Påskeslik tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf sigge » 15. mar 2018, 08:32

Jeg fik også altid et af de der klassiske, hule chokoladeæg med "krakeleringsmønster" og den lille kylling på som barn. Men dem køber jeg nu ikke selv som voksen, selvom jeg stadig godt kan lide billig mælkechokolade.

Jeg er ikke så glad for marcipan, så fugleæg har aldrig været min ting. Jeg vil til gengæld gerne have små chokoladeæg enten massive eller med nougatfyld.

Og så kom jeg jo til at købe lidt til mig selv fra Hotel Chocolat, da jeg bestilte påskeæg til familien. Der var bl.a nogle små æg i hvid chokolade med strawberries & cream-fyld. :savl: De forsvandt temmelig hurtigt, da jeg åbnede pakken, så jeg fortryder, at jeg ikke købte flere af dem.

Jeg har også en pose påskeskum liggende, som jeg ikke har smagt på endnu.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 15. mar 2018, 09:17

Som barn fik jeg altid haren af min morfar.

goldbunny_milk200g__1_1.png


Ellers skal det være fugleæg, de små solide æg (evt. med praline i) og så et stort, mørkt flammeæg.

minipåskeæg.jpg
flammeæg.jpg


Til nød kan jeg godt tage et marcipanæg med nougat.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Flix
Indlæg: 140
Tilmeldt: 22. aug 2016, 19:48
Kort karma: 19
Likede indlæg: 250

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Flix » 15. mar 2018, 10:03

DetSorteCirkus skrev:
Studsgaard skrev:Som barn fik vi altid et ret stort chokoladeæg fra min farmor, :dåne: der var en lille kylling og en fjer på siden, dengang var der ikke så mange muligheder som i dag. Så de er ren nostalgi for mig hvis jeg ser sådan nogen.

Idag der vil jeg gerne have marcipanægene og de det små lille hårde chokolade æg i alverdens farvede papir, de skal altid på påskebordet. Jeg har jo så også et indre barn, der eeeeeelsker kinderægene, så når påsken er slut, så plejer jeg at købe et stort til mig selv på tilbud :ninja:

Til børnen så skal de gerne have en stor hare eller chokoladeæg. Dog er datteren ikke så vild med chokolade, så kan hun få en stor pose påskeskum så er hun i himlen.


De æg kan jeg også godt huske.
Jeg ville altid gemme kyllingen, selvom den var snasket ind i chokolade.


Jeg kan huske, at der altid sad lidt tilbage af kyllingen på chokoladen, men jeg nægtede at lade den mindste smule gå til spilde, så jeg spiste det alligevel. Det var simpelthen ikke lækkert.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Tilly » 15. mar 2018, 15:29

Ej jeg bliver topfristet af at kigge i denne tråd.

Jeg kan godt lide:

Fugleæg
Chokolade æg med marcipan
Alt der er lavet med mælkechokolade, uanset om det så er formet som påskeæg eller påskehare :lol2:
0
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Xnaiv » 15. mar 2018, 17:13

Marcipanæg med og uden nougat :love:
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf musling » 15. mar 2018, 21:51

Uh uh, har her til aften lige opdaget Aldis lilla poser med skumfigurer. De er fantastiske :love:
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Tilly » 22. mar 2018, 13:31

Apropos påskeslik, er der så andre end mig der er vokset op med traditionen med at gemme påskeæg i haven, som børnene skal finde? :) I Danmark er traditionen vist mest udbredt i Sønderjylland, så vidt jeg er orienteret. Men min far er sønderjyde, så den tradition tog han med sig til Midtjylland, så mine søskende og jeg var ude at finde påskeæg i haven hvert år :) Og i øvrigt så troede jeg fuldstændigt på Påskeharen, jeg var vitterlig overbevist om at en stor hare gemte påskeæg i vores have :genert: :lol: Jeg har derimod aldrig troet på julemanden :gruble:

Sidste år gjorde vi det så første gang med min nevø der var 3 år på det tidspunkt, og det var altså mega sjovt, at se hvor begejstret han blev. Glæder mig til min storebror, svigerinde og nevø kommer på besøg igen i år, så vi kan gentage successen :D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2018, 13:35

Tilly skrev:Apropos påskeslik, er der så andre end mig der er vokset op med traditionen med at gemme påskeæg i haven, som børnene skal finde? :) I Danmark er traditionen vist mest udbredt i Sønderjylland, så vidt jeg er orienteret. Men min far er sønderjyde, så den tradition tog han med sig til Midtjylland, så mine søskende og jeg var ude at finde påskeæg i haven hvert år :) Og i øvrigt så troede jeg fuldstændigt på Påskeharen, jeg var vitterlig overbevist om at en stor hare gemte påskeæg i vores have :genert: :lol: Jeg har derimod aldrig troet på julemanden :gruble:

Sidste år gjorde vi det så første gang med min nevø der var 3 år på det tidspunkt, og det var altså mega sjovt, at se hvor begejstret han blev. Glæder mig til min storebror, svigerinde og nevø kommer på besøg igen i år, så vi kan gentage successen :D


Delvist.
Jeg skulle altid lede efter æg indendørs, men det handlede vist mest om dovenskab fra mine forældres side :lol:
Min mor er sønderjyde, og det var nok der, traditionen kom fra.
Inden jeg skulle i seng aftenen før påskesøndag, smed jeg en stor gulerod ud af vinduet til påskeharen. Det var vist også noget, der var kommet til os via min mor.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Tilly » 22. mar 2018, 13:40

Jeg læste lige lidt op på det, og åbenbart kommer påskeharen fra Heidelberg i Tyskland.

http://illvid.dk/kultur/hvor-stammer-paaskeharen-fra

Men så er det jo måske heller ikke så underligt hvis traditionen i Danmark mest er/har været udbredt i Sønderjylland.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf Pandesteg » 23. mar 2018, 22:33

Jeg har lige købt en røvfuld amerikansk påskeslik - spændende om det er godt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 09:52

Tilly skrev:Jeg læste lige lidt op på det, og åbenbart kommer påskeharen fra Heidelberg i Tyskland.

http://illvid.dk/kultur/hvor-stammer-paaskeharen-fra

Men så er det jo måske heller ikke så underligt hvis traditionen i Danmark mest er/har været udbredt i Sønderjylland.


Hvad så med denne sang? Hvor mon den kommer fra.
Min mor siger, at det ikke er fra hende, jeg har den. Sandsynligvis har jeg lært den under æggejagt i min amagerkanske børnehave.

Der har været en lille påskehare
Og den har lagt et æg
Men jeg ved ikke, hvor den har lagt det
For den har ikke sagt det

Kig oppe, kig nede
Prøv om du kan lede
Kig ude, kig inde,
Se om du kan finde
Det lille påskeæg

På nettet finder jeg noget lignende, men hvad pokker er en påskehøne, og siden hvornår er påskedyr begyndt at fortælle, hvor de placerer æggene? Siden aldrig!

Der har været en lille påskehøne,
den har lagt et påskeæg.
Og vi ved netop hvor den har lagt det,
for den har nemlig sagt det.
Se oppe, se nede, du skal bare lede,
se ude, se inde, prøv om du kan finde
det lille påskeæg.

Jeg gætter på, at jeg har lært sangen om påskehønen i børnehaven og selv givet den et synnejysk touch.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 09:54

Man kan heller ikke synge "den har lagt et påskeæg" uden at snuble i melodien.

Edit: Det kan man så godt, fordi man ikke sætter "og" foran.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf TomKah » 26. mar 2018, 14:38

Jeg er fra Storkøbenhavn men vi har gemt påskeæg i have “altid”. Jeg har lært det som barn af nogle venner mine forældre havde, som ellers var fra Nordjylland.

Jeg har altid været meget begejstret for slik fyldt med sprut. De der små flasker fra Anthon Berg og likørbønnerne. Til påske fik jeg et af de der papæg fyldt med små flasker.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Påskeslik tråden

Indlægaf sigge » 27. mar 2018, 15:22

Lemonella skrev:Vi var i Normal i dag og fik købt en hel del Dairy Milk påskeslik. Sådan lidt blandet til de små knægte der kommer i påsken.
Kæresten gik med indkøbskurven og da vi kom op til kassen, havde han købt et stort Dairy Milk påskeæg til mig med ekstra slik i. :lun:
Vi har også købt Kinderæg til drengene, plus en æske med emojichokoladeæg. De er til en sød teenager der også kommer på besøg. (Mit barnebarn. Hun er ikke for stor til påskeæg, mener farmor :D)


Man bliver aldrig for stor til at få påskeæg af farmor. :lun:
1
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Mad og drikke"