Drikkevare-mængder

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Zonta » 21. apr 2018, 07:14

Jeg tror I har for meget øl - vi havde købt 12 rammer til nogenlunde samme antal gæster og selvom der er nogle gravide og sådan lidt indimellem, så tror jeg da vi fik ca. 4 rammer øl med hjem, hvis ikke mere. Folk kom i øvrigt kl. 14 og vi gik til bords kl. 17.45. Derefter middag til ca. 23 og fest til kl. 6 (det tyndede dog voldsomt ud omkring kl. 2-3 stykker :lol: )

Vi havde købt følgende:
Øl (2 slags - classic og pilsner = 12 rammer)
Sodavand (9 rammer = Coca Cola, Coca Cola Zero, Faxe Kondi, Faxe Kondi Free) = ca. 71 liter
Danskvand (3 rammer)
Hvidvin (2 glas pr. gæst = 116 glas = 15 flasker)
Rødvin (3 glas pr. gæst = 174 glas = 29 flasker)
Dessertvin (1 glas pr. gæst = 58 glas = 4 flasker)
Cider (3 rammer)
Vi havde rester af alt tilbage. Mest af Coca Cola og mindst af hvidvin. Vi fik så også hård alkohol - gin, vodka og rom og så nogle shots (de var dog med lav alkoholprocent), men det blev der faktisk ikke drukket voldsomt meget af heller.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Wizzze » 21. apr 2018, 07:15

kartoffelpizza skrev:Hej.

Vores bryllup er efterhånden 3,5 måneder væk, og jeg er ved at lave (foreløbig) indkøbsliste over drikkevarer.
Når jeg læser herinde hvad andre køber, tænker jeg om vi har aaaalt for meget?!

Hjælp, please :lol:

I nedenstående skal det siges at vi først har SU i start-juli, men det lader til at de fleste kommer.

Det varer fra ca 13.30 til når folk engang går hjem (= de sidste går jo nok om natten).
Fra 13.30-17.45 er reception hvor vi inviterer ca 8 ekstra voksne.

Der er 56 voksne hele dagen - alle drikker alkohol, men nogle kun 1-2 glas, andre vil drikke sig fulde.
Dvs 64 voksne til reception, 58 fra 17.45.
Derudover 8-9 børn hele dagen

Vi ønsker ikke hård alkohol - heller ikke til drinks. Det er et meget aktivt valg.

Jeg havde tænkt at købe følgende:
15 x 3 liter hvidvin
14 x 3 liter rødvin
21 kasser/rammer øl
83 flasker 1,5-2 L sodavand
25 flasker danskvand
4,5 rammer cider (Vi har ikke så mange, der drikker cider)
Og så er der naturligvis vand, kaffe og te :D

Er det helt i skoven?
Hvor meget ville I op/nedjustere?


Er der mad / snacks fra 13.30? Hvor mange forskellige retter skal drikkevarerne passe til, er der natmad?
Endelig så kommer det an på vejret, rammer i en rigtig varm dag, så drikker folk mere.
Jeg ville nok arrangere noget vand med smag / juice, altså noget uden bobler i, udover danskvand/sodavand/øl.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Artem » 21. apr 2018, 07:30

Jeg synes det lyder som helt ekstreme mængder med næsten 1 liter hvid og 1 liter rødvin pr person. Og ud over det skal hver person også drikke næsten 3 liter øl.
Hvis det var en ren drukfest kan det måske lade sig gøre at drikke så meget, men sådan har de bryllup jeg har været til aldrig været.
Umiddelbart tænker jeg at i kan halvere alle mængderne. Hvor 2 liter pr person til drikkevarer med alkohol i bør være rigeligt.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Zonta » 21. apr 2018, 07:35

kartoffelpizza skrev:
Zonta skrev:Jeg tror I har for meget øl - vi havde købt 12 rammer til nogenlunde samme antal gæster og selvom der er nogle gravide og sådan lidt indimellem, så tror jeg da vi fik ca. 4 rammer øl med hjem, hvis ikke mere. Folk kom i øvrigt kl. 14 og vi gik til bords kl. 17.45. Derefter middag til ca. 23 og fest til kl. 6 (det tyndede dog voldsomt ud omkring kl. 2-3 stykker :lol: )

Vi havde købt følgende:
Øl (2 slags - classic og pilsner = 12 rammer)
Sodavand (9 rammer = Coca Cola, Coca Cola Zero, Faxe Kondi, Faxe Kondi Free) = ca. 71 liter
Danskvand (3 rammer)
Hvidvin (2 glas pr. gæst = 116 glas = 15 flasker)
Rødvin (3 glas pr. gæst = 174 glas = 29 flasker)
Dessertvin (1 glas pr. gæst = 58 glas = 4 flasker)
Cider (3 rammer)
Vi havde rester af alt tilbage. Mest af Coca Cola og mindst af hvidvin. Vi fik så også hård alkohol - gin, vodka og rom og så nogle shots (de var dog med lav alkoholprocent), men det blev der faktisk ikke drukket voldsomt meget af heller.

Tak for svar :kys:

Ja, det kan godt være vi skal skære lidt i øl :gogo:

Men lyder da også til vi har for meget vin?
I har haft svarende til 7 bokse rød og 3,5 bokse hvid.
Vi vil købe 15 3 liters bokse af hver vin? :genert:

Jeg tror I har for meget vin så :lol: Regnede lige ud i godtnavn's bryllupstråd, at der er ca. 35 glas hvidvin i en boks og 25 glas rødvin. Hvis I så går ud fra, at hver person drikker hhv. 2 og 3 glas, så er det ikke særlig mange bokse I skal have :)
Jeg syntes endda vi havde skåret ret meget ned, fordi vi ikke gad ende med tusindvis af rester. Joke's on us ;) haha. Hvor meget ville du selv drikke sådan en dag? Og hvad med din kæreste? Kan I ikke prøve at lave et gennemsnit af det?
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Artem » 21. apr 2018, 07:56

kartoffelpizza skrev:Ja, det var også det jeg opdagede :genert: det er ikke en drukfest, selvom folk naturligvis nok bliver berusede.
Jeg er bare så bange for at der ikke er nok :lol: det er efterhånden en intern joke....

Kan godt forstå at i synes det er svært at ramme den rette mængde. For der er jo stor forskel på folk, og hvis vi ved at jeres venner og familie går rimelig meget til den så skal i jo op i nogle lidt større mængder.
Hvordan ser det ellers ud med folk der kører selv? Personligt har jeg selv oftest være chauffør til den type fester da alkohol ikke siger mig så meget. Som betyder at jeg kun har drukket de par glas vin man får til maden.
Men hvis jeg ikke skulle køre ville der nok også ryge en 3-4 cider ned. Men ikke mere end det til et bryllup.

Er det her noget i vil købe i tyskland? For det kan man naturligvis spare en del ved. Med mindre at man får købt det dobbelt af det man har behov for.
For ved at der er en del butikker her i landet som gør i at man bare kan levere det tilbage som man har i overskud. Som på den måde godt kan være billigere i sidste ende.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Muspel » 21. apr 2018, 15:23

83 flasker sodavand er i mine øjne helt helt vildt meget for meget. Det er jo 3 liter pr person! Langt de fleste vil vælge danskvand eller vand ved siden af vinen.

Eller skal det bruges til drinks også?
Hvis ikke ville jeg ikke købe mere end ... maks 15 flasker.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Sophies-mor » 21. apr 2018, 15:26

Jeg ville så beholde det.
De fleste forretninger tager overskydende i ubrudt emballage tilbage.
Hellere for meget end for lidt.
Og jeg har altså oplevet folk til et bryllup drikke meget, uden at blive beruset -primært fordi det var voldsomt varmt den dag.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Juki » 21. apr 2018, 15:55

Jeg aner ikke noget om mængder, men hvis I gider bøvle med det bagefter så kan I evt. videresælge de overskydende drikkevarer.

Det synes jeg indimellem folk gør på Facebook hvis der er "rester" efter en fest eller lignende begivenhed.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Myresluger » 21. apr 2018, 16:52

Til de fester jeg kommer til bliver der drukket ret meget sodavand. Når vi har holdt fest har vi regnet ca 1/2 flaske hvidvin og 1 flaske rødvin pr voksen. Derudover cider, øl og sodavand. Jeg ville også skære på mængden af øl - men det afhænger jo virkelig meget af hvilke gæster det er. Hos os er der temmelig mange der ikke drikker øl og det påvirker jo de andre mængder - i andre grupper er der en del der ikke drikker vin - så det er svært at generalisere. Men det er virkelig mange timer i planlægger at gæsterne er der i, derfor tænker jeg at der må forventes at blive drukket mere end til et almindelig middagsselskab.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Zonta » 22. apr 2018, 07:31

kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:Jeg aner ikke noget om mængder, men hvis I gider bøvle med det bagefter så kan I evt. videresælge de overskydende drikkevarer.

Det synes jeg indimellem folk gør på Facebook hvis der er "rester" efter en fest eller lignende begivenhed.

Det er ikke en mulighed, da vi bor 300 km fra festen og resterne... men god ide

Måske kunne man i forvejen slå det op på facebook i en lokalgruppe, hvor folk så kunne komme og hente det på feststedet efter festen, så I slipper for at tage det med? Ved ikke om det er en mulighed, men det kunne da være værd at undersøge :D
0
J, juli 2018.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Muspel » 22. apr 2018, 08:14

kartoffelpizza skrev:
Muspel skrev:83 flasker sodavand er i mine øjne helt helt vildt meget for meget. Det er jo 3 liter pr person! Langt de fleste vil vælge danskvand eller vand ved siden af vinen.

Eller skal det bruges til drinks også?
Hvis ikke ville jeg ikke købe mere end ... maks 15 flasker.

15 flasker? Til 68 voksne og 9 børn fra 13.30-potentielt næste morgen? Det tror jeg til gengæld er helt i den anden grøft.

Men ja, der kan nok skæres noget.


Ok. De ni børn havde jeg overset. Men jeg tænkte, at maks halvdelen af de voksne drak sodavand. Og næppe mere end en liter. Sikkert mindre.

Børnene ville jeg nok beregne en flaske pr barn. Hvis de går helt bananas i sodavand.

Men sodavand er selvfølgeligt ret billige at brænde inde med, og skal nok blive drukket.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Annione » 22. apr 2018, 08:24

Har I rester, så holder I da bare en reste-fest senere på året.

Når der ikke er drinks, så drikker jeg, på en lang dag, nok 2 flasker vin + det løse :genert: det er jo omkring 12timers fest.

Ellers må I holde debat-outlet og holde auktion over drikkevarerne.
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Mette » 22. apr 2018, 10:46

Til vores bryllup en varm augustdag med ca 65 drikkende voksne blev der drukket 1 flaske rød pr mand, 1/2 flaske hvid, 1/2 flaske champagne. Derudover drak de øl, cider, sodavand, og virkelig meget sprut. Bailyen blev ikke rørt. Der blev drukket 3 flaske gin på 1 time. Det havde vi alt for lidt af.
Der blev drukket langt mere vin end jeg havde regnet med. De fleste steder kan man levere vin og øl tilbage. Jeg synes det ville være virkelig nedern hvis der ikke var nok.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Drikkevare-mængder

Indlægaf Mette » 22. apr 2018, 10:48

Zonta skrev:
kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:Jeg aner ikke noget om mængder, men hvis I gider bøvle med det bagefter så kan I evt. videresælge de overskydende drikkevarer.

Det synes jeg indimellem folk gør på Facebook hvis der er "rester" efter en fest eller lignende begivenhed.

Det er ikke en mulighed, da vi bor 300 km fra festen og resterne... men god ide

Måske kunne man i forvejen slå det op på facebook i en lokalgruppe, hvor folk så kunne komme og hente det på feststedet efter festen, så I slipper for at tage det med? Ved ikke om det er en mulighed, men det kunne da være værd at undersøge :D

Imens vi gjorde rent dagen efter, slog jeg op i diverse fb-grupper. Kaffe, pølser og kagemænd blev hentet med det samme. Gratis.
Havde købt 150 pølser og der blev spist 2 :lol:
0

Tilbage til "Mad og drikke"