Jeres bedste rugbrødopskrifter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Jeres bedste rugbrødopskrifter

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. apr 2018, 18:42

Vi rykker til udlandet igen og planen er at tage et par sække rugkernermed hver gang vi skal frem og tilbage så vi kan bage ordenligt rugbrød.

Jeg er generelt ret habil i et køkken og bagning er jeg absolut ferm til. Men rugbrød, jeg har faktisk aldrig haft super meget succes med det. Det ender altid med at klægt i midten. Så der er selvsagt noget med temperaturen også.

Jeg gider ikke prøve mig frem med diverse opskrifter som jeg altid laver lidt om på :fløjt: Så nu skal i komme med jeres bedste opskrifter, hvilke forme i bruger og temp- jaja ovne er forskellige, but still.

Jeg/vi kan godt lide at der er kerner i, men det må ikke være for mange da vi ikke har mulighed for at have så mange med eller købe nogle. Og så skal det helst ikke være ret meget andet andet end rug og hvede da det ligesom er hvad der er, ligesom at et helt kg rug til 1 brød bliver for voldsomt ift hvad vi kan have på lager.
1
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Jeres bedste rugbrødopskrifter

Indlægaf D.itsen » 13. apr 2018, 20:29

Jeg har lige hevet to rugbrød ud af ovnen bagt på denne opskrift http://www.madenimitliv.dk/2012/06/rugbrod-med-surdej-og-kerner.html og den har jeg kørt med længe. Jeg prøvede 3-4 andre opskrifter før jeg fandt den her, der virker for mig.
Jeg bruger 1,5 gange opskriften til to forme, det er eva solos Billede (jeg har én i den her udgave og en i den gamle udgave)
De får to timer, sådan cirka, ved 175 grader i en skodovn uden varmluft. Den anden dag faldt jeg i søvn så de fik tre, så var de også blevet lidt rigeligt brune, men det var fint spiseligt

Det tog mig nogle forsøg for at få rugbrød til at virke, og jeg har kasseret nærmest hele rugbrød fordi de blev for klæge (med andre opskrifter). Eller jeg skar dem i stykker, smed dem i mindre portioner i fryseren, opblødte det i øl, drænede og smed en portion i næste dej. Lidt klæde rugbrød kan klares ved at skiverne kommer på brødristeren.
Klægheden afhænger til dels af hvor meget dejen hæver. Jeg plejer at slå dejen sammen om aftenen, og når der meget gang i surdejen, så har den hævet en del allerede næste morgen, og skal den helst ikke vente til om aftenen før den kommer i ovnen. Lige nu er min surdej knap så potent og der er den på ingen måde klar efter 12 timer, men skal have omkring et døgn. Man lærer at læse sin dej (og nu går jeg over og får en sjus, bare for at udligne hvor gammelt det lød :D ). Min surdej har lige stået stille i 4 uger pga. ferie, jeg rørte lidt mel i den inden vi tog afsted og så hyggede den i køleskabet i perioden, den virker fint men er som sagt lidt sløv, hvilet passer bedre ind i min rytme

Dammit, jeg lyder som rugbrøds-queen :lol:
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Jeres bedste rugbrødopskrifter

Indlægaf FormerlyKnownAs » 22. apr 2018, 18:20

dårlig stil ikke at svare, men jeg så dit indlæg, læste det og tænkte at jeg skulle have svaret senere...og glemte alt om det :lol:

Tak for dit udførlige indlæg :) Vi har lige købt en røvdyr ovn som vi skal have med derud, så jeg håber at den fungerer optimalt til alt. Jeg vil prøve opskriften af inden længe og jeg skal have købt nogle ordentlige forme også.
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Jeres bedste rugbrødopskrifter

Indlægaf D.itsen » 22. apr 2018, 19:25

FormerlyKnownAs skrev:dårlig stil ikke at svare, men jeg så dit indlæg, læste det og tænkte at jeg skulle have svaret senere...og glemte alt om det :lol:

Tak for dit udførlige indlæg :) Vi har lige købt en røvdyr ovn som vi skal have med derud, så jeg håber at den fungerer optimalt til alt. Jeg vil prøve opskriften af inden længe og jeg skal have købt nogle ordentlige forme også.

Det går nok lige :D
Jeg tænker egentligt det vigtigste er at have tålmodighed til at det ikke nødvendigvis bliver helt godt de første gange. Jeg ved ikke om det er surdejen, der lige skal blive rigtig eller hvad det er :gruble:
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Mad og drikke"