Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2019, 22:29

Kerrigan skrev:
LaScrooge skrev:Improviseret shakshuka.

2 store løg skåret i både og stegt gennemsigtige
3 store fed hvidløg, knuste og hakkede
1 dåse flåede tomater
Lige så meget vand
6 knolde frossen helbladet spinat
1 grøntsagsbullion
1/2 oksebuillon
1 stort drys knust gurkemeje
18 kværn sort peber
Et tommelfingerled friskrevet ingefær
Et drys salt
Simrer i 30 minutter under låg
3 æg slås ud og simrer med under låg indtil hviderne er hvide


Det er da ikke vegetarisk. :ninja:


Retten kan laves lige så velsmagende uden 1/2 oksebuillon.
0
And we both know: I will be delicious
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 3. aug 2019, 10:26

Vegansk fløde......Er det noget der er værd at spise? Tænker mest at bruge det i sovs, hvor man skal have den cremede fornemmelse/smag.......men dur det?
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 3. aug 2019, 10:57

zembra1986 skrev:Vegansk fløde......Er det noget der er værd at spise? Tænker mest at bruge det i sovs, hvor man skal have den cremede fornemmelse/smag.......men dur det?


Det synes jeg bestemt at det gør. Jeg plejer at bruge Naturli'.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 3. aug 2019, 10:59

Falstria skrev:
Kerrigan skrev:
Falstria skrev:
Kerrigan skrev:
LaScrooge skrev:Improviseret shakshuka.

2 store løg skåret i både og stegt gennemsigtige
3 store fed hvidløg, knuste og hakkede
1 dåse flåede tomater
Lige så meget vand
6 knolde frossen helbladet spinat
1 grøntsagsbullion
1/2 oksebuillon
1 stort drys knust gurkemeje
18 kværn sort peber
Et tommelfingerled friskrevet ingefær
Et drys salt
Simrer i 30 minutter under låg
3 æg slås ud og simrer med under låg indtil hviderne er hvide


Det er da ikke vegetarisk. :ninja:


Hvis man kan acceptere at der bruges æg, kan man vel også acceptere at der kogt suppe på resterne af noget som nogen andre har spist?


Ikke hvis det indebærer at et andet levende væsen har ladet livet for det.


Sådan fungere det ikke.

Man avler jo ikke "suppehøner" bare for at koge suppe på dem heller.

Oksens skind er sikkert blevet til flotte sko eller et designermøbel, vegetarer kan vel godt gå i sko af læder?


Koen eller oksen er blevet slået ihjel på et tidspunkt, så jo, sådan fungerer det i min verden.
Alle kan gå i lædersko og bruge lædermøbler, der er bare nogen der vælger ikke at gøre det. Vegetarer og veganerer kan som regel også spise kød, de vælger bare ikke at gøre det.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf zembra1986 » 3. aug 2019, 11:41

Kerrigan skrev:
zembra1986 skrev:Vegansk fløde......Er det noget der er værd at spise? Tænker mest at bruge det i sovs, hvor man skal have den cremede fornemmelse/smag.......men dur det?


Det synes jeg bestemt at det gør. Jeg plejer at bruge Naturli'.


Det lyder godt. Den prøver jeg :gogo:
0
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf HappyHippo » 3. aug 2019, 11:57

Selvfølgelig spiser vegetarer ikke noget med okse. En striks vegetar spiser heller ikke æg, så skal man være ovo-vegetar. Jeg har levet som striks vegetar længe og fandt ud af,jeg måtte kalde mig veganer, da mange tror vegetarer både spiser æg, mælk og sommetider fisk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 3. aug 2019, 20:18

Falstria skrev:
Kerrigan skrev:
Koen eller oksen er blevet slået ihjel på et tidspunkt, så jo, sådan fungerer det i min verden.
Alle kan gå i lædersko og bruge lædermøbler, der er bare nogen der vælger ikke at gøre det. Vegetarer og veganerer kan som regel også spise kød, de vælger bare ikke at gøre det.


Det jeg talte om med at acceptere æg, fulgte af at du promoverede en plantebøf med æg i.
Det resultere jo i høner som der en dag bliver kogt suppe på.


Jeg promoverer ingenting. Jeg har givet et forslag om en økologisk færdig vegetarbøf fordi der blev spurgt om burgerbøffer.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2019, 08:05

HappyHippo skrev:Selvfølgelig spiser vegetarer ikke noget med okse. En striks vegetar spiser heller ikke æg, så skal man være ovo-vegetar. Jeg har levet som striks vegetar længe og fandt ud af,jeg måtte kalde mig veganer, da mange tror vegetarer både spiser æg, mælk og sommetider fisk.

Der er lige så mange udgaver af den der, som der er vegetarer. Og forskel mellem de forskellige vegetar og veganer sider.
Jeg har i hvert fald oplevet en del der kalder sig vegetarer og som spiser æg og mælk. Faktisk oplever jeg flertallet af vegetaterer spiser sådan, og det så er veganerer der ikke spiser nogle produkter fra dyr.
Mener jeg engang læste at vegetarer engang var det, de fleste i dag forstår ved veganer

Så der er helt sikkert begrebsforvirring
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 4. aug 2019, 08:34

D.itsen skrev:
HappyHippo skrev:Selvfølgelig spiser vegetarer ikke noget med okse. En striks vegetar spiser heller ikke æg, så skal man være ovo-vegetar. Jeg har levet som striks vegetar længe og fandt ud af,jeg måtte kalde mig veganer, da mange tror vegetarer både spiser æg, mælk og sommetider fisk.

Der er lige så mange udgaver af den der, som der er vegetarer. Også på vegetar og veganer sider.
Jeg har i hvert fald oplevet en del der kalder sig vegetarer og som spiser æg og mælk. Faktisk oplever jeg flertallet af vegetaterer spiser sådan og det så at veganerer ikke spiser nogle produkter fra dyr.
Mener jeg engang læste at vegaterer engang var det, de fleste i dag forstår ved veganer

Så der er helt sikkert begrebsforvirring


Jeg ved bare at jeg er træt af at få serveret kylling, fisk og skaldyr fordi folk kender vegetarer der spiser dette.
Dansk Vegetarisk Forening laver med jævne mellemrum en undersøgelse af vegetarer og veganeres vaner, og der viser det sig at de fleste vegetarer sjældent spiser æg og meget lidt mælkeprodukter.

Jeg synes at DVF beskriver det ganske godt:
https://vegetarisk.dk/hvad-er-en-vegetar-og-en-veganer/

Hvad er en vegetar?
Vegetarisme: At leve vegetarisk defineres som den praksis at leve af planteføde (frugt og grønt, korn, bælgfrugter, nødder og frø mv.) med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg. Vegetarer spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk, skaldyr eller biprodukter fra slagtning af dyr.

Hvad er en veganer?
Veganisme: At leve vegansk er ”en måde at leve på, som søger at undgå (så vidt som muligt og praktisabelt) alle former for udnyttelse af og grusomhed imod dyr til føde, tøj og andre formål”. Denne definition stammer fra det britiske Vegan Society, som i sin tid skabte betegnelsen ‘veganer’. Dvs. veganere lever plantebaseret og søger så vidt muligt, udover kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og biprodukter fra slagtning, at undgå animalske produkter som mælk, æg, ost, læder, pels, uld, honning, produkter testet på dyr, m.v.
2
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf D.itsen » 4. aug 2019, 08:39

Kerrigan skrev:
D.itsen skrev:
HappyHippo skrev:Selvfølgelig spiser vegetarer ikke noget med okse. En striks vegetar spiser heller ikke æg, så skal man være ovo-vegetar. Jeg har levet som striks vegetar længe og fandt ud af,jeg måtte kalde mig veganer, da mange tror vegetarer både spiser æg, mælk og sommetider fisk.

Der er lige så mange udgaver af den der, som der er vegetarer. Også på vegetar og veganer sider.
Jeg har i hvert fald oplevet en del der kalder sig vegetarer og som spiser æg og mælk. Faktisk oplever jeg flertallet af vegetaterer spiser sådan og det så at veganerer ikke spiser nogle produkter fra dyr.
Mener jeg engang læste at vegaterer engang var det, de fleste i dag forstår ved veganer

Så der er helt sikkert begrebsforvirring


Jeg ved bare at jeg er træt af at få serveret kylling, fisk og skaldyr fordi folk kender vegetarer der spiser dette.
Dansk Vegetarisk Forening laver med jævne mellemrum en undersøgelse af vegetarer og veganeres vaner, og der viser det sig at de fleste vegetarer sjældent spiser æg og meget lidt mælkeprodukter.

Jeg synes at DVF beskriver det ganske godt:
https://vegetarisk.dk/hvad-er-en-vegetar-og-en-veganer/

Hvad er en vegetar?
Vegetarisme: At leve vegetarisk defineres som den praksis at leve af planteføde (frugt og grønt, korn, bælgfrugter, nødder og frø mv.) med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg. Vegetarer spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk, skaldyr eller biprodukter fra slagtning af dyr.

Hvad er en veganer?
Veganisme: At leve vegansk er ”en måde at leve på, som søger at undgå (så vidt som muligt og praktisabelt) alle former for udnyttelse af og grusomhed imod dyr til føde, tøj og andre formål”. Denne definition stammer fra det britiske Vegan Society, som i sin tid skabte betegnelsen ‘veganer’. Dvs. veganere lever plantebaseret og søger så vidt muligt, udover kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og biprodukter fra slagtning, at undgå animalske produkter som mælk, æg, ost, læder, pels, uld, honning, produkter testet på dyr, m.v.

Men når man ved der er begrebsforvirring, er det så ikke bedre at oplyse folk om hvad man ikke spiser, inden de laver mad til en, end at blive træt? Folk kan åbenbart godt lide at kalde sig vegetarer, nærmest uanset hvilket type animalsk produkt de ikke spiser
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 4. aug 2019, 08:45

D.itsen skrev:
Kerrigan skrev:
D.itsen skrev:
HappyHippo skrev:Selvfølgelig spiser vegetarer ikke noget med okse. En striks vegetar spiser heller ikke æg, så skal man være ovo-vegetar. Jeg har levet som striks vegetar længe og fandt ud af,jeg måtte kalde mig veganer, da mange tror vegetarer både spiser æg, mælk og sommetider fisk.

Der er lige så mange udgaver af den der, som der er vegetarer. Også på vegetar og veganer sider.
Jeg har i hvert fald oplevet en del der kalder sig vegetarer og som spiser æg og mælk. Faktisk oplever jeg flertallet af vegetaterer spiser sådan og det så at veganerer ikke spiser nogle produkter fra dyr.
Mener jeg engang læste at vegaterer engang var det, de fleste i dag forstår ved veganer

Så der er helt sikkert begrebsforvirring


Jeg ved bare at jeg er træt af at få serveret kylling, fisk og skaldyr fordi folk kender vegetarer der spiser dette.
Dansk Vegetarisk Forening laver med jævne mellemrum en undersøgelse af vegetarer og veganeres vaner, og der viser det sig at de fleste vegetarer sjældent spiser æg og meget lidt mælkeprodukter.

Jeg synes at DVF beskriver det ganske godt:
https://vegetarisk.dk/hvad-er-en-vegetar-og-en-veganer/

Hvad er en vegetar?
Vegetarisme: At leve vegetarisk defineres som den praksis at leve af planteføde (frugt og grønt, korn, bælgfrugter, nødder og frø mv.) med eller uden supplement af mælkeprodukter og/eller æg. Vegetarer spiser ingen former for kød, fjerkræ, fisk, skaldyr eller biprodukter fra slagtning af dyr.

Hvad er en veganer?
Veganisme: At leve vegansk er ”en måde at leve på, som søger at undgå (så vidt som muligt og praktisabelt) alle former for udnyttelse af og grusomhed imod dyr til føde, tøj og andre formål”. Denne definition stammer fra det britiske Vegan Society, som i sin tid skabte betegnelsen ‘veganer’. Dvs. veganere lever plantebaseret og søger så vidt muligt, udover kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og biprodukter fra slagtning, at undgå animalske produkter som mælk, æg, ost, læder, pels, uld, honning, produkter testet på dyr, m.v.

Men når man ved der er begrebsforvirring, er det så ikke bedre at oplyse folk om hvad man ikke spiser, inden de laver mad til en, end at blive træt? Folk kan åbenbart godt lide at kalde sig vegetarer, nærmest uanset hvilket type animalsk produkt de ikke spiser


De gange jeg har oplevet det er det på konferencer. Folk jeg ser til dagligt har ingen problemer med begreberne. Heller ikke der hvor jeg studerer er der problemer med begreberne, og hvis der var ville jeg fluks sige det. Mit liv er for kort til at gå sulten omkring.
Jeg husker et enkelt grelt eksempel hvor en havde bestilt vegetarmad med tilføjelsen at hun også spiste kylling, fisk og skaldyr. Og så var det det eneste der blev stillet frem i buffeten.
Det blev heldigvis fluks rettet og henvendte mig også til personen der havde bestilt "vegetarisk kylling og alt godt fra havet".
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3072

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Alphilia » 4. aug 2019, 17:14

Jeg ville lave de gulerods-porre bøffer der er linket til her i tråden, men endte med at freestyle og fik lavet nogle ret gode vegge-deller med bl.a. Limabønner, gulerod, porre, sesamfrø og koriander.
De blev gode og jeg fik ryddet lidt ud i lageret
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 11. aug 2019, 18:43

Lavede denne ret til aften. Den var ret fantastisk!

https://stinna.dk/aftensmad/spaghetti-i ... vampe.html
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf POCKETKITTEN » 11. aug 2019, 18:55

Kerrigan skrev:Lavede denne ret til aften. Den var ret fantastisk!

https://stinna.dk/aftensmad/spaghetti-i ... vampe.html



Tror du, det kunne fungere med f.eks. grøntsager i stedet for svampe? Det lyder ret godt!
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf Kerrigan » 11. aug 2019, 19:10

POCKETKITTEN skrev:
Kerrigan skrev:Lavede denne ret til aften. Den var ret fantastisk!

https://stinna.dk/aftensmad/spaghetti-i ... vampe.html



Tror du, det kunne fungere med f.eks. grøntsager i stedet for svampe? Det lyder ret godt!


Det kan man sagtens, måske friske ærter kunne være lækkert?
Jeg tilføjede peberfrugt da jeg kun havde tre champignoner. Det var lidt sødt, så vil i hvert fald anbefale ikke-søde grøntsager.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Mad og drikke"