Veganer testen

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Veganer testen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2018, 19:16

Denlilleglademy skrev:
landsbytossen skrev:Jeg griner, hver gang en veganer siger, h*n ikke spiser kød. Hvordan undgår de frugtkød ?

Testen var 6/8. Jeg kommer aldrig til at spise efter fanatiske regler.


Hvad er det der er fantatisk ved at spise vegetarisk eller vegansk? Altså set ift alle dem der er ret fantastiske med ikke kunne undvære kød?

Fanatisk, ikke fantastisk :wink3:

F.eks når en veganer tager eget mad med til et selskab.
At man gerne vil have kød betyder ikke, at man fravælger andre madvarer.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Veganer testen

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2018, 19:29

Chachacha skrev:7/8. Jeg spiser vegetarisk, men har meget svært ved at se mig selv undvære æg, mayo, youghurt og den slags.

Til gengæld ville jeg gerne forsøge mig med noget andet end komælk, men jeg elsker bare kold minimælk ovenpå mine havregryn hver morgen :lun: Nogen der har gode alternativer?


Vi bruger mandelmælk når vi afveksler fra muuhko mælk. Ovenpå havregryn med lidt rosiner og flækkede mandler er det fint
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Veganer testen

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2018, 19:50

Denlilleglademy skrev:
landsbytossen skrev:
Denlilleglademy skrev:
landsbytossen skrev:Jeg griner, hver gang en veganer siger, h*n ikke spiser kød. Hvordan undgår de frugtkød ?

Testen var 6/8. Jeg kommer aldrig til at spise efter fanatiske regler.


Hvad er det der er fantatisk ved at spise vegetarisk eller vegansk? Altså set ift alle dem der er ret fantastiske med ikke kunne undvære kød?

Fanatisk, ikke fantastisk :wink3:

F.eks når en veganer tager eget mad med til et selskab.
At man gerne vil have kød betyder ikke, at man fravælger andre madvarer.


Auto correct, men du forstod nok meningen.

Men altså, er det er kæmpe problem for dig personligt at folk spiser anderledes så længe at de ikke pådutter dig det eller prædiker? Om man fravælger kød og mejeri at etiske, sundhedmæssige eller whatever grunde, er vel ligeså fine som folk der fravælger alt muligt andet af nød pga sygdom eller allergi. Selv min 5 årige er klar over st man koncentrerer sig hver især om sin egen mad og hvad andre spiser må de selvom.

Ang. auto correct, så var jeg reelt i tvivl. Ellers havde jeg ikke skrevet det. Du kunne have læst mit fanatisk som fantastisk. Det var ikke et forsøg på at være personlig.

Jeg skrev kun, at aldrig kommer til at spise efter fanatiske regler. Derfor er jeg uforstående for spørgsmålet, om det er et kæmpe problem andre gør.

Der er stor forskel på ikke at spise noget pga. allergi/sygdom og ikke at spise noget pga. en fiks ide. Der er stor forskel på en diabetespatient fravælger store mængder sukker og en veganer, som ikke vil indtage animalske produkter
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4393

Re: Veganer testen

Indlægaf HappyHippo » 2. mar 2018, 23:18

Chachacha skrev:7/8. Jeg spiser vegetarisk, men har meget svært ved at se mig selv undvære æg, mayo, youghurt og den slags.

Til gengæld ville jeg gerne forsøge mig med noget andet end komælk, men jeg elsker bare kold minimælk ovenpå mine havregryn hver morgen :lun: Nogen der har gode alternativer?


Oatly ikaffe er den plantemælk der smager mest af rigtig komælk. Jeg foretrækker havremælk til alt, men jeg kan heller ikke lide komælk.

Jeg er veganer og savner creme fraiche helt vildt. Yoghurt og mayo er dog let at erstatte.
1
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3237

Re: Veganer testen

Indlægaf klumphen » 3. mar 2018, 17:33

Chachacha skrev:7/8. Jeg spiser vegetarisk, men har meget svært ved at se mig selv undvære æg, mayo, youghurt og den slags.

Til gengæld ville jeg gerne forsøge mig med noget andet end komælk, men jeg elsker bare kold minimælk ovenpå mine havregryn hver morgen :lun: Nogen der har gode alternativer?

Naturli fremstiller en del alternativer til mælk. Risdrik, havredrik, mandeldrik og soyadrik. Ingen af dem kommer tæt på smagen af komælk, men det er selvfølgelig smag og behag. Så vidt jeg husker så er det kun soyadrikken der har samme proteinindhold som mælk. Og den minder mest af alt om sødmælk i konsistensen og indhold af fedt. Plus det er den der smager værst.
Anyway, jeg skiftede fra havregryn med mælk til havregrød, da jeg stoppede med mælkeprodukter.
Og selvom havregrød lyder kedeligt, så kan man jo putte alverdens ting i, for at gøre det mere spændende :)
1
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8983

Re: Veganer testen

Indlægaf D.itsen » 3. mar 2018, 18:55

Jeg bliver så træt af den her slags test, 7 ud af 8 rigtige, så bliver man spurgt om man ikke allerede er veganer. Man kan fint få dækket sit ernæringsbehov som veganer, men der er altså noget, man skal sætte sig ind i hvordan, og de her type test får det til at fremstå, som om det bare handler om at fjerne noget og tilberede resten lidt anderledes, så det stadig smager af noget, så kører det. Jeg synes jeg oplever en del veganere eller wannabe veganere, hvor de nærnest bare har fjernet de animalske produkter. Jeg kan godt frygte at de kan ende ud i ernæringsproblemer og har de børn begynder jeg at blive bekymret

(nej man spiser ikke nødvendigvis ordentligt fordi man spiser alt, men det er nemmere at få alle sine makronæringsstoffer, hvis man gør)
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Veganer testen

Indlægaf Daphne » 3. mar 2018, 19:29

8/8
Jeg er ikke veganer og tror heller ikke jeg bliver det. Men vi har skåret kraftigt ned på kødet herhjemme. Vi har ofte kødfrie dage, og spiser stort set kun fisk, seafood og kylling, når det er. Men får svært ved at undvære æg, mælk og ost, tror jeg. Der køber vi så også primært øko (æg altid), så det hjælper lidt på samvittigheden.
0
fisken80
Indlæg: 22311
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52483

Re: Veganer testen

Indlægaf fisken80 » 3. mar 2018, 19:34

landsbytossen skrev:
Denlilleglademy skrev:
landsbytossen skrev:
Denlilleglademy skrev:
landsbytossen skrev:Jeg griner, hver gang en veganer siger, h*n ikke spiser kød. Hvordan undgår de frugtkød ?

Testen var 6/8. Jeg kommer aldrig til at spise efter fanatiske regler.


Hvad er det der er fantatisk ved at spise vegetarisk eller vegansk? Altså set ift alle dem der er ret fantastiske med ikke kunne undvære kød?

Fanatisk, ikke fantastisk :wink3:

F.eks når en veganer tager eget mad med til et selskab.
At man gerne vil have kød betyder ikke, at man fravælger andre madvarer.


Auto correct, men du forstod nok meningen.

Men altså, er det er kæmpe problem for dig personligt at folk spiser anderledes så længe at de ikke pådutter dig det eller prædiker? Om man fravælger kød og mejeri at etiske, sundhedmæssige eller whatever grunde, er vel ligeså fine som folk der fravælger alt muligt andet af nød pga sygdom eller allergi. Selv min 5 årige er klar over st man koncentrerer sig hver især om sin egen mad og hvad andre spiser må de selvom.

Ang. auto correct, så var jeg reelt i tvivl. Ellers havde jeg ikke skrevet det. Du kunne have læst mit fanatisk som fantastisk. Det var ikke et forsøg på at være personlig.

Jeg skrev kun, at aldrig kommer til at spise efter fanatiske regler. Derfor er jeg uforstående for spørgsmålet, om det er et kæmpe problem andre gør.

Der er stor forskel på ikke at spise noget pga. allergi/sygdom og ikke at spise noget pga. en fiks ide. Der er stor forskel på en diabetespatient fravælger store mængder sukker og en veganer, som ikke vil indtage animalske produkter


Man kan være veganer og så kan man være fanatisk veganer. Min kollega er veganer. Han spiser vegansk fordi han synes det er dét han gerne vil, men han prædiker aldrig for os andre. Og han synes det er helt fint, at vi spiser kød. Man ser ham aldrig rynke på næsen af kødet til vores personalefester, ham spiser det bare ikke selv.
Hvorfor synes du han er fanatisk?
Og hvis han er fanatisk veganer er du så ikke fanatisk kødspiser?
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Veganer testen

Indlægaf superboa » 10. mar 2018, 18:53

7/8 (damn you miso ;) )

Jeg har mange dage, hvor jeg ikke spiser okse/svin/kylling/fisk mm, til gengæld spiser jeg mange æg, drikker mælk, spiser smør, ost, yoghurt osv, så den veganske livsstil er ikke lige mig :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Veganer testen

Indlægaf Bimmerdyret » 12. mar 2018, 08:53

Stitch skrev:
Bimmerdyret skrev:
Wizzze skrev:Må du være med i klubben, eller er du dømt til at fortsætte med bøfferne? :D



Jeg nægter :lol:

Faktisk ikke fordi jeg ikke kan leve uden kød, men moralsk, så mener jeg ikke at jeg som evt veganer kan retfærdiggøre kun at bruge minimale dele af et dyr og så smide resten væk.


Men de bruger jo slet ikke dyret? En "ægte" veganer bruger hverken tøj eller madvarer fra dyr.


Jo de gør :lol:

For veganere ved faktisk slet ikke hvor meget animalsk der er i deres hverdag.,.

En gris bruges eksempelvis i ca 187 forskellige produkter : maling, porcelæn, øl, tyggegummi, ammonition, balsam, brød... osv.

Jeg kender mange seriøse veganere, men de er ikke "ægte".

Og dermed sagt...man kan være veganer og vegetar af forskellige årsager.

Jeg har det, personligt, fint med dem der har det med smag, konsistens - men moralsk...no way!
0

Tilbage til "Mad og drikke"