Brunede kartofler-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf HappyHippo » 10. nov 2015, 18:04

Sukker, smør og kartofler. Helst aspargeskartofler, men det vigtigste er de ikke er fra glas, det kan jeg slet ikke med
1
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 773
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Brutus » 10. nov 2015, 18:04

Karkluden skrev:Jeg er ligeglad. Jeg synes, de smager grimt uanset hvordan, de er lavet.

Men jeg undrer mig HVERT år, når resten af familien falder i svime over, at min mormor laver dem med stegemargarine og sukker. Så bliver der brugt gode, relativt dyre aspargeskartofler, håndpillede und alles til det - og så stegemargarine.



Samme her, dejlige faste aspargeskartofler, sukker og smør.
Som regel springer vi de hvide kartofler over, alle i familien vil helst have de brunede. :savl:
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Flora » 10. nov 2015, 18:24

Det har jeg vist kun jeg har lavet en enkelt gang og der brugte jeg sukker, smør og glaskartofler.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Daine » 10. nov 2015, 22:09

Jeg er vokset op med at lavede brunede kartofler på sukker, stegemargarine og glaskartofler. Sådan laver jeg dem også selv og elsker dem. Ikke om jeg gider selv koge/pille kartofler og at lave sukkermassen med smør synes jeg giver en underlig smag. Nok fordi jeg er vant til prolle-udgaven :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Wizzze » 10. nov 2015, 22:24

Koge kartofler, pille kartofler, lade kartofler blive kolde, skylle kartofler, dryp kartofler af, sukker i pande, lade sukker smelte under middel varme (ikke røre!!), når sukker smeltet kommes smør i, rør smeltet smør og sukker til ensartet masse, kartofler i, vende kartofler rundt, så de bliver godt fedtet ind, riste/brase ved middel varme, er færdige når stivelse får smør/sukker til at tykne blive karamelagtig på kartoflerne.

Glas kartofler er no no og fy fy!
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25609

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Delfin » 10. nov 2015, 23:16

Små kogte og pillede kartofler. Smelte sukker i pande og en klat makkedulle.

Jeg kan ikke døje konsistensen af glaskartofler, så da mor ville introducere dem, fik hun strenge ordrer om, at jeg overtog den del af madlavningen, selvom hun stadig helst vil lave julemaden selv. Stædige gamle kone :lun:
0
14 11 14
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Kommodedyret » 11. nov 2015, 00:19

Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.
6
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Pixie88 » 11. nov 2015, 02:18

Brune kartofler er min favorit :love:

Jeg bruger kun glaskartofler, og de skal helst være små. Er der for mange store kartofler i glasset, så køber jeg dem ikke. Jeg er meget konservativ på det område.
Smelter sukker på en pande, tilsætter smør og lader det bruse af. Derefter tilsætter jeg kartoflerne og de får lov til at stå og boble ved lav varme i et godt stykke tid.

Laver dem aldrig med hjemmekogte kartofler. Er stadig dybt traumatiseret fra en enkelt gang i min barndom, hvor min mor lavede det med aspargeskartofler :trist:
Det gode ved glaskartofler er, at de smager af ca ingenting = mere karamelsmag til mig. Det er jo ikke meningen man skal smage kartoflerne, de skal bare gøre det nemmere at spise karamellen.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf GoGetter » 11. nov 2015, 06:00

Min far laver dem. Det er noget med glaskartofler, sukker og smør.

Ang. de hvide kartofler - de skal jo være der til at skære i små bitte stykker (eller mose med gaflen, hvis der ikke er gæster med ved bordet), så de kan suge maksimalt af den gode sovs!
2
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Persnikedy » 11. nov 2015, 09:32

Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.


Ifølge min lillesøster er det fordi de brune er umulige at mose. Det er jo det gode ved hvide kartofler. De kan moses også blive til en skøn blanding af 2/3 sovs 1/3 kartoffel.
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Persnikedy » 11. nov 2015, 09:35

Hos mig laves brunede kartofler med glaskartofler. Sukker på panden, når det er smeltet så kommes en god klump smør i også de afdryppede og godt skyllede kartofler. Også sakl de stå der og hygge sig ved middel-lav varme så de ikke eksplodere.
Det er faktisk sket flere gange at jeg i længsel efter brunede kartofler har skruget for højt op og endt med vabler fordi sådan en er eksploderede. Sidst fik jeg karamel i håret, på brillerne og en vabel på kinden.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 09:50

Kommodedyret skrev:Det store spørgsmål er vel: hvorfor overhovedet besvære sig med hvide kartofler? De ligger bare der på tallerkenen og fylder, fuldstændig holdningsløse og uden gejst.

Næ, de små brune sprællerter, DEM er der gang i! De pirrer smagsløgene og komplimenterer virkelig sauce og rødkål på fineste vis. Brune kartofler har en holdning til livet, de har prøvet ting og sager. De ved at man ikke bliver bemærket hvis man ikke har en spændende profil.

Men de brune smager jo rædsomt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2015, 09:52

Glaskartofler ftw! Så bliver de brune også så porøse, at de kan moses og overfløddiggør de hvide.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf sigge » 11. nov 2015, 10:01

Jeg spiser ikke brunede kartofler, og derfor laver jeg dem heller ikke. Hvilket gør det ekstra superduper uretfærdigt, at jeg sidste år fik en karameldråbeforbrænding på hånden, fordi kartoflerne sprøjtede helt vildt på panden, mens jeg stod ved siden af og lavede sovs. Vi kan ikke blive enige om, om det ekstreme spruttteri skyldtes panden eller glaskartoflerne, for vi har ikke før været ude for, at karamellen sprøjtede på den måde. Men i hvert fald er det besluttet at udelukke begge variable i år og bruge kogte, pillede kartofler og en anden pande.

Er der nogen, der har oplevet det med sprutteri og har en teori om en årsag?

Og så tilslutter jeg mig i øvrigt, at de hvide, kogte kartofler er eminente til at søbe noget sovs.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Brunede kartofler-gate

Indlægaf Fru Sunshine » 11. nov 2015, 10:23

sigge skrev:Jeg spiser ikke brunede kartofler, og derfor laver jeg dem heller ikke. Hvilket gør det ekstra superduper uretfærdigt, at jeg sidste år fik en karameldråbeforbrænding på hånden, fordi kartoflerne sprøjtede helt vildt på panden, mens jeg stod ved siden af og lavede sovs. Vi kan ikke blive enige om, om det ekstreme spruttteri skyldtes panden eller glaskartoflerne, for vi har ikke før været ude for, at karamellen sprøjtede på den måde. Men i hvert fald er det besluttet at udelukke begge variable i år og bruge kogte, pillede kartofler og en anden pande.

Er der nogen, der har oplevet det med sprutteri og har en teori om en årsag?

Og så tilslutter jeg mig i øvrigt, at de hvide, kogte kartofler er eminente til at søbe noget sovs.

Jeg har kun oplevet sprutteri, hvis kartoflerne ikke er tørret nok.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Mad og drikke"