Ny ismaskine søges...

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Ny ismaskine søges...

Indlægaf HerErJeg » 22. apr 2018, 18:22

Min gamle Wilfa ICM15 valgte at brække sig, og sende en fin lille røgsky ud mellem ribbenene.
Så nu skal der nyt til....
Et eller andet sted er jeg nok lidt paranoid, og vil ikke have en magen til igen, der må også findes noget som er mindre støjende, for Wilfaen kunne høres over hele huset.
Hvad har I som virker godt og laver lækker is? Max. pris 2.000 kr.- indtil videre!!
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2018, 06:46

Den gamle Wilfa, som nu slukkede for evigt, havde store problemer, hvis jeg kun skulle lave en halv portion.
Isen frøs fast til skålens sider ret hurtigt i den 1 mm. tykkelse som skraberen ikke kan nå, så når isen generelt havde en fornuftig konsistens, så var den yderste kant som pap.
Ved fuld portion gik det typisk meget bedre, men jeg kunne godt ønske en smule stærkere motor, så isen kan fryses en anelse hårdere.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf Tobywan » 23. apr 2018, 06:54

Jeg har altid sværget til Simac, men det er ved at være nogle år siden jeg har kigget konkrete modeller. Har ikke oplevet de problemer med beskriver - hvem f***** laver da også en ½ portion is?!!??!

Har aldrig prøvet en Wilfa, så ved ikke hvor meget den støjer. Jeg stiller vores i bryggerset og lukker døren :)
Senest rettet af Tobywan 23. apr 2018, 06:59, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf thomassneum » 23. apr 2018, 06:59

Hmm..

Jeg har en Wilfa -og der er jo flere modeller.

Billede

Jeg kan fint genkende udfordringerne med at isen bliver hurtigere fast i kanterne - jeg kommer dog omkring dette ved kun at køre isen så den stadig kan skrabes, og så får den ekstra i den alm. fryser, med mindre den skal spises med det samme.

Jeg synes dog også at det er noget besværligt at få isen skrabet ud. Isen klamrer sig til røremodulet, og der skal fumles en del med klistret ismasse.

Det sagt, så er jeg dog ret glad for min ismaskine - og skal man ud over de her udfordringer, så tror jeg det bliver svært med 2.000,00 kr. som budget.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf Tobywan » 23. apr 2018, 07:16

Kan se min maskine har ændret navn:

Delonghi ICK6000 - Den bør kunne findes tæt på dit budget:
https://forbrugsguiden.dk/ismaskine-tes ... smaskiner/
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf HerErJeg » 23. apr 2018, 07:47

thomassneum skrev:Hmm..

Jeg har en Wilfa -og der er jo flere modeller.

Billede

Jeg kan fint genkende udfordringerne med at isen bliver hurtigere fast i kanterne - jeg kommer dog omkring dette ved kun at køre isen så den stadig kan skrabes, og så får den ekstra i den alm. fryser, med mindre den skal spises med det samme.

Jeg synes dog også at det er noget besværligt at få isen skrabet ud. Isen klamrer sig til røremodulet, og der skal fumles en del med klistret ismasse.

Det sagt, så er jeg dog ret glad for min ismaskine - og skal man ud over de her udfordringer, så tror jeg det bliver svært med 2.000,00 kr. som budget.


Det er præcis den model jeg har. 2 år og 5 måneder, BUM!!
Og det er fuldstændigt rigtigt, at det bliver en frygtelig omgang "fedten rundt", når isen skal skrabes ud.
Jeg har bestemt mig for en tur i Skousen, de har den her: https://www.skousen.dk/koekkenudstyr/fu ... exclusive/
Der skal vist hældes saltvand imellem maskinens rustfrie skål og den løse skål der sættes ned. Saltvandet skulle overføre kulden mere jævnt, så måske problemet med frosne sider kan minimeres med den løsning?
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf thomassneum » 23. apr 2018, 09:47

HerErJeg skrev:
Det er præcis den model jeg har. 2 år og 5 måneder, BUM!!
Og det er fuldstændigt rigtigt, at det bliver en frygtelig omgang "fedten rundt", når isen skal skrabes ud.
Jeg har bestemt mig for en tur i Skousen, de har den her: https://www.skousen.dk/koekkenudstyr/fu ... exclusive/
Der skal vist hældes saltvand imellem maskinens rustfrie skål og den løse skål der sættes ned. Saltvandet skulle overføre kulden mere jævnt, så måske problemet med frosne sider kan minimeres med den løsning?


Jeg tror ikke du vinder noget på den model frem for den gamle.

Billede
Du kan se en test her.
https://gastromand.dk/anmeldelse-ismask ... lfa-nemox/

Den største forskel i testen er at at Nemox skulle være hurtigere, fordi man kan starte nedkøling under forberedelse, det kan man nu sagtens også på Wilfa - Det gør jeg dog ikke, da jeg får mere bøvl med at isen sætter sig i kanten. En lidt langsommere nedkøling, har givet mig de bedste resultater. :)

Saltvandet lyder også lidt bøvlet på mig - så skal man vende hele maskinen på hoved, for at tømme den igen? :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf Fru Sunshine » 23. apr 2018, 11:37

Jeg har en Philips.
Nu stod der ikke noget om, at den skulle være med kompressor, så derfor nævner jeg lige min. Den hører til typen med sådan et køleelement, der mellem brug bor i fryseren.

Jeg elsker den, selv om den ikke er så fancy. Og så larmer den ikke ret meget. Den er i hvert fald noget mere lydløs end min røremaskine.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf Ado » 23. apr 2018, 12:50

Jeg har denne fra Sage med kompressor. Den er fantastisk.

Billede
Billede
0
Donna Martin Graduates!
Pilen
Indlæg: 116
Tilmeldt: 2. jun 2016, 20:05
Kort karma: 24
Likede indlæg: 222

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf Pilen » 23. apr 2018, 21:39

Jeg har denne her og er rigtigt glad for den :) https://www.skousen.dk/koekkenudstyr/fu ... lsrc=aw.ds
(Det var bare det første link, jeg fandt på den. Ved ikke, om det er det billigste sted)

Synes ikke, den larmer og den er fint hurtig til en portion is på ½ liter fløde.
Da jeg søgte efter hvilken, jeg skulle købe, forstod jeg, at den havde en lille fordel frem for de andre på markedet dengang - den er 5 år gammel. Den har en sikring, så armen stopper ved meget modstand og bare køler, altså når isen er klar. Andre maskiner, jeg sammenlignede med, kunne godt have lidt udfordringer, fordi de blev ved at ase og mase, det har motoren ikke så godt af.

Edit: Fik lige nærlæst tråden og kunne se, at den er nævnt før.

Det er korrekt, at hvis man bruger skålen - det gør jeg, for jeg synes, der er meget rengøring uden - så skal der noget væske i for at lede kulden. Saltvand, ville jeg ikke umiddelbart have troet, var så godt med metal - men det er da muligt :-) Jeg bruger en skefuld vodka. Det stod der et eller andet sted i en vejledning, at det skulle være noget alkohol. Der sker ikke noget ved, at der skulle komme en dråbe af det i isen og det er nemt lige at tørre bagefter ned i holderen med et stykke køkkenrulle.
Er ikke sikker på, at sådan noget kompressor-værk bryder sig om at blive vendt på hovedet :lol2:
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf HerErJeg » 24. apr 2018, 11:51

Pilen skrev:Jeg har denne her og er rigtigt glad for den :) https://www.skousen.dk/koekkenudstyr/fu ... lsrc=aw.ds
(Det var bare det første link, jeg fandt på den. Ved ikke, om det er det billigste sted)

Synes ikke, den larmer og den er fint hurtig til en portion is på ½ liter fløde.
Da jeg søgte efter hvilken, jeg skulle købe, forstod jeg, at den havde en lille fordel frem for de andre på markedet dengang - den er 5 år gammel. Den har en sikring, så armen stopper ved meget modstand og bare køler, altså når isen er klar. Andre maskiner, jeg sammenlignede med, kunne godt have lidt udfordringer, fordi de blev ved at ase og mase, det har motoren ikke så godt af.

Edit: Fik lige nærlæst tråden og kunne se, at den er nævnt før.

Det er korrekt, at hvis man bruger skålen - det gør jeg, for jeg synes, der er meget rengøring uden - så skal der noget væske i for at lede kulden. Saltvand, ville jeg ikke umiddelbart have troet, var så godt med metal - men det er da muligt :-) Jeg bruger en skefuld vodka. Det stod der et eller andet sted i en vejledning, at det skulle være noget alkohol. Der sker ikke noget ved, at der skulle komme en dråbe af det i isen og det er nemt lige at tørre bagefter ned i holderen med et stykke køkkenrulle.
Er ikke sikker på, at sådan noget kompressor-værk bryder sig om at blive vendt på hovedet :lol2:


Det var heldigt du kan lide den, for jeg skal hente den i dag.
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf HerErJeg » 24. apr 2018, 18:07

thomassneum skrev:
HerErJeg skrev:
Det er præcis den model jeg har. 2 år og 5 måneder, BUM!!
Og det er fuldstændigt rigtigt, at det bliver en frygtelig omgang "fedten rundt", når isen skal skrabes ud.
Jeg har bestemt mig for en tur i Skousen, de har den her: https://www.skousen.dk/koekkenudstyr/fu ... exclusive/
Der skal vist hældes saltvand imellem maskinens rustfrie skål og den løse skål der sættes ned. Saltvandet skulle overføre kulden mere jævnt, så måske problemet med frosne sider kan minimeres med den løsning?


Jeg tror ikke du vinder noget på den model frem for den gamle.

Billede
Du kan se en test her.
https://gastromand.dk/anmeldelse-ismask ... lfa-nemox/

Den største forskel i testen er at at Nemox skulle være hurtigere, fordi man kan starte nedkøling under forberedelse, det kan man nu sagtens også på Wilfa - Det gør jeg dog ikke, da jeg får mere bøvl med at isen sætter sig i kanten. En lidt langsommere nedkøling, har givet mig de bedste resultater. :)

Saltvandet lyder også lidt bøvlet på mig - så skal man vende hele maskinen på hoved, for at tømme den igen? :gruble:


2 hold is igennem maskinen nu, og Wilfa er lammetævet.
Den fryser helt fantastisk og væsken omkring skålen køler rigtigt godt, men sikrer alligevel at skålen ikke bliver så kold at isen bliver hård på siderne. Wilfas skål blev tit så kold at fingrene frøs fast, isen blev hård, og alligevel ikke frosset mere end liiiige tilstrækkeligt i midten.
Rørepinden er let at skrabe ren og skålen har så meget plads, at der kan skovles store skefulde op.
I øvrigt medfølger en opskriftbog med 20 forskellige varianter, det er rigtigt fint..
3
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ny ismaskine søges...

Indlægaf thomassneum » 26. apr 2018, 07:45

HerErJeg skrev:
thomassneum skrev:
2 hold is igennem maskinen nu, og Wilfa er lammetævet.
Den fryser helt fantastisk og væsken omkring skålen køler rigtigt godt, men sikrer alligevel at skålen ikke bliver så kold at isen bliver hård på siderne. Wilfas skål blev tit så kold at fingrene frøs fast, isen blev hård, og alligevel ikke frosset mere end liiiige tilstrækkeligt i midten.
Rørepinden er let at skrabe ren og skålen har så meget plads, at der kan skovles store skefulde op.
I øvrigt medfølger en opskriftbog med 20 forskellige varianter, det er rigtigt fint..


:love2:

Fedt!..
Nu bliver man jo helt misundelig. :P
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Mad og drikke"