Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sue-Ellen » 29. mar 2018, 05:11

Lykke skrev:Hvad kommer I i wok?

Jeg plejer at købe tofu, men hvis det skulle være noget andet?


Jeg plejer ikke at savne kød, men jeg tænker som regel på at der skal være noget med lidt bid i. Det kunne være broccoli, peberfrugt, babymajs, nødder (peanuts eller cashew) og så elsker jeg champignon/svampe i min wokmad :) Jeg har en enkelt gang fået wok med Quorn stykker, det fungerede egentligt ret godt https://www.quorn.dk/produkter/quorn-stykker
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Lykke » 29. mar 2018, 05:21

Sue-Ellen skrev:
Lykke skrev:Hvad kommer I i wok?

Jeg plejer at købe tofu, men hvis det skulle være noget andet?


Jeg plejer ikke at savne kød, men jeg tænker som regel på at der skal være noget med lidt bid i. Det kunne være broccoli, peberfrugt, babymajs, nødder (peanuts eller cashew) og så elsker jeg champignon/svampe i min wokmad :) Jeg har en enkelt gang fået wok med Quorn stykker, det fungerede egentligt ret godt https://www.quorn.dk/produkter/quorn-stykker


Nej det er nu heller ikke fordi jeg savner kød. Det er mere mæthed jeg kan savne.
0
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sue-Ellen » 29. mar 2018, 05:40

Lykke skrev:
Sue-Ellen skrev:
Lykke skrev:Hvad kommer I i wok?

Jeg plejer at købe tofu, men hvis det skulle være noget andet?


Jeg plejer ikke at savne kød, men jeg tænker som regel på at der skal være noget med lidt bid i. Det kunne være broccoli, peberfrugt, babymajs, nødder (peanuts eller cashew) og så elsker jeg champignon/svampe i min wokmad :) Jeg har en enkelt gang fået wok med Quorn stykker, det fungerede egentligt ret godt https://www.quorn.dk/produkter/quorn-stykker


Nej det er nu heller ikke fordi jeg savner kød. Det er mere mæthed jeg kan savne.


Ah på dén måde :D
Spiser du tilbehør? Ris, nudler eller lignende? Jeg synes som regel det mætter mest hvis jeg sørger for nogle gode protein og fedtkilder, eksempelvis nødder og kokosmælk
1
Brugeravatar
Sue-Ellen
Indlæg: 562
Tilmeldt: 28. dec 2015, 14:00
Kort karma: 22
Likede indlæg: 696

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Sue-Ellen » 29. mar 2018, 05:47

Tilføjelse: Der er næsten ikke den type bønner der ikke gør sig godt i wok, det synes jeg også mætter ret godt!
1
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf KitKat » 3. apr 2018, 11:09

Jeg er virkelig en skovl til at finde rundt i det der med at huske alternative proteinkilder når man ikke spiser kød, og før påske begyndte min krop at brokke sig lidt over det.

Hen over påsken har jeg så indhentet på vitaminer og jerntabletter men jeg tænker ikke det er en særlig god løsning på sigt, og så var det jeg fik en idé:

De der protein-shake-pulver man bruger når man styrketræner fx... hvis nu jeg tager sådan en shake til frokost, er det så meget naivt at tro at jeg er nogenlunde dækket ind i forhold til diverse næringsstoffer hvis bare jeg ellers spiser varieret grønt og husker vitaminpillen?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Purple Haze » 3. apr 2018, 19:50

Alkaia skrev:
Fillie skrev:Mht. Daloons Meatfree synes jeg, at bøfferne med ærter også er rigtig gode. Jeg nævner det blot, fordi nachovarianten render med al opmærksomheden. :-D


Jeg kan ikke udstå nachobøfferne, og køber altid dem med ærter eller fra Naturli.
Eller laver selv.



Nej, det må du ikke sige!
Nu havde jeg lige besluttet mig for at servere dem til min fødselsdagsmiddag på lørdag....

Måske i har lidt input her.

Overvejer:
Squash fyldt med spinat og toppet med cashew til forret.

Nachobøffer med avokado & cremefraiche.
Stegt rosenkål med æbler og valdnødder.
Champignon & nødde pate.

Dessert af en art - måske en islagkage med amarula til :lun:

Men ved ikke om de der nachobøffer falder helt ved siden af?
Og i så fald kunne jeg måske bytte rundt på dem og squashen?
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Tata » 7. apr 2018, 09:27

Jeg prøvede havreisen i går fra Naturli hazelnut crusted chunks, det er seriøst sindssyg god, smager virkelig meget af hasselnødder/nøddeknas :dåne:
1
Timian :lun:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 8. apr 2018, 11:19

Jeg prøvede naturli isen sidste år og vi endte med at smide den ud, den har en sær eftersmag synes jeg :genert: Men jeg har heller ikek fundet en god vegansk is uden den eftermsag, så tror bare det er noget der høre med :( Udover sodavandsis selvfølgelig :lol:

Har aldrig spist nacho bøfferne som bøffer, men brugt dem i burger, men menuen lyder god :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 8. apr 2018, 11:21

Is er grunden til jeg aldrig kan blive veganer :D
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Tata » 8. apr 2018, 11:27

Ellin skrev:
godtnavn skrev:Jeg prøvede naturli isen sidste år og vi endte med at smide den ud, den har en sær eftersmag synes jeg :genert: Men jeg har heller ikek fundet en god vegansk is uden den eftermsag, så tror bare det er noget der høre med :( Udover sodavandsis selvfølgelig :lol:

Har aldrig spist nacho bøfferne som bøffer, men brugt dem i burger, men menuen lyder god :)


Rema 1000 har nogen gode vegan is. Særligt jordbærisen derfra er lækker, synes jeg. Mine børn er ret glade for chokoladeisen.

Billede

Den er nemlig rigtig god, den hed tidligere Tofuline.
0
Timian :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf kidkomb » 8. apr 2018, 11:28

Ellin skrev:
godtnavn skrev:Jeg prøvede naturli isen sidste år og vi endte med at smide den ud, den har en sær eftersmag synes jeg :genert: Men jeg har heller ikek fundet en god vegansk is uden den eftermsag, så tror bare det er noget der høre med :( Udover sodavandsis selvfølgelig :lol:

Har aldrig spist nacho bøfferne som bøffer, men brugt dem i burger, men menuen lyder god :)


Rema 1000 har nogen gode vegan is. Særligt jordbærisen derfra er lækker, synes jeg. Mine børn er ret glade for chokoladeisen.

Billede

Kan du huske hvad de koster? :blush:
-Det kunne være man skulle give dem et skud :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Tata » 8. apr 2018, 11:57

Ellin skrev:
Tata skrev:
Ellin skrev:
godtnavn skrev:Jeg prøvede naturli isen sidste år og vi endte med at smide den ud, den har en sær eftersmag synes jeg :genert: Men jeg har heller ikek fundet en god vegansk is uden den eftermsag, så tror bare det er noget der høre med :( Udover sodavandsis selvfølgelig :lol:

Har aldrig spist nacho bøfferne som bøffer, men brugt dem i burger, men menuen lyder god :)


Rema 1000 har nogen gode vegan is. Særligt jordbærisen derfra er lækker, synes jeg. Mine børn er ret glade for chokoladeisen.

Billede

Den er nemlig rigtig god, den hed tidligere Tofuline.


Jeg er ikke engang vegetar eller veganer, men spiser nok færre kød end de fleste. Men jordbærisen derfra, er en af de bedste is man kan få. :love:


Jeg er heller ikke vegetar eller veganer, men tåler generelt mælk dårligt og skærer ned på kødet :) . Har ikke smagt jordbærisen endnu (køber altid den med chokolade ), men vil da prøve den næste gang :D
0
Timian :lun:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf RavenClaw » 8. apr 2018, 16:57

kidkomb skrev:
Ellin skrev:
godtnavn skrev:Jeg prøvede naturli isen sidste år og vi endte med at smide den ud, den har en sær eftersmag synes jeg :genert: Men jeg har heller ikek fundet en god vegansk is uden den eftermsag, så tror bare det er noget der høre med :( Udover sodavandsis selvfølgelig :lol:

Har aldrig spist nacho bøfferne som bøffer, men brugt dem i burger, men menuen lyder god :)


Rema 1000 har nogen gode vegan is. Særligt jordbærisen derfra er lækker, synes jeg. Mine børn er ret glade for chokoladeisen.

Billede

Kan du huske hvad de koster? :blush:
-Det kunne være man skulle give dem et skud :D


34,95 for 750 mL :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 8. apr 2018, 21:53

Min yndlingsis var hasselnød fra funky fields, som naturli har opkøbt. Så jeg må prøve dem, nu de er på tilbud.

Ellers har paradis fået vegansk is. Og b&j har nogle på mandelmælk.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf kidkomb » 8. apr 2018, 22:10

Jeg har nu fået smagt den veganske Bailey's som jeg fik i gave til min fødselsdag.
Nej, nej, nej.
Kender I Galieve fra apoteket mod mavesyre? -Sådan noget hvidt, tyktflydende, nærmest melet halløj til at drikke?
Tag lidt af mintsmagen fra og kom lidt sødt i, så har I Bailey's veganske udgave.
Fy for h...... hvor er det ækelt :shock:
Jeg måtte simpelthen give op. Og den er endda dobbelt så dyr som den almindelige Bailey's. Strengt!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Mad og drikke"