Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. feb 2019, 18:37

Falstria skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Falstria skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Det er ikke frøene, det er bønnerne fra Lupinplanten. Dem kan man sagtens købe selv.



Skvatman skrev: :lol:
Det som der også skrives af andre, så er det nok bønnerne jeg mente.

Heldigt at jeg ikke fandt en forhandler der handlede med gift ;)

Men det grundlæggende i mit opslag, er stadig aktuelt :)







Frø og bønner er altså det samme i det her tilfælde.
Hele planten er giftig.


der burde give sig selv at der ikke er tale om et produkt lavet af giftige bønner.


Nok nærmere at de må være blevet behandlet på en måde, som får giftstofferne til at reduceres i mængde.


Igen, det burde netop give sig selv at det forholder sig således. Hvorfor det er et produkt der ikke er lavet af giftige bønner
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. feb 2019, 18:57

Falstria skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Igen, det burde netop give sig selv at det forholder sig således. Hvorfor det er et produkt der ikke er lavet af giftige bønner


Altså det er bønnerne. De er giftige, du kan ikke plukke dem og spise dem direkte.

Du kan reducere mængden af giftige stoffer gennem en process.


Folk der spiser den slags skal bare ikke gå i selvsving over når der dukker en mikroskopisk mængde af et stof op i drikkevandet, der har de ligesom selv valgt at leve med noget der er langt mere giftigt i deres kost, noget som når det dyrkes på markerne også kan ende i drikkevandet en dag.


Hvorfor skriver du til mig som jeg er idiot? Ja bønnerne er giftige, det giver selv at der ikke er brugt giftige bønner til produktet, altså at de er forædlet.
0
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1922

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Skvatman » 7. feb 2019, 19:31

Ok, jeg tror bare jeg træder stille og roligt ud af det her forum. Undskyld jeg startede en krig... Jeg havde bare et sprørgsmål...

Men de spises altså i andre lande, og der findes utallige artikler om det på nettet, hvor det indgår i en eller anden form for fødevare. Men folk på nettet kan tage fejl..

https://www.adelino.dk/ovrige-delikates ... onner.html
https://www.devegetarischeslager.nl/ons/lupine

Men, over and out... Finder selv ud.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. feb 2019, 20:57

Skvatman skrev:Ok, jeg tror bare jeg træder stille og roligt ud af det her forum. Undskyld jeg startede en krig... Jeg havde bare et sprørgsmål...

Men de spises altså i andre lande, og der findes utallige artikler om det på nettet, hvor det indgår i en eller anden form for fødevare. Men folk på nettet kan tage fejl..

https://www.adelino.dk/ovrige-delikates ... onner.html
https://www.devegetarischeslager.nl/ons/lupine

Men, over and out... Finder selv ud.


Og De kan netop fint købes og spises dem som er forædlet til formålet. Som dem du linker til. Det burde imo være åbenlyst at man ikke bevidst laver noget der er giftigt at indtage. Det giver ogås kun mening at et forskerteam på KU har fået millioner til at finde ud af at forædle dem under forskellige parametre. De er super proteinrige.

Jeg er sikker på at mange ikke kender det, så det er super fint med dit input :gogo:
3
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1696
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3244

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf klumphen » 13. feb 2019, 15:39

Skvatman skrev:Vi har en kødfri dag eller to om ugen. Og savner lidt inspiration. Jeg har ikke noget i mod at det er kødlignende, selv om det er "kød fri" :)

Jeg så her for nyligt at en hollandsk "slagter" brugte frø fra lupin planten til at lave sin kødvariation af, som lød noget mere spændende end det der æggehvide-agtigt produkt, som jeg nu er stødt på. Han vandt 3. pladsen i en meatball konkurrence - hvor konkurrenterne brugt rigtig kød :)

Da det ikke ser ud til at vi kan få det Lupin produkt i dk, er der lignende alternativer? Børnene synes de hotdogs vi fik sidst fra "My best Veggie" var lidt for melede/squisy.

Jeg kan anbefale produkter fra Like Meat, som fx de her "kyllinge" stykker https://osuma.dk/butik/produkt/29838 (man kan få dem i superbrugsen) konsistensen er meget tæt på kød. Dog smager det ikke af så meget, så det er bedst i retter der har smag i sig selv.
1
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 13. feb 2019, 16:28

Skvatman skrev:Vi har en kødfri dag eller to om ugen. Og savner lidt inspiration. Jeg har ikke noget i mod at det er kødlignende, selv om det er "kød fri" :)

Jeg så her for nyligt at en hollandsk "slagter" brugte frø fra lupin planten til at lave sin kødvariation af, som lød noget mere spændende end det der æggehvide-agtigt produkt, som jeg nu er stødt på. Han vandt 3. pladsen i en meatball konkurrence - hvor konkurrenterne brugt rigtig kød :)

Da det ikke ser ud til at vi kan få det Lupin produkt i dk, er der lignende alternativer? Børnene synes de hotdogs vi fik sidst fra "My best Veggie" var lidt for melede/squisy.


Jeg bruger sjældent erstatningsprodukter. Du kan se på nogle af de veganske bloggere som plantepusherne, miasommer, vanloseblues. Der er meget inspiration.

Jeg laver tit Dahl, forskellige deller, falafler, forskelligt spread osv. Og så er jeg ret glad for tofu og edemamebønner.
Tofuen køber jeg enten i fast form og marinerer den et par timer. (vigtigt er den drænes for vand først, det gør jeg hurtigt i mikroovn.) Ellers har rema en stegt tofu på køl, som bliver sprød efter en tur i ovnen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. feb 2019, 21:11

Hvad er holdbarheden på gærflager?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf FormerlyKnownAs » 21. feb 2019, 03:01

DetSorteCirkus skrev:Hvad er holdbarheden på gærflager?


Altså vi bruger det ret hurtigt af gangen. Men jeg fandt en bøtte i flyttekasse som er købt i USA for 4 år siden og der stod holdbarhed til 19. Har åbnet, smagt og brugt. Same same som dem jeg købte i august og har brugt
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2019, 10:07

Veganske snackbidder til den kommende uge.
Moset banan, havregryn, kakaopulver og kakaonibs.
Der er to lag i boksen, og jeg plejer at tage to bidder med til den irriterende lækkersult på vej hjem fra arbejde.

IMG_20190223_105049.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2019, 12:58

I går fik jeg dels en kæmpe ladning lækre ting fra Nemlig, dels ryddet op i køkkenskabe og fryser, så i dag til frokost skulle der eksperimenteres.
Det blev virkelig lækkert, omend en smule for stærkt til min smag. Jeg må have haft noget gammelt sløvt chilipulver liggende, siden jeg nu doserer det nyindkøbte forkert :genert:

Salat: Grønkål, gulerod, rødbede, peberfrugt og forårsløg
Fyld: Kikærter ristede i Urtekrams allround-krydderi, kokossirup og soya
Chutney: Ananas, æblecidereddike, chilipulver, garam masala og hvidløgsolie (glemte ingefær)
Topping: soyayoghurt og græskarkerner

IMG_20190223_132542.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Flora » 23. feb 2019, 13:02

DetSorteCirkus skrev:Veganske snackbidder til den kommende uge.
Moset banan, havregryn, kakaopulver og kakaonibs.
Der er to lag i boksen, og jeg plejer at tage to bidder med til den irriterende lækkersult på vej hjem fra arbejde.

IMG_20190223_105049.jpg


De ser gode ud. Hvor meget af hver ingrediens bruger du?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2019, 13:09

Flora skrev:De ser gode ud. Hvor meget af hver ingrediens bruger du?


Denne gang brugte jeg Madbandittens opskrift, bare med kakaonibs i stedet for hakket chokolade.
https://www.madbanditten.dk/2017/02/04/ ... havregryn/

Jeg vil i øvrigt lige nævne, at man sagtens kan - og efter min mening faktisk helst skal - bruge bananer, der er komplet brune indeni og udenpå. Dem må man i det hele taget endelig ikke smide ud! Hvilket jeg tidligere selv har været slem til. Jeg fryser også gerne bananer i alle modningsgrader (på nær selvfølgelig de fordærvede).
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2019, 17:20

Jeg har lige lavet pesto af grønkål, hvidløg, citronsaft, basilikum, mandler, gærflager og salt og peber.
Det blev rigtig lækkert!
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. mar 2019, 15:37

DetSorteCirkus skrev:Jeg har lige lavet pesto af grønkål, hvidløg, citronsaft, basilikum, mandler, gærflager og salt og peber.
Det blev rigtig lækkert!


Men her på andendagen lugter det lidt gæret. Ikke fordærvet, men af gær.
Jeg synes, det er svært at abstrahere fra lugten, selvom pestoen stadig smager godt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. mar 2019, 15:38

DetSorteCirkus skrev:Veganske snackbidder til den kommende uge.
Moset banan, havregryn, kakaopulver og kakaonibs.
Der er to lag i boksen, og jeg plejer at tage to bidder med til den irriterende lækkersult på vej hjem fra arbejde.

IMG_20190223_105049.jpg


Note to self: De her skal i køleskabet eller fryses og tages op løbende.
Der kom desværre mug på efter få dage, hvor bøtten havde stået på køkkenbordet. Det burde jeg egentlig have kunnet regne ud, men min rationelle sans fungerer ikke altid så godt for tiden pga. stress.
0

Tilbage til "Mad og drikke"