Hvor tit drikker du sodavand?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf Juki » 10. maj 2018, 05:58

Nacaw skrev:
Juki skrev:
Nacaw skrev:
Juki skrev:
Nacaw skrev:Ofte, altid light. I snit nok en halv liter om dagen, mere når jeg har meget arbejde hjemme foran computeren, mindre når min sociale kalender er booket.

Jeg er ellers vokset op med at det var weekend/særlige lejligheder man fik sodavand til. Varianter med sukker har altid været no-go qua bevidstheden om de ekstra sukkerknalder tilbage fra folkeskolen.

Jeg kender dog mange, rigtigt mange som drikker sodavand hver dag. Prisen gør meget tror jeg. Selv med en lille stigning for nylig er mærke-sodavand billigere per liter end mælk. 2 liter af det billigste er jævnligt på tilbud i Lidl til 4-5 kr, med en normalpris på 6,60,-. Juice, smoothie og lignende alternativer er derimod banket helt i vejret, gerne til 30,- per liter. Det gad jeg godt var omvendt, både fra et personligt perspektiv, men så sandelig også fra et samfunds perspektiv.

Hvad mener du når du siger "fra et samfunds perspektiv"?

De eksempler du nævner, fx juice, er jo oftest heller ikke et sundt/bedre alternativ(afhængig af hvad man gerne vil undgå) da det også indeholder meget sukker fx :)


Der er sundhedsmæssigt stor forskel på cola og juice/smoothie, selvom begge dele indeholder sukker. Fiber, vitaminer, mineraler, forskellen mellem raffineret sukker og frugtsukkers optag i vores system, mæthedsfornemmelse. Når sodavand er så meget billigere, har det en negativ effekt på folkesundheden, som påfører større belastning på sygehusene osv osv.

Jeg er ikke uenig med dig, men afhængig af hvad man vil have ud af et alternativ til sodavand så er juice bare ikke altid bedre.

En ting er at sukkeret i juice måske er bedre/sundere, men det er jo stadig ikke godt for ens tænder pga. syreindholdet :)

Tandlæge er for egen regning i vores land, så udgifter forbundet med den post rykker ikke fra et samfunds perspektiv. Det gør til gengæld livsstilssygdomme forbundet med overvægt. Her vil et skift fra sodavand til juice være et fornuftigt skridt i den rigtige retning.

Ja, men det kræver jo at man passer på sine tænder og går til tandlæge hvis ikke det ikke evt. skal udvikle sig til større/andre problemer. I nogle tilfælde kan man også søge tilskud ved kommunen så helt for egen regning er det jo ikke altid.

Anyway, min pointe var bare, som jeg skrev, at man sagtens kan finde et umiddelbart sundere alternativ til sodavand, men afhængig af hvad man vil opnå med det er der måske så bare nogle andre ting det ikke er bedre for.

Men det jo noget man må gøre op med sig selv. Rygning er heller ikke sundt, og måske heller ikke e-cigaretter. Alligevel kan der være nogle fordele ved at dampe i stedet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf fisken80 » 10. maj 2018, 06:31

Nacaw skrev:
Juki skrev:
Nacaw skrev:
Juki skrev:
Nacaw skrev:Ofte, altid light. I snit nok en halv liter om dagen, mere når jeg har meget arbejde hjemme foran computeren, mindre når min sociale kalender er booket.

Jeg er ellers vokset op med at det var weekend/særlige lejligheder man fik sodavand til. Varianter med sukker har altid været no-go qua bevidstheden om de ekstra sukkerknalder tilbage fra folkeskolen.

Jeg kender dog mange, rigtigt mange som drikker sodavand hver dag. Prisen gør meget tror jeg. Selv med en lille stigning for nylig er mærke-sodavand billigere per liter end mælk. 2 liter af det billigste er jævnligt på tilbud i Lidl til 4-5 kr, med en normalpris på 6,60,-. Juice, smoothie og lignende alternativer er derimod banket helt i vejret, gerne til 30,- per liter. Det gad jeg godt var omvendt, både fra et personligt perspektiv, men så sandelig også fra et samfunds perspektiv.

Hvad mener du når du siger "fra et samfunds perspektiv"?

De eksempler du nævner, fx juice, er jo oftest heller ikke et sundt/bedre alternativ(afhængig af hvad man gerne vil undgå) da det også indeholder meget sukker fx :)


Der er sundhedsmæssigt stor forskel på cola og juice/smoothie, selvom begge dele indeholder sukker. Fiber, vitaminer, mineraler, forskellen mellem raffineret sukker og frugtsukkers optag i vores system, mæthedsfornemmelse. Når sodavand er så meget billigere, har det en negativ effekt på folkesundheden, som påfører større belastning på sygehusene osv osv.

Jeg er ikke uenig med dig, men afhængig af hvad man vil have ud af et alternativ til sodavand så er juice bare ikke altid bedre.

En ting er at sukkeret i juice måske er bedre/sundere, men det er jo stadig ikke godt for ens tænder pga. syreindholdet :)

Tandlæge er for egen regning i vores land, så udgifter forbundet med den post rykker ikke fra et samfunds perspektiv. Det gør til gengæld livsstilssygdomme forbundet med overvægt. Her vil et skift fra sodavand til juice være et fornuftigt skridt i den rigtige retning.


Altså bortset fra, at man kan få adskillige følgesygdomme i resten af kroppen, hvis man har dårlige tænder og tandkød. Og de sygdomme behandles gratis på hospitalerne.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. maj 2018, 07:11

Hver dag.
En dåse eller et glas Coca Cola Light med masser af isterninger.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf Anilara » 10. maj 2018, 07:39

Måske to gange om måneden, hvor det så kan blive til flere glas.
En overgang drak jeg cola ca. hver tredje dag, hvilket jeg personligt synes er alt for meget. Det krævede en del selvdisciplin at vænne mig fra det.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf POCKETKITTEN » 10. maj 2018, 08:21

Jeg drak coca cola flere gange om ugen - mindst en dåse fredag, lørdag og søndag - førhen.

Jeg har næsten skiftet det ud til udelukkende danskvand for at undgå at drikke for mange af mine kalorier. Der får jeg rigeligt i rødvin, øl og drinks. Så nu får jeg egentlig kun cola, hvis jeg er gået totalt sukkerkold eller er hjemme og spise hos nogen, der serverer det.

Min kæreste køber stadig en sixpack til sig selv i weekenderne, men jeg har sjældent problemer med at holde fingrene fra dem.

Jeg er også begyndt at vælge danskvand i stedet for cola i biografen. Det føles overhovedet ikke som en nedgradering, for jeg elsker bare danskvand.
Senest rettet af POCKETKITTEN 10. maj 2018, 08:30, rettet i alt 1 gang.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 472
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1408

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf MissIce » 10. maj 2018, 08:27

Lakridskonfekten skrev:Aldrig. :ninja:

Jeg føler mig nærmest mærkelig, men jeg bryder mig simpelthen ikke om brus. :genert:


Jeg er med dig her. Jeg bryder mig heller ikke om brus. Jeg får en underlig tykken i maven og hikke.

Hvis vi er ude, og jeg bliver budt på Asti drikker jeg det dog gerne. Jeg kan godt lide smagen. Og så lever jeg med tykken i maven og hikken.

Herhjemme har vi en flaske Asti liggende i køleskabet. Der har den ligget siden nytår - men det falder mig ikke ind at åbne den.

Til gengæld kan jeg godt lide Faxe Booster (twisted lemon) - og da COOP er begyndt at have hele rammer på tilbud ind i mellem, bliver det desværre til for mange af dem. 2-3 x 1/2 l om ugen. Underligt nok synes jeg at alle andre slags energidrik smager frygteligt syntetisk.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf billiebean » 10. maj 2018, 08:36

Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2018, 08:50

billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.


Ja, når jeg selv køber er det.
Jeg har ikke særlig fintfølende smagsløg, når det gælder sodavand.

Dessert og sodavand...nu fik du mig til at tænke på en af mine yndlingsdesserter, der består af vanilleis i et højt glas overhældt med ananassodavand og toppet op med flødeskum og revet chokolade :dåne:
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43965

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf paint » 10. maj 2018, 09:04

Sjældent. Det er for sødt til min smag. Jeg drikker en del af disse her (lemon-smag og ikke sødt)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf Flora » 10. maj 2018, 09:14

billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.


Ja, altid. Jeg vil helst ikke drikke mine kalorier, men vil heller ikke undvære sodavand og jeg kan godt lide light-versionerne :)
0
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf limitededition » 10. maj 2018, 09:14

Jeg drikker temmelig meget Pepsi Max. Et par dåser om dagen
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf billiebean » 10. maj 2018, 09:21

DetSorteCirkus skrev:
billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.


Ja, når jeg selv køber er det.
Jeg har ikke særlig fintfølende smagsløg, når det gælder sodavand.

Dessert og sodavand...nu fik du mig til at tænke på en af mine yndlingsdesserter, der består af vanilleis i et højt glas overhældt med ananassodavand og toppet op med flødeskum og revet chokolade :dåne:


Åh, ligesom lynstang! Syndigt :slem:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf LadyFox » 10. maj 2018, 09:33

billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.

Både og. Jeg drikker selv cola i light udgaver, men har jeg gæster køber jeg med sukker og drikker det. Jeg drikker ikke udelukkende cola af sodavand, og med andre sodavand der drikker jeg kun dem med sukker.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf LadyFox » 10. maj 2018, 09:35

DetSorteCirkus skrev:
billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?

Jeg drikker stadig sukkerudgaven. Dels fordi jeg ikke kan med light-smagen, men også fordi det har en præventiv effekt. Jeg ser nærmest en cola som en dessert og det får mig automatisk til at holde igen.


Ja, når jeg selv køber er det.
Jeg har ikke særlig fintfølende smagsløg, når det gælder sodavand.

Dessert og sodavand...nu fik du mig til at tænke på en af mine yndlingsdesserter, der består af vanilleis i et højt glas overhældt med ananassodavand og toppet op med flødeskum og revet chokolade :dåne:

Vaniljeis med Topform :dåne:
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Hvor tit drikker du sodavand?

Indlægaf Animi » 10. maj 2018, 09:50

billiebean skrev:Jer der drikker meget sodavand, er det så light-udgaven?.


Ja, men det er faktisk fordi jeg bedst kan lide light-udgaven. Pepsi Max smager SÅ meget bedre end alm Pepsi :love:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Mad og drikke"