikke brugt glaskartofler.

Det nærmeste vi kommer brune kartofler-gate var det første år vi skulle holde jul for mine forældre. Det var før kartoffelskrælleren flyttede ind og min mor insisterer på at det skal være små, kogte og pillede kartofler. Min kone sagde selvfølgelig, hældte kartoflerne fra et glas og i en skål mens min mor var ude af køkkenet og serverede dem så siden som hjemmekogte og pillede. Om min mor fattede mistanke aner jeg ikke, men hun plejer ikke at holde kæft, hvis hun ikke får det som hun vil have det :blush:
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Karkluden » 10. nov 2015, 17:21

Jeg er ligeglad. Jeg synes, de smager grimt uanset hvordan, de er lavet.

Men jeg undrer mig HVERT år, når resten af familien falder i svime over, at min mormor laver dem med stegemargarine og sukker. Så bliver der brugt gode, relativt dyre aspargeskartofler, håndpillede und alles til det - og så stegemargarine.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Pussikat82 » 10. nov 2015, 17:36

Bruger glaskartofler. Har fået med "rigtige" kartofler, og det er bare ikke lige så godt. Smelter sukker, rører smør/margarine i og på med kartoflerne. Skruer ned for varmen og vender dem jævnligt, til de har en flot farve.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Tilbage til "Mad og drikke"